Ålder och jobb - hur länge ska man vänta?

Sv: Ålder och jobb - hur länge ska man vänta?

Ja men precis, huset känns ändå skönt att ha lite ordning på. Dock har vi sagt att när vi väl sätter igång så måste renoveringen gå fort, det mesta som ska göras kommer ligga som en utbyggnad där gamla toan/hallen är nu så pannrum osv kommer byggas till som en kloss. Sen är iaf värmen löst. Sen ska köket fixas samtidigt för det ligger där tillbyggnaden kommer och kommer ändå bli halvt förstört vid rivning.

Sen har vi en trapp till övervåningen (som inte används nu pga att det skulle bli för dyrt att värma upp) som är totalt livsfarlig så om vi ska börja använda övervåningen måste den bytas samt göra en enkelt badrum på övervåningen.

Men egentligen så är huset helt ok när tillbyggnaden och köket är fixat. Det är ingen panik att flytta upp på övervåning. Vi har förvisso inget barnrum på nedervåningen men det behövs ju inte riktigt första året ändå och nedervåningen är väl på runt 100 kvadrat så vi har ändå gott om plats.

Vi har börjat prata med svärfar förra veckan och han är med på noterna. Han tyckte som jag skrev att han skulle betala renoveringen och att vi sedan köper ut huset om ett par år. Han skulle prata med sin revisor hur och om det fungerar så det känns som bollen (äntligen!!) är i rullning. Vi har bott här i 9 år så det har varit ganska frustrerande att inte veta riktigt hur allt ska lösas med hus osv. Svärföräldrarna har jordbruk, det här huset och ett hus till och det har varit väldigt känsligt med vad som ska hända med allt och frustrerande för alla då det inte är så lätt att planera sitt liv. Men nu är som sagt bollen i rullning med både hus och jordbruk och det känns jätteskönt, kommer nog hända en hel del förändringar i år men jag hoppas vi har lite mer koll på läget till sommaren.
 
Sv: Ålder och jobb - hur länge ska man vänta?

Känns att du/ni har mycket att stå i just nu, och du vill börja jobba ju...

Jag tycker att man ska kunna ha ork och energi med sitt barn och att man inte ska underskatta hur trött man blir, samt hur barn, fast dom är underbara, kan slita på förhållandet. Barn + renovering + lite pengar....nej jag hade inte satsat på det.

Jag fick barn vid 38 och 40, och jag blev gravid (vid 37 och 39 då) hur lätt som helst båda gångerna, så det där med om det är lätt eller inte en bit efter 30 är väldigt individuellt.

Om 2 år är du bara 33 snart 34, det är inte lastgammalt. :)

Betr hur mkt föräldrapenning du skulle få just nu, kolla med FK.
 
Sv: Ålder och jobb - hur länge ska man vänta?

kl

Jag hade också väntat. Jag upplever det som skönt att det finns något att gå tillbaka till efter en föräldraledighet, ingen oro eller stress kring ekonomi eller att jag inte kommer att få jobb. Har man inte ett fast jobb så är det ju alltid bra om man har jobbat lite efter sin utbildning så man iaf har fått lite erfarenhet.
Din ålder är det ju ingen panik med, om det inte finns någon särskild anledning att tro att du eller din man har svårt att få barn.
Så resonerar jag :)
 
Sv: Ålder och jobb - hur länge ska man vänta?

Ja jag väntar ju också helst till jag fått jobb. Sen hoppas jag att jag inte går och väntar på jobb i flera år utan att jag hittar ett inom rimlig framtid.

Vad skönt att ni inte tycker jag är lastgammal, det är mest det jag oroat mig för, att man inte hinner få mer än ett barn och att man börjar för sent och är för gammal.

Det blir lätt så när man bor ute på vischan och allt är gammeldags, här skaffar folk barn i 20-årsåldern, eller ja, dom gifter sig, renoverar hus, skaffar barn och har middagen klar till mannen kommer hem...typ. Jag anses alltså väldigt udda här som är över 30 och inte avlat barn än ;) Det är dock inte därför jag vill ha barn förstås men när man ser i princip halva samhället som är flera år yngre ha en drös med barn så är det inte utan att man blir nojig att man kanske är onormalt sent ute.

Anledningen till att vi inte har barn än har just varit för att jag inte haft fast jobb eller kunnat få jobb jag trivs med utan utbildning och att hus och annat varit så oklart med.

Det känns ju som man lugnt kan vänta iaf ett år till och se vad som händer med hus och jobb och sen om jobb fortsätter att krångla allt för länge så får man nog strunta i det och försöka ändå.

Tack för alla era svar, det var skönt att få lite olika syn på det. :bow:
 
Sv: Ålder och jobb - hur länge ska man vänta?

Jag tycker att det är viktigt att just kvinnor har egen inkomst och arbete som de trivs med om inte förhållandet håller, då är man inte så beroende av mannen för inkomst etc. Visst är det så att fertiliteten sjunker med åren, och om man är orolig för just det går det ju att ta prov för att mäta sin äggreserv. Då får man ju en fingervisning om hur det ser ut.
 
Sv: Ålder och jobb - hur länge ska man vänta?

Hur sjutton gör man? Är man lastgammal som 32-åring om man dessutom vill ha två barn (eller 3, jag vet faktiskt inte riktigt vad jag vill men jag gillar verkligen barn) eller kan man lugnt reda ut det här med jobb osv först och vänta ytterligare 1-2 år? Man är ju liksom gravid nästan ett år också så tiden går ju snabbt så att säga.

Nej, man är inte lastgammal.
När jag fyllde 36 så sa jag till min sambo: du vet ju att jag vill ha barn och NU måste vi bestämma oss om den saken.
Jag fick vår första som 38åring och andra barnet när jag var 41 (skulle fylla 42). Ettan blev till 2 månader efter jag slutade med p-piller (hann alltså med en mens). Tvåan däremot tog lite tid. Jag hade fått några tidiga missfall (vilket sker oftare när man blivit äldre) och sen försökte vi i ca 9 månader innan det tog sig.

MEN; det händer tydligen en hel del med kvinnokroppen och fertiliteten från ca 36 års ålder och framåt. Och man vet ju inte förrän man försökt hurdan ens egen kropp är och när exakt fertilitetskurvan börjar gå neråt.

Men inte tycker jag man behöver ha panik när man är 32 inte, du hinner fundera i ytterligare ett par- tre år (MINST) innan ni gör slag i saken. Om din kropp är som majoritetens.
 
Sv: Ålder och jobb - hur länge ska man vänta?

Känns enormt skönt att höra. Vissa dagar längtar man ju ihjäl sig efter smått men samtidigt vill jag inte ha kaos runt mig när vi väl ska ha. Jag vill verkligen hinna med mina barn och inte vara sönderstressad för allt som ska ordnas med. Just nu händer det som sagt mycket här med generationsskifte på gård och allt.

Sedan hoppas jag att det mesta ordna sig ganska fort. Vore också roligt om min sambos föräldrar hinner få vara med om det, de är snart 80 år och längtar väldigt mycket. Såklart kan man inte skaffa för deras skull, det skulle jag aldrig göra men det vore ändå en bonus om dom hinner få vara med om det. Mina föräldrar hinner nästan bli lagom pensionärer däremot om jag väntar ett par år och det vore ju ganska lägligt med lite barnvakt ;).
 
Sv: Ålder och jobb - hur länge ska man vänta?

Att jag bestämde mig hade faktiskt en hel del med de äldre släktingarna att göra. När jag väl kom fram till att jag ville så kände jag att jag ville skynda mig på lite så att de hinner vara med. Och så även morsan som egentligen är i sämre skick än både mormor, farmor och morfar.
 
Sv: Ålder och jobb - hur länge ska man vänta?

Sedan hoppas jag att det mesta ordna sig ganska fort. Vore också roligt om min sambos föräldrar hinner få vara med om det, de är snart 80 år och längtar väldigt mycket. Såklart kan man inte skaffa för deras skull, det skulle jag aldrig göra men det vore ändå en bonus om dom hinner få vara med om det. Mina föräldrar hinner nästan bli lagom pensionärer däremot om jag väntar ett par år och det vore ju ganska lägligt med lite barnvakt ;).

Ja, att han har äldre föräldrar är klart att det kan kännas roligt om de ändå kan få vara med, det kan jag känna igen.

Däremot ska du inte lita på att det finns garanti på barnvakt för att föräldrarna är pensionärer..... tro mig! /*pensionärsbarn* :D ;)
 
Sv: Ålder och jobb - hur länge ska man vänta?

Jag hade skaffat barn direkt. Jag själv fick mitt första barn när jag var 22 år, ensamstående, bodde fortfarande hemma pga utbildning. Lyckades inte gå klart utbildningen pga graviditeten. Flyttade hemifrån en vecka innan barnet kom och var sedan ensam med det. Hade lägsta möjliga föräldrapenning. När barnet var 1,5 år pluggade jag klart sista kursen (en praktikkurs) och sedan fick jag jobb på min praktikplats där jag nu är fastanställd med en hygglig lön. Som någon annan sagt: Man kan inte vänta på det perfekta tillfället, för det kommer aldrig.
 
Sv: Ålder och jobb - hur länge ska man vänta?

Vi har börjat prata med svärfar förra veckan och han är med på noterna. Han tyckte som jag skrev att han skulle betala renoveringen och att vi sedan köper ut huset om ett par år. Han skulle prata med sin revisor hur och om det fungerar så det känns som bollen (äntligen!!) är i rullning. Vi har bott här i 9 år så det har varit ganska frustrerande att inte veta riktigt hur allt ska lösas med hus osv. Svärföräldrarna har jordbruk, det här huset och ett hus till och det har varit väldigt känsligt med vad som ska hända med allt och frustrerande för alla då det inte är så lätt att planera sitt liv. Men nu är som sagt bollen i rullning med både hus och jordbruk och det känns jätteskönt, kommer nog hända en hel del förändringar i år men jag hoppas vi har lite mer koll på läget till sommaren.

Oj, det kände jag igen! Bor med på min svärfars jordbruk och är så jäkla segt med hus och ombyggnationer:wtf:
Vi bor tre i ett hus, sambo, son och jag. Egentligen tillräckligt stort men ingen verkade tänka ordet "förvaring" när det byggdes och så ligger det 20 cm ifrån en 70 väg (skojar inte).
Sambons farmor gick bort för ett par år sedan, nu är väl tyyyyp uppdelningen klar mellan syskonen och snart så kan de göra en renovering på det huset så det blir beboeligt. Snart är antagligen till nästa vinter då det börjar bli dags för vårbruk igen.
MEN när det huset väl är fixat, ja då gör vi det logiska och tar svärföräldrarnas hus som vi måste renovera om för att vilja bo där och de det andra huset.
Under denna tiden lever en annan hyresgäst med en liten bebis och sambo i ett pyttelitet hus som verkligen behöver fixas med, blir kanske inom de närmaste 10 åren?
Förlåt, men så trött på det hela!!

Men om vi tar lite tillbaka på ämnet, så blev jag gravid oväntat som 20-åring med sambon, varit ihop i ett år. Han hade just påbörjat sin drömutbildning, jag insett att min drömutbildning var inget jag ville jobba med. Tog några månader inom hemtjänsten, fick barn, tog några månader till i hemtjänsten och kombinerar det nu med studier.
 
Sv: Ålder och jobb - hur länge ska man vänta?

Som någon annan sagt: Man kan inte vänta på det perfekta tillfället, för det kommer aldrig.
Flera säger det där men jag är så skeptisk. Är det verkligen så enormt höga krav att vilja vänta tills man har 1) stabil försörjning och 2) inte behöver oroa sig över bostad?

Jag är en av dem som verkligen inte vill skaffa barn om jag inte har ovanstående. Ska man skaffa barn oavsett situation i livet för att "det perfekta tillfället aldrig kommer"? Varför skulle det inte göra det? Finns ju massa människor som har fast jobb och bra boende som skaffar barn?
 
Sv: Ålder och jobb - hur länge ska man vänta?

Men när man pratar om det perfekta tillfället brukar det vara mer än jobb och bostad iblandat.
 
Sv: Ålder och jobb - hur länge ska man vänta?

Men för TS är det ju just jobb och bostad.

Personen jag svarade kommenterade också just sitt jobb och sin bostad.
 
Sv: Ålder och jobb - hur länge ska man vänta?

Det finns viktigare saker än det som måste fungera för att kunna skaffa barn.
Och de är svårare att få till.
Så man skall inte haka upp sig för mycket på just jobb och bostad.
Det kan man lösa efter hand.
 
Sv: Ålder och jobb - hur länge ska man vänta?

Förutom att man ska bli gravid; vad är det som är viktigare?

Att man kan lösa problem som uppstår förstår jag också, jag talar alltså om att jag personligen inte skulle planera en graviditet om jag inte hade bostad och jobbsituation under kontroll. Visst kan man klara sig om man råkar bli gravid och är arbetslös till exempel, men bara för att det går betyder det ju inte att man välja att göra annorlunda om man kan.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ålder och jobb - hur länge ska man vänta?

*skratt* Nä pensionärer har hysteriskt mycket att göra men jag tror nog dom verkligen skulle vilja, mamma har varit dagmamma i sådär 30 år och jobbar nu på förskola så hon är en hejare med barn och tycker det är roligt, tänkte att hon nog får lite abstinens när hon slutat jobba ;) :p
 
Sv: Ålder och jobb - hur länge ska man vänta?

Ja gud jag vet hur du har det. Detta med att vara sambo med jordbruksbarn är ganska så påfrestande ibland. Känns skönt att jag iaf kan ana en lösning nu iaf, har bara väntat sådär 10 år så nu är man skapligt less på det. Så tjatar dom om barnbarn och man tänker att jo visst, men ser för sjutton till att fixa det här då så vi vet hur vi ska planera vår framtid. Jobbigt med familjer där man inte kan prata om saker när man själv kommer från en familj där man planerar och diskuterar allt.
 
Sv: Ålder och jobb - hur länge ska man vänta?

Men för TS är det ju just jobb och bostad.

Personen jag svarade kommenterade också just sitt jobb och sin bostad.

Ja precis, det är här skon klämmer. Till saken hör att jag jobbat i flera år inom barnomsorg, äldreomsorg mm för att jag inte haft utbildning som kunnat ge mig något annat jobb. Jag har mått jättedåligt av det och har periodvis varit väldigt deppig på grund av att jag aldrig trivs på jobbet, det passar inte mig alls och de jobb som kunde tänkas passa bra har krävt utbildning jag inte har.

Om jag "tvingas" ta ett jobb igen för att jag desperat måste få ekonomin att gå ihop och jobba med det jag gjort innan så kommer jag vara allt annat än en bra förälder är jag rädd. När situationen blev ohållbar för några år sedan så bestämde jag mig för att hoppa på den utbildning jag läser nu så att jag skulle ha något bra att falla tillbaka på och äntligen hitta ett jobb som jag trivs med.

Så just jobb-frågan är väldigt viktig för min del. Därför väntar jag helst till jag lyckas få ett inom den bransch jag utbildat mig inom, det finns jobb men inte så många just där jag bor men jag har gott hopp om att jag kommer hitta ett men att det kan ta lite tid.

Det bästa är verkligen om jag hittar jobb innan så jag dels inte hinner glömma bort allt jag lärt mig och för att få in en fot i rätt bransch och inte falla tillbaka i det gamla jobbet (har dock sommarjobbat inom branschen med och har viss erfarenhet redan). Jag tror det blir svårare att komma om ett par år efter man fått barn och försöka friska upp minnet och så, känns mer ursäktat att vara lite nybörjare när man är nyutexaminerad.

Problemet är ju då om det tar för lång tid att hitta ett jobb, då känns det som jag nog iaf får satsa på barn först och leta jobb sen och hoppas att det löser sig.

Bostaden är ju förhoppningsvis fixad med inom 1-2 år.

I övrigt så har vi nog allt annat under kontroll, relationen kan inte vara bättre än den är och ja, det är verkligen bara jobb-frågan som känns mest oroande.

Nu kanske jag har sådan tur att jag har jobb lagom till skolan slutar, jag har skickat ansökningar på olika håll, i så fall tänkte jag att jag kan jobba så jag får ihop de dagar som behövs för att höja föräldrarpenningen, tar det tid att bli gravid så hinner jag hamstra mer pengar till csn-lån och annat.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 005
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 456
Senast: Exile
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
915
Senast: Praefatio
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 924
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp