Älggrytan ... eller inte ... :-(

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Otherside
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 115
  • Visningar Visningar 8 323

Bukefalos 30 år!

Ni som läst mina inlägg i vin-tråden minns kanske att jag tänker bjuda dotterns franske pojkvän på mustig älggryta med pressad potatis till deras besök om en vecka. Men - nu tycker min man/dotterns far att det är en idiotisk ide´. Det kommer att bli segt (fast den ska tillagas i minst 2 1/2 timma!) och oätligt och han vill kanske inte ens ha. Han tycker det är det mest korkade jag nånsin gjort. Hur kunde jag ens komma på tanken?!

Jag har köpt hem grytbitar av älg från ett viltföretag i Västerbotten och de ser jättefina ut, ligger i frysen. Köpt vinerna till. Men nu gick luften ur mig totalt. ÄR det en idiotisk ide´?? Jag äter/tillagar aldrig kött i vanliga fall, heller. Ville bara göra nåt ursvenskt..... Men tänk om det BLIR hemskt???! Och han (min man) sitter och petar bort bitarna ur maten medan vi äter.....

Vad ska jag göra istället??? Jag brukar göra en otroligt god sås/sky med rödvin, enbär, palsternacka, rosmarin och timjan, etc som är underbar. Den på pressad potatis - eller ugnsrostad? Men vad ska jag ha till då???? Jag KAN inte tillaga kött om det inte är i en gryta.

Eller en potatisgratäng? Men jag måste fortfarande ha nåt till..... :(

HJÄLP!!

Men vad är det för skitstövel till karl?

Jag skulle högaktningsfullt skita i vad gubben säger och göra klart att om han inte vill äta älggryta kan han fixa middag till sig själv så lagar du den mat du vill till din dotter och hennes pojkvän.

Jag har aldrig lyckats göra en seg älggryta och jag är ingen mästare i köket.

Laga det DU tänkt! Det är ändå du som bjuder 😎

För att få sådär så det faller isär eller nästan gör det och slutar vara segt så är det 'bara' att låta det koka längre. Sikta på tre eller mer timmar. Låt grytan ta tid, det är hemligheten.

2-2,5 timmar tycker jag är alldeles för lite tid och blir ofta segt alt inte som jag vill ha det.

Beroende på vilken storlek man har på grytbitarna nu förstås...
men som tärnade 2x2 cm kokar jag aldrig kortare än tre timmar. Snarare fyra eller mer.

Laga det DU tänkt! Det är ändå du som bjuder 😎

För att få sådär så det faller isär eller nästan gör det och slutar vara segt så är det 'bara' att låta det koka längre. Sikta på tre eller mer timmar. Låt grytan ta tid, det är hemligheten.

2-2,5 timmar tycker jag är alldeles för lite tid och blir ofta segt alt inte som jag vill ha det.

Beroende på vilken storlek man har på grytbitarna nu förstås...
men som tärnade 2x2 cm kokar jag aldrig kortare än tre timmar. Snarare fyra eller mer.
Ok, tack!! Med alla ingredienserna i redan från början?

Jag brukar ofta göra en "bas" med lök, vitlök, riven rotselleri och liknande som får koka sönder helt och liksom bli en simmig buljong snarare än bitar. Tips är att steka rotsellerin på hög värme så att den får färg innan man går i med lök, vitlök och ev övriga kryddor, det gör mycket för smaken. Sedan i med vätskan när "buljonggrönsakerna" fått fräsa sig mjuka. Vill man ha bitar av morot, potatis och liknande i den färdiga grytan är det bättre att lägga i dessa mot slutet så att de behåller lagom mycket spänst och tuggmotstånd.

Men det finns många sätt att laga gryta på, det mesta fungerar. :up:

Nej men nu får ni sluta prata om älggryta. Jag vill också ha. 😒😇😍
Jag med! Var lämnar man in anmälan för att vara med på middag? :d
Årets mest genomtänkta och omhuldade gryta, lagad med 5 doser omtanke.

TS tänk på att killen inte vet hur älggryta "ska" smaka. Allt du serverar kommer vara nytt och intressant för honom, så länge du inte har gjort det vidbränt på gränsen till förkolnat. (och den risken är ju rätt liten med en gryta ;))

Ok, tack!! Med alla ingredienserna i redan från början?
Potatis, morot och andra "mjuka" grönsaker lägger du i en timme innan grytan skall serveras. Färska örter och kryddor likaså.

Lägg inte i köttet förrän grytan med övriga ingredienser har fått ett riktigt uppkok, och du skruvat ned plattan så att det bara sjuder i grytan.

Eventuell grädde och andra mjölk produkter tillsätter du bara någon minut innan servering.

Receptet är nog som vanligt baserat på rätt så hög värme, därav 2.30 i koktid, men sjudande gryta är att föredra med koktid kring 4 - 5 timmar särskild med älg och nöt. (Jag kokar även ärtsoppa på detta vis).

Tillsätt även lite vätska då och då för att kompensera för förångning.

Om du tycker grytan blir lite för simmig innan servering så red den med lite potatismos pulver till önskad konsistens (potatis ingår ju redan i grytan och pulvret lär inte förstöra smaken. OBS! Höj värmen lite så grytan får temp kring kokande innan potatismospulvret tillsätts för bästa resultat av redningen)

Älggryta är ju en faktiskt idé. Perfekt årstid för den maten och väldigt exotiskt för alla från Sydeuropa samt otroligt gott 🤩 kör på bara och välj wtt recept med många bra omdömen. Jag brukar tillaga viltgrytor läääänge på låg värme. Då kan det inte misslyckas

Min far tog med sina japanska kunder ut på lokal restaurang och bjöd på Palt med smör och lingonsylt. De var förvånade men förtjusta! :D Jag älskar när folk bjuder på kulturmat, och särskilt när de tillagar det hemma. Det är så härligt.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka