Åldersfixering!

De ända som brukar ha problem med stora åldersskilnader är moral"folket" som tyvärr inte fattat att kärleken är blind för ålder och kön/lägning. (till största del vill jag nog påstå att de värsta protesterna och moralkakorna kommer från folk som är fruktansvärt avundsjuka på att det inte hänt dem)

mvh Pegasus som gläds med de som hittar kärleken oavsett omvärldens protester.
 
Jag är 25, och kan absolut inte tänka mig att träffa någon yngre eller jämnårig - däremot skulle jag inte ha några problem med en upp till 15-20 år äldre man, så länge han så att säga åldrats väl med festsinnet kvar och fräscht utseende.

För min del handlar åldersfixeringen framför allt om ytlighet; Jag tänder helt enkelt inte på män som ser för unga ut (här ska nu Reykjavik och LindgrenV hålla tyst!), och skulle helst se en partner över 30, även om jag just nu träffar någon som bara är två år äldre än jag. En liten del handlar nog också om att jag vill ha någon som hunnit skaffa utbildning, trygghet, god inkomst och stabilitet i livet, och där är ju andelen såklart högre bland 35-åringarna än 23-åringarna.

Jag har dock också någon rent mental och oförklarlig fix idé om att unga/jämnåriga män är moraliskt olämpliga. Låg nyligen med en kille som är 22 - första gången jag varit med någon yngre - och kände mig faktiskt... äcklig. Har aldrig tänkt tanken om andra kvinnor som träffar yngre, men när det kommer till mig själv känns det fel och rent förkastligt.
Men å andra sidan är jag fortfarande den där som kan se att någon är född -98, och genast tänker "oj, en femåring!"...

Elleeeeeeer :D
 
Att vara 25 och dejta någon som är 45 är en sak, att vara 50 och dejta någon som är 70 en annan ... Jag skulle inte stå ut med någon som redan har ena foten i graven så för mig faller det med att det spelar mindre roll ju äldre man blir, jag har alltid hållit mig till ungefär jämnåriga. Största åldersskillnaden har varit sju år och det kändes rätt jobbigt att vara tillsammans med någon så gammal! :o :crazy:

Tja :). Yngre har tydligen en fallenhet för mig. Mitt ex-ex är 15 år yngre och mitt ex är 25 år yngre.
Mitt fel?
 
Jag är inte den som är den som reflekterar mycket över åldersskillnader. Eller ja, förutom det faktum att jag aldrig i mitt liv ens har fastnat för eller ens haft ett litet intresse för någon som är jämnårig eller yngre än mig. Men att det skulle vara konstigt eller udda att fastna för någon yngre kille är väl inget jag tycker. Min umgängeskrets består dessutom av folk mellan 20-50 år, så det kanske förklarar lite också. Dock skulle det nog vara lite halvskumt att vara tillsammans med någon som var 15-20 år äldre än mig, men det skulle enbart bero på att jag har en väldigt ung mamma, vilket betyder att personen i så fall skulle vara jämnårig/nästan jämnårig med min mamma.
 
Att vara 25 och dejta någon som är 45 är en sak, att vara 50 och dejta någon som är 70 en annan ... Jag skulle inte stå ut med någon som redan har ena foten i graven så för mig faller det med att det spelar mindre roll ju äldre man blir, jag har alltid hållit mig till ungefär jämnåriga. Största åldersskillnaden har varit sju år och det kändes rätt jobbigt att vara tillsammans med någon så gammal! :o :crazy:

Tja :). Yngre har tydligen en fallenhet för mig. Mitt ex-ex är 15 år yngre och mitt ex är 25 år yngre.
Mitt fel?
 
Nu gissar jag (fördom?) att ni som skrivit i tråden liksom mig är kvinnor. Och jag ser att jag är nästan den enda som alltid av någon anledning fallit för yngre män. Övriga skriver att de faller för äldre.
Det säger kanske något om samhällets normer? Det är mer normalt att mannen är äldre och kvinnan yngre. Därför är det kanske lättare för båda kön att se sig i relation äldre man-yngre kvinna än tvärtom. (åtminstone vad gäller heterorelationer).

Jag är övertygad om att det färgar oss. Att jag oftast fallit för yngre män (några jämnåriga, en som var kanske 1-2 år äldre, men annars 2-10 år yngre) är också något jag funderat på; hur kommer det sig? Som yngre har jag nog generellt tyckt yngre män har mer "go"; jag ville inte ha någon som gubbat till sig. Men nu (som den tant man börjar bli) så har jag ju en "gubbe"; trots att han är 7 år yngre. :D

Delvis har det nog med attraktion att göra; jag har alltid gillat ett "pojkigt" utseende. Det tog t ex många år innan jag kunde tycka att hår på bröstet faktiskt var liiiiite attraktivt. Nu är jag dock snart 45 och när jag ser unga män kring 20 som ser sådär "pojkiga" ut så kan jag tycka de är söta, men inte attraktiva i den bemärkelsen (som presumtiva partners). Tack och lov för det; det är tur man växer lite med åren och inte blivit gummsjuk.
 
Jag är inte den som är den som reflekterar mycket över åldersskillnader. Eller ja, förutom det faktum att jag aldrig i mitt liv ens har fastnat för eller ens haft ett litet intresse för någon som är jämnårig eller yngre än mig. Men att det skulle vara konstigt eller udda att fastna för någon yngre kille är väl inget jag tycker. Min umgängeskrets består dessutom av folk mellan 20-50 år, så det kanske förklarar lite också. Dock skulle det nog vara lite halvskumt att vara tillsammans med någon som var 15-20 år äldre än mig, men det skulle enbart bero på att jag har en väldigt ung mamma, vilket betyder att personen i så fall skulle vara jämnårig/nästan jämnårig med min mamma.


Det här gör ju att jag också backar när det blir 15-20 års skillnad. För jag är 28 och min pappa 49, skulle ju kännas jätte skumt om ens partner är mer jämårig med ens föräldrar än en själv...eller?
 
. Därför är det kanske lättare för båda kön att se sig i relation äldre man-yngre kvinna än tvärtom. (åtminstone vad gäller heterorelationer).
Hehe, det vore ju vääääldigt konstigt om man i en homorelation ser sig i relation med någon av motsatt kön..... :p
 
Nu gissar jag (fördom?) att ni som skrivit i tråden liksom mig är kvinnor. Och jag ser att jag är nästan den enda som alltid av någon anledning fallit för yngre män. Övriga skriver att de faller för äldre.
Det säger kanske något om samhällets normer? Det är mer normalt att mannen är äldre och kvinnan yngre. Därför är det kanske lättare för båda kön att se sig i relation äldre man-yngre kvinna än tvärtom. (åtminstone vad gäller heterorelationer).

Jag är övertygad om att det färgar oss. Att jag oftast fallit för yngre män (några jämnåriga, en som var kanske 1-2 år äldre, men annars 2-10 år yngre) är också något jag funderat på; hur kommer det sig? Som yngre har jag nog generellt tyckt yngre män har mer "go"; jag ville inte ha någon som gubbat till sig. Men nu (som den tant man börjar bli) så har jag ju en "gubbe"; trots att han är 7 år yngre. :D

Delvis har det nog med attraktion att göra; jag har alltid gillat ett "pojkigt" utseende. Det tog t ex många år innan jag kunde tycka att hår på bröstet faktiskt var liiiiite attraktivt. Nu är jag dock snart 45 och när jag ser unga män kring 20 som ser sådär "pojkiga" ut så kan jag tycka de är söta, men inte attraktiva i den bemärkelsen (som presumtiva partners). Tack och lov för det; det är tur man växer lite med åren och inte blivit gummsjuk.


Det fetade här uppe om att det är mer normalt att mannen är äldre är nog helt sant, känns nästan som att det är genetiskt att dom flesta tycker det :p Precis som att jag är helt besatt av att män/killar/karlar ska vara längre än mig..känns jätte fel om jag är längre än killen och det har nog med att göra att man som tjej inte vill känna sig stor :p
 
Det här gör ju att jag också backar när det blir 15-20 års skillnad. För jag är 28 och min pappa 49, skulle ju kännas jätte skumt om ens partner är mer jämårig med ens föräldrar än en själv...eller?
Jo precis! Det är nog dock i stort sett det enda argumentet jag har för att det skulle kännas konstigt med en partner som är jämnårig med mina föräldrar :p
 
Det här gör ju att jag också backar när det blir 15-20 års skillnad. För jag är 28 och min pappa 49, skulle ju kännas jätte skumt om ens partner är mer jämårig med ens föräldrar än en själv...eller?
Jag tror det beror på egen ålder en hel del det också.

Om någon är 60 och tillsammans med någon på 75 som har 55-åriga barn så tror jag inte det känns lika mystiskt som det gör i yngre ålder.
 
Jo precis! Det är nog dock i stort sett det enda argumentet jag har för att det skulle kännas konstigt med en partner som är jämnårig med mina föräldrar :p
Ja, å andra sidan kan ju en del ha fått barn väldigt tidigt och vara ganska så lite äldre än sina egna barn (15-20 år)- då blir ju spannet mindre så att säga.
 
Jag har en kille , de skiljer 16 år mellan oss han är 45 och jag 29 ! Finns ingen bättre kille hos mig då han har stöttat , gett råd till mig många gånger!

Han har även barn i tonåren och det stör inte mig ett dugg ! Fast jag är med han så försöker vi umgås med hans barn och dom accepterar mig
 
Ja, å andra sidan kan ju en del ha fått barn väldigt tidigt och vara ganska så lite äldre än sina egna barn (15-20 år)- då blir ju spannet mindre så att säga.

Ja precis. Jag använder oftast mamma som referens i de tankarna, att en ev partner skulle vara jämnårig med föräldrarna. Min pappa är äldre än mamma och det gör på något vis att jag aldrig kommer till tanken "han skulle kunna vara min pappa", för mitt åldersspann tar liksom slut innan mammas ålder... :D
 
Jo precis! Det är nog dock i stort sett det enda argumentet jag har för att det skulle kännas konstigt med en partner som är jämnårig med mina föräldrar :p


Det är ju dock detta som gör mig lite förvirrad ändå, för jag är helt överens med dig om detta :p Men så återkommer jag till denna man jag dansat med några nu och fick denna helt galna kontakt/känsla med igår, visst såg/förstod jag att han var äldre men inte hur mycket äldre.. Så alltså visste jag inte hur mycket äldre han var när vi fick denna kontakt, kan inte låta bli att undra om det hade blivit samma känsla om jag vetat hur mycket äldre han är?
 
Min sambo är närapå tre år yngre. Två år skiljer det sig när det gäller årtal, men jag är född tidigt på året och han sent.

Jag är jättefjantig och tycker inte alls om att vara äldst men det är ju självklart inget som hindrar. Jag älskar honom för den han är och inte för hans ålder. Jag har alltid haft problem med att jag känner mig gammal. :p Jag är 24 år.

Han säger däremot i sina kompiskretsar hemma i England så ses det som att man gjort bra ifrån sig om man har en äldre flickvän. Haha.
 
Käftrå!!
Soldater med tillräckligt snygga kroppar är liggdugliga även med tonårsansikten!
Jasså, jaha, det tycker du ja?

1179917_5383a410ddf2b30ecea4c5c0.jpg
 

Liknande trådar

Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 826
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 471
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 131
Senast: lilstar
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 602
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp