Alkohol - nej tack

Jag är också rätt säker på att det finns stöd för att föräldrars inställning till alkohol påverkar ungdomars drickande. Tror dock framförallt att det handlar om huruvida man bjuder på alkohol i hemmet, men har inte några detaljer i bakhuvudet.

Man kan ju inte dra slutsatser från enstaka fall såhär. Det kommer gå att hitta exempel från alla håll. Tvärt emot dina erfarenheter kan jag tex ta min sambo vars mamma var mer som du beskriver din mamma, jag känner nog få som druckit så mycket och så tidigt som han gjort. Mina egna föräldrar var mer stränga, jag smusslade med alkoholen men drack ändå förhållandevis lite och måttligt.

Själv skulle jag aldrig någonsin vara så ”passivt accepterande” som tex min sambos mamma var. Jag tycker det är helt galet. Kommer utan tvekan mer ta mina föräldrars förhållningssätt om jag någon gång får barn.
Visst handlar det framför allt om att bjuda på ungdomarna i hemmet, jag har för flera år sedan läst flera olika studier om ämnet, men inget jag numera lagt på minnet om vilka de är.

När min 18-åring fyllde 18 sa jag:
"Nu när du är 18 ska du få en öl av mig, nu är det lagligt att bjuda dig!"
Min syster tittade förvirrat på mig och undrade varför jag tänkte köpa en öl till min unge när jag sagt att jag aldrig skulle köpa alkohol eller cigg till någon annan människa, det är ju märkligt. (Jag har dock köpt likör till min mamma, men min mamma är ett undantag)
Sonen flinade, hade fattat vad jag menade och svarade:
"Men du, det är en alkoholfri öl, det är ju det hon dricker, alltså inte alkohol!"

Han hade helt rätt, tackade dock nej till en öl, men mindes diskussionen vi haft om att även alkoholfri öl har 18 årsgräns för att få säljas i butikerna, och det både komiska och det vettiga i det.

Mina barn är för övrigt som många andra barn, uppvuxna med att se mig, och mormor, dricka öl till maten då och då. Skillnaden är att det alltid är alkoholfri öl. Undrar hur det påverkar barn och ungdomars syn på alkohol? Nu när det finns så många alkoholfria alternativ och det blir mer vanligt att dricka alkoholfritt. Att alkohol inte behövs? Att det är överskattat?
 
Visst handlar det framför allt om att bjuda på ungdomarna i hemmet, jag har för flera år sedan läst flera olika studier om ämnet, men inget jag numera lagt på minnet om vilka de är.

När min 18-åring fyllde 18 sa jag:
"Nu när du är 18 ska du få en öl av mig, nu är det lagligt att bjuda dig!"
Min syster tittade förvirrat på mig och undrade varför jag tänkte köpa en öl till min unge när jag sagt att jag aldrig skulle köpa alkohol eller cigg till någon annan människa, det är ju märkligt. (Jag har dock köpt likör till min mamma, men min mamma är ett undantag)
Sonen flinade, hade fattat vad jag menade och svarade:
"Men du, det är en alkoholfri öl, det är ju det hon dricker, alltså inte alkohol!"

Han hade helt rätt, tackade dock nej till en öl, men mindes diskussionen vi haft om att även alkoholfri öl har 18 årsgräns för att få säljas i butikerna, och det både komiska och det vettiga i det.

Mina barn är för övrigt som många andra barn, uppvuxna med att se mig, och mormor, dricka öl till maten då och då. Skillnaden är att det alltid är alkoholfri öl. Undrar hur det påverkar barn och ungdomars syn på alkohol? Nu när det finns så många alkoholfria alternativ och det blir mer vanligt att dricka alkoholfritt. Att alkohol inte behövs? Att det är överskattat?

Behövs? Vad behövs egentligen? Ingen annan dryck än vatten behövs väl, om vi begränsar oss till drycker?

Jag dricker numer ofta alkoholfri öl, men det är inte förrän de senaste åren det kommit goda sorter som är välgjorda. Och det är superbra, att trenden går åt det hållet. Fast det ersätter liksom inte sorterna med alkohol, det är något helt annat när man kan spela på den spelplanen med smaker. Tycker jag.

Jag tycker alkoholhaltiga drycker behövs ungefär lika mycket som allt annat vi njuter av i livet i smakväg. Är det kris skulle jag överleva utan, men betydligt fattigare på upplevelser inom ett område jag högt prioriterar i mitt liv. På samma sätt som jag kan avstå att äta vilt, mögelost och anka om det skulle vara kris - men det skulle inte vara önskvärt att ersätta med bara sallad, tomat och kikärter. Mitt liv skulle bli gråare och tristare.
 
Behövs? Vad behövs egentligen? Ingen annan dryck än vatten behövs väl, om vi begränsar oss till drycker?

Jag dricker numer ofta alkoholfri öl, men det är inte förrän de senaste åren det kommit goda sorter som är välgjorda. Och det är superbra, att trenden går åt det hållet. Fast det ersätter liksom inte sorterna med alkohol, det är något helt annat när man kan spela på den spelplanen med smaker. Tycker jag.

Jag tycker alkoholhaltiga drycker behövs ungefär lika mycket som allt annat vi njuter av i livet i smakväg. Är det kris skulle jag överleva utan, men betydligt fattigare på upplevelser inom ett område jag högt prioriterar i mitt liv. På samma sätt som jag kan avstå att äta vilt, mögelost och anka om det skulle vara kris - men det skulle inte vara önskvärt att ersätta med bara sallad, tomat och kikärter. Mitt liv skulle bli gråare och tristare.
Jag förstår och håller med. Det var inte så jag menade med ordet "behöver". Trots allt gillar jag whiskey. Och öl med alkohol har sin charm. Baileys är för jäkla gott dessutom!

Men det är inte riktigt så jag menar.
Det har kommit väldigt många olika goda alkoholfria alternativ och dagens ungdomar växer upp med just dem alternativen och en framtid som skvallrar om fler alternativ utan alkohol. De har inte samma alkoholkultur som du, de har inte fått lära känna samma smaker som du. Frågan är, finns det intresse för det på samma vis som det fanns för 20 år sedan, nu när det finns alkoholfria alternativ? Nu kan man ju ta en öl tex och ändå köra hem, man är ändå med de som som tar en öl och inte utanför, som många i tråden vittnar om att man hamnar om man tackar nej till alkohol.

Detta är något som jag funderar på lite grann, för jag personligen tycker mig ana en annan sorts alkoholkultur nu än förr. Den är lite mer öppen liksom.
 
Men blir det inte väl överdrivet nu? Det blir en oändlig diskussion om vi ska börja ta bort saker för att någon tycker att de "egentligen inte behövs". Extrem pseudo-diskussion.
Förlåt för att jag tycker det är intressant att fundera på ungdomars syn på alkohol och hur det kan utveckla sig i framtiden nu när de har fler alternativ att välja mellan liksom, och inte växer upp med bara alkohol som alternativ för att dricka det där goda. Det verkar vara fel tråd för det.

Alkoholkulturen utvecklas, det är rätt intressant, det kan man väl tycka oavsett alkoholmängd man dricker själv.
 
Tydligen dricker ju ungdomar idag mindre än någonsin. Färre som börjar dricka tidigt också. Det är ju något väldigt positivt och det är väl inte orimligt att det kommer leda till mindre alkoholkonsumption även senare 😊
Ja, jag har för mig jag har läst det. Jag undrar vad det beror på? Det är väl inte svårare heller att få tag på nu än förr?
 
Är det fler här som valt att helt utesluta alkohol ur eran liv? Jag har aldrig haft alkoholproblem eller dylikt men valde själv för 13 månader sedan att inte dricka alkohol mer och det har jag hållit. Det är nog också ett av de bästa valen jag gjort, det känns så himla skönt. Däremot har ens omgivning en tendens att påstå att man är tråkig. Men jag var på examensfest nyligen och jag hade riktigt skoj, medan folk låg i buskarna (hur kul är det?).

Jag är uppvuxen med alkoholism i min omgivning, det är i princip endast min mamma, moster och morfar som inte är alkoholister. Så det är väl en bidragande orsak till mitt val. Vill inte att min dotter ska växa upp som jag gjorde. Sedan är det skönt att slippa vara bakfull.

Med det sagt, är det fler än jag här på buke som helt valt att avstå alkohol?
Ja sen 22 år tillbaka. Umgås enbart med folk som har ett sunt förhållande till alkohol.
 
Jag förstår och håller med. Det var inte så jag menade med ordet "behöver". Trots allt gillar jag whiskey. Och öl med alkohol har sin charm. Baileys är för jäkla gott dessutom!

Men det är inte riktigt så jag menar.
Det har kommit väldigt många olika goda alkoholfria alternativ och dagens ungdomar växer upp med just dem alternativen och en framtid som skvallrar om fler alternativ utan alkohol. De har inte samma alkoholkultur som du, de har inte fått lära känna samma smaker som du. Frågan är, finns det intresse för det på samma vis som det fanns för 20 år sedan, nu när det finns alkoholfria alternativ? Nu kan man ju ta en öl tex och ändå köra hem, man är ändå med de som som tar en öl och inte utanför, som många i tråden vittnar om att man hamnar om man tackar nej till alkohol.

Detta är något som jag funderar på lite grann, för jag personligen tycker mig ana en annan sorts alkoholkultur nu än förr. Den är lite mer öppen liksom.

Jag tror också att det är i ständig förändring och ser de klara fördelarna i att det blir betydligt mer alkoholfria intressanta drycker och att det betraktas som mindre konstigt att avstå, både enstaka gånger och helt och hållet.
 
Droger. Massor med droger.
+ @Enya @athena_arabians
Jag läste tvärtom att det inte var kopplat till ökad droganvändning?

Står tex här:https://www.svd.se/forskare-forbluffas-av-ungas-drickande-sjunkit-enormt

I Sverige har den minskade alkoholkonsumtionen bland unga inte ersatts av en motsvarande ökning av andra droger.

– Andelen som använder narkotika ligger ganska still. Däremot kan vi se att de som använder cannabis använder det oftare. Men den stora minskningen av alkoholkonsumtion de senaste 15 åren har inte ersatts av motsvarande droganvändning. De som använder mycket alkohol använder ofta också cannabis, snarare än antingen eller, säger Håkan Leifman
 
Apropå ingenting så gillar jag att resa i länder där alkohol är förbjuden. Man slipper skräniga människor och fulla människor. Även sådana som ” blir roliga när de är fulla (eller inte)”.
 
+ @Enya @athena_arabians
Jag läste tvärtom att det inte var kopplat till ökad droganvändning?

Står tex här:https://www.svd.se/forskare-forbluffas-av-ungas-drickande-sjunkit-enormt
Det är bra att det inte har ersatts av droger. Jag funderade lite på om det inte var olika grupper, alkohol och droger bland ungdomarna. Intressant att se att det inte verkar vara så. Jag minns från min egen tonårstid att det fanns ju gruppen tonåringar som festade och aldrig skulle röra droger och så fanns det gruppen tonåringar som festade men mer och mer testade på droger eftersom det fort blev intressantare, eller hur jag ska uttrycka mig. Det känns som om det fanns två läger då. Normalfestande ungdomar och de som gick steget längre.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp