Akvarieväxter

Nera

Trådstartare
Har svårt med att hitta växter som passar i mitt akvarium.
På senare tid har jag köpt nya växter ofta för att det tar bara ett par veckor sen är alla blad bruna och börjar "falla sönder" Vad kan detta bero på? Finns det någon växtnäring som skulle kunna motverka detta?
Jag vet att det är rättså dåligt lyse i karet, har en armatur som med tvåstiftsuttag så det finns inte så mycket att välja på. Kan växternas snabba död bero på dåligt lyse? Vad finns det i så fall för växter som inte behöver sådär jätte starkt ljus?
 
Sv: Akvarieväxter

Hörnstenarna i växtskötsel är ljus, näring och koldioxid. De behöver allt för att må bra, men de som klarar sig på minst är ofta kolplantor, anubias, crinumlökar och i viss mån valisneria tex.
 
Sv: Akvarieväxter

Åh vad jag hoppades att du skulle hitta denna tråden ;)
Okej, finns det någon näring jag kan köpa för att hjälpa växterna på traven?
Finns det något jag kan göra åt ljuset? Finns ju som sagt inte så många alternativ på"lysrör".

Hittade någon växt som i handelsnamn kallades Hornsärv som jag tänkte kanske skulle passa i mitt kar, vad tro du om att testa den?
 
Sv: Akvarieväxter

Köp lite PMDD och pyttsa i akvariet så kommer växterna att trivas!!:)
Billig och bra växtnäring!
 
Sv: Akvarieväxter

Hornsärv kan fungera. Har man en ramp är man begränsad till vad den tillåter för ljus, om man inte vill köpa ny ramp. Nytt rör + reflektor ökar effekten. PMDD är som sagt en bra näring.
 
Sv: Akvarieväxter

Röret är relativt nytt, kanske två månader.
Jag har inte ens någon ramp, har en rund kupa /stoor kupa, ca 55 liter) så det är specialgrej... Reflektorer, är det något man kan köpa eller?
Kikade på zoopet och fick fram att hornsärv skulle vara enkel och knappt kräva någonting, ett försök känns som att det är värt.

Var får man tag på detta mirakelmedel?
 
Sv: Akvarieväxter

Googla på pmdd så får du upp en sida du kan beställa ifrån.
Själv köpte jag min i butik i Stockholm. Misstänker att det var från Gabbi dessutom :p
 
Sv: Akvarieväxter

Har läst på lite om PMDD nu och det dök upp en fråga som jag inte kan hitta svaret på.
Det står att man ska byta vatten en gång i veckan, gör man detta hela tiden eller bara en period?
 
Sv: Akvarieväxter

Hur ofta byter du i vanliga fall? Ha i pmdd när du byter vatten, personligen gör jag det en gång i veckan jämt men det är väl lite olika.
Det är så jag uppfattat det iaf.

Gabbi: Hehe får väl göra det nästa gång. Är inte där så ofta, bor ju i annan stad.
 
Sv: Akvarieväxter

Har läst på lite om PMDD nu och det dök upp en fråga som jag inte kan hitta svaret på.
Det står att man ska byta vatten en gång i veckan, gör man detta hela tiden eller bara en period?

Ja, det gör man väl alltid, oavsett om man har i näring? Det är vanlig akvarieskötsel.

Vad du kan göra för att förbättra belysningen är att ha växtljusrör, dvs ett ljusspektrum som passar växter. Byt till sådana om du inte redan har det, och skaffa reflektorer till, de kostar inte så mycket. Går att köpa i akvariebutiker.
 
Sv: Akvarieväxter

+Jenka

I nuläget byter jag vatten varannan vecka, sköljer filter osv varje vecka, kanske borde byta vatten varje vecka också? Tycker det är så olika bud överallt om hur ofta de ska bytas...

Jag tror inte det finns växtljusrör som passar, har googlat runt en del men lyckas iaf inte hitta något. Ska försöka hitta reflektorer som passar men verkar inte heller det vara det enklaste. :crazy:
 
Sv: Akvarieväxter

Jag sköljer filtret varje vecka, samtidigt som jag byter vattnet. Inga problem. Så det är absolut ok - däremot skulle jag byta vatten också varje vecka, inte bara skölja filtret. För vattenkvaliteten är det mycket viktigare att byta vatten än att filtret är helt rent.

Från folk som kan akvarier på riktigt (alltså engagerade hobbyakvarister och/eller specialbutiker) har jag aldrig hört annat än vattenbyte varje vecka, i nödfall mer sällan, men helst varje vecka.
 
Sv: Akvarieväxter

Vattenbyten gör man efter behov. Det är ju som att fråga "Dammsuga vardagsrummet-hur ofta gör man det?" Det gör man så ofta det behövs, beroende på hur skitigt det är. Vad gäller PMDD dock gäller varje vecka. Hela doseringsprincipen går ut på att man maximerar och minimerar näringen. Om man inte minimerar nivåerna en gång i veckan kan man heller inte använda det effektiva "maximeringssystemet" när man göder.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 680
Tjatter Efter att SVT hade den dåliga smaken (sic!) att lägga ner det bästa TV-programmet ever har ni tagit saken i egna händer. Ni är nu...
67 68 69
Svar
1 366
· Visningar
39 163
Senast: Artline
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag funderar mycket över vad det egentligen var som hände med mitt förhållande och hur det kunde bli som det blev… Jag funderar på om...
2
Svar
23
· Visningar
3 669
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Har sen gymnasiet haft turen med jobb att jag alltid kunnat rida när det är ljust, men nu så kommer jag inte vara i stallet förens det...
Svar
15
· Visningar
4 465
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp