Åldersfixering!

Det är ju dock detta som gör mig lite förvirrad ändå, för jag är helt överens med dig om detta :p Men så återkommer jag till denna man jag dansat med några nu och fick denna helt galna kontakt/känsla med igår, visst såg/förstod jag att han var äldre men inte hur mycket äldre.. Så alltså visste jag inte hur mycket äldre han var när vi fick denna kontakt, kan inte låta bli att undra om det hade blivit samma känsla om jag vetat hur mycket äldre han är?

Alltså, det finns ju undantag!! :D
 
:yuck::yuck::yuck:
Jasså, jaha, det tycker du ja?

1179917_5383a410ddf2b30ecea4c5c0.jpg
:yuck: :yuck: :yuck:
 
Min karl är 15 år äldre än mig och vi har hållt ihop i 6 år nu.
Känns inte ett dugg konstigt, även om jag i början tyckte det var lite jobbigt vilket han också tyckte.
Vi är väldigt nära varann och det är väldigt få tillfällen som åldersskillnaden märks.
Det är väl först när han blir pensionär som det kommer att märkas, men vi har en plan att om jag börjar jobba igen så ska jag helst kunna sluta jobba ungefär i samma tid som honom.
Han verkar komma från en seg långlivad släkt och jag kommer från en kortlivad och med mina sjukdomar lär jag inte bli lastgammal så det känns rätt lugnt med åldersskillnaden även i den delen av livet.

Så jag skulle inte banga för en äldre karl om han känns rätt. Njut medan det varar :D
 
Nu gissar jag (fördom?) att ni som skrivit i tråden liksom mig är kvinnor. Och jag ser att jag är nästan den enda som alltid av någon anledning fallit för yngre män. Övriga skriver att de faller för äldre.
Det säger kanske något om samhällets normer? Det är mer normalt att mannen är äldre och kvinnan yngre. Därför är det kanske lättare för båda kön att se sig i relation äldre man-yngre kvinna än tvärtom. (åtminstone vad gäller heterorelationer).

Jag är övertygad om att det färgar oss. Att jag oftast fallit för yngre män (några jämnåriga, en som var kanske 1-2 år äldre, men annars 2-10 år yngre) är också något jag funderat på; hur kommer det sig? Som yngre har jag nog generellt tyckt yngre män har mer "go"; jag ville inte ha någon som gubbat till sig. Men nu (som den tant man börjar bli) så har jag ju en "gubbe"; trots att han är 7 år yngre. :D

Delvis har det nog med attraktion att göra; jag har alltid gillat ett "pojkigt" utseende. Det tog t ex många år innan jag kunde tycka att hår på bröstet faktiskt var liiiiite attraktivt. Nu är jag dock snart 45 och när jag ser unga män kring 20 som ser sådär "pojkiga" ut så kan jag tycka de är söta, men inte attraktiva i den bemärkelsen (som presumtiva partners). Tack och lov för det; det är tur man växer lite med åren och inte blivit gummsjuk.

Ja, jag tror du är helt rätt ute. Det är knappast en slump att kvinnan ofta råkar vara den yngre, speciellt om åldersskillnaden är ganska stor.

Jag har två längre relationer bakom mig, både med yngre män, visserligen bara 3 och 5 år yngre, men båda två med ganska pojkaktigt utseende - såg ännu yngre ut än de var, lite behåring på kroppen och fysiskt inte större än jag är. Jag attraheras inte alls av en klassisk "rejäl man" och jag tror det hör ihop lite med åldern på partnern, jag har väldigt svårt att se mig själv med en äldre man.

Och jag är bara 32 år så jag tillåter mig att spana på killar på 20+ utan att känna mig gummsjuk än :D
 
Min sambo är 1½ år äldre än mig, vilket känns bra.
Innan honom hade jag dock en flört med en som visade sig vara 11 år äldre än mig. Då tänkte jag faktiskt "vad skulle mina föräldrar säga" :o och så insåg jag att han inte var nåt för mig :p

Runt 10 års skillnad tycker jag är ok, men om det är mer och lagligt och bägge partners är med på noterna så är inte jag den som skulle föra nåt om det på tal.
 
Jag har alltid hittentills varit tillsammans med relativt jämnåriga, innan har det som mest skilt ca 3 år, men nu är jag tillsammans med en kille sen ca 7-8 månader som är hela 17 år yngre än mig.

Bland mina kompisar däremot har det alltid kunnar vara väldigt stor ålderspann på, beror nog på de intressen jag har, som förutom hästeriet har tex varit/är teater, medeltidtjofräs, rollspel, dataspel, så när vi lärde känna varandra, så tänkte jag inte nämnvärt på hans ålder.

Vi träffades via ett onlinespelet/mmot swtor, han bor i England och fann varandra direkt och började prata mycket även utanför spelet, för lite över ett år sen så började vi flirta på allvar, planera att träffas och i höstas gjorde vi det första gången och blev då tillsammans, han är 19 och jag är 35 år.

Kan inte säga att jag har någon speciell typ av kille som jag brukar dras till, det bara blev så det här gången, vi fungerar skitbra ihop, många gemensamma intressen och vi har samma utgångspunkt i vad vi vill ha ut från vårt förhållande.

Vi har tagit väldigt lätt på det, inte kommit med några löften, fokuserat på det som är bra här och nu och så länge det känns bra att träffas så planerar vi för nåsta gång.

Visst har jag konstant i åtanke att han inte har samma grad av livserfarenhet som jag, särskillt när det kommer till förhållanden och har varit trygg nog i mig själv att låta honom bestämma takten och riktningen i mycket hur vårt förhållande har utvecklats, tex vi kallades oss länge friends with a spark, för det var det som kändes rätt och det var han som i höstas tog upp när vi träffats första gången att det var nog att gå runt i förnekelse att säga att vi bara skulle vara kompisar.

Tidigare har jag alltid dragit paralleller ett bra förhållande är ett förhållande som måste ha utgångspunkten att vara livslångt.
Nu känner jag att man vet aldrig hur personer kommer in i ens liv, hur länge de stannar och när de går och han och jag klickar på ett för underbart sätt för att jag skulle vilja gå miste om det, hur länge det än varar.

Jag vet inte vad det säger om min och hans grad av mognad, att vi ändå kan mötas, trivas ihop och inte känner av ålderskillanden som ett hinder.
Tror mycket beror på den typen av uppväxt liv han varit med om, han har haft det väldigt tufft, fått växa upp väldigt tidigt, på gott och ont har han mycket livserfarenhet till sina år och det har gjort honom till en väldigt mogen, lyhörd och osjälvisk person.

Och på sätt och vis står vi på samma punkt i livet, han för att han inte gick ut skolan för så länge sen och kämpar för att få ihop det med jobb, han jobbar som speltestare och det är inte det säkraste jobbet och jag för att jag varit långtidssjukskriven för utmattningsdepression, jag har heller aldrig fått vuxen livet med jobb/utbildning att fungera och just nu genomgår jag en utredning för asperger och vrider och vänder på hur jag ska få ihop det med en sysselsättning. Sen är ingen av oss heller intresserad av att skaffa barn eller liknande, som kanske skulle vara svårt att få ihop beroende på var man står i livet.

I sommar kommer han och bor hos mig i en månad, det längsta vi kunnat hälsa på varandra innan är ca 10 dar, så det är mycket för att känna på hur det är att ha lite mer vardag tillsammans.
Vi har pratat lite försiktigt om framtiden, det vi vet säkert att vi skulle vilja kunna träffas lite mer ofta och mer regelbundet och mer försiktigt hur det skulle fungera om vi valde att åtminstone bodde i samma land, det är ett stort steg dock, nåt som ingen av oss känner är rätt än, kanske vi vet efter månaden vi får tillsammans i juli.

Hittentills har jag inte fått särskillt stora reaktioner på vår ålderskillnad och att det inte är som det ofta är att det är killen som är betydligt äldre.
Folk brukar reagera lite, skratta till lite, berätta om någon de känner som också har det så, men sen går snabbt vidare och och är mer intresserad av vad han jobbar med, hur han är som person och hur vi har det och är vi ska ses nästa gång och sånt.
Min familj och närmsta vänkretsen har inre brytt sig de minsta, bara sagt hur bra de ser att jag mår av att ha honom i mitt liv.

Ska bli intressant och se hur jag blir mottagen här, måste erkänna att jag drog mig för att skriva om oss här, vet att det finns många med väldigt starka åsikter och jag är inte den som har mycket att sätta emot i en het diskussion för jag får ofta svårt att se klart och formulera mig när jag pratar om något som är så känsligt och ligger mig så varmt om hjärtat, men jag ska göra mitt bästa.
 
Dejtar en som är 8 år yngre. Han bryr sig inte det minsta. Jag tänkte lite på det i början, men inte nu.
Sen låter ju 8 år mer när man är yngre , än när man är i 30 och 40-årsåldern kanske :)
 
Ja, jag är rätt åldersfixerad, men tvärt om mot de flesta här. :D
Det är vid ytterst få tillfällen jag attraheras av någon som är äldre. Jag tror det delvis kan ha med att göra att det skilde 9 år mellan mina föräldrar, traditionella fördelningen då men äldre man, och att den relationen var rätt kass. Yngre killar har lite lättare med min energi, de flesta äldre har "somnat in". :p Åldersspannet har dessutom ökat med åren. :confused:
 
Jag har haft både äldre och yngre partners. Det är först i min nuvarande relation vi är jämngamla, han är ett år äldre.
Jag tycker inte man ska haka upp sig så mycket på en viss ålder utan att det viktigaste är väl att man trivs och mår bra av personen ifråga.
 
Jag har varit ihop med både äldre och yngre och jag kan bara på en punkt säga att jag fördrar äldre framför yngre och det är att en äldre har oftast fått de barn han vill ha om han vill ha några. Det har kanske inte en yngre och eftersom jag inte vill ha fler barn så blir det ju isåfall problem. Jag fick ju dessutom barn tidigt så även killar i min egen ålder hade kanske inte hunnit få egna barn då när jag var 28 och det var aktuellt senast.

Min sambo är 9 år äldre än mig och i början var det ett himla tjat om lammkött ifrån hans kompisar. Jag var 28 och han 37 när vi träffades och visst tyckte jag att det lät gammalt men kärleken är som tur är blind :love: Han är dessutom väldigt svår att bestämma åldern på så han hade lika gärna kunnat vara jämngammal med mig. Vi har kamperat ihop i snart 14 år nu och jag är helt plötsligt 42 och han är snart 51. Den som verkar yngst av oss är helt klart han men det beror ju på de där eländiga sjukdomarna som envisas med att härja i min kropp. Det gör en lite gammal faktiskt :meh:

För mig spelar åldern egentligen ingen som helst roll. När jag var frisk var det viktigaste att han kunde och orkade hänga med i mitt tempo för annars blev jag snabbt uttråkad. Nu är jag uttråkad på mig själv istället eftersom jag inte orkar någonting :banghead:
 
Min sambo är närapå tre år yngre. Två år skiljer det sig när det gäller årtal, men jag är född tidigt på året och han sent.

Jag är jättefjantig och tycker inte alls om att vara äldst men det är ju självklart inget som hindrar. Jag älskar honom för den han är och inte för hans ålder. Jag har alltid haft problem med att jag känner mig gammal. :p Jag är 24 år.

Han säger däremot i sina kompiskretsar hemma i England så ses det som att man gjort bra ifrån sig om man har en äldre flickvän. Haha.

Känner igen mig här! :p

Jag började dejta min nuvarande för snart ett år sedan, han var då 19 år och jag nyfyllda 24 år. De skiljer ca 4 ½ år mellan oss. Jag var så nojig ibland över hur ung han var att jag t o m funderade på att inte träffa honom mer. Fick höra av i princip alla i min omgivning att han var ung och omogen (trots att de aldrig träffat honom) för att han var 19 år och att han inte kunde ge mig något pga detta.

Som tur var struntade jag tillslut i normerna och valde att fortsätta. De som träffat honom har förvånats över hur mogen han är och jag har väl mer börjat bli irriterad på dem som drar slutsatser om honom och om oss utifrån åldern. Han är faktiskt den mognaste kille jag hängt med om jag ska vara ärlig, trots att de killar jag haft tidigare varit äldre än mig. :p

Han däremot har aldrig haft problem med åldersskillnaden och ingen i hans närhet heller, konstigt nog. Kanske är det enligt normen mer okej för en kille att dejta en äldre kvinna än för en kvinna att dejta någon som är yngre?
 
Jag är 53 och var ihop med en kille 17 år yngre än mig i typ 8 månader, och det var inte pga av åldern jag gjorde slut ...vi träffas än lite då o då men bara som kompisar o kollar film o så . I början tyckte jag det var lite skumt o jobbigt men sen så tänkte jag inte på det så mycket .
 
Jag är 53 och var ihop med en kille 17 år yngre än mig i typ 8 månader, och det var inte pga av åldern jag gjorde slut ...vi träffas än lite då o då men bara som kompisar o kollar film o så . I början tyckte jag det var lite skumt o jobbigt men sen så tänkte jag inte på det så mycket .

Jag var 53 när jag träffade mitt ex hon var 27 och vi var tillsammans i 4 år.
 
Känner igen mig här! :p

Jag började dejta min nuvarande för snart ett år sedan, han var då 19 år och jag nyfyllda 24 år. De skiljer ca 4 ½ år mellan oss. Jag var så nojig ibland över hur ung han var att jag t o m funderade på att inte träffa honom mer. Fick höra av i princip alla i min omgivning att han var ung och omogen (trots att de aldrig träffat honom) för att han var 19 år och att han inte kunde ge mig något pga detta.

Som tur var struntade jag tillslut i normerna och valde att fortsätta. De som träffat honom har förvånats över hur mogen han är och jag har väl mer börjat bli irriterad på dem som drar slutsatser om honom och om oss utifrån åldern. Han är faktiskt den mognaste kille jag hängt med om jag ska vara ärlig, trots att de killar jag haft tidigare varit äldre än mig. :p

Han däremot har aldrig haft problem med åldersskillnaden och ingen i hans närhet heller, konstigt nog. Kanske är det enligt normen mer okej för en kille att dejta en äldre kvinna än för en kvinna att dejta någon som är yngre?

Visst är det galet! På jobbet fick sambon frågan hur gammal jag var och då fick han svaret "lite äldre då?" (Han blir 22 i år och jag fyllde 24 i januari...)

Har fått höra "höhö en yngre kille?" Ett par gånger med.

Jag förstår verkligen inte fixeringen. Det räcker liksom för mig att det känns som om jag har en fot i graven redan.

Men han är helt klart mogen. Betydligt mer än mig i vissa aspekter. :) Så på det tycker jag liksom inte att åldern har någon betydelse.
 

Liknande trådar

Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 826
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 471
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 131
Senast: lilstar
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 601
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp