Akvarietråden VI

Bukefalos 30 år!

Såg en ny liten räka jag aldrig sett innan idag. Glad att något (förutom växter) kan växa och frodas i mitt nybörjar-akvarium.

Fråga till er vana: Hur ska jag tänka när det gäller vattenbyten och annan skötsel? Det känns som att det kommer stressa räkorna att köra byte, filterstäd, växttrimmning och algskrapning på samma dag (har undvikit det hittills). Är det bättre att sprida ut det och stressa dem lite varje dag? Vågar knappt störa dem nu när det dessutom finns småttingar som inte riktigt gett sig till känna än.

Såg en ny liten räka jag aldrig sett innan idag. Glad att något (förutom växter) kan växa och frodas i mitt nybörjar-akvarium.

Fråga till er vana: Hur ska jag tänka när det gäller vattenbyten och annan skötsel? Det känns som att det kommer stressa räkorna att köra byte, filterstäd, växttrimmning och algskrapning på samma dag (har undvikit det hittills). Är det bättre att sprida ut det och stressa dem lite varje dag? Vågar knappt störa dem nu när det dessutom finns småttingar som inte riktigt gett sig till känna än.
Räkor har ungefär en hjärncell, de är ganska svåra att stressa och liksom kör sitt race ganska obrydda om det mesta. Så gör du allt på en dag, det är ingen fara. Och filtret städar man ju väldigt sällan.

Fick idag ett sms från en bekant att han kan få tag på schackbrädesciklider senare i veckan, den variant av dem som jag vill ha :love: Tajmingen är nästan perfekt. Till helgen hämtar jag äntligen mitt 200L. Egentligen vill jag inte sätta ner de små cikliderna i vad som blir ett typ nystartat akvarium, men jag ska ge det en chans. Jag måste ha mina favoritciklider igen.

Messenger_creation_E8FCE50A-015F-49B7-A502-690994E5FC6C.webp
253an fick lite nya växter i söndags

Det är hemma :D
Ska ha i lite mer växter, lågväxande sådana. Och löv, massor av löv. Sedan ska jag såklart fylla upp det helt med vatten. Invånare blir en liten scalare, mosaikguramis, några olika små regnbågar, en miljard skräpräkor och schackbrädesciklider. Eller ja, jag tror att skräpräkorna ska få gå där iaf. Eventuellt sätter jag ner dem i en 54L som jag har.
200l.webp

Hur länge kan man ha fiskar i en hink? Gäller diamanttetror.

Jag skulle vilja göra en storrengöring och då även skölja en hel del av gruset och plantera om. Och tänker det är lättast om jag tömmer ut ca 75% av vattnet och flyttar ut alla fiskar utom ancistrusen. Räknar med att det kanske tar 3-4 timmar.

Hur länge kan man ha fiskar i en hink? Gäller diamanttetror.

Jag skulle vilja göra en storrengöring och då även skölja en hel del av gruset och plantera om. Och tänker det är lättast om jag tömmer ut ca 75% av vattnet och flyttar ut alla fiskar utom ancistrusen. Räknar med att det kanske tar 3-4 timmar.
Det borde inte vara något problem, jag har alltid haft växter tillsamman i hinkarna, dels för att det blir svårare att hoppa ut men även för syret

Ska nog se till att börja kläcka artemia till mina små schackbrädesciklider. De är kräsna. Vill verkligen ha igång dem att äta med god aptit så snabbt som möjligt.

Liknande trådar

• Katt som bråkar med den andra katten
  • Problem med sambons ex..
  • Akvarietråden lll
  • Problem hund, situation som börjar bli ohållbar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Valvaka!
  • Balkong 2026

Barn