Alkohol - nej tack

Förlåt för att jag tycker det är intressant att fundera på ungdomars syn på alkohol och hur det kan utveckla sig i framtiden nu när de har fler alternativ att välja mellan liksom, och inte växer upp med bara alkohol som alternativ för att dricka det där goda. Det verkar vara fel tråd för det.

Alkoholkulturen utvecklas, det är rätt intressant, det kan man väl tycka oavsett alkoholmängd man dricker själv.

Nej, givetvis är diskussionen i sig intressant. Det är utgångspunkten som blir snedvriden om vi ska börja utgå ifrån saker vi kan börja plocka bort som inte anses "nödvändigt". Nödvändigt för vem? Vem bestämmer det? Det blir ju en diskussion som kan fortsätta i en halv evighet?

Edit: tvåa på bollen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Nej, givetvis är diskussionen i sig intressant. Det är utgångspunkten som blir snedvriden om vi ska börja utgå ifrån saker vi kan börja plocka bort som inte anses "nödvändigt". Nödvändigt för vem? Vem bestämmer det? Det blir ju en diskussion som kan fortsätta i en halv evighet?

Edit: tvåa på bollen.
Jag ser ingen som diskuterar vad som anses nödvändigt, du gör just nu en diskussion av något som inte finns.

Jag har förklarat vad jag menar med ordet "behöver", det står dig fritt att läsa min förklaring och välja hur du vill fortsätta tolka mig. Men från min sida blir det ingen diskussion om saken mer.
 
Jag ser ingen som diskuterar vad som anses nödvändigt, du gör just nu en diskussion av något som inte finns.

Jag har förklarat vad jag menar med ordet "behöver", det står dig fritt att läsa min förklaring och välja hur du vill fortsätta tolka mig. Men från min sida blir det ingen diskussion om saken mer.

Det är lugnt, jag har som sagt inget intresse av att diskutera med den utgångspunkt du lade fram i föregående inlägg.
 
Det är bra att det inte har ersatts av droger. Jag funderade lite på om det inte var olika grupper, alkohol och droger bland ungdomarna. Intressant att se att det inte verkar vara så. Jag minns från min egen tonårstid att det fanns ju gruppen tonåringar som festade och aldrig skulle röra droger och så fanns det gruppen tonåringar som festade men mer och mer testade på droger eftersom det fort blev intressantare, eller hur jag ska uttrycka mig. Det känns som om det fanns två läger då. Normalfestande ungdomar och de som gick steget längre.
Jo men så uppfattade jag det i artikeln. Det är två grupper, men de som tar droger dricker också mer alkohol än de som inte tar droger.
 
Har inte tagit avstånd från alkohol men i praktiken skulle ett sådant beslut få väldigt liten påverkan på mitt liv. Dricker kanske i genomsnitt ett glas vin i månaden men aldrig så mycket som ett helt glas på en gång. Oftast är det att jag dricker ett halvt glas till maten för att jag tycker det smakar bra. Någon berusning är jag aldrig ute efter. Skulle inte vara någon stor grej att avstå helt och har flera gånger gått månader utan att jag druckit alkohol.

Öl dricker jag men alltid alkoholfri eller Max 2,8. Helt enkelt för att jag tycker det smakar lika bra och då inte ser någon anledning till alkoholvariant.

Har nog aldrig i vuxen ålder varit med om att folk ifrågasatt när jag väljer alkoholfritt eller att folk försöker övertala mig till att dricka. Men det beror nog mycket på vilken umgängeskrets man har. Varken bland min släkt eller mina vänner finns någon ”suparkultur”. (Känner inte heller en enda människa som röker).
 
Det är varken lättare eller svårare att få tag på droger oavsett ålder.
Och som svar på ett annat inlägg, LSD tar man inte för total lycka, har man otur blir det motsatsen..
Det jag menade är att för de som är under 18 år är det lättare att få tag på droger än alkohol. I a f här. De har stora problem med droger på gymnasieskolorna - och det är inget jag hittar på. Både polisen och kommunen jobbar hårt med förebyggande åtgärder och att öka sin närvaro bland de unga.
 
Menar du att dricka är lika med att skada sig? För ett glas vin är inte helt onyttigt..
Jag menar:
1. Alkolhol eller inte är ett mycket enkelt val för mig - liksom det där med järnspett i anus. För MIG är det lika enkelt.
2. Jag fattar inte grejen med att medvetet förgifta sig, tappa kontrollen och må skit på grund av det. Det kan vara droger eller alkohol - eller tobak. JAG fattar inte grejen. JAG skulle aldrig vilja göra så.

Det är alltså två olika saker.


Jag vet att det finns folk som kan dricka alkohol utan att tappa kontrollen.
MEN alkohol är en belastning för kroppen, framför allt levern. Alkohol är en riskfaktor för väldigt många, om inte alla välfärdssjukdomar i dagens moderna samhälle. Vin kanske har nån hälsofrämjande effekt i vissa mått, men det ändrar inte saken för MIG.
 
VA?
Vad har läkare med det att göra?

Jag antog att det menades receptbelagd narkotikaklassad medicin (typ ADHD-medicin). Här är det inte enklare för unga att få tag på narkotika, på två telefonsamtal skulle jag med största sannolikhet få tag på något. Samma uppe hos särbon, det är inte bara yngre som har lätt att få tag på droger.
 
Jag antog att det menades receptbelagd narkotikaklassad medicin (typ ADHD-medicin). Här är det inte enklare för unga att få tag på narkotika, på två telefonsamtal skulle jag med största sannolikhet få tag på något. Samma uppe hos särbon, det är inte bara yngre som har lätt att få tag på droger.
Den lagliga medicindelen var för mig inte en del av diskussionen. Den hör hemma i en annan tråd, tycker jag.

Det är möjligt att det är alldeles för enkelt för även vuxna att få tag på droger, men påståendet handlade om att det var enklare att få tag på alkohol än droger, vilket jag menade var tvärtom för de under 18, som alltså inte kan köpa alkohol på laglig väg.
 
Den lagliga medicindelen var för mig inte en del av diskussionen. Den hör hemma i en annan tråd, tycker jag.

Det är möjligt att det är alldeles för enkelt för även vuxna att få tag på droger, men påståendet handlade om att det var enklare att få tag på alkohol än droger, vilket jag menade var tvärtom för de under 18, som alltså inte kan köpa alkohol på laglig väg.

Alkohol för underåriga är inte svårt att få tag på här heller. Det kanske är annorlunda där du bor men inte här eller de ställen jag har koll på norröver.
 
Jag vet att det finns folk som kan dricka alkohol utan att tappa kontrollen.
MEN alkohol är en belastning för kroppen, framför allt levern. Alkohol är en riskfaktor för väldigt många, om inte alla välfärdssjukdomar i dagens moderna samhälle. Vin kanske har nån hälsofrämjande effekt i vissa mått, men det ändrar inte saken för MIG.

Liksom läsk och energidrycker. Helt åt skogen att dricka i mängd, precis som alkohol. Men det finns många riskfaktorer så ser man inga vinster verkar det vara bra att avstå.
 
Den lagliga medicindelen var för mig inte en del av diskussionen. Den hör hemma i en annan tråd, tycker jag.

Det är möjligt att det är alldeles för enkelt för även vuxna att få tag på droger, men påståendet handlade om att det var enklare att få tag på alkohol än droger, vilket jag menade var tvärtom för de under 18, som alltså inte kan köpa alkohol på laglig väg.

Alla lär veta vem man kan köpa en kasse öl och en kvarting av. För hen finns alltid, i alla samhällen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp