Bukefalos 28 år!

Aldrig mer bett!!

Sv: Aldrig mer bett!!

Varför klanka ner på människor du aldrig träffat bara för de inte vill rida med bett?
Du pratade i ett tidigare inlägg om TS's "ungdomliga oförstånd". Hur är det själv med "småflickstendenserna"?
Inte undra på att det är så jobbigt att umgås med hästmänniskor.. De växer aldrig till sig.
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Vet du jag klankar inte ner på någon som vill rida utan bett.
Däremot på sättet de framför sina argument. Och på argumenten då de framstår som helt tokiga.
Tex ditt uttalande om att alla bett är tortyr-redskap.

Men vet du vad. Alla blir saliga på sin tro.
Jag skulle inte vilja rida med dig i närheten som anser att alla bett torterar hästen. Jag gissar att du inte är direkt tolerant mot din omgivning med den åsikten.

Men I rest my case. Det går inte att diskutera vidare när vi är på olika planeter helt enkelt. Jag har lite svårt för nyfrälsta absolutister helt enkelt. Jag tror inte på att allt är svart eller vitt. Jag tror också att man utvecklas hela tiden. Ingenting är statiskt. Tror man det är man nog ute på väldigt svag is.

Edit: Jag saknar fortfarande ditt svar om du anser att min häst ser torterad ut på de bilderna jag visade i tråden. Men jag antar att du inte tänker besvara min fråga helt enkelt
 
Sv: Aldrig mer bett!!

ett väl anpassat bett som hästen trivs med och en mjuk hand

eller om hästen bättre trivs bettlöst så väljer man det

så anser jag det :angel:
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Jag har gett en förklaring på vad jag menade med tortyrredskap. Alla bett orsakar smärta, i olika mängd. Om du läser mitt inlägg ordentligt, så ser du att jag både rider och kör på bett. På lång tygel, visserligen, men jag använder det.
Jag bryr mig inte om hur andra rider sina hästar, så länge hästen inte synbart mår dåligt eller ryttaren synbart misshandlar den. Sen har jag låg tröskel för just bett, ser jag en ryttare hålla balansen i tyglarna mår jag inte bra. Men mycket sällan jag säger någon om jag inte känner personen i fråga relativt väl.

Jag vet att du vill att jag ska säga att nej, din häst ser inte torterad ut på bilderna. Det gör den inte. Men man kan se folk med spö utan att direkt säga att de slår hästarna med dem. Jag använder spö också, men utan att slå med det. Står dock fast vid att såväl bett som spö är i första hand och från början gjorda att orsaka smärta i olika grad. Och smärttrösklar kan flyttas, man kan lära sig acceptera små doser smärta. Jag säger inte att det är till dig personligen, men vill du ta åt dig så varsågod. Vill du skylla på alla andra så varsågod. Skyll på mej om det känns bättre. Jag har nog bara sett två ryttare på bett som jag kände kunde hantera det. Den ena är Hempfling, på film. Den andra är Julio Borba, live. Just där och då jag såg det var det fantastiskt.
Men min förebild är Alexander Nevzorov, i mångt och mycket men inte allt.
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Alexander Nevzorov är i mina ögon en riktig tomte. Verkar mest appelera till folk som inte gillar tävlingsridning. Det är ju upp till var och en vad man anser om det, men Alexander Nevzorovs ridning är en avart den med. Har inte sett honom rida en häst i god form och dessutom ser alla hästar väldigt missnöjda ut. För mig är det mer "trick" och "cirkus" än dressyr. Dessutom gillar jag inte hans sätt att dominera hästen och att hästen möter honom med bakåtstrukna öron hela tiden.
Gillar inte heller hans sätt att framföra "fakta" samt hänga ut små barn som rider osv. Ja.. jag har sett hans anti-bett filmer. Säkert därifrån du har fått din "fakta".
Jag gillar inte dubbelmoralen i den i relation till hans egen ridning som jag inte tycker är så mkt att hänga i julgranen.

Tycker att det är mkt lustigt att detta ska ses som nån slags husgud faktiskt.

Men som sagt, det är ingen idé att vi diskuterar vidare.

Lämnar denna tråden nu

Ha så kul med era hästar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Aldrig mer bett!!

Hur kan man säga ett en liten metallbit är ett tortyrredsak?
Tortyr kan det först bli när man plågar hästen. Hästen plågas i så fall inte av bettet utan av ryttaren som håller i bettet.
Själva bettet i sig är helt harmlöst.

Nej jag tror faktiskt att om man har ett välanpassat bett, som ligger bra och stilla i munnen, så kan alla hästar trivas. OM ryttaren behärskar ridning till den grad att h*n kan inverka utan att störa.
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Bett är designade för en enda sak: orsaka smärta och få hästen att lyda. Hur mjuk hand man än har orsakar man smärta när man rör bettet i hästens mun.
Visst, allt vi gör mot våra hästar bygger på smärta i olika grad, men munnen är extremt känslig. Nosryggen likaså, och bettlösa alternativ missbrukas, men de flesta jag träffat som gått över till bettlöst har en lugn, stilla, mjuk hand. Undantag finns, som alltid.
:rofl:
Jag som trodde att du var seriös:bump:

Tror du att hästar är så urbota korkade att de skulle suga på bettet o bjuda framåt oerhört mkt om det vid normal användning skulle göra ont:confused:

Jag undrar varifrån du har fått de erfarenheterna:angel:

En sak till.
Tror ni att det är en slump att alla idoler är män???
 
Senast ändrad:
Sv: Aldrig mer bett!!

Det är inget fel att välja bettlöst, problemet är att det till 99% görs av helt fel anledning och det brukar heta att "min häst funkar inte på bett". Av någon konstig anledning brukar finns alla dessa hästar inom någon sorts alternativdressyr :confused:

Min erfarenhet är att hästar av den sort bruka streta och gapa just för att hästarna varken är lösgjorda i kroppen eller eftergivna i nacken vilket försvinner när dom arbetas korrekt.

Kunde inte sagt det bättre själv! :bow::bow::bow:
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Bett är designade för en enda sak: orsaka smärta och få hästen att lyda. Hur mjuk hand man än har orsakar man smärta när man rör bettet i hästens mun.
Visst, allt vi gör mot våra hästar bygger på smärta i olika grad, men munnen är extremt känslig. Nosryggen likaså, och bettlösa alternativ missbrukas, men de flesta jag träffat som gått över till bettlöst har en lugn, stilla, mjuk hand. Undantag finns, som alltid.

Men om du nu anser att allt vi gör mot våra hästar orsakar dem smärta, varför håller du själv på då?? Då är ju du också en som "torterar" dina djur!
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Jag bryr mig inte om hur andra rider sina hästar, så länge hästen inte synbart mår dåligt eller ryttaren synbart misshandlar den. Sen har jag låg tröskel för just bett, ser jag en ryttare hålla balansen i tyglarna mår jag inte bra. Men mycket sällan jag säger någon om jag inte känner personen i fråga relativt väl.

Du anser bett vara ett tortyrredskap men eftersom det inte synligt skadar hästen låter du det bero? Vilken konstig inställning - och fegt. Ansåg jag att majoriteten av alla som rider torterade sina hästar skulle jag protestera vilt.
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Om nu Sthu tycker att allt man gör med en häst är smärta i olika grad... varför släpper h*n inte hästarna ut i de fria då? Sen måste jag ju säga att alla de där antibettklippen på youtube är ganska för mycket. Okej, sekvensen med hästens blodiga mun va lite grymm men jag måste nog säga att bilderna som är där kan knappast tas ut ur sitt sammanghang. Man ser ju tydligt att hästarna flänger med sin huvuden och liknande. Sen skulle jag villja se som många andra frågar efter; bildbevis? filmbevis? Det kommer ju liksom inga bevis på detta underbara "Indian stil". Ja förutom proffsen som har kanske lagt liv och själ i arbetet. Som kanske bara har det att hålla på med om dagarna. Utan av er. Ni privatryttare.

Och en annan sak... jag skulle gärna villja se hur de tränar hästarna för att de ska kunna gå sådär. Jag tror nämligen att det inte bara är guld o gröna skogar sörru.

Och en sista sak, om min häst nu skulle tycka så illa om bettet skulle han knappast ta bettet villigt och gärna när jag tränsar honom.
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Jag har gett en förklaring på vad jag menade med tortyrredskap. Alla bett orsakar smärta, i olika mängd. Om du läser mitt inlägg ordentligt, så ser du att jag både rider och kör på bett. På lång tygel, visserligen, men jag använder det.
Jag bryr mig inte om hur andra rider sina hästar, så länge hästen inte synbart mår dåligt eller ryttaren synbart misshandlar den. Sen har jag låg tröskel för just bett, ser jag en ryttare hålla balansen i tyglarna mår jag inte bra. Men mycket sällan jag säger någon om jag inte känner personen i fråga relativt väl.

Jag vet att du vill att jag ska säga att nej, din häst ser inte torterad ut på bilderna. Det gör den inte. Men man kan se folk med spö utan att direkt säga att de slår hästarna med dem. Jag använder spö också, men utan att slå med det. Står dock fast vid att såväl bett som spö är i första hand och från början gjorda att orsaka smärta i olika grad. Och smärttrösklar kan flyttas, man kan lära sig acceptera små doser smärta. Jag säger inte att det är till dig personligen, men vill du ta åt dig så varsågod. Vill du skylla på alla andra så varsågod. Skyll på mej om det känns bättre. Jag har nog bara sett två ryttare på bett som jag kände kunde hantera det. Den ena är Hempfling, på film. Den andra är Julio Borba, live. Just där och då jag såg det var det fantastiskt.
Men min förebild är Alexander Nevzorov, i mångt och mycket men inte allt.

Alltså, om du rider på långa tyglar när du har bett är det alltså helt ok? Att hästen går lång o låg med både hals och kropp??
Att se ryttare hålla balansen i tyglarna är aldrig kul, men då ligger ju inte problemet på bettet! Kan ju skada minst lika mkt om dessa personer rider på hackamore alt bettlöst! Så bara för att man rider bettlöst behöver inte det betyda att man är mindre plågsam mot sin häst!
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Jag menar att helt plötsligt kom det att handla om att tycka att bett är fruktansvärda och skadliga vs att inte tycka det...

Men - jag tycker det är intressant att följa!
 
Sv: Aldrig mer bett!!

tornblomma- sa sant som det var sagt, Nevzorov rider inte sina hastar pa ett harmonsikt och trevligt satt....och att honom som forebild..eeek:eek:...han har ju manga valdigt osympatiska sidor...och inte skulle hag vilja att mina hastar var sa stela och hade sa bakatstrukna oron...det ar skillnad pa dressyr och hans ridning....dessutom ar det ratt mycket bakom fasaderna hos honom som inte riktigt foljer hela det dar etoset med inget vald etc...men som sagt var, var och en far folja vilken lara dom vill
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Det där säger kanske mer om din ridning
:bow:

Kan det inte vara så enkelt som att hästen inte trivs med bett? Det är trots allt ett tortyrredskap utan dess like, såvida man inte rider på hellånga tyglar.

Bett är designade för en enda sak: orsaka smärta och få hästen att lyda. Hur mjuk hand man än har orsakar man smärta när man rör bettet i hästens mun.
:eek::crazy:

Jag får faktiskt lust att slå till dig! :mad:

Tro mig. Det spelar stor roll om du har huvudlag på hästen eller en rem runt halsen på den.
Håller med!
Går INTE att få stopp på en skenande häst med halsrem..





Om nu bett gör så ont så undrar jag varför min häst gör som hon gör när jag ska rida.
Hänger jag ett träns i hagen (medan jag ska borsta) så går hon dit och stoppar munnen runt bettet och väntar på att jag ska lägga på tränset, hon vill verkligen ut och rida och tar gladeligen bettet i munnen/hackamoret runt mulen. Det skulle hon knappast göra om det orsakade smärta varje dag :crazy:
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 088
Senast: villhöver
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 622
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 306
Senast: Snurrfian
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 826
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp