Ålder på sto vid betäckning?

Texaz

Trådstartare
Vilka åldersgränser sätter ni för att betäcka era ston?

Har ni öht någon specifik ålder eller ser ni till individen?
 
Sv: Ålder på sto vid betäckning?

Jag har frågat runt lite om samma sak bland folk som avlar. De svarade alla samma sak: att det viktigaste är att stoet är frisk och i god kondition och att man får vara medveten om att fertiliteten minskar med ökad ålder. Den äldsta "förstagångsföderska" bland de jag pratat med var 18 år när hon betäcktes.
 
Sv: Ålder på sto vid betäckning?

Jag håller koll på stona, dvs i år visade ett utav stona tydligt att det var jobbigt att både vara dräktig och att föla.
Fölningen som sådan var okomplicerad, men tröttheten efter fölning var lång och tydlig. Så inget mer föl för detta sto.
Hon är vad vi tror ca 22-23 år även om det står 19 år i passet.
 
Sv: Ålder på sto vid betäckning?

Och angående nedre gräns? Olika från ras till ras antar jag, men ser ni då också till individ/kondition på stoet?
 
Sv: Ålder på sto vid betäckning?

Ja det är ju olika det med. Bland "min" ras (haflinger) tycker jag ofta tre-åringar inte är tillräckligt mogna för att betäckas. De utvecklas sent.
 
Sv: Ålder på sto vid betäckning?

Tidigast som 3-åring men beror mkt på individen. Dock har i allafall mina hittills varit mogna nog för uppgiften.
 
Sv: Ålder på sto vid betäckning?

Vilka åldersgränser sätter ni för att betäcka era ston?

Har ni öht någon specifik ålder eller ser ni till individen?

Det beror för det första på om vi pratar om en förstagångare eller ett sto som fått föl tidigare.
Om det är ett sto som stått i avel länge och fått föl regelbundet utan komplikationer så skulle jag betäcka på så länge stoet är i bra skick (dvs ej för muskelfattig och går att få småfet utan problem och inte har några större krämpor) och veterinären ger klartecken efter ordentlig gyn undersökning.

Om det är en förstagångare så beror det naturligtvis också på skick och veterinärt tillstånd men jag skulle nog vara försiktig med att betäcka något äldre än 18 för första gången.

Men oavsett måste hon vara i bra kondition och det inkluderar lätt att föda/hålla i hull (!), blank och fräsch och i bra skick invärtes/gynekologiskt.

Undre gräns för mig är 3 år, sedan får man se individ till individ. Jag har dock aldrig känt något behov av att betäcka en 3-åring av olika anledningar.
 
Sv: Ålder på sto vid betäckning?

Tidigast 3 års ålder, senast beror på skicket på stoet. Har betäckt min gamla när hon var 22 och det gick jättebra och ett stort fint hingstföl kom när hon var 23. Då valde vi dock att inte betäcka mer.
 
Sv: Ålder på sto vid betäckning?

Jag satte stopp förra året då mitt sto var 21 år. Jag hade tänkt att betäcka igen men hon var tjock i benen onormalt länge både före och efter fölning och då beslöt jag att det fick vara nog. Jag uppfattade henne också som tyngre och mer otymplig än vid tidigare dräktigheter.
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 124
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 922
Senast: Freazer
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 150
Avel Har funderat ett tag på att det numera går att plocka ut stora mängder embryon från samma ston. Det finns gott om exempel på det här, de...
Svar
0
· Visningar
501
Senast: Cheraderama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp