Älggrytan ... eller inte ... :-(

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Otherside
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 115
  • Visningar Visningar 8 323

Bukefalos 30 år!

Om grytbitarna ska bli möra, ska temperaturen överstiga 70 grader, läser jag. Jag får skaffa en termometer, men tills dess; är det puttrande? Lätt putter eller mer bubbligt, men inte stormkok givetvis?

I övrigt tänker jag köra på nästan samma recept som min vanliga gryta, den med enbart grönsaker i (blir otroligt smakrik och god redan den!), plus enbär. Undrar om jag kan ha dem i en tesil t.ex. så jag slipper leta dem i grytan och plocka upp dem innan servering?

Han (den franske pojkvännen) är tydligen väldigt chill vad gäller mat - lever på makaroner där hemma i lägenheten... Men - BRÖD är han noga med! Ett rustikt vitt bröd blir väl ok? Att moppa upp grytsåsen med mot slutet.

Nu ska jag kasta in en joker. Gör iordning grytan enligt tipsen i tråden som passar dig bäst. Släng sen in grytan ( ugnsfast med lock) i ugnen på 150-175 grader i mitten på ugnen. Låt stå i några timmar. Lättare än att ha den puttrande på spisen. Bränner inte vid i botten.

Nu ska jag kasta in en joker. Gör iordning grytan enligt tipsen i tråden som passar dig bäst. Släng sen in grytan ( ugnsfast med lock) i ugnen på 150-175 grader i mitten på ugnen. Låt stå i några timmar. Lättare än att ha den puttrande på spisen. Bränner inte vid i botten.
Oj, wow!! Det låter ju himla praktiskt...!

Sen tycker jag personligen att de flesta grytor smakar ännu bättre dagen efter tillagning, så det brukar jag passa på att laga klart dan innan och sen bara värma på igen dagen efter 😁. Tycker det skönt att maten i princip är klar också så man kan fokusera på annat 😊.

Om grytbitarna ska bli möra, ska temperaturen överstiga 70 grader, läser jag. Jag får skaffa en termometer, men tills dess; är det puttrande? Lätt putter eller mer bubbligt, men inte stormkok givetvis?

I övrigt tänker jag köra på nästan samma recept som min vanliga gryta, den med enbart grönsaker i (blir otroligt smakrik och god redan den!), plus enbär. Undrar om jag kan ha dem i en tesil t.ex. så jag slipper leta dem i grytan och plocka upp dem innan servering?

Han (den franske pojkvännen) är tydligen väldigt chill vad gäller mat - lever på makaroner där hemma i lägenheten... Men - BRÖD är han noga med! Ett rustikt vitt bröd blir väl ok? Att moppa upp grytsåsen med mot slutet.
Jag bekymrar mig inte om enbären utan lämnar dem kvar så får man peta dem åt sidan eller prova tugga efter behag. :D Lämnar alltid lagerbladen också de få gånger de används. :)

Jag har också ett ugnsgryterecept som blir jättebra. Morötterna kan ligga i tre timmar utan att bli överkokta, medan köttet trillar från benen av sig själv. (Rekommenderar det även för risgrynsgröt)

Ett tips är att först värma upp grytan och innehållet på plattan till "nästan kokande" så börjar tillagningen direkt man sätter in den i ugnen. Annars tar det en halv evighet för den att komma upp i värme medan maten ligger och skvalpar där varken varm eller kall.

Jag har också ett ugnsgryterecept som blir jättebra. Morötterna kan ligga i tre timmar utan att bli överkokta, medan köttet trillar från benen av sig själv. (Rekommenderar det även för risgrynsgröt)

Ett tips är att först värma upp grytan och innehållet på plattan till "nästan kokande" så börjar tillagningen direkt man sätter in den i ugnen. Annars tar det en halv evighet för den att komma upp i värme medan maten ligger och skvalpar där varken varm eller kall.
Ja precis. En bryner grönsaker och kött och fixar fonden så det blir varmt och skjuts in i ugnen. Jag brukar aldrig lägga in rotfrukter, ev svamp eller lök senare utan allt är i från början. I och med att en inte rör så håller det ihop. Äpplen blir ju mosiga men det gör bara fonden simmigare.

Med gryta behöver du knappast en termometer. Smaka bara på köttet så känner du om det behvöer koka längre. Men jag tror inte att du behöver vara orolig med den långa koktiden. Det kommer att bli bra.

Jag har gjort som flera här i tråden. Att jag lägger i det mesta av grönsakerna när det är ca en timmes koktid kvar. Men lite skickar jag med från början för smakens skull. Lök t ex. Enbär, lagerblad och andra kryddor får gå med från början. Och jag brukar dessutom bryna alla grytbitar i smör innan jag startar kokningen. Då får de snygg brynt färg och jag tycker att det blir godare. Bryn lite i taget i grytan. Jag snålar inte med mängden smör här för jag tycker att det blir godare.

Bröd är ju en viktig del av det franska köket. Men inte vårt. Du kan ha med bröd om du vill anpassa maten till honom. Men för oss är det ju potatisen som spelar den rollen.

Jag har sett älgstek i kyldisken på Ica. Men det är nog inte den delen en ska ha till gryta 😉

Nej, just de delar som gör sig bäst till gryta har jag bara hittat frysta i butikerna häromkring. Tycker att nästan allt vilt jag ser där är fryst, men jag tror det har sin förklaring i att jag bor där många själva jagar, så efterfrågan på det som finns i affären är inte lika stor.

Jag bekymrar mig inte om enbären utan lämnar dem kvar så får man peta dem åt sidan eller prova tugga efter behag. :D Lämnar alltid lagerbladen också de få gånger de används. :)

Jag brukar finkrossa enbären i en mortel eller med plattsidan av en kockkniv, så får man lite mer vildmarks förnimmelse när man äter, tycker inte de ger tillräckligt "vildmarks" smak när de är hela.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka