Alexandra och Nina! Nya värden på silage, orkar ni?

R

Rapid

Hej igen!

Nu är jag här igen. Vi har fått nytt silage till stallet!
Orkar någon hjälpa mig?

Alexandra hjälpte mig senast (tack!) att knåpa ihop foderstat till mitt arabsto i normal träning och normalt hull (fast jag ser gärna en liiite mulligare häst, lite tunn överlinje tycker jag). Vikt ca 425-450 kg.

Detta var foderstaten (vilken hon stått på i ca 1,5 månader
innan stallet nu bytt silage)

8 kg silage
750 g korn
750 g havre
200 g soja

463,8 SMRP, 69,8 MJ (kvot 6,64)

Nu har vi fått ett nytt silage, denna gång med analys även på mineraler.

Värden:
TS 65%
SMRP 36 g / kg
Energi 6,4 MJ / kg

Ca 3,0 g / kg foder
P 1,3 g / kg foder
Mg 0,8 g / kg foder
Kalium (K) 12,4 g / kg

Råprotein 93 g / kg TS
Smältbart protein 56 g / kg TS
Energi 9,9 MJ / kg TS

I min stallhyra ingår havre och korn som kraftfoder. Jag köper gärna tillskott, men ser också gärna att foderstaten (om möjligt) innehåller detta i botten förutom silaget.

Tack på förhand,

/R
 
Hej! Försöker hjälpa dig eftersom dom inte är här just nu. :D
Ge 9 kg hösilage,
400 g havre
700 g korn
200 g soja
100 betfor som du kan blöta upp rejält, blir annars lite väl torrt med så mycket korn.
lite under 1 dl vita mineraler.
Detta ger 73 Mj och 503 smrp. Eftersom du vill få upp hästen lite mer i hull. kvot på 6.89. Ca 37 och P 26. behovet är 29 i Ca och 22 i P.

Eller 100 g soja i stället för 200 g. ger 72 Mj och 465 smrp. kvot på 6.46
Lycka till! :)
 
Hej hej!

Mitt förslag:

10 kg hösilage
1 kg havre
100 g soja
65 g miner vit

75 MJ, kvot 6,5. Ca/p 1,6 och ca/mg 2,76.

MVH Nina
 
Tack för ditt svar!

Lite korkat av mig att ställa frågan till bara Alexandra och Nina, jag är ju jätteglad att jag får svar från er andra också!

Saken är den att jag försöker räkna på Ninas fodersida, men får inte riktigt till "upphöjt till". Pinsamt då jag är ekonom och jobbar med siffror... :o

Hur räknar du? (måste ju lära mig någongång, om du orkar svara)

/R
 
Tack Nina!

Jag lovar att jag ska försöka räkna på din sida, bara jag fixar "upphöjt till".

En annan fråga. I mitt stall ska de gå över till att krossa havren. 1 kg krossad havre, är det jämförbart med 1 kg hel havre? Hrmmm..

/R

/R
 
Japp, det är samma värden per kg foder. Annorlunda volym bara. Men 1 kg hel havre har samma värden som 1 kg krossad.

Upphöjt till är ^ knappen på en avancerad miniräknare. På din dators kalkylator, så kan du välja att den visar det avancerade fältet. Där finns en knapp som heter x^y - det är upphöjt knappen.

0.5 x 500 kg ^ 0.75 räknar du som:
500 ^0.75 = a
0.5 x a = A
 
Ehrm nu har ni räknat på hö och inte på hösilage med ts på 65 %. 10 kg av det hösilaget motsvarar bara 7,5 kg hö.
 
Vad jag babblar om är att hennes hösilage har 65 % ts och ni har räknat foderstater efter 84% ts.(hö) Ni måste räkna bort vattnet från hösilaget för att få samma näringsinnehåll som höet.(vatten innehåller ju ingen näring)
 
Ok, bra, jag ska genast öva. min miniräknare är sedan anno 1985, så jag provar datorn i stället.

tack för ditt svar!

/R
 
Hon har ju skrivit värden per kg foder också, inte bara per kg TS.

10 kg hösilage med 65% TS ger 6,5 kg TS. Om hästen ska ha 1,2 kg TS per 100 kg räcker alltså 10 kg hösilage till 540 kg häst. Och så mycket vägde den ju inte. Eller har jag räknat helt uppåt väggarna? Jag är tyvärr lite virrig idag.
 
Ja jag tänkte mest på att om tex 10 kg hö innehåller 64 mj så borde väl inte 10 kg hösilage innehålla lika många mj? Då har man väl fortsatt att räknat på 84% ts eller?
Om 10 kg hö innehåller 64 mj så borde man ju få ge 13 kg hösilage för att det ska motsvara samma mängd näring.(alltså 0,84 delat på 0,65 = 1,3 och 1,3 gånger 10= 13)
Jag kan ju givetvis ha fel men det var bara en tanke som slog mig.
 
Men man behöver inte bry sig om någon ts-halt om man räknar på värden per kg foder. :confused: Jag tror du räknar ts-halter i onödan, enda gången du behöver bry dig om ts-halten är när du ska räkna fram hur mycket stråfoder hästen behöver.


Om hösilaget har en ts-halt på 65 % så är minimigivan 1,54 kg hösilage per 100 kg häst (ca 7 kg per dag), men rekommenderat är 1,85 kg hösilage per 100 kg häst (ca 8,5 kg per dag).

Och om hösilaget innehåller 6,5 MJ per kg foder så innehåller ju 10 kg hösilage 65 MJ, oavsett ts-halt. :angel:

mvh Jessica
 
Okey då e jag med. Jag får skylla på alla piller jag stoppar i mig nu när jag e nyopererad :D
Godnatt ska nog ta en paus från datorn idag :angel:
 
*fniss* Ja, var försiktig med pillren :angel: ;)

Det kan bli en vana att känna sig sådär härligt groggy :crazy:

mvh Jessica
 
Nej jag har räknat på hösilage, värdena per kg foder som vanligt. Men du verkar ha insatt att du tänkt fel, så behöver inte skriva nåt mer än krya på dig! ;)
 
Jag har ett SLU-häfte som jag har skickat efter. Rekommenderar det starkt. Där står det mycket läsvärt. Sedan har jag ett program som heter Bigd-7000 där jag har dom flesta värdena i allt foder. Sätter bara in ditt hövärde och sedan är det bara att räkna.
Det där upphöjt till behövs inte.
:D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 589
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 109
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
1 867
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 800
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Tjockistråden 3
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp