Då ger jag bort detOätbart är en sak, men det är ju inte vad det handlar om, utan behovet av att baka (och laga mat) och ingen äter det.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Då ger jag bort detOätbart är en sak, men det är ju inte vad det handlar om, utan behovet av att baka (och laga mat) och ingen äter det.
Vilket ju är det vettiga.Då ger jag bort det
TACK SNÄLLA!!!!!Jag tycker för övrigt att det är en fantastiskt god idé och introduktion till svensk smak @Otherside! Han kommer att bli blown away.![]()
Ni som läst mina inlägg i vin-tråden minns kanske att jag tänker bjuda dotterns franske pojkvän på mustig älggryta med pressad potatis till deras besök om en vecka. Men - nu tycker min man/dotterns far att det är en idiotisk ide´. Det kommer att bli segt (fast den ska tillagas i minst 2 1/2 timma!) och oätligt och han vill kanske inte ens ha. Han tycker det är det mest korkade jag nånsin gjort. Hur kunde jag ens komma på tanken?!
Jag har köpt hem grytbitar av älg från ett viltföretag i Västerbotten och de ser jättefina ut, ligger i frysen. Köpt vinerna till. Men nu gick luften ur mig totalt. ÄR det en idiotisk ide´?? Jag äter/tillagar aldrig kött i vanliga fall, heller. Ville bara göra nåt ursvenskt..... Men tänk om det BLIR hemskt???! Och han (min man) sitter och petar bort bitarna ur maten medan vi äter.....
Vad ska jag göra istället??? Jag brukar göra en otroligt god sås/sky med rödvin, enbär, palsternacka, rosmarin och timjan, etc som är underbar. Den på pressad potatis - eller ugnsrostad? Men vad ska jag ha till då???? Jag KAN inte tillaga kött om det inte är i en gryta.
Eller en potatisgratäng? Men jag måste fortfarande ha nåt till.....
HJÄLP!!
Ok, tack!! Med alla ingredienserna i redan från början?Laga det DU tänkt! Det är ändå du som bjuder
För att få sådär så det faller isär eller nästan gör det och slutar vara segt så är det 'bara' att låta det koka längre. Sikta på tre eller mer timmar. Låt grytan ta tid, det är hemligheten.
2-2,5 timmar tycker jag är alldeles för lite tid och blir ofta segt alt inte som jag vill ha det.
Beroende på vilken storlek man har på grytbitarna nu förstås...
men som tärnade 2x2 cm kokar jag aldrig kortare än tre timmar. Snarare fyra eller mer.
Jag med! Var lämnar man in anmälan för att vara med på middag?Nej men nu får ni sluta prata om älggryta. Jag vill också ha.![]()
Potatis, morot och andra "mjuka" grönsaker lägger du i en timme innan grytan skall serveras. Färska örter och kryddor likaså.Ok, tack!! Med alla ingredienserna i redan från början?
Lite beroenden på ingredienser, men oftast gör jag det.Ok, tack!! Med alla ingredienserna i redan från början?
Åh!! Palt!!!!! Vi kanske ska ha det till lunch?!?Min far tog med sina japanska kunder ut på lokal restaurang och bjöd på Palt med smör och lingonsylt. De var förvånade men förtjusta!Jag älskar när folk bjuder på kulturmat, och särskilt när de tillagar det hemma. Det är så härligt.
Do it! Fast kokt kan kännas lite mäktigt till lunch tycker jag. Kanske uppstekt så att man kan ta några bitar bara? Det skulle vara min preferens i alla fall.Åh!! Palt!!!!! Vi kanske ska ha det till lunch?!?