Åldergräns för soc medier

Asså jag är högst tveksam till att det där kommer göra någon större skillnad. Det var ju trots allt " bara" att ungdomar och barn under 16 skulle ha målsmans tillåtelse, och vilka föräldrar sitter och stalkar sina barn så att dem inte sitter på fb, twitter och liknande.
 
Asså jag är högst tveksam till att det där kommer göra någon större skillnad. Det var ju trots allt " bara" att ungdomar och barn under 16 skulle ha målsmans tillåtelse, och vilka föräldrar sitter och stalkar sina barn så att dem inte sitter på fb, twitter och liknande.
Bättre att föräldrarna stalkar dem än snuskgubbarna
 
Det är väl redan egentligen åldersgräns på instagram och facebook, har iallafall varit men då skriver dom ju bara in ett annat födelsedatum.
 
Asså jag är högst tveksam till att det där kommer göra någon större skillnad. Det var ju trots allt " bara" att ungdomar och barn under 16 skulle ha målsmans tillåtelse, och vilka föräldrar sitter och stalkar sina barn så att dem inte sitter på fb, twitter och liknande.
Men med lagen så blir dom tvungna att ta ansvar för sina barn
 
Det är väl redan egentligen åldersgräns på instagram och facebook, har iallafall varit men då skriver dom ju bara in ett annat födelsedatum.
Men nu blir det kontroller och bryter man mot lagen så blir det dryga böter för föräldrarna :devil:
 
Känner mest att finns det inte viktigare saker att ta beslut om?

Det finns redan åldersgräns satt av de sociala medierna och så vitt jag vet ska man godkänna användarregler.
 
Känner mest att finns det inte viktigare saker att ta beslut om?

Det finns redan åldersgräns satt av de sociala medierna och så vitt jag vet ska man godkänna användarregler.
Jovisst men man behöver ju inte följa reglerna. När det blir lag då måste lagen följas annars blir man straffad
 
Vilken tur att man är över 16 års gränsen då.:cool: Tror inte att det kommer bli så stor skillnad om de sätter lag på åldersgräns på sociala medier. Åldersgränsen har ju inte fungerat hittills så varför skulle det fungera bara för att man gör en lag om det?
 
Vem ska sitta och granska alla anmälningar som kommer in?
Vad händer med de som är under 16 år som redan är registrerad?
Man brukar ju lägga kontrollansvaren på dom som tillhandahåller tjänster. Sedan blir det väl dom som får rapportera/anmäla till polisen att den o den bryter mot lagen. Dom som är under 16 och redan registrerad blir antingen avregistrerad eller så gäller lagen bara nyregistreringar. Det beror ju på hur man skriver lagen. En ny lag är ofta luddig och gör ofta ingen nytta i början.
 
Vilken tur att man är över 16 års gränsen då.:cool: Tror inte att det kommer bli så stor skillnad om de sätter lag på åldersgräns på sociala medier. Åldersgränsen har ju inte fungerat hittills så varför skulle det fungera bara för att man gör en lag om det?
Jo för då har man rätt att straffa föräldrarna eftersom man inte får straffa barn fast det är barnet som begår brottet. Fast när det gäller barnet så blir väl soc inkopplat som ska tala om för barnet att man inte får bryta mot lagar
 
Man brukar ju lägga kontrollansvaren på dom som tillhandahåller tjänster. Sedan blir det väl dom som får rapportera/anmäla till polisen att den o den bryter mot lagen. Dom som är under 16 och redan registrerad blir antingen avregistrerad eller så gäller lagen bara nyregistreringar. Det beror ju på hur man skriver lagen. En ny lag är ofta luddig och gör ofta ingen nytta i början.

Du menar Facebook med 5'736 000 medlemmar och instagram med 2'400 000 medlemmar ska granska alla nyregistreringar så att det inte råkar vara någon som reggat sig under falskt födelsedatum?

Jäklar vad nya jobb som kommer uppkomma! :banana:Efter som att användare på fb mellan 13&15 år är 53% av Sveriges totala ungdomsantal och på instagram så mycket som 78% av tjejerna och 63% av pojkarna.

Siffrorna är från 2014 men tvivlar på att det minskat.
 
Du menar Facebook med 5'736 000 medlemmar och instagram med 2'400 000 medlemmar ska granska alla nyregistreringar så att det inte råkar vara någon som reggat sig under falskt födelsedatum?

Jäklar vad nya jobb som kommer uppkomma! :banana:Efter som att användare på fb mellan 13&15 år är 53% av Sveriges totala ungdomsantal och på instagram så mycket som 78% av tjejerna och 63% av pojkarna.

Siffrorna är från 2014 men tvivlar på att det minskat.
Tja om man sätter straffet på typ 50 000kr och sätter åt några som bryter på lagen så statuerar man exempel och då blir ju dom andra skraja och då uppger dom ju inte falska uppgifter eftersom föräldrarna har sagt till sina barn att dom inte har råd med sånna böter. Sen kan ju dom sociala medier som inte sköter kontrollerna ochså få böter. Ja precis som tex tåg o bussbolag som inte sköter id kontrollerna vid gränsen. Dom får böta 50 000kr
 
Tja om man sätter straffet på typ 50 000kr och sätter åt några som bryter på lagen så statuerar man exempel och då blir ju dom andra skraja och då uppger dom ju inte falska uppgifter eftersom föräldrarna har sagt till sina barn att dom inte har råd med sånna böter. Sen kan ju dom sociala medier som inte sköter kontrollerna ochså få böter. Ja precis som tex tåg o bussbolag som inte sköter id kontrollerna vid gränsen. Dom får böta 50 000kr

Tror du helt ärligt att bötern kommer landa på de summorna? :meh:

Den maximala böterna du kan få för att inte använda bälte är 2500 kr (om föraren inte ser till att passagerare under 15 inte använder bälte). Tror fler skadar sig per år av att inte använda bälte än att använda sociala medier under 16 år.
 
Får mig att fundera på hur de ska kontrollera att den lagen efterföljs när de knappt ens har resurser att ta hand om allt som sker på vägarna osv.
 

Liknande trådar

Samhälle Detta måste vara ett brott mot barnkonventionen :eek::confused::rage...
Svar
14
· Visningar
910
Senast: lil-sis
·
Skola & Jobb Jag blev lite fundersam här om dagen då jag stötte på ett intressant dilemma när jag diskuterade med en person. Till dilemmat, säg att...
2
Svar
27
· Visningar
2 275
Senast: Enya
·
Övr. Hund En reflektion ang sociala media och ”nyhets/sanningsflödet”.... Det finns en varning ang förgiftade hundar som dör på 30 sekunder på...
Svar
18
· Visningar
1 633
Senast: Puffindog
·
Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara...
2
Svar
28
· Visningar
4 323
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp