Ålder och jobb - hur länge ska man vänta?

Sv: Ålder och jobb - hur länge ska man vänta?

Fast jag tror inte att det i detta fallet handlar om en perfekt bostad och ett perfekt jobb utan snarare att man vill ha ett jobb man trivs med, och om man har utbildat sig så är det ju, för det mesta, önskvärt om jobbet har anknytning till utbildningen. Som du skriver, att ha ordning på relationen, ekonomin, jobb och boende.. Det är ju inte några orimliga mål att försöka uppnå innan eventuella barn kommer till världen.

KL

Jag resonerade lite så inför mitt första barn iaf, jag ville främst ha ordning på jobbiten vilket automatiskt gav mig på koll på ekonomin. Boendet var mindre bra, men boende brukar vara den lättaste biten att lösa under en graviditet. Iom att en graviditet varar i 9 månader så har man lite tid på sig. Att få ett nytt jobb när man kommer på en intervju med stor mage är inte så lätt, om man ska vara krass.
Nu inför planerandet av barn nummer två så ser prioriteringarna likadana ut. Sambon/pappan har just nu inte ett jobb som han trivs med, därför väntar vi tills han också har hittat något passande.

Jag tycker att livet blir så mycket enklare om de basala delarna är på plats. Men alla resonerar ju inte som jag ;) Dock tror jag inte det är så vanligt att man väntar på det perfekta tillfället med det perfekt jobbet och den perfekta bostaden som det kan verka här i detta forumet. Utan normalt sett så tror jag att man vill ha en någorlunda ordnad tillvaro antingen tillsammans med en partner eller ensamstående.

Sen kan man planera in i all oändligt, men livet kan förändras snabbt ändå..
 
Sv: Ålder och jobb - hur länge ska man vänta?

Personligen skulle jag dock alla gånger hellre sitta i en tvåa i Bergsjön och jobba som städare än att vara utan mina barn. Ett jobb är bara ett jobb men mina barn vill jag inte vara utan. Men det är jag.

(Självklart är det inget fel på städare de gör ett mycket viktigt jobb men av alla mina jobb jag haft har det varit det tråkigaste)

Fast det är ju inte en relevant jämförelse eftersom de allra flesta hade valt sina barn framför ett jobb (får man hoppas). Det hade jag också gjort. Men här var ju valet innan man skaffade barn, och då är man ju i ett annat läge.
TS: Som sagt, man kan ta blodprov för att mäta sin äggreserv, då får man ett hum om hur det ser ut.
 
Sv: Ålder och jobb - hur länge ska man vänta?

AMH värdet är bara ett värde. Säger inget om hur lätt man har att bli gravid. Men om man har lågt AMH värde och har svårt att bli gravid så kan det vara en anledning till svårigheten.

Samma om man har ett bra värde. Säger inget om hur lätt du har att bli gravid.

Så länge felet inte är stopp i äggledarna eller att mannens spermier är dåliga så är det svårt att sia om hur lätt/svårt det är att bli gravid innan man provat.
 
Sv: Ålder och jobb - hur länge ska man vänta?

Fast det är ju inte en relevant jämförelse eftersom de allra flesta hade valt sina barn framför ett jobb (får man hoppas). Det hade jag också gjort. Men här var ju valet innan man skaffade barn, och då är man ju i ett annat läge.
TS: Som sagt, man kan ta blodprov för att mäta sin äggreserv, då får man ett hum om hur det ser ut.

Själva poängen var att om det nu känns väldigt viktigt att ha ett okej jobb så kanske när man har hållit på en längre tid utan att bli gravid så kanske känns det där okej jobbet inte längre så viktigt.
 
Sv: Ålder och jobb - hur länge ska man vänta?

Är det enkelt att göra sådant blodprov och vart vänder man sig? Jag ska snart på cellprov samt plocka ut min spiral samtidigt så då kan man ju ev prata med barnmorskan/läkaren. Min sambos storebror kunde inte bli pappa just på grund av att hans fru inte hade ägg så det räckte, och hon var då en bra bit under 40. Jag tror hon hade ägg först för hon började iaf på en IVF behandling mer hormoner men sen vet jag i alla fall att dom var slut. Så visst funderar man ibland hur det står till med äggen ändå.

Nu vet jag inte om det hade hjälpt om dom börjat tidigare, det kanske var annat som gjorde att det inte klaffade men jag tror inte dom började så tidigt att försöka, de skulle väl bygga huset färdigt först vilket tog några år osv. Lite tragiskt med tanke på att dom varit tillsammans sen dom var tonåringar men som sagt, man vet inte, det kanske inte hade fungerat tidigare heller.

Jag tänkte nog ge det till sommaren/hösten och se lite vad som händer. Ser det mörkt ut i höst med jobb så kanske det är läge att ta ett sådant prov eller så får vi på allvar diskutera hur länge vi vågar chansa på att vänta och vad som ska prioriteras.
 
Sv: Ålder och jobb - hur länge ska man vänta?

Att ha barn är ju inget hinder för att sedan skaffa sig en utbildning och ett bra jobb.
Det är ju inte stopp på utveckling för det.
 
Sv: Ålder och jobb - hur länge ska man vänta?

Nej precis.

Jag tänkte passa på att börja plugga när det blir bebis (nu börjar jag väl kanske i förväg men...) Om man inte tänkte sig jurist eller liknande riktigt tuffa studier så känns det som en rätt okej kombo när knodden är i förskoleåldern.
 
Sv: Ålder och jobb - hur länge ska man vänta?

Jag håller med dig.

Jag tycker att det resonemanget är samma som att säga att man ska bli ihop med första bästa karl man dejtar, för att man kanske blir utan karl annars :crazy:

Tycker inte att man ska göra stora livsval utifrån en pessimisstisk rädsla.

Fast du har ju missat hela poängen. Som kvinna är man inte fertil hela livet. Det finns en bortre gräns. Är man 32, 34, 36, 38 är det dags att bestämma sig. Vad känns viktigast? Barn eller bostad/jobb? Den frågan är ju högst individuell. Den går ju inte att besvara på. Känner man att man är villig och chansa tills man är 38 för det andra är viktigare så gör man ju det. Känner man vid 32 att man skulle bli riktigt riktigt besviken över att missa tåget så är det väl bättre att köra på än att vänta in det perfekta tillfället. Man måste känna efter själv vad som känns viktigast. Det finns ingen formel eller något resonemang som ger svar på den frågan, man måste gå efter magkänslan. Man kan inte ens gå efter hur ens kompis gjorde, för alla är inte likadana. Det finns de som är 40 som blir gravid på första försöket. Det finns de som inte blir det.
 
Sv: Ålder och jobb - hur länge ska man vänta?

Fast du har ju missat hela poängen. Som kvinna är man inte fertil hela livet. Det finns en bortre gräns. Är man 32, 34, 36, 38 är det dags att bestämma sig. Vad känns viktigast? Barn eller bostad/jobb? Den frågan är ju högst individuell. Den går ju inte att besvara på. Känner man att man är villig och chansa tills man är 38 för det andra är viktigare så gör man ju det. Känner man vid 32 att man skulle bli riktigt riktigt besviken över att missa tåget så är det väl bättre att köra på än att vänta in det perfekta tillfället. Man måste känna efter själv vad som känns viktigast. Det finns ingen formel eller något resonemang som ger svar på den frågan, man måste gå efter magkänslan. Man kan inte ens gå efter hur ens kompis gjorde, för alla är inte likadana. Det finns de som är 40 som blir gravid på första försöket. Det finns de som inte blir det.

Tack men jag tycker inte att jag har missat poängen alls.
 
Sv: Ålder och jobb - hur länge ska man vänta?

Fast du har ju missat hela poängen. Som kvinna är man inte fertil hela livet. Det finns en bortre gräns. Är man 32, 34, 36, 38 är det dags att bestämma sig. Vad känns viktigast? Barn eller bostad/jobb? Den frågan är ju högst individuell. Den går ju inte att besvara på. Känner man att man är villig och chansa tills man är 38 för det andra är viktigare så gör man ju det. Känner man vid 32 att man skulle bli riktigt riktigt besviken över att missa tåget så är det väl bättre att köra på än att vänta in det perfekta tillfället. Man måste känna efter själv vad som känns viktigast. Det finns ingen formel eller något resonemang som ger svar på den frågan, man måste gå efter magkänslan. Man kan inte ens gå efter hur ens kompis gjorde, för alla är inte likadana. Det finns de som är 40 som blir gravid på första försöket. Det finns de som inte blir det.

Just precis. Dessutom var ju Ts inte intresserad av IVF och liknande. Är man inte det så är ju åldern en väldigt viktig faktor.
 
Sv: Ålder och jobb - hur länge ska man vänta?

Fast jag känner att det är du och några till som missat poängen. Det som Tussinussen svarat på var mitt sidospår som var en kommentar till någon som skaffade barn som 22-årig student medan hon bodde hemma - med motiveringen att det perfekta tillfället aldrig kommer att komma. Jag skrev då att det kändes som ett märklig resonemang och då svarar nån att man minsann kan vakna imorgon och vara infertil (el liknande). Jag, och Tussinussen verkar det som, menar att vi inte skulle göra saker i panik på en gång utifrån att man ju aldrig kan veta vad som händer imorgon.
 
Sv: Ålder och jobb - hur länge ska man vänta?

Jag fick samma tankar som du förra året. Nu började jag känna mig gammal och alla andra hade redan fått flera barn. Dessutom hade jag ett stadigt förhållande, också ca 12 år tillsammans med sambon och kände att nu var det dags att ta ett kliv längre fram. Sambon ville ju ha barn och jag hade skjutit på det i flera år just för att "hästarna tar tid, jag ska göra det och det före"...men som många säger, man hittar hela tiden saker man vill göra innan och så skjuter man på det och en dag kan det vara försent. Nu hade vi inga problem med att skaffa barn då jag blev gravid direkt. Men det finns ju dom som kämpar i flera år. Så om ni vill ha barn så tycker jag ni kan ta det lite för var det är. Ni kan försöka och "blir det så blir det" och blir det inte så blir det inte. För det finns ju ingen garanti att det faktiskt blir barn heller.
 
Senast ändrad:
Sv: Ålder och jobb - hur länge ska man vänta?

Nej det blir ju inget perfekt tillfälle, det vet jag. Men en utbildning kände jag var nödvändig och den enda som finns inom min bransch ligger en bra bit hemifrån, dvs jag har fått veckopendla i snart 3 år och det hade inte riktigt fungerat med bebis så det var lite "nu eller aldrig" när jag hoppade på utbildningen.

Ja på något sätt hade man ganska snart velat försöka för att veta om man alls kan få barn, kan vi inte det så vill jag gärna veta det så fort som möjligt så att jag kan ställa in mig på ett annat liv, det förändrar en hel del och vet man om det så kan man snabbare släppa det även om det säker kommer vara svårt.
 
Sv: Ålder och jobb - hur länge ska man vänta?

*kl*

Ikväll hade jag ett ordentligt samtal sambon och det kändes jätteskönt. Ja vi har ju pratat innan men det var ett tag sen och många gånger blir det lite svävande sådär och att det alltid ligger framåt i tiden så att säga.

Vi diskuterade hur viktigt det är för oss och hur mycket fokus vi ska lägga på jobb och han tyckte att vi kommer klara det ändå på något sätt ekonomiskt och att det löser sig. Kändes skönt att höra att han inte var så bekymrad över det. Vi har två kompisar nu som är gravida och han är helt kär i deras tidigare barn. Innan dess har han inte träffat så mycket barn och de han har träffat har snarare avskräckt honom (bl a mina systerbarn som inte varit helt enkla) men nu när han lärt känna dessa två pojkarna så är han väldigt sugen och jag sa att det kändes jobbigt att dom är gravida och han höll med om att han också blir lite avundsjuk.

Så vi sa att vi får väl iaf vänta till skolan är slut och se vad som händer i sommar, han letar för fullt efter nytt jobb och det har han gjort ett tag mycket eftersom han vet att det jobbet han har nu inte är optimalt vare sig när man har jordbruk eller småbarn. Så vi sa att vi får väl vänta max till nästa vår men sen tillade han att vi kanske kan tillverka ett på semestern i sommar :p. Vi ska en sväng ner i Europa, är väl typ första semestern vi gör ensamma och utanför Sverige (är man jordbrukare så är man ;) ) så det ser vi verkligen fram emot.

Ja det känns iaf jätteskönt att verkligen pratat igenom det ordentligt och lite mer praktiskt också. Jag sa att boendet lär väl lösa sig snabbare än kvickt om jag skulle bli gravid och han sa att ja det är väl snarare problemet att få dom att hålla igen tempot ;).

Ja så nu får vi väl se om det blir försök i sommar eller hösten, eller så länge som till våren men inom ett år ska det nog bli iaf. Känns skönt att det är lite mer verklighet nu, att man kan våga längta lite mer :)

*glad kanintant*
 
Sv: Ålder och jobb - hur länge ska man vänta?

Så skönt när man haft det där pratet tillsammans.
Vi velar fortfarande, eller snarare jag velar. Sambon säger att han är redo och att det är jag som får känna när jag är redo.
 
Sv: Ålder och jobb - hur länge ska man vänta?

Så skönt när man haft det där pratet tillsammans.
Vi velar fortfarande, eller snarare jag velar. Sambon säger att han är redo och att det är jag som får känna när jag är redo.

Eller hur :) Jag har också velat fram och tillbaka, det har gått i perioder får oss båda, när han varit sugen har inte jag velat ha och tvärtom, fast jag har nog mest varit osäker, han har nog alltid velat ha, mest avgörande när för hans del.
Jobbigt att vara den som ska bestämma, det känns som ett stort beslut att ta "själv". Du får uppdatera sen hur det går, så kanske vi kör igång samtidigt, för visst pratade du ev om hösten?
 
Sv: Ålder och jobb - hur länge ska man vänta?

Ja, precis. Vi har problem med allvarlig sjukdom i närmaste familjen just nu så därför är jag inte riktigt redo än. Men jag hoppas på hösten, som senast.
 
Sv: Ålder och jobb - hur länge ska man vänta?

Ja just det ja, det var pga av sjukdom, så ledsen för er skull. :(
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 742
Senast: Amha
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 597
Senast: Exile
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
967
Senast: Praefatio
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 178
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp