Bukefalos 30 år!

Jag startar en dagbokstråd om alkohol, för att sortera och dokumentera mina tankar. Det jag har tagit med mig från det här året är att det finns mycket generella uppfattningar om alkohol. Men människors genetik, historik, personlighet, kropp, kulturella och sociala umgängen samspelar väldigt mycket med hur väl alkohol fungerar i ens liv. Jag har behövt sortera väldigt mycket i allt brus för att få grepp om vad det är som skaver hos mig, och vad jag tyckt om. Så därför skulle jag vilja undanbe generaliseringar och förenklingar i tråden. Det jag har kommit fram till är att:

1. Min kropp mår inte bra av alkohol. Det gör givetvis ingen kropp, men just nu upplever jag att mina marginaler är mycket små. Jag klarar inte av påfrestningar så bra och 1-2 glas räcker för att jag ska få hög puls, bli lite snurrig och få dålig sömn. Något som jag tycker sämre och sämre om för varje gång det sker.

2. Jag vill gärna ge folk den version av mig som de önskar i stunden. Jag vill gärna släta ut allt som kan upplevas som socialt skav, för att alla ska få det som de önskar av tillfället. Det har varit en utmaning för mig det här året, att vara den som kan uppfattas som återhållsam och inte generös med mitt deltagande. Det drar i mig varje gång, och jag har vid en del tillfällen tackat ja till ett till glas för det sociala samkvämets skull trots att jag egentligen inte velat. Det har gjort mig besviken på mig själv, och ju mer jag funderat över detta ju större inser jag att det här people-pleaser beteendet är. Alkoholen är inte central i den insikten utan bara en av många situationer. Det är både smärtsamt och viktigt att inse i vilka situationer jag sätter andras bekvämlighet före min egen, och varför. Jag har också druckit mindre alkohol än någonsin det här året, vilket också innebär att jag uppenbarligen börjat utmana invanda beteenden.

3. Jag tycker inte att det är fullkomligt galet att en del önskar att man tog ett glas. Jag tycker inte att det gör folk till dåliga människor. Vi tycker om att göra saker tillsammans och dela upplevelser. Vi lagar mat till varandra, bakar, festar ibland. Vi tänker igenom hur vi vill ha en bjudning eller en kväll. Någon har valt ett vin till en maträtt, en annan hade önskat sig en sen festnatt eller suddiga samtal över några glas vin i solnedgången. Vissa behöver alkohol själva för att bli lite modiga eller avslappnade och en annans nyktra ögon på en gör en lite självmedveten. Man kan både respektera folks val, framför allt prioritera ens sällskap och samtidigt tycka att det är en liten uns av trist eller obekvämt, och det är okej. Vi alla har våra grejer, och den ödmjukheten har hjälpt mig i olika situationer där andra dricker och jag själv inte gjort det.

4. Att "dricka lite" innebär en hel del tankemöda. Jag trodde inte att det skulle vara så men efter att ha tagit del av en del vittnesmål från folk som slutat dricka helt så verkar det vara flera som upplever samma sak. På festen på lördag, ska jag dricka alkohol då eller inte? Vad är det för värd, och gör det någon skillnad för dem? Om jag dricker något, hur mycket? Ska jag ta ett glas och sen kunna ta bilen hem? Om inte, kommer jag kunna tacka nej när någon står med flaskan redan lutad över mitt glas och en frågande blick? Behöver jag tänka igenom vad jag ska säga, så jag inte blir stressad i stunden och tackar ja?

5. Det är svårt att omvärdera vem man är. När man en gång i tiden alltid var den som gick hem sist, den som hade de mest galna historierna, den som ropade "pour it up!" efter en tuff dag på jobbet. Den som tog fram en flaska oavsett om det var firande eller deppande. Den som involverade alkohol i alla sina planer. Den som sen växte till sig och började matcha vin med mat. Valde länge och noggrant. Som med åren samlat på sig vänner med samma historik, minnen, vanor. Och så vill man bara helt plötsligt inte längre.

Jag vet att en del tycker att jag både komplicerar och övertänker saker. Det spelar ingen roll om det är sant eller inte, för vi är de vi är. Jag är en social analytiker, och det är till stor fördel ibland. Särkilt i mitt yrke. Det kan också komplicera saker. Jag lägger ingen värdering i det. Jag försöker utgå från hur jag är som person, och vilka förutsättningar jag getts i ett samhälle som lärt många kvinnor att man bär allas sociala bekvämlighet på sina axlar. Och utmana det. Jag hoppas att den här tråden ska bli en plats där jag kan fortsätta tänka högt, och alla som vill är givetvis välkomna att bidra.

Jag startar en dagbokstråd om alkohol, för att sortera och dokumentera mina tankar. Det jag har tagit med mig från det här året är att det finns mycket generella uppfattningar om alkohol. Men människors genetik, historik, personlighet, kropp, kulturella och sociala umgängen samspelar väldigt mycket med hur väl alkohol fungerar i ens liv. Jag har behövt sortera väldigt mycket i allt brus för att få grepp om vad det är som skaver hos mig, och vad jag tyckt om. Så därför skulle jag vilja undanbe generaliseringar och förenklingar i tråden. Det jag har kommit fram till är att:

1. Min kropp mår inte bra av alkohol. Det gör givetvis ingen kropp, men just nu upplever jag att mina marginaler är mycket små. Jag klarar inte av påfrestningar så bra och 1-2 glas räcker för att jag ska få hög puls, bli lite snurrig och få dålig sömn. Något som jag tycker sämre och sämre om för varje gång det sker.

2. Jag vill gärna ge folk den version av mig som de önskar i stunden. Jag vill gärna släta ut allt som kan upplevas som socialt skav, för att alla ska få det som de önskar av tillfället. Det har varit en utmaning för mig det här året, att vara den som kan uppfattas som återhållsam och inte generös med mitt deltagande. Det drar i mig varje gång, och jag har vid en del tillfällen tackat ja till ett till glas för det sociala samkvämets skull trots att jag egentligen inte velat. Det har gjort mig besviken på mig själv, och ju mer jag funderat över detta ju större inser jag att det här people-pleaser beteendet är. Alkoholen är inte central i den insikten utan bara en av många situationer. Det är både smärtsamt och viktigt att inse i vilka situationer jag sätter andras bekvämlighet före min egen, och varför. Jag har också druckit mindre alkohol än någonsin det här året, vilket också innebär att jag uppenbarligen börjat utmana invanda beteenden.

3. Jag tycker inte att det är fullkomligt galet att en del önskar att man tog ett glas. Jag tycker inte att det gör folk till dåliga människor. Vi tycker om att göra saker tillsammans och dela upplevelser. Vi lagar mat till varandra, bakar, festar ibland. Vi tänker igenom hur vi vill ha en bjudning eller en kväll. Någon har valt ett vin till en maträtt, en annan hade önskat sig en sen festnatt eller suddiga samtal över några glas vin i solnedgången. Vissa behöver alkohol själva för att bli lite modiga eller avslappnade och en annans nyktra ögon på en gör en lite självmedveten. Man kan både respektera folks val, framför allt prioritera ens sällskap och samtidigt tycka att det är en liten uns av trist eller obekvämt, och det är okej. Vi alla har våra grejer, och den ödmjukheten har hjälpt mig i olika situationer där andra dricker och jag själv inte gjort det.

4. Att "dricka lite" innebär en hel del tankemöda. Jag trodde inte att det skulle vara så men efter att ha tagit del av en del vittnesmål från folk som slutat dricka helt så verkar det vara flera som upplever samma sak. På festen på lördag, ska jag dricka alkohol då eller inte? Vad är det för värd, och gör det någon skillnad för dem? Om jag dricker något, hur mycket? Ska jag ta ett glas och sen kunna ta bilen hem? Om inte, kommer jag kunna tacka nej när någon står med flaskan redan lutad över mitt glas och en frågande blick? Behöver jag tänka igenom vad jag ska säga, så jag inte blir stressad i stunden och tackar ja?

5. Det är svårt att omvärdera vem man är. När man en gång i tiden alltid var den som gick hem sist, den som hade de mest galna historierna, den som ropade "pour it up!" efter en tuff dag på jobbet. Den som tog fram en flaska oavsett om det var firande eller deppande. Den som involverade alkohol i alla sina planer. Den som sen växte till sig och började matcha vin med mat. Valde länge och noggrant. Som med åren samlat på sig vänner med samma historik, minnen, vanor. Och så vill man bara helt plötsligt inte längre.

Jag vet att en del tycker att jag både komplicerar och övertänker saker. Det spelar ingen roll om det är sant eller inte, för vi är de vi är. Jag är en social analytiker, och det är till stor fördel ibland. Särkilt i mitt yrke. Det kan också komplicera saker. Jag lägger ingen värdering i det. Jag försöker utgå från hur jag är som person, och vilka förutsättningar jag getts i ett samhälle som lärt många kvinnor att man bär allas sociala bekvämlighet på sina axlar. Och utmana det. Jag hoppas att den här tråden ska bli en plats där jag kan fortsätta tänka högt, och alla som vill är givetvis välkomna att bidra.
Nr 1 tror jag är typiskt för när man blir lite äldre, och det är väl också det bästa argumentet om man tycker att man vill ha något att säga om folk frågar om man vill dricka? Nej, tack, jag mår inte bra av alkohol längre. För mig kom det undan för undan med förklimakteriet/klimakteriet och jag tror att det är många som upplever samma. Om jag dricker mer än något glas så känner jag av oönskade symtom.

Nr 1 tror jag är typiskt för när man blir lite äldre, och det är väl också det bästa argumentet om man tycker att man vill ha något att säga om folk frågar om man vill dricka? Nej, tack, jag mår inte bra av alkohol längre. För mig kom det undan för undan med förklimakteriet/klimakteriet och jag tror att det är många som upplever samma. Om jag dricker mer än något glas så känner jag av oönskade symtom.

Verkligen! För mig är det nog livssituationen just nu. Småbarn, inte tillräckligt med sömn och heltidsjobb. Det senaste året har jag också tränat mer och den återhämtning som krävs för det tar ju också sin plats. Ja, och säkert åldern också. Jag har ett par år kvar till 40, men det klart att kroppen inte längre är som den var när man var ung.

Sen tror jag att jag har blivit så lyhörd på alkoholens påverkan också, eftersom jag börjat ogilla den. Känner jag av det minsta så stör det mig, och det gör man ju nästan direkt.

Jag som aldrig druckit märker att jag blir allt mindre ifrågasatt när jag tackar nej. Inte för att mina jämnåriga minskat på drickandet (det vet jag inte) utan för att de jag numera umgås med är mycket yngre än mig och där finns en trend att inte dricka.

Sen är det klart att studentåren i Uppsala gav fler tillfällen för alkoholen att flöda. Men de som kände mig vande sig snabbt vid att jag inte drack.

Min ursäkt har oftast varit min alkoholiserade släkting som jag tyckte var väldigt jobbig när hen var full. Men egentligen har jag aldrig tilltalats av smaken av alkohol och då har det fått vara helt enkelt.

Sen tror jag att det är mycket lättare med nolltolerans än att bestämma för varje tillfälle vad som är lagom mängd.

Jag som aldrig druckit märker att jag blir allt mindre ifrågasatt när jag tackar nej. Inte för att mina jämnåriga minskat på drickandet (det vet jag inte) utan för att de jag numera umgås med är mycket yngre än mig och där finns en trend att inte dricka.

Sen är det klart att studentåren i Uppsala gav fler tillfällen för alkoholen att flöda. Men de som kände mig vande sig snabbt vid att jag inte drack.

Min ursäkt har oftast varit min alkoholiserade släkting som jag tyckte var väldigt jobbig när hen var full. Men egentligen har jag aldrig tilltalats av smaken av alkohol och då har det fått vara helt enkelt.

Sen tror jag att det är mycket lättare med nolltolerans än att bestämma för varje tillfälle vad som är lagom mängd.

Ja, den yngre generationen dricker i betydligt mindre grad än vad vi gjorde. Att välja bort alkohol börjar väl bli ganska trendigt även för äldre, idag.

Jag tror också det är lättare att inte dricka alls än att dricka sällan. I varje fall för de som är som jag, som lätt viker sig för den sociala bekvämlighetens skull. Och/eller har historik av riskbruk, eller alkoholism i släkten. Jag har alla tre. Min man däremot som inte har något utav det har inga som helst problem med att tacka nej till fördrink, ta ett glas vin till maten och sedan dricka vatten när andra fortsätter efter det. Hur det uppfattas socialt har han nog inte ens tänkt tanken att reflektera kring, och att kroppen viskar ”mer!” efter ett glas upplever han inte.

Jag känner också igen mig i att de senare åren har fler och fler i vårt umgänge minskat/slutat med alkohol. För oss är det numera alltid någon som avstår efter första glaset eller helt och hållet. Det är det nya naturliga och vi har kunnat lita på att det alltid finns alkoholfria alternativ som är minst lika accepterade att välja som gäst. Kanske var det mer ”laddat” och gjorde folk mer uppmärksamma förr, när man tänkte gravid eller alkoholproblem så fort någon ville avstå :crazy: Det ledde ju onekligen till att den som sa nej samtidigt ville förklara sig på ett sätt som inte behövs längre.

Det härliga är att det alternerar bland gästerna vem som väljer vad i glaset, man gör lite olika från gång till gång. Det känns extra skönt att tacka nej då den som bjudit in, själv tackat nej nån av de senaste gångerna man sågs tycker jag. Sen är det inget konstigt att det blir ja hela kvällen en annan gång. Skönt läge i livet i alla fall!

@Midsommarblomster jag har gjort ungefär detsamma som du sen drygt ett år tillbaka - dragit ner till nästan noll på all alkoholkonsumtion. För mig av delvis lite andra skäl än du, men jag upplever samma sak som du i att kroppen tål alkoholen sämre nu än tidigare (jag är 55). Och även om jag aldrig egentligen känt ett riktigt sug efter alkohol så kan jag ändå konstatera att jag aldrig längre känner "det vore gott med ett glas vin" när det närmar sig fredag kväll. Och det trots att jag de facto fortfarande tycker att det ÄR gott. Vad gäller det sociala så är jag nog lite mer som din man - bryr mig inte om hur folk uppfattar saker, utan kör min grej mer. Blir dock jätteirriterad om folk försöker truga på mig alkohol (vilket händer, om än sällan).

Detta gör att jag tycker det är så skönt att inte dricka alls. Jag slipper fundera på om/när jag ska dricka, och andra vet också att jag inte kommer dricka. Det här med alkohol var ett "surrande" i mitt huvud som nu tystnat helt och det är så skönt.

Detta gör att jag tycker det är så skönt att inte dricka alls. Jag slipper fundera på om/när jag ska dricka, och andra vet också att jag inte kommer dricka. Det här med alkohol var ett "surrande" i mitt huvud som nu tystnat helt och det är så skönt.

Jag har funderat på att inte dricka alls under något år, bara för att få se hur det skulle vara att slippa tänka på det helt en tid. Men också för att ”tvingas” vara lite kreativ med firanden. Idag har det ändå blivit bubbel eller vin vid ”sällan-tillfällen” vilket gjort att jag inte har ansträngt mig så ofta med alkoholfria alternativ. Jag har en hel mapp på Pinterest med mocktails. Jag gillar ju absolut allt som är extra festligt och drinkar är något som vi inte gjort sen innan pandemin. Jag tror det skulle vara väldigt kul.

(I förlängningen tänker jag också att det kan bli en kul grej att göra ihop med barnen, små paraplydrinkar när det är fest och att dricka samma. Vi gjorde bål ihop i helgen och dom tyckte att det var jätteroligt, och jag tyckte att det var kul att skära lime och jordgubbar tillsammans och sedan dela upplevelsen i stället för att åter igen köpa Festis till dem).

Tänkte på den här tråden ikväll. Var på lite finare middag och beställde päroncider. Pekade på den alkoholfri och ändå frågade servitrisen om jag ville ha alkoholfritt. Ja, svarade jag, jag ska köra hem sen.

Varvid servitrisen svarade, ja det är ju onödigt att bli stoppad av polisen. O_o

Är det verkligen enda anledningen till att inte dricka och köra bil? Vad sägs om att man är farlig om man kör påverkad?

Jag blev bara så upprörd och ville skriva av mig lite…

Tänkte på den här tråden ikväll. Var på lite finare middag och beställde päroncider. Pekade på den alkoholfri och ändå frågade servitrisen om jag ville ha alkoholfritt. Ja, svarade jag, jag ska köra hem sen.

Varvid servitrisen svarade, ja det är ju onödigt att bli stoppad av polisen. O_o

Är det verkligen enda anledningen till att inte dricka och köra bil? Vad sägs om att man är farlig om man kör påverkad?

Jag blev bara så upprörd och ville skriva av mig lite…
Min lilla erfarenhet säger mig att det tyvärr inte alls verkar särskilt ovanligt att man är obrydd över riskerna med att köra lätt påverkad. Min erfarenhet är baserad på människor en bit över medelåldern.

Tycker att det är en fullt rimlig sak att bli upprörd över. Ofog att hålla på och köra påverkad bara man inte blir kollad av polisen.

Jag är otroligt inkonsekvent. Ibland vill jag ha ett par glas vin, ibland inte. Vill jag inte säger jag bara att jag inte är sugen idag, punkt och klart. Nu har min omgivning vant sig vid detta så det är ingen diskussion, men jag har också en förmåga att helt strunta i hur just detta uppfattas. Jag tar kanske en alkolholfri öl eller mineralvatten istället. När barnen var små var det ännu mer så, ska jag upp på natten eller i svinottan vill jag inte ha vin eftersom det är en gräslig känsla att vara ens det minsta småbakis och hänga på lekplats. Vet jag att jag slipper det är jag mer avslappnad med ett glas vin. Jag har inga moraliska betänkligheter utifrån min egen konsumtion men jag är lat och bekväm. Nu har jag ägnat mig åt viktnedgång och vinet slår hårdare än innan, då blir jag också mer restriktiv. Jag tror en nyckel är att strunta i vad folk tycker, jag kan ju inte dricka vin för att nån annan ska känna sig bekväm.

Jag har funderat på att inte dricka alls under något år, bara för att få se hur det skulle vara att slippa tänka på det helt en tid. Men också för att ”tvingas” vara lite kreativ med firanden. Idag har det ändå blivit bubbel eller vin vid ”sällan-tillfällen” vilket gjort att jag inte har ansträngt mig så ofta med alkoholfria alternativ. Jag har en hel mapp på Pinterest med mocktails. Jag gillar ju absolut allt som är extra festligt och drinkar är något som vi inte gjort sen innan pandemin. Jag tror det skulle vara väldigt kul.

(I förlängningen tänker jag också att det kan bli en kul grej att göra ihop med barnen, små paraplydrinkar när det är fest och att dricka samma. Vi gjorde bål ihop i helgen och dom tyckte att det var jätteroligt, och jag tyckte att det var kul att skära lime och jordgubbar tillsammans och sedan dela upplevelsen i stället för att åter igen köpa Festis till dem).
Det är så mysigt att göra drinkar med barn!

En favorit här är pina colada. Ofta gör jag då samma till oss och sen har i lite extra rom essense i min drink.

Efter första barnet kunde jag inte dricka rödvin pga migrän dagen efter. Nu verkar jag kunna dricka ytterst lite utan att bli dålig så väljer istället helt alkoholfritt.

Mitt bästa tips för alkoholfria drinkar är essenser. Det blir så mycket bättre än de färdiga som finns!

Jag brukar handla på eter och essence fabriken vid Hötorget. De är till för kakor, men funkar fint att göra drinkar med!

Jag dricker typ ingenting numer.
Det mer regelbundna där det skulle kunna bli av är hos modern på lördagkvällar, men jag kör ju alltid.
Nog brukar jag gärna druckit hemma, men nu så lägger jag hellre dom kalorierna på choklad istället 😅

Sen har jag haft såpass tolerans att ska jag bli ordentligt dragen så blir det både drygt å dyrt å då ids jag inte 🙄 va på aw innan semestern, och då dracks det. Gott vare oxå och trevligt sällskap, men priserna alltså, fyfan. Och jag hann ju nyktra till typ 3 gånger under eftermiddagen/kvällen, så va ju lagom less när jag väl klev av bussen för att få skjuts hem sista biten.

Men i flocken så har det aldrig varit nå mysko med att välja alkoholfritt. Man kan få sig en god GT på essance likväl. Men då har vi väl inga i flocken som haft nå alkoholproblem heller vad jag vet.
Alla jobb-happenings är oxå alltid utrustade med alkoholfritt och ingen som tittar snett.

Men som sagt, dricker hellre en zeroläsk å käkar choklad än dricker en cider i nuläget 😅

Jag hör till dom som inte dricker längre efter barn. Har inte druckit en droppe sen jag blev gravid med tvåan, 2023.

I mitt fall handlar det om att flera anledningar. Dels ser jag det som ett sätt att hälla i mig kalorier. Och det vill jag inte. Och dels vill jag hellre vara alert med mina barn och jag vill samsova, och det kan jag inte när jag har druckit. Tycker dom flesta lyssnar bra när jag tackar nej till alkohol, propsar nån säger jag att jag hellre vill ta hand om mina barn - och det kan ingen argumentera med.

Och sen kan jag faktiskt inte riktigt avgöra när det räcker, i sammanhang när det handlar om ”obegränsad” tillgång. Jag gör bort mig på ett sätt jag inte är bekväm med. Så jag har liksom bannat mig själv ifrån det tills jag känner att jag kanske kan bete mig. Inte än :meh: det bara ilar i mig av att tänka på att hamna på en aw och tappa kontrollen.

Har funderat på hur det skulle vara att bara nöja sig med att ta en öl när jag lagar mat, eller ett glas vin på restaurang. Och det tror jag hade funkat faktiskt. Men jag kan nog aldrig mer gå på krogen med gott samvete.

Det har varit lite knepigt att komma hit, för jag har tidigare varit den som har varit jätterolig att dricka med, som har kört ända in i taket, tokigast upptåg och galnast historier. Och hon passar jävligt dåligt in i familjelivet och hon kommer aldrig ens i närheten av mina barn, inte ens dagen efter liksom.

Jag skaffade en träningsklocka som jag även sover med, och det blev en ögonöppnare för hur himla hårt alkoholen slår. Det syntes så tydligt i puls, sömnkvalitet och stressnivå när jag druckit, så nu är jag i princip nykterist sen några år tillbaka. Det är liksom inte värt det längre, även om jag på ett teoretiskt plan kan sakna att få ett välparat vin till en bättre middag. Speciellt inte med klimakterietrassel som gjorde mig ännu känsligare för alkohol.

Jag skaffade en träningsklocka som jag även sover med, och det blev en ögonöppnare för hur himla hårt alkoholen slår. Det syntes så tydligt i puls, sömnkvalitet och stressnivå när jag druckit, så nu är jag i princip nykterist sen några år tillbaka. Det är liksom inte värt det längre, även om jag på ett teoretiskt plan kan sakna att få ett välparat vin till en bättre middag. Speciellt inte med klimakterietrassel som gjorde mig ännu känsligare för alkohol.

Min klocka gav mig också en ögonöppnare på hur jäkla dåligt jag sover och hur mycket kroppen får kämpa med alkohol i sig och det känns inte värt det. Dricker väldigt lite nu för tiden och då har jag aldrig varit någon som druckit mycket direkt. På senare år har jag blivit extra noga med att ta hand om kroppen av fler anledningar och dit hör inte alkoholen eftersom kroppen så tydligt får kämpa så trots liten mängd. Är inte nykterist och lär aldrig bli men dricker bara på speciella tillfällen och dom är lätträknade på ett år. Börjar få större barn också och då känns det ännu viktigare att alltid vara nykter och körbar.

Min klocka gav mig också en ögonöppnare på hur jäkla dåligt jag sover och hur mycket kroppen får kämpa med alkohol i sig och det känns inte värt det. Dricker väldigt lite nu för tiden och då har jag aldrig varit någon som druckit mycket direkt. På senare år har jag blivit extra noga med att ta hand om kroppen av fler anledningar och dit hör inte alkoholen eftersom kroppen så tydligt får kämpa så trots liten mängd. Är inte nykterist och lär aldrig bli men dricker bara på speciella tillfällen och dom är lätträknade på ett år. Börjar få större barn också och då känns det ännu viktigare att alltid vara nykter och körbar.
Samma här vad gäller barnen, skulle ha svårt att förlåta mig själv om jag inte kunde hämta ifall det blev kris. Eller bara om nån blivit lessen eller missat sista bussen. Hände på nyårsafton för något år sen när äldsta barnet skulle iväg och visserligen tyckte att han absoluuut inte behövde hämtning. Jag drack ingen alkohol ändå på festen hemma hos mig pga mår dåligt av det, och vid tvåtiden på natten ringde han. Kunde han plus kompisarna X, Y och Z kunde få bli hämtade "för bussen är en halvtimme sen och vi fryser jätte-jättemycket!"

Just under småbarnsåren, mycket länge sedan för min del, är man ju ofta på eller över gränsen för sömnbrist mer eller mindre hela tiden. Då tyckte jag väldigt sällan att några glas var värda den extra tröttheten nästa dag. Jag minns inte att någon reagerade på det, snarare omvänt. Om jag ändå smakade lite på något intressant vin, tex, reagerade många när jag sedan ammade (men amningsperioden är ju kortare och mersömnsörande än förskoleåren för de flesta, tror jag).

Liknande trådar

• Bästa Rubriken 🤩
  • Min resa till läkning - ny gnista!
  • Ofrivillig ensamhet
  • Mitt lilla problembarn

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!