Alaskan Husky

Sv: Alaskan Husky

Varför avlar folk fram sådana här hundar? Och till vad? Han är enligt uppgift född i Skåne - vem behöver en slädhund i Skåne?
Jag bara undrar.....

Att folk avlar på slädhundar är förhoppningsvis i syftet att träna dem i drag. Dvs. framför en släde eller skidor. De som bor i skåne och skaffar en slädhund kanske använder den till barmarkskörning, något som även finns som tävlinsgren.


Det går inte att ta med honom på ridtur, för att hans näsa får honom att dra åt skogen, hur mycket vi än har tränat, men dragträningen går hur bra som helst, det måste ligga i generna....
Han drar vatten till hästarna, ved, matvaror upp för backen - helt utan bekymmer!!!!! Jätteglad jycke!
Han har inte så stort rörelsebehov som jag trodde att han skulle ha, men vi är ute och kvistar ganska mycket i alla fall..

Att han gillar att dra ligger som du sa i generna, och de har ett stort behov av att få springa. Vår alaskan husky gillar också att ligga i soffan och mysa, men har ändå ett stort behov av att få utlopp för sin energi. Hon går däremot att ha lös, under förutsättningarna att hon tränas ordentligt både fysiskt och psykiskt. Givetvis finns det skillnader i raser beroende på hur stark jaktinstinkten är. Första hunden, schäfer/sberian huskyn hade jag jätte såvrt att lära inkallning ovh det tog tiiiiiid. Hemligheten blev visselpipa, den kommer båda hundarna på till 98 %....

Nisse har det bra här hemma och är en mycket älskad familjemedlem, men återigen frågan - varför "gör" folk sådana här hundar........ ?
Han skulle lika gärna kunnat ha hamnat åt helvete fel - jag är ingen expert alls på uppfostringsområdet, men han kunde ha hamnat vart fan som helst...
Till vilken nytta avlar man på sådana här korsningar?

Vi älskar Nisse i alla fall, inte hans fel att han är ett pucko....

Tyvärr hamnar många hundar i fel händern. Problemet med polarhundar är de idag är mer accesoar än brukshund i mångas ögon. Rasen däremot är en av de bäst avlade hundarna för drag och därför avlas de på.
 
Sv: Alaskan Husky

HELLO Sveriges absolut bästa topp Elit i Långdistans och medeldistans körs på Alskan huskys och dom är uppföda och bor i Hörr nere i Skåne.
Niklas bor i Hörr stor sponsor av Nstrula nugets och har vunnit de mesta som går att vinna.
Man avlar på dem för att få fram snabba uthålliga drag hundar.
De är som hästar du avlar på snabb heten vad som sedan finns i huvet lägger dom inte så mycket energi på.
Många hundar körs sönder på så¨ sätt också!

Om det är Niklas Dirland du pratar om, kör han på fågelhundsblandningar sen ca 15 år tillbaka och tävlar i sprint.
 
Sv: Alaskan Husky

Det är säkert intressant det du skriver men alla dessa underligheter i texten gör det jättejobbigt att läsa. Kan du inte läsa genom innan du trycker på skicka.

Citat Flo-jo
Jag tror att ha en Draghund som börjar du sjuttsingen ta mig och leva som en du sticker iväg..
är avlad för snabbhey och för att kuna va så jämna ditt span som möjligt
 
Sv: Alaskan Husky

Jag är relativt "ny" på just Alaskan Huskys - men vi har två korsningar. Vet inte om det är rätt av mig att svara här, men jag vill tilldela lite information. Vi har snart två bröder, snart 6 mån - med korsning av Alaskan Husky /Laika. En korsning som jag vet att "ett par norrbaggar" har projekterat sig på, de är ännu nöjda med resultatet. Våra hundar köptes dock av en kamrat och var inte planerad avel och har inget med dessa hundar att göra. Vi är oerhört nöjda med våra två hundar. En märkbar skillnad, till skillnad från din ev omplaceringshund, är dock att vi haft dem sedan de var små valpar. Innan det hade vi främst praktisk vana från mamman till våra bröder.

Jag vet inte vad den ev. hunden innehåller för raser. Det finns många trevliga omplaceringshundar. Ett tips är att börja med frågeställningen just varför den ska få ny ägare. Efter det kan man sedan starta att fundera på om man är den "rätta nya ägaren".

Det kan jag ge som information om är som en hel del andra har skrivit och även förklara vad vi tänkt med våra hundar:

De kräver redan mycket stimulans i tanke och rörelse. Och det kommer att krävas mer och mer. Vi tränar redan i stall, med hästar och att följa häst/ryttare/vagn en kortare bit, de får bla. gå med sele för skojs skull än så länge. Det fungerar bra. Det är oerhört uthålliga hundar, med stark vilja och stor klokhet.

Vi är ute mycket i naturen, framförallt på fjällen här i Norge. Vi fiskar, vandrar och utforskar. Vi kommer i framtiden, när valparna är mogna - att behöva smidiga, starka hundar som kan vara med på långa/korta turer och som klarar övernattning i alla årstider och som kan bära lite packning och/eller även dra den.

Jag skulle tänka igenom mitt val om jag inte hade tänkt mig att bruka hundarna mycket ute i natur oavsett kyla- och träna regelbundet med hunden för att den ska få utlopp för sin dragvilja. Att låta hunden följa med på hästtur behöver inte vara något problem. Mamman till hundarna har alltid varit det (de har då oändlig med egen mark att springa på), men min plan är också att dessa två ska kunna vara det. Och jag tränar kontinuerligt på detta då vi behöver total lydnad genom trafik och skog. Jag har visionen att det ska gå utmärkt.

DSC_0227.jpg


DSC_0253.jpg
 
Sv: Alaskan Husky

Sorry blir lätt fel när man gör två saker samtidigt jobbar och sitter på Buke..
Sen är jag ordblind och kan i vissa fall inte se själv utan att läsa 10 gånger i texten var jag har stavat fel ber om ursäkt för deta!

Nä inte den Niklas han kör fågelkorsningar de vet jag.

Hörr ligger i en del av Skåne(eftersom vi pratade om hundar i Skåne).
 
Sv: Alaskan Husky

Kom helt plötsligt på min gamla tråd.....
Jag tog emot hunden i alla fall.... Nisse har varit här ett år nu, han är kastrerad och uppfostrad...;)
Det går inte att ha honom lös, han drar som en avlöning, men annars är han den mest underbare hund man kan tänka sej! Så vansinnigt snäll....men urkorkad. Det är inte hans fel. Men jösses, tre hjärnceller varav två är osams och den tredje på semester....
Varför avlar folk fram sådana här hundar? Och till vad? Han är enligt uppgift född i Skåne - vem behöver en slädhund i Skåne?
Jag bara undrar....

Han har separationsångest och river med jämna mellanrum kåken när han är ensam, men han är så himla go och snäll, världens bästa kompis till tvååringen här hemma!

Det går inte att ta med honom på ridtur, för att hans näsa får honom att dra åt skogen, hur mycket vi än har tränat, men dragträningen går hur bra som helst, det måste ligga i generna....
Han drar vatten till hästarna, ved, matvaror upp för backen - helt utan bekymmer!!!!! Jätteglad jycke!
Han har inte så stort rörelsebehov som jag trodde att han skulle ha, men vi är ute och kvistar ganska mycket i alla fall.

26301331.jpg


Nisse har det bra här hemma och är en mycket älskad familjemedlem, men återigen frågan - varför "gör" folk sådana här hundar........ ?
Han skulle lika gärna kunnat ha hamnat åt helvete fel - jag är ingen expert alls på uppfostringsområdet, men han kunde ha hamnat vart fan som helst...
Till vilken nytta avlar man på sådana här korsningar?

Vi älskar Nisse i alla fall, inte hans fel att han är ett pucko....

Kan inte låta bli att skratta, vilken underbar beskrivning :rofl:
 
Sv: Alaskan Husky

Jag tycker att huskies är underbart vackra hundar, skulle gärna ha en sådan själv någon gång. :)
Men de kräver ju en del också, vet själv hur det kan gå med en sådan hund som inte får den träning o stimulans som den behöver... (hunden i fråga är tydligt inte fullt lycklig)
 
Sv: Alaskan Husky

Grynefors!

Jag vet inte varför men Hörr är ganska debutterande inom drag de måste va dom bra vägarna:angel:
 
Sv: Alaskan Husky

Grynefors!

Jag vet inte varför men Hörr är ganska debutterande inom drag de måste va dom bra vägarna:angel:

Fick faktiskt inte en enda google träff på grabben, om han "har vunnit de mesta som går att vinna" borde han ha en hemsida iaf, speciellt om han nu är"stor sponsor av Nstrula nugets".
 
Sv: Alaskan Husky

Att han gillar att dra ligger som du sa i generna, och de har ett stort behov av att få springa. Vår alaskan husky gillar också att ligga i soffan och mysa, men har ändå ett stort behov av att få utlopp för sin energi.

Tyvärr hamnar många hundar i fel händern. Problemet med polarhundar är de idag är mer accesoar än brukshund i mångas ögon. Rasen däremot är en av de bäst avlade hundarna för drag och därför avlas de på.

Nisse är en soffpotatis utan dess like - just nu ligger han bredvid mej med alla tassarna i vädret och snarkar.....
De fysiska utmaningarna jag ger honom tröttar inte ut honom vidare mycket, det verkar som han lägger i någon slags arbetsväxel och bara tuffar på,vad jag än ger mej på att han ska göra.
Det som gör att han somnar som en stock när vi kommer in är när jag tvingar honom att tänka lite.... Inte lätt för liten Nisse och ofelbart blir han jättetrött...

Något jättebehov av fysisk stimulans har han inte heller, nu när jag är sjukskriven för ryggskott trodde jag att han skulle riva stället, men bara man ger honom ordentligt med tankenötter, är han ganska nöjd utan tvåtimmars promenaderna... Detta skall ju heller inte pågå i all evighet, men jag är glad att jag inte behöver lämna bort hunden för motion bara för att jag är inkompenserad ett tag.

Det verkar gå lite mode i att ha "ovanliga" och "potentiellt råa" hundar, och huskyn är väl lite av en sådan modepryl hos somliga.
De flestas reaktion när man säger att man har en Husky är "Wow! Det skulle jag aldrig våga....."
Då tänker jag på den ursnälla varelsen som njuter i fulla drag när terrorbebin använder honom som lekkamrat....
 
Sv: Alaskan Husky

Hejsan!
(såg att tråden var gammal, men svara ändå)

Min pappa skaffade för cirka 1½ år sedan en Alskan Husky, med mest Siberian husky i sig. Hur dessa hundar är temperament osv. skiljer sog otroligt mycket från hund till hund! Man ska givetvis vara medveten att siberian husky och alaskan malamute är två raser som tagits fram för att dra. Trots det är det ju inga "sönderavlade" hundar, utan faktiskt ganska nära besläktade med vargen.
Våran tik är hur som helst helt underbar. Hon har personlighet och är världens charmigaste. När det gäller motionen så är hon faktiskt ganska lätt att få "nöjd". Motionsbehovet är jätteindividuellt! Men något som är bra att tänka på är ju att låta hunden jobba psykiskt, vilket tröttar ut domminst lika mycket om inte mer.
Lycka till!
 
Sv: Alaskan Husky

Jag tycker att hela diskussionen är intressant, när folk frågar om att skaffa sig en Border collie även om de inte skall valla skriker alla på forumet nej! Varför accepterar folk att man går och köper sig en draghund om man inte skall dra? Hunden är avlad för enbart ett syfte, varför skall hunden förvägras det?

Visst tankenötter i all ära, men att se en draghund slänga sig framåt i selen och dra iväg är helt underbart, lyckan man ser hos hunden kan inte beskrivas med ord!

Hejsan!
Man ska givetvis vara medveten att siberian husky och alaskan malamute är två raser som tagits fram för att dra. Trots det är det ju inga "sönderavlade" hundar, utan faktiskt ganska nära besläktade med vargen.
Lycka till!

En Alaskan malamute har inget att göra i en Alaskan husky. En AH skall vara snabb och ofta dra långt , medans en AM skall dra tungt och långt, Malamuten tillför inget till de önskade dragegenskaperna.

Sen är det lite intressant att Malamutens dragegenskaper har tagit en "turn for the worse" efter att utsällare har blivit mer och mer intresserade av rasen...

Lite intressant läsning om ursprunget http://www.sleddogcentral.com/features/little_wolf/alaskans.htm
 
Sv: Alaskan Husky

Mennar då att alla draghundar som inte fungerar för den disstans föraren kör eller en hund som inte passar med övriga i ledet bör istället avlivas?

De finns jätte mycket oseriöst blad alla hundraser,men sen är faktiskt så att alla hundar är inte byggda för att jobba har bla sätt många SH med dåliga ryggar.

Jag tycker de är kanon att de FINNS folk som ger tid och kraft åt att uppfostra och gå till mötesgående med en sönder körd hund prövade själv i 6 månader men jag upp..

De finns Jakt hundar som är skott rädda för fasiken, men jag personligen skulle inte säja en hund till någon som inte har någon form av intresse för drag.
Arbetet hör till hundhållningen så som rasen är bygg och gjord för disstans både inom barmark och på snö men bara för de så behöver inte alla hundar älska de!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Alaskan Husky

å vilket sätt är en polar hund som te x SH AM eller AH mer släkt med en varg än en Goldern retriver?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras står i valet mellan Jaktgolden eller jaktlabrador, jag kommer inte behöva en världsmästare och sikta att komma högst i tävlingar, vill...
Svar
16
· Visningar
1 546
Övr. Hund Oskar var försäkrad i Agria när han kom, så jag fortsatte med dem. Billigt med rabatt första året. Snart är det förfallodag och förra...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
10 342
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Funderar på att köpa en Emmi-pet, för att se om det hjälper till att hålla munnen frisk på djuren hemma. Är det någon här som har...
Svar
9
· Visningar
1 130
Senast: Kildegrei
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 667
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp