Åldergräns för soc medier

Jo för då har man rätt att straffa föräldrarna eftersom man inte får straffa barn fast det är barnet som begår brottet. Fast när det gäller barnet så blir väl soc inkopplat som ska tala om för barnet att man inte får bryta mot lagar
Men det blir väl fel om föräldrarna ska straffas för att deras tonåringar surfar? Vore det inte bättre om ungdomar får lära sig rätt och fel när de ska vara på sociala medier?
 
Jag tycker detta är något bra att något äntligen görs åt detta. Jag är ju själv ung, men alltså, jag märker att t.ex barnen i min skola, att många av dom borde inte ha t.ex facebook. Jag kan lätt bara söka upp deras namn och sedan kan jag se ALLT dom lägger upp, vilket är väldigt osäkert speciellt för barn. Ett foto som avslöjar för mycket av var dom befinner sig och dom kan få många konstiga människor efter sig... Lite läbbigt om du frågar mig!

Jag hade någon kille från ett annat land skicka en vänförfrågan till mig (Han hade två gemensamma vänner till mig, och då är det oftast inte så konstiga människor man träffar). Direkt efter att jag la till honom fick jag ett meddelande från honom, "Hey!", jag svarade ju så klart och sedan hade vi en lång konversation, verkade som en snäll person... Sedan mot slutet av konversationen fick jag frågan "How do you look?". Jag svarade med att det fanns bilder på min sida om han ville veta hur jag såg ut. Vi pratade lite till, sedan kom frågan "Are you single?", "Haha, yeah, I'm like, 'what is love?'" "We can be together if you want?". Lite märklig fråga eller hur? Han visste min ålder liksom, och sa att han var två år äldre. Jag tackade nej, sedan skrev vi lite till (Fråga mig inte varför jag fortfarande hade kvar han som vän på facebook, jag vet faktiskt inte) och så kom en till fråga, ännu mer misstänksam än dom andra "How does it look outside?". Jag tog det som en väder fråga. "No, how does the nature look outside, can you take a photo?"... Jag slutade skriva med honom och tog bort honom efter två dagar (blockade).

Tänk om det inte var jag som mötte honom? Tänk om det var någon yngre, någon mer naiv? Nu vet jag inte om han verkligen menade det på det viset. Men ändå!

Om ett barn (Tidig tonåren menar jag med barn också) ska vara inne på sociala medier ska föräldrarna ha uppsikt egentligen. Men det blir inte alltid av med alla barn, så dom skriver lite allt möjligt på internet.

Den här regeln kommer säkert inte göra någon stor skillnad ändå, barn kan ju helt enkelt säga "Ja, mina föräldrar tillät mig att gå med i ---".

I USA, har jag för mig, är det strängare regler när det är med åldersgräns, men det stoppar inte barn iallafall. Man kan nog inte stoppa denna invasion, Haha.
 

Liknande trådar

Samhälle Detta måste vara ett brott mot barnkonventionen :eek::confused::rage...
Svar
14
· Visningar
910
Senast: lil-sis
·
Skola & Jobb Jag blev lite fundersam här om dagen då jag stötte på ett intressant dilemma när jag diskuterade med en person. Till dilemmat, säg att...
2
Svar
27
· Visningar
2 281
Senast: Enya
·
Övr. Hund En reflektion ang sociala media och ”nyhets/sanningsflödet”.... Det finns en varning ang förgiftade hundar som dör på 30 sekunder på...
Svar
18
· Visningar
1 633
Senast: Puffindog
·
Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara...
2
Svar
28
· Visningar
4 323
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp