Bukefalos 28 år!

Aldrig ge valpfoder till Corgi?

Sv: Aldrig ge valpfoder till Corgi?

Fruktansvärd bild :(

När jag var inne och tittade på ett känt fodermärke och jämförde skillnaden mellan junior och vuxen så var största skillnaden just protein och fett.
Inte extremt stor skillnad på mineraler och vitaminer.

Sen är det ett måste att inte strikt följa vad det står på påsen utan titta på sin hund. En mager hund behöver mer, en överviktig hund mindre men utan att tumma på att den får i sig vad den behöver.

Många corgisar blir lätt överviktiga och då får den mindre mat = får inte i sig vad den behöver
 
Sv: Aldrig ge valpfoder till Corgi?

Du kan inte bara titta på mängden protein och fett. Titta istället på totala energiinnehållet.
Om man jämför ett vuxenfoder (för stora hundar) med ett valpfoder hos en av de större tillverkarna så innehåller vuxenfodret 4060 kcal/kg och valpfodret 3832 kcal/kg.
Vuxenfodret innehåller alltså mer energi än valpfodret. Hur ska då valpfodret få hunden att växa snabbare?

Självklart ska valpfodret innehålla mer protein. Protein = byggstenar som behövs när man växer. Varför ska inte växande hundar behöva mer protein än vuxna? Det är ju självklart för den som har en växande unghäst att den ska ha mer protein i sitt foder än den som har en vuxen.
 
Senast ändrad:
Sv: Aldrig ge valpfoder till Corgi?

Åke Hedhammars gamla "sanning" är svår att bli av med. ;)
 
Sv: Aldrig ge valpfoder till Corgi?

Undrar jag med. Och blir lite trött på mig själv för att jag orkar ge mig in i diskussionen varenda gång. ;)
 
Sv: Aldrig ge valpfoder till Corgi?

Att driva en hunds tillväxt meddelst foder är tämligen omöjligt om inte den genetiska dispositionen finns. En hund (eller häst) som saknar denna disposition kommer aldrig växa för fort oavsett hur mycket man matar den. Den blir bara fet.

I mina ögon är det också självklart att en hund ska växa i normal takt, så länge vi inte svälter den. Man ska inte behöva oroa sig för överutfodring annat än avseende på fetma. Det är inte okej någonstans att totalt ignorera att avelsmaterialet man använder lämnar avkommor med en disposition att växa för snabbt. Det kanske inte är prioritet ett, men definitivt inget att strunta i.

För i princip innebär det att valpen och unghunden måste läggas precis på behovet av protein/fett eller under vilket i sin tur bäddar för dålig utfodring åt andra hållet. Risken finns att hunden inte får tillräckligt och det här sina effekter det också. Fetma är enklare att se än brist.

:bow::bow::bow::bow:
 
Sv: Aldrig ge valpfoder till Corgi?

Vi får vara överens om att vi inte är överens i den här frågan :)

Medelstora hundar
Juniorfoder: Omsättningsbar energi (uppmätt) 4.157,0
Vuxenfoder: Omsättningsbar energi (uppmätt) 3.854,0

Var ser du att vuxenfodret innehåller mer energi?
 
Senast ändrad:
Sv: Aldrig ge valpfoder till Corgi?

Men stirra dig inte blind på energiinnehållet per kg foder. det är proportionerna som är det viktiga sen får man anpassa mängden foder efter hundens hull o tillväxt. Eller menar du att man skall gå efter vad som står på förpackningen?
För lite energi till en stor snabbväxande hund kan vara nästan lika illa som för mycket, energitätheten i ett valpfoder måste vara tillräcklig för att hunden skall kunna äta vad den behöver.
Tillväxten/hullet regleras med mängden foder mineraler balanseras efter energimängden (växande hästar tål ett överskott på kalk om fosforbehovet är täckt men det gör inte växande hundar så extra kalk kan vara förödande) proteinet skall räcka till att täcka tillväxten, här en en bra marginal inget problem.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Aldrig ge valpfoder till Corgi?

Vilken forskning baseras din tes om % protein/fett på?

Energinivåer kan givetvis variera på olika foder. Generellt bör ett valpfoder för en storvuxen ras innehålla mindre energi än ett för en liten ras.

Samma foder som jag jämförde på innan. Omsättningabar energi (uppmätt)
Valpfoder för små hundar 4185 kcal/kg
Mellanstora hundar 4140 kcal/kg
Stora hundar 3832 kcal/kg
Mycket stora hundar 3817 kcal/kg

Och om vi jämför Ca/P kvoten mellan de olika sorterna.
Små hundar 1,25
Mellanstora hundar 1,33
Stora hundar 1,32
Mycket stora hundar 1,18

Vuxenfoder för mycket stora hundar Ca/P 1,66. Omsättningsbar energi 4120 kcal/kg

Ser du skillnaderna?
Ett valpfoder för en hund med en vuxenvikt på 5 kg ska inte ha samma innehåll som ett valpfoder för en hund med en vuxenvikt på 50 kg.
 
Sv: Aldrig ge valpfoder till Corgi?

Du skrev i princip det jag tänkte svara så tack för att du svarar åt mig ;) Är så tröttsamt med dessa diskussioner. Hur gamla sanningar fortfarande kan leva kvar och folk som inte alls har mycket koll på foderanalyser uttalar sig så tvärsäkert.
Nu slipper i alla fall jag förklara :p
 
Sv: Aldrig ge valpfoder till Corgi?

kl

Hoppas att det är ok att blanda sig i debatten med en fråga, när det verkar finnas så många foderkunniga här i tråden.
Men vilket valpfoder rekommenderar ni? Min valp (staffordshire bullterrier) kommer att få MeraDog med sig. Är det ett foder ni rekommenderar att fortsätta med?
 
Sv: Aldrig ge valpfoder till Corgi?

Det innehåller ju majs, ris och korn vilket kanske känns lite onödigt med så mycket olika spannmål. Men det är ju en smaksak :) Ca/P-kvoten är i alla fall i sin ordning (nu tittade jag på deras valpfoder "Junior 1")
Vill du byta så är det fritt fram, men gör det inte så fort valpen kommit hem utan låt det gå några veckor så att den får vänja sig vid omställningen.
Onödigt att stressa en så liten valp ytterligare med ett foderbyte precis samtidigt.
 
Sv: Aldrig ge valpfoder till Corgi?

Min nuvarande staffe åt meradog när jag köpte henne, men där valde jag att byta foder ganska omgående (hon var dock 1 år när jag köpte henne) för att jag tyckte att hon sket så stora mängder. Plus att fodret inte går att köpa i staden jag bor i. Så hon äter nu bravo färskfoder + brit care activity. Enda anledningen att jag ger torrfoder alls är för att vi är runt och tävlar en hel del, hon hänger med oss överallt, och det är onekligen lättare att ta med sig torrfoder när man åker bort några dagar. Annars hade jag gärna fodrat med uteslutande färskfoder.
Hur tidigt kan man introducera en valp för färskfoder?
 
Sv: Aldrig ge valpfoder till Corgi?

De uppfödarna jag känner ger färskfoder från start. Hårt presterande arbets- och tävlingshundar av mellanstora raser.
 
Sv: Aldrig ge valpfoder till Corgi?

Mina har ätit färskfoder blandat från födseln :) Enbart färskfoder från 9 veckor, på alla som funnits här vid den åldern.
Man får kolla kvoter och innehåll (Allt det som står ovan) för att ha rätt färskfoder för just sin valp/ras bara.
 
Sv: Aldrig ge valpfoder till Corgi?

Fantastiskt att den klarade sig!

När jag skaffade min första egna valp för snart 13 år sedan så fick jag lära mig att man skulle byta till vuxenfoder när hunden var ett visst antal månader (minns inte riktigt, men har för mig att det var under 6 mån) men det var ju som sagt 13 år sedan. Tänk att det fortfarande hänger kvar!
 
Sv: Aldrig ge valpfoder till Corgi?

*kl*

Jag fick faktiskt utskällningar av såväl uppfödare samt andra valpköpare när jag berättade att jag gav valpfoder till min valp. Hon skulle tydligen växa för fort, få problem på alla sätt och vis samt bli hemskt ful i kroppen.

I princip varje gång jag träffade syskonen eller såg bilder på dem (vilket blev ganska regelbundet) som valpar/unghundar så blev en sak väldigt tydlig. Min Wahidah hade lättare att hålla ihop kroppen än några av de andra, hon hade finare muskler, verkade växa väldigt jämnt och hon har hela tiden varit väldigt tjusig. I dagsläget får jag istället "skäll" från folk för att jag inte tar henne på massvis av utställningar ;)

De enda skador hon haft är sträckning i lårmuskel (pga för dålig uppvärmning innan hård, fysisk aktivitet) samt att hon fått in en pinne i en tass en gång och då var halt några veckor. Knappast något foderrelaterat m.a.o.
 
Sv: Aldrig ge valpfoder till Corgi?

Min corgi har ätit valpfoder fram tills nu 8månader då jag själv valde att byta. Uppf rekommenderade valpfoder. Det enda som är att han har lite för mkt kagge då föräldrarna gärna ger honom godsaker. :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 315
Senast: Farao
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 634
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 259
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hejsan! Det är som så att jag har för lite mer än en vecka sedan hämtat en jättetrevlig omplacering på snart 10 månader. Ingen...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 689
Senast: avslutat medlemskap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp