Albion hoppsadel K2 vs. en mer greppbar albion

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Emelie3
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 3 865
E

Emelie3

Är ute efter en ny hoppsadel och har provsuttit en albion K2, som jag satt någorlunda bra i, nu var den lite stor, men det var mest för att jag skulle kunna hur den var att sitta i.
Jag behöver en hoppsadel som inte är för mkt "flatback" och har bra med stöd för benen, och det verkade ju helt klart denna sadel ha bra.
Skulle få provrida när jag har satt igång pållan, men så pratade jag med försäljaren tidigare idag och då hade hon kommit på att det fanns en annan albion (kommer inte ihåg namnet på den nu), men den skulle ha ett speciellt läder som var mycket mer greppvänligt.. Kostade runt 20 000, är det någon som vet vad det är för sadel? Och vad har ni för erfarenheter av den? Om man jämför sadlarna, vilken hade ni valt med tanke på greppvänlighet och stöd för benen? :idea:

Sv: Albion hoppsadel K2 vs. en mer greppbar albion

ingen som vet vilken andra sadel jag menar? och ingen som har någon erfarenhet av den?

Hei! Det er ikke Albion kontrol hun mener? Den er hakket dyrere en
K2. Hva syns du om Albion salene? Lurer på om jeg skal kjøpe Albion til hesten min og. Er putene nedbygde og er bommen rett eller svai?

Det kanske det var, försöker hitta en hemsida till dem, men hittar ingen :confused:. Det är en rätt rak bom om jag inte minns fel, den andra sadel du nämnde är ingen jag känner till, har du någon bild på den?

Förmodligen var det Kontrol.. Har sett lite olika Kontroll genom åren, så exakt vilken Kontrollmodell det var är svårt att säga, men det är väl bara att fråga henne igen?

LivM: Albionsadlarna är raka, de har modeller som är spikraka och modeller som är något rundare i formen.

Absolut, men nu när jag kollade på hemsidan så tror jag att det är kontrol ultima, så jag vill mest ha information om någon som har ridit i båda sadlarna och för/nackdelar.. samt om den är mer "greppbar" än en K2.. (:

Jag har en Kontrol, har tyvärr inte provridit Ultima, men jag kan ju säga att om man gillar mkt stöd så är ju Kontrolen bara :love::love:
Älskar min sadel o vill aldrig ha nån annan ;)
Jag tycker den är lagom i sätet, alltså inte så mycket flatback. mer grepp i lädret jämfört med andra sadlar är det inte på min iaf, men det kanske har ändrats nu.

Men alltså om man tittar på deras hemsida så har de tre hoppsadlar, var av två av dem heter "Kontrol Ultima" och "kontrol caramel" och sedan har de "K2", vilken av dem är de du har?

Men jag vill ju verkligen ha stöd så det låter ju super!

Jag är en albion freak, jag har både en K2 den gamla modellen och en sprillans Kontrol. Om man kan kalla den nya sadeln mer grepp vänlig vet jag inte men sittsen i den är kalvskin och det är ju inte lika "glattit" som resten av sadeln.
Har även en dressyr.

Ps. Den gamla K2 är tilll salu för den används inte....

aha okej, då förstår jag. Tack för tips förresten, men vill helst ha en ny :D

aha okej, är inte så insatt i skillnaden :angel:, men den såg ju väldigt trevlig ut! :D

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
869
Senast: Lisen82
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 801
Utrustning Letar lite smått efter en hoppsadel till min häst. Hon har just nu en Albion Legend K2 dressyrsadel som är utprovad och passar henne...
Svar
1
· Visningar
1 704
Senast: Piek
·
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig... 2
Svar
31
· Visningar
5 488

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Dalmatiner
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka