Äldre hund, vilka sinnen påverkas och hur?

Bukefalos 30 år!

__sofia__

Trådstartare
Min äldsta hund, en labradorblandning, är 11 år (12 år senare i år). Jag har redan märkt att hon har svårare att se när det är mörkt, och hon verkar inte längre höra lika bra som de andra (den yngsta är den som normalt sett reagerar först på t.ex. personer som går förbi på vägen). Samtidigt hör hon fortfarande andra saker väldigt bra.

Vilka sinnen brukar normalt sett bli påverkade när de blir äldre, och hur?

Synen. På min har jag ju märkt att hon ibland verkar ha svårt att se när det är mörkt, men även vid några andra tillfällen tycker jag att jag har sett henne tveka (t.ex. när hon skulle hoppa ner från den mörka soffan till det vita golvet i uterummet för någon vecka sedan, då stod hon i soffan och tittade några sekunder innan hon faktiskt hoppade ner). Är det även andra förändringar som kommer, att de ser allmänt sämre? Ser nyansskillnader sämre?

Hörseln. Hör hundar allmänt sämre när de är äldre? Eller är det vissa ljud som de hör sämre? (t.ex. som vi människor, som hör höga frekvenser sämre när vi blir äldre)

Doften. Hundarna har ju väldigt mycket bättre doftsinne än vad vi har, men ändras deras möjlighet att uppfatta dofter?

Min äldsta hund, en labradorblandning, är 11 år (12 år senare i år). Jag har redan märkt att hon har svårare att se när det är mörkt, och hon verkar inte längre höra lika bra som de andra (den yngsta är den som normalt sett reagerar först på t.ex. personer som går förbi på vägen). Samtidigt hör hon fortfarande andra saker väldigt bra.

Synen. På min har jag ju märkt att hon ibland verkar ha svårt att se när det är mörkt, men även vid några andra tillfällen tycker jag att jag har sett henne tveka (t.ex. när hon skulle hoppa ner från den mörka soffan till det vita golvet i uterummet för någon vecka sedan, då stod hon i soffan och tittade några sekunder innan hon faktiskt hoppade ner). Är det även andra förändringar som kommer, att de ser allmänt sämre? Ser nyansskillnader sämre?

Hörseln. Hör hundar allmänt sämre när de är äldre? Eller är det vissa ljud som de hör sämre? (t.ex. som vi människor, som hör höga frekvenser sämre när vi blir äldre)

Doften. Hundarna har ju väldigt mycket bättre doftsinne än vad vi har, men ändras deras möjlighet att uppfatta dofter?
Tror det är otroligt individuellt.
Min senaste gamling hörde dåligt och tacklade av under en lång period.
Gamlingen innan dess blev dement och fick dålig syn men hörde utmärkt och försvagades inte i kroppen förrän allra sista tiden.

Det är nog väldigt individuellt. Min äldsta whippet som nyligen dog knappt 15 år gammal hörde utmärkt men hade dåligt mörkerseende. I kombination med försämrad proprioception med ålder så märktes det mest att hon blev osäker i trappor och att hoppa ner från sängen det senaste året. Min sambo köpte lampor med rörelsesensor för att hon skulle kunna känna sig trygg om hon behövde gå upp och dricka på natten.

Min yngsta, som nu är den enda jag har kvar är 13,5 år och hon ser bra och hör bra. Hon ser även bra i mörker, men hon hade ett utmärkande bra mörkerseende som ung (vilket jag fick reda på när mina hundar var med i ett forskningsprojekt), så det kanske spelar in.

Tror också att det är individuellt. Min corgi är 13 och verkar inte längre höra ett dyft. De andra sinnena är opåverkade såvitt jag kan bedöma (men det är svårare för mig att veta om han t.ex. blivit lite skumögd; jag märker ju däremot att han inte hör).

Jag känner också att det precis som för människor är väldigt individuellt. Min lilla terriertant började höra lite sämre och fick sämre mörkerseende när hon var runt fjorton men hon sprang fortfarande runt i hundrasjuttio. Fjortonårsdagen firades med en enkel agilityrunda på golfbanan, det var livet i raketfart! Inkallningen löste jag med visselpipa såhögre frekvenser hörde hon absolut!
Strax därefter började det dock märkas att hon fick ont och hon gick på smärtstillande vid behov samtidigt som hon började visa tecken på demens.
När jag var tvungen att gå tillbaka till att jobba heltid fick hon somna in, strax innan hon fyllde femton. <3

Shiban fyller femton i September det här året och hon hör nästan ingenting men ser alldeles utmärkt. Är lite vinglig i bakkärran ibland och får steroidinjektioner för andningen men knatar på i godan ro med livet Vi klättrar liksom inte uppför berg längre men hon travar glatt runt i parken och leker med katten.
Lite vimsig börjar hon bli, och väldigt hungrig! Om det sedan beror på steroiderna eller åldern är svårt att säga.

Jag tror att luktsinnet är det absolut sista de kan få problem med. Har aldrig varit med om en gammal hund, oavsett blind eller döv, som inte kan nosa sig till en godbit eller hem. <3

Min russell-tant fick först dålig hörsel och blev sedan mer eller mindre döv. Såg dåligt också (mest i mörker, inne märktes ingenting). En gång precis på slutet racade hon runt i trädgården en kväll och sprang rätt ut i våran lilla trädgårdsdamm, fick rusa dit och fiska upp henne. 💔 Hon blev lite dement också på slutet tror jag. Luktsinnet var det definitivt inget fel på.

Min russell-tant fick först dålig hörsel och blev sedan mer eller mindre döv. Såg dåligt också (mest i mörker, inne märktes ingenting). En gång precis på slutet racade hon runt i trädgården en kväll och sprang rätt ut i våran lilla trädgårdsdamm, fick rusa dit och fiska upp henne. 💔 Hon blev lite dement också på slutet tror jag. Luktsinnet var det definitivt inget fel på.
Det var snarlikt hur jag upptäckte att Kailzie såg illa i mörkret. Jag lockade från andra sidan av ett dike och hon hittade inte av bron när hon kom farande, utan sprang rätt ned i vattnet! 😅 <3

Mina gamlingar (just nu är min äldsta 12,5 år) har alla tappat hörseln. Min äldsta jst nu är inte helt döv, men hon hör absolut sämre, så jag får lägga till teckenspråk när jag ropar in henne, vilket verkar fungera.

Min gamling (f-12 så 13 år i år) ser dåligt sedan några år tillbaka, har svårt att se stillastående saker på avstånd, ser när det rör sig. Hör sämre, sen om det är fysiska eller psykiska problem vet jag inte, han är också rätt dement, tappar gärna bort sig eller glömmer vad han gör, händer att jag hittar honom sittandes mitt på gårdsplan när han glömt var han är… Kroppen och näsan är väl det som fortfarande fungerar som när han var yngre, ännu inga problem att hoppa, springa eller valla, eller jo, han har lite problem med att hoppa upp i sängen men tror det beror mer på att han har lite dålig avståndsbedömning så han måste måtta ett tag.
Han lever på upploppet nu, jag är glad för varje dag jag får med honom❤️

IMG_0453.webp

Liknande trådar

• Hund och bebis
  • Hur länge fortsätter man behandla?
  • Hunden markerade hårt mot bebis - hur ska jag tänka?
  • Polyper i nosen?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka