Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ni som läst mina inlägg i vin-tråden minns kanske att jag tänker bjuda dotterns franske pojkvän på mustig älggryta med pressad potatis till deras besök om en vecka. Men - nu tycker min man/dotterns far att det är en idiotisk ide´. Det kommer att bli segt (fast den ska tillagas i minst 2 1/2 timma!) och oätligt och han vill kanske inte ens ha. Han tycker det är det mest korkade jag nånsin gjort. Hur kunde jag ens komma på tanken?!
Jag har köpt hem grytbitar av älg från ett viltföretag i Västerbotten och de ser jättefina ut, ligger i frysen. Köpt vinerna till. Men nu gick luften ur mig totalt. ÄR det en idiotisk ide´?? Jag äter/tillagar aldrig kött i vanliga fall, heller. Ville bara göra nåt ursvenskt..... Men tänk om det BLIR hemskt???! Och han (min man) sitter och petar bort bitarna ur maten medan vi äter.....
Vad ska jag göra istället??? Jag brukar göra en otroligt god sås/sky med rödvin, enbär, palsternacka, rosmarin och timjan, etc som är underbar. Den på pressad potatis - eller ugnsrostad? Men vad ska jag ha till då???? Jag KAN inte tillaga kött om det inte är i en gryta.
Eller en potatisgratäng? Men jag måste fortfarande ha nåt till.....
HJÄLP!!
Gör det du tänkt men lägg älgbitarna i mjölk över natten så mörar dom
Och @dobbis - nu är grytbitarna frysta. Jag behöver väl tina dem innan jag lägger dem i mjölk? Jag är helt lost när det gäller kött.....
Han kan steka sin egen falukorv om hennes mat inte duger.Gör din älggryta (mums!) och stek falukorv till din gnälliga mansbebis.
![]()
Jag kan ta hans mat. Jag kan steka falukorven åt honom isf.Han kan steka sin egen falukorv om hennes mat inte duger.
Vi har aldrig lagt i mjölk heller. Inga problem!Helt onödigt, jag har gjort älggryta så många gånger och får den puttra den tid den behöver så blir det mört.
Jas så slipper gnälliga män göra något själv så fort de gnäller på maten?! Han kan steka sin egen falukorv om maten inte passar.Jag kan ta hans mat. Jag kan steka falukorven åt honom isf.
Men jag får både stå i köket och älgkött så jag vinner många gånger om.Jas så slipper gnälliga män göra något själv så fort de gnäller på maten?! Han kan steka sin egen falukorv om maten inte passar.

Då kan du laga mat till någon som förtjänar det istället för till någon som inte gör det.Men jag får både stå i köket och älgkött så jag vinner många gånger om.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Kör!
Med magert viltkött är det viktigt att INTE låta temperaturen bli hög.
Puttra är ok, sjuda är ännu bättre och akta så du inte kokar det.
Låg temperatur och lite längre tid (2 timmar kommer absolut räcka) kommer ge en jättefin gryta.
OCH grytorna går super göra dagen innan, så hinner du själv prova och se att det blev som du ville, och sen bara värma dagen efter när den ska serveras!
Jag str gärna i köket. Det har diskuterats många gånger. Sopsäcken är ett alternativ den förtjänar det likväl att jag tar viltkött och nån falukorv.Då kan du laga mat till någon som förtjänar det istället för till någon som inte gör det.
Trodde inte du slängde mat, så respektlöst. Men borde inte vara förvånad då du slänger det du bakar.Jag str gärna i köket. Det har diskuterats många gånger. Sopsäcken är ett alternativ den förtjänar det likväl att jag tar viltkött och nån falukorv.
Vad ska man annars gör o det blir oätbart?Trodde inte du slängde mat, så respektlöst. Men borde inte vara förvånad då du slänger det du bakar.
Vad skall jag göra då. Mitt behov är större än annat men det har inte med detta att göra. Men kök är kök.Trodde inte du slängde mat, så respektlöst. Men borde inte vara förvånad då du slänger det du bakar.
Oätbart är en sak, men det är ju inte vad det handlar om, utan behovet av att baka (och laga mat) och ingen äter det.Vad ska man annars gör o det blir oätbart?