Marsvin utbruten ur Unik, häftig, ovanlig, rolig eller bara allmänt snygg. Bildtråd

• Trådstartare Trådstartare Lyan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 56
  • Visningar Visningar 1 984

Bukefalos 30 år!

Lyan

Trådstartare
Eftersom vi inte har en tråd för andra arter så lånar jag denna tråden. Jag var på marsvins-SM igår och såg den helt otroliga snyggingen 💖 Det är ett sådant jävla skit med satinsjukan! För det finns ingenting som slår en riktigt glansig långhårssatin när det kommer till skönhet 😍 Långhåren blir dock sällan lika glansiga som denna och då gör bilden ändå inte glansen på denna rättvisa!
Fast som vanligt så kommer ju såklart hälsan först så även om jag tycker att satiner är det vackraste som finns så är jag ändå tacksam över att det är olagligt att avla på dem i Sverige
IMG_4811.webp

Visa bifogad fil 186715
Min fina Mims, som glänser i grått och svart
Det var en lite udda nyans. Har du en uppställd bild på henne i bra ljus? Min första tanke var black/white otter med cdch på C-locus, men hon ser inte ut att ha ett magband så det är nog mer troligt att creamteckningen i ansiktet bara har råkat hamna så det ser ut som otter. cdch bleker ibland svart till vad en del kallar sepia om tonen är tillräckligt ljus.
Supreme på bilden var black/cream/white (och satin. Jag tror inte att jag har någon vuxenbild på cdch svart på en ickesatin)
2009-04-29%20(8).webp

Marsvin! Yay!
Här kommer några lookalikes jag har samlat på mig

Den översta är inte Ballerina som unge
IMG_4878.webp

Nosta på övre bilden föddes 2007. Ni förstår säkert varför Nosti på undre bilden fick sitt namn när han föddes 2019. Nosti var min sista kull
IMG_4894.webp

Det var en lite udda nyans. Har du en uppställd bild på henne i bra ljus? Min första tanke var black/white otter med cdch på C-locus, men hon ser inte ut att ha ett magband så det är nog mer troligt att creamteckningen i ansiktet bara har råkat hamna så det ser ut som otter. cdch bleker ibland svart till vad en del kallar sepia om tonen är tillräckligt ljus.
Supreme på bilden var black/cream/white (och satin. Jag tror inte att jag har någon vuxenbild på cdch svart på en ickesatin)
Visa bifogad fil 186728
IMG_1859.webp

Så, vilken färg?

Jag hittade en lookalike till. Den undre är Gideon som är min första stamhane och den övre är en hona jag hjälpte till att transportera från en utställning. Snacka om att hon var som en tegelsten i kroppen! Hon hade sopat banan i petclass om hennes nya ägare hade ställt henne
IMG_5021.webp

En tegelsten, vad betyder det?:)
Att hon var riktigt muskulös, jämnt formad och fast i kroppen. Man brukar säga att marsvin i petclass ska vara formade som en skogaholmslimpa eller tegelsten, lite beroende på vem man pratar med. För mig är skogaholmslimpa ett jämnt format marsvin i bra hull, men som inte har har extremt mycket muskler så de fortfarande är lite mjuka i kroppen och tegelsten är när de har både hull och muskler. Sedan finns det såklart massor av andra kroppsformer också eftersom alla marsvin inte följer samma mall, men tegelsten/skogaholmslimpa är målet i petclass 🙂

Jaha
Att hon var riktigt muskulös, jämnt formad och fast i kroppen. Man brukar säga att marsvin i petclass ska vara formade som en skogaholmslimpa eller tegelsten, lite beroende på vem man pratar med. För mig är skogaholmslimpa ett jämnt format marsvin i bra hull, men som inte har har extremt mycket muskler så de fortfarande är lite mjuka i kroppen och tegelsten är när de har både hull och muskler. Sedan finns det såklart massor av andra kroppsformer också eftersom alla marsvin inte följer samma mall, men tegelsten/skogaholmslimpa är målet i petclass 🙂
Jaha, nu förstår jag varför mina päronformade marsvin inte fick pris ;)

Jaha

Jaha, nu förstår jag varför mina päronformade marsvin inte fick pris ;)
Ja, de päronformade brukar tyvärr få jobba lite i motvind om de inte är rejält muskulösa över skuldrorna. Då får man vara extra jättenoga med alla andra detaljer och försöka knipa lite fler poäng där istället 🙂
Nu är jag inte alls insatt i det nya poängsystemet, men jag hade faktiskt önskat lite mindre fokus på själva formen på kroppen eftersom den många gånger är genetisk och inte går att påverka mer än att man håller dem muskulösa och i bra hälsosamt hull. Tex mina egenuppfödda marsvin var ofta väldigt långa i kroppen och då går det inte att fylla ut på samma sätt som ett marsvin som är mycket kortare i kroppen trots att de har samma procent med hull och muskler (det blir mer baguette än skogaholmslimpa 😅). Eller som rexar som ofta blir päronformade pga sin genetik eller honor som har haft kull och därför är lite sladdrigare i kroppen.
När jag ställde ut (innan pandemin) så var det tyvärr också många överviktiga marsvin som fick höga poäng i pet. Min Chache hade 24 silverkort och nio BIS-placeringar (plus två KM BIS-1) trots att hon på flera utställningar var riktigt fet och borde ha fått avdrag på det.
Men vacker var hon min tjeckiska drottning 😍 och hon verkligen älskade att få uppmärksamhet på utställningarna och det fick hon mycket av tack vare sin färg
2013-09-25%20(13).webp

Jag blev lite nostalgisk och gick in och kollade mina utställningsfoton. På tal om baguetter så var detta vår frukost på SM (eller NM?) i Tierp 2015 vilket också var utställningen jag transporterade ”tegelstenen” från och det tycker jag var lite roligt sammanträffande 😂
2015-05-31%20(1).webp

När Honey fick hederspris för bästa rosa pet av båda domarna på en dubbelutställning 🤣
IMG_5246.webp

Honey var också morfar till mitt mest älskade marsvin någonsin. Min underbara lilla Xíexie 💖 Hon jobbade också i motvind då hon var timglasformad med bra skuldror och rumpmuskler, men med smal midja och lång kropp. Hon lyckades trots detta samla ihop 22 silverkort och fyra BISplaceringar
Här är hon på SM (eller NM? Jag har noll koll på dem 😅) i Eskilstuna 2013
2013-06-29%20(1).webp

Xíexies mormor Rema håller nog fortfarande rekordet för lägst poäng på öronen för en domare som dömt pet så länge jag kan minnas. Jag kommer inte ihåg om hon fick 6 eller 7 poäng. Det var gamla bedömningssystemet så då låg öronen på 10 poäng och 8 poäng räknades som dåligt så ni kan ju föreställa er hur smutsiga Remas öron var 🙈🤣 Jag hade glömt bort dem fullständigt!
2012-11-24%20(3).webp

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka