Akvarietråden V

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här är en gammal malawitank när jag bara hade två arter i den (den lilla gula är ett överblivet yngel. :D ). Stenröset är en egenkarvad bakgrund av frigolit och cement blandat med riktig sten. Det var ett jättekul kar, jag väntade flera månader på mina S. fryeri "iceberg" (den isblå hanen med honor) innan butiken kunde beställa. Han var mitt hjärtebarn!
Dämpad belysning för en gammal kamera.

Hmmm. Fodrade räkorna med lite pellets nu på morgonen för att kunna räkna in dem och se hur de verkar må. (Det är helt sjukt hur bra de kan gömma sig i mitt 10 liters...) Mina två preggo-räker ser nu ut att vara ytterst o-preggo :nailbiting: och då funderar jag ju på vart bebisarna kan ha tagit vägen? Har läst att de klänger sig fast vid första bästa grej när de föds och är tämligen små och genomskinliga men jag ser inget alls! Är egentligen vattenbyte idag och jag hade tänkt fiska ut lite växter som fastnat i pumpen. Men nu vågar jag knappt störa i akvariet om det nu gömmer sig småttingar där. Hur hade ni gjort?

Nu har jag hittat små vita pluttar Som sitter på glaset. När jag tittar med lupp ser jag helt klart att de rör sig och har något för sig (äter). Men de är SÅ små! Vågar inte byta vatten idag.
20260217_102631.webp

Nu när jag ändå spammar tråden... Någon som vet vad denna växten heter? Jag googlar men det är lite oklart. Den växer iaf som satan och räkorna gillar att sitta och pilla bland rötterna. Störigt är dock att pumpen då och då tar en liten tuva och skickar ned den under vattnet som en projektil. Det stör mitt estetiska sinne och stressar mig eftersom jag misstänker att räkorna tycker att det är lite stressigt med.
20260217_104951.webp

Nu när jag ändå spammar tråden... Någon som vet vad denna växten heter? Jag googlar men det är lite oklart. Den växer iaf som satan och räkorna gillar att sitta och pilla bland rötterna. Störigt är dock att pumpen då och då tar en liten tuva och skickar ned den under vattnet som en projektil. Det stör mitt estetiska sinne och stressar mig eftersom jag misstänker att räkorna tycker att det är lite stressigt med.Visa bifogad fil 181381
Salvinia.

+ @SpanskaLoppan Sambon har haft fiskar innan så är mer bekant med det än mig. :) vi funderar på Malawiciklider då sambon haft sådana förr. Tack för förslaget om att ha mycket växter, får kolla in vad dom har att erbjuda när vi åker in för att handla på oss lite. Jag har suttit och läst på denna sida för att lära mig lite om fiskar innan vi köper. Tack alla som svarat 🙂
Vi har två stora akvarium (två små också) och dessa har vi helt olika typer av fiskar.

I vårt juwel visio 260 l har vi som sällskapsakvarium och vi har haft detta akvarium sedan januari 2007 - det har gått upp och ner när det gäller hur växterna och fiskarna mått då jag och maken inte varit helt på samma linje när det gäller skötsel.

Jag vill ha mycket växter och olika sorters firrar, vilket gjort att jag bestämmer över juwelakvariet. Här samsas zebrafiskar, glödbandstetror, kardinaltetror, svärbärare, ett par ancistrusmalar och ett par palettciklider (som fått bebisar och har fler på gång) Efter som jag har flera grottor så funkar det med palettcikliderna vid lek. Dessutom fler posthornssnäckor än vad jag kan räkna :angel:.

Har bra balans i akvariet tack vare växtmängden (tror jag) och gör delvattenbyte typ varannan vecka. Just nu kräver alltså detta akvariet minimalt med skötsel - men vi gjorde en riktigt storrengöring i somras då vi monterade dit bakgrunden - då vi tömde avkariet för första gången sedan inköpet . När vi startade upp det så köpte jag mängder med växter av en privatperson så det blev djungel direkt och sedan introducerade vi några fiskar åt gången då vårt fiskbestånd bodde tillfälligt i ett annat akvarium. Har funkat superbra sedan nystarten i juli 2025

Juwel260 februari 2026.webp

/Lizzie

@Bilburen För 1 år sedan fick vi erbjudandet att ta över ett 250 l akvarium med malawiclider - av typen Golden Lab. Vi accepterade och då var vi helt nybörjare på malawiciklider.

Vi är fortfarande nybörjare, men har landat i att vi gillar Golden lab väldigt mycket (knallgula) och så har vi även en annan sort utav de lite mindre aggressiva malawicikliderna, de är blå och heter Solocolofi någonting.

Nu har vi 5 blå och 7 gula även om de håller sig undan på fotot - vi har precis gjort ett delvattenbyte i akvariet. De har ynglat av sig, men jag upplever att malawisar är känsliga fiskar. Vi har två cirkulationspumpar (1500 l i akvariet för vi har under året lärt oss att det behovs rejält skjuts på vattnet, vilket gör att sanden flyttar på sig ständigt. Utöver då att malawisarna är möblerar om varje dag :angel:. Vi har haft en läroperiod där vi förlorat firrar pga av att vi inte gjort delvattenbyte tillräckligt ofta. Maken har äntligen insett att vi MÅSTE göra delvattenbyte varje vecka OCH filtren måste rengöras för de blir igensatta.

Vi har mycket sten i akvariet, men även lyckats få till en hel del växter. Det är skruvvalensria och vanlig vallensria, en rugge med cryptocoryne en krusbladig variant och så har jag satt fast en stor anubias på en sten. Dessa växter är så pass hårda på ytan att de klarara av både practbotiornas framfart, men även malawisarna.

Utöver malawisarna bor även 5 st practbotior (modell större) och en gigantisk mal (segelfensmal). Malen kommer behöva flytta hemifrån så småninom för den kommer bli för stor för akvariet. Att vi har practbotiorna i detta akvariet beror på att de mördade mina växter i Juwelakvariet och käkade upp kardinaltetrorna. Rören vi har i akvariet är egentligen till för practbotiorna, men malawisarna gillar dem också.

Vårt grundvatten är naturligt ganska hårt och vi har ett pH på 8, vilket passar malawisarna bra, men även practbotiorna verkar funka. Vi har haft dem över 10 år så de är inte nya på något sätt.

Slutord - detta akvariet är betydligt mer skötselkrävande än vad vårt sällskapsakvarium är.

Malawi250 februari 2026.webp

/Lizzie

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat