Bukefalos 28 år!

Aldrig mer bett!!

Sv: Aldrig mer bett!!

Rider ena hästen på löst spänt hackamore och det blev en helt annan häst av henne. Innan var jag dum nog att betsla upp (några år sedan) och sen betslade jag ner men har aldrig fått en sån reaktion som när jag tog bort bettet helt. Hon verkar helnöjd verkligen. Jag är dock lite sugen på att skaffa sidepull och kanske flytta över hacket till ardennerstoet men det blir inte förrän jag har pengar igen.
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Rider ena hästen på löst spänt hackamore och det blev en helt annan häst av henne. Innan var jag dum nog att betsla upp (några år sedan) och sen betslade jag ner men har aldrig fått en sån reaktion som när jag tog bort bettet helt. Hon verkar helnöjd verkligen. Jag är dock lite sugen på att skaffa sidepull och kanske flytta över hacket till ardennerstoet men det blir inte förrän jag har pengar igen.

Ett hackamore ska inte sitta löst! Och sen verkar det som att många i den här tråden tror att hackamore är ett väldigt snällt "bett", men det är det inte, hackamore är väldigt skarpt och man bör inte rida med det om man inte är säker på vad man gör, det är en stor skillnad på att rida på hackamore och bett.
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Ett hackamore ska inte sitta löst! Och sen verkar det som att många i den här tråden tror att hackamore är ett väldigt snällt "bett", men det är det inte, hackamore är väldigt skarpt och man bör inte rida med det om man inte är säker på vad man gör, det är en stor skillnad på att rida på hackamore och bett.

:bow:
Håller helt med!
Många verkar tro att ett hack ska hänga löst långt ner på nosryggen... :crazy:
Och det är skarpare än många tror!
Dessutom väldigt lätt att hästen bara böjer på halsen utan att jobba om man inte rider rätt.
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Ja ellerhur, det är ju lixom precis så det inte ska sitta :crazy:
Ja, och det är alldeles för vanligt, 3 fjärdedelar av alla jag sett som har ridit på hackamore, så har hästarna gått kolosalt mycket bakom hand och inte alls gått bra.:crazy:
 
Sv: Aldrig mer bett!!

hrrm...jag troro sakert att man kan ha en bra relation till sin hast bett lost eller inte...det ar nog inte bara bettet det handlar om tyvarr...

For mig, tja min hast maste kunna ga i bett eftersom vi ska tavla i dressyr, forhoppningsvis hogt upp i klasserna sa da maste den ju kunna ga i kandar tillochmed :)

Sen tycker inte jag att tex Nevzorovs hatsar gar i en trevlig form...det ser spant och otrevligt ut tycker jag, ser ocksa ut som att ryggen inte alltid ar med och oron etc ser spant ut manga ganger tycker jag....sen tycker jag ju inte riktigt om karln heller:confused:

jag skulle jatte garna vilja se hur TS hast gar nad hon jobbar med halsring, om man gar ut och typ sager att man har hittat "the holy grail: sa vill man ju garna se lite bevis...;):)
Tornblomma har jag sett manga bilder har nar hon rider sin vackra Pre hingst, med bett och det ser mycket mer harmoniskt och val arbetat an tex Nevzorovs bilder gor.....:angel:
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Prexis!
Jag började rida i halsring i somras och nu känner jag att jag aldrig någonsin vill sätta ett bett i min hästs mun igen! Om jag inte skulle råka hamna på mycket hög nivå där det är nödvändigt.
Jag har länge tyckt illa om bett, men efter att ha märkt vilken otrolig skillnad det blev på min häst när jag tog bort bettet förstår jag hur mycket det störde.

Folk tycker i allmänhet att de rider med mjuk och fin hand, men jag kan säga att säkert 80% av hästarna jag ser, på ridskolor, klubbar, tävlingar, bland skogsmullarna är extremt missnöjda med det de har i munnen!

Det är så otroligt mycket lättare att förstå varandra (ryttare och häst) utan bett. Faktum är stör mer än är ett hjälpmedel.

Någon annan som har övergett betten eller kanske rent av aldrig någonsin tänker göra det? :D

Jag gav upp med och hitta det perfekta metallbettet till min häst Glenn efter mer än 5 år tillsammans.
Efter vi provade hackamore så slängde jag alla andra bett jag hade i soptunnan.
Nuförtiden så rider vi korta dressyrpass i skritt med halsring.:love:
Det är som om han väntat på det hela tiden med att jag ska överge bett och han har aldrig gått bättre. :love:
Målet är att en dag ska vi kunna ridas ut bara med halsring och inget mer.

Mvh Xoya
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Jag gav upp med och hitta det perfekta metallbettet till min häst Glenn efter mer än 5 år tillsammans.
Efter vi provade hackamore så slängde jag alla andra bett jag hade i soptunnan.
Nuförtiden så rider vi korta dressyrpass i skritt med halsring.:love:
Det är som om han väntat på det hela tiden med att jag ska överge bett och han har aldrig gått bättre. :love:
Målet är att en dag ska vi kunna ridas ut bara med halsring och inget mer.

Mvh Xoya

Alla ni som rider med halsring hur får ni stopp om olyckan är framme. Inte äns parrelli hempfling och alla andra gudar kan träna sin häst för det. Hästar är levande djur allt kan hända. Om ni vill rida bettlöst Är side pullen det mest snälla
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Alla ni som rider med halsring hur får ni stopp om olyckan är framme. Inte äns parrelli hempfling och alla andra gudar kan träna sin häst för det. Hästar är levande djur allt kan hända. Om ni vill rida bettlöst Är side pullen det mest snälla

Hej Freddan!

Vad för typ av olycka menar du?
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Hästen kan bli skrämd till exempel. Det är allmänt kännt att de är flyktdjur.
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Är det bara jag som börjar gå från bettlöst till bett?
Min förra häst red jag alldrig med bett. men hon var välldigt kännslig och lyssnade bra när man bad henne stanna, backa eller sakta in.. Min nuvarande förmåga har börjat med skenturer med mej. Jag lovar. Du är inte så kaxig när du sitter på en häst som drar iväg i 50km/h och det enda du har är en repgrimma eller ett ponny hack... Nää det blir bett tills han lärt sej att springa iväg med matte, det ska man ge tusan i...
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Var det menat till just mig eller allmänt?

Jag har hästar där en går på hack och de andra med bett.
Den som går på hack har en tandskada..

Sticka tillåter jag ingen häst att göra. Då blir de sittande på rumpen..:devil:
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Det är sant, men om hästen litar på dig som ledare så blir den inte skrämd så lätt. Om den ändå blir rejält skrämd tror jag inte att det spelar någon roll om man har bett eller inte.
 
Sv: Aldrig mer bett!!

En häst som sticker tycker jag är bevis på att den inte har ett bra förtroende för människan. Personligen skulle jag försöka ta reda på vad det beror på och lösa det från marken till att börja med...
 
Sv: Aldrig mer bett!!

*kl*

Repgrimma ftw! :bow:
annars sidepull
eller mitt hemmagjorda sidepull
eller bara grimma
ibland ingenting

(fast jag rider med bett oxå då jag tävlar :angel:)
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Jag tackar dig för din välönskan och tror och hoppas att jag, trots min egenskap av "nyfrälst jag är snällast mot hästen-människa" som dessutom är ca 12 år, kommer att få mycket nöje framöver. :)

Det har ju inte direkt med ämnet att göra , men inte var du väl 12 år? Läste i din info att du var 21, så jag gissar att siffrorna hamnat snett, har jag rätt? ;)
 
Sv: Aldrig mer bett!!

*kl*

Kom på en sak...

När jag började rida bettlöst hade min häst helt plötsligt inga problem alls med att ta rätt galopp. Detta var tidigare ett återkommade problem som gick att träna bort, men alltid kom tillbaka om stått alternativt blivit mindre seriöst tränad ett tag.

Hon sprang också gärna in i galoppen. Även detta gick såklart att träna bort, men problemet var tillbaka när hon var otränad. Ganska logiskt kan man tycka, och jag antog då att det var en fråga om muskler, men faktum är att nu, när jag rider henne ytterst sällan och hon är skogsmullehäst däremellan, kan jag fatta galopp som hon kommer in i hur lugnt och fint som helst. Alltid rätt också.

Någon annan som märkt liknande förändring?
 
Sv: Aldrig mer bett!!

För att svara på frågan om jag rider med bett eller ej.
Det beror på vilka tillfällen det är, och vilket humör både hästen och jag är på.
Stoet går lika bra i skogen på vanligt bett/hackamore/sidepull. När vi rider dressyr så är det oftast med ett vanligt tredelat.
Valacken, haha, han är speciell. IBLAND går det att rida i skogen (t.om galoppera) med bara grimma och grimskaft, och barbacka, när han är på rätt humör. IBLAND går det att rida honom på sidepull/hackamore, när han är på rätt humör :devil: . Men oftast är det ett tredelat vanligt bett som gäller, helst under dressyren.

Men, fick man önska, så skulle det vara fantastiskt att kunna rida med enbart halsring. Stoet skulle det nog vara "enklast" att lära grunderna, hon är mkt lyhörd.
Valacken är inte alls lika lyhörd, bara om han vill. Där kan man få knacka till och fråga om han kan skärpa sig lite titt som tätt.
Tur jag har helt olika hästar så man får lite ombyte :idea:
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Det har ju inte direkt med ämnet att göra , men inte var du väl 12 år? Läste i din info att du var 21, så jag gissar att siffrorna hamnat snett, har jag rätt? ;)

Haha... Nej, jag menade faktiskt 12 år. :) Ironiskt dock...
Jag fick lite en känsla av att jag ansågs vara ung och oerfaren...
Men det hade ju lika gärna kunnat vara så att siffrorna var omkastade. :D
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 010
Senast: villhöver
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 491
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 650
Senast: Snurrfian
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 787
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp