alla är "experter" nu för tiden.

P

pluttis

alla är \"experter\" nu för tiden.

misstolka mig inte men när en häst i stallet är sjuk så vet alla tydligen vad det är för fel på den och vad man borde göra. men när det gäller deras egna hästar så måste dom alltid ringa vetrinären stup i kvarten. Min häst var svullen i en sena för nåra veckor sen o då visste ju alla vad som var felet! han hade diverse saker som lynfangit, gaffelbandsskada o jag vet inte allt vad dom kom på att det var. Jag som alltid vart lite min egen o inte brytt mig om någon annan o vad dom gör med deras hästar, ringde min absolut underbara vetrinär bengt olsson o han kom ut någon dag senare var där i en kvart o kom fram till att min häst har en gammalsenskada från travet. Detta går inte göra något åt och han lider absolut inte av det. Jag rider honom bara i skogen o vi luffsar omkring och har det bara allmänt mysigt! jaja, nångon kanske dom har rätt, men jag blir bara irriterad när alla helt plötsligt blivit experter på just ben helt plötsligt! o så måste dom ju skrämma upp en att det finns en chans att han blir utdömd osv. orka lyssna. jaja, vi mår iaf bra. o skiter i vad dom andra säjer. :idea:
 
Re: alla är \"experter\" nu för tiden.

Om ngn frågar mig om råd, ger jag dem råd.
Och då "lindar jag inte in sanningen", utan de får höra vad jag VERKLIGEN tror.
Vill de inte ha mina råd, fråga mig inte.

Men det är mkt sällan jag ger folk råd utan att de frågar mig.
Men faktum är att jag frågas om råd en hel del, och då även i slutänden har rätt i det jag tror.
Så är då slutsatsen att jag kan i allafall LITE?!

Och jag har haft problemet att jag oftast när JAG frågat om råd, fått svaret "jag har ingen aning" av hästfolk i min omgivning. Så då återstår ju endast att kolla upp hästen vid veterinären om jag själv inte är säker på vad som är fel med min häst.
 
Re: alla är \"experter\" nu för tiden.

Ja, frågar man om råd så får man oftast 1000 olika svar. :crazy:
Jag brukar ta åt mig av det som verkar vettigt, men i slut ändan känner jag min häst bäst själv, och i regel vet man nog någonstans vad som är fel. :bow:
Men det är ju aldrig fel att fråga ...Inte alla har ju tokiga svar fast det finns dom som har det oxå :angel:
 
Re: alla är \"experter\" nu för tiden.

Men var det någon som sa att du INTE skulle ringa veterinär?

Jag har själv massor med teorier om saker, även om min egen häst om den är skadad eller sjuk, men det betyder ju inte att jag inte tar råd av andra OCH veterinär för det. Att diskutera och resonera gör ju att man lär sig mer.
 
Re: alla är \"experter\" nu för tiden.

sånna där människor finns nog tyvärr överallt, vi har några i mitt stall också, som alltid vet bäst å är bäst i hela stallet (enligt dom själva) på hältor osv, men sen när det gäller hästvett så vet dom fan ingenting :mad: usch, jag tycker faktiskt att folk bara ska hålla sig till sina egna hästar, om ingen frågar dom, då är det ju en annan sak.
 
Re: alla är \"experter\" nu för tiden.

Om man frågar måste man acceptera att få olika svar, men jag kan till viss del hålla med dig om att man tenderar att snabbt fälla omdömen här på Buke, och gärna sätta diagnoser som är mer allvarliga än vad de kanske egentligen är. sånt är livet, vaska fram det du själv tycker passar bäst och ta saken med en nypa salt.
 
Re: alla är \"experter\" nu för tiden.

har såna i mitt stall också... försöker själv bara att yttra mig om sådant jag vet...
 
Re: alla är \"experter\" nu för tiden.

Sedan finns det de människor som ställer frågor utifrån problemet och får ett svar där man verkligen vet vad deras problem beror på, men de bara rystar på huvudet eller fnyser åt det för att de i sin trångsynthet ALDRIG hört om något liknande tidigare.

Vet inte vad som är värst.

Man måste nog lära sig sålla både vilka man skall lyssna på och vilka man skall ge ett hjälpande svar till.

MVH/
 
Re: alla är \"experter\" nu för tiden.

det är jobbigt när alla tror dom kan allt när ens häst är skadat eller sjuk.
har man inte bett om råd så kan dom vell hålla tyst.
själv brukar jag be om råd om jagh borde ta ut veterinär eller inte.men man blir rätt irriterad om folk kommer fram till en och börjar säga vad som är fel,som om man inte kan ta hand om sin egen häst eller vet nått själv.....oj,nu låter jag ju jätte sur och grinig ut,det är inte mening alls, :Dmen jag har haft det problemet själv.
 
Re: alla är \"experter\" nu för tiden.

Brukar inte heller ge råd (iofs vet de flest i mitt stall bättre än mig så det är jag som rådfrågar för jämnan) men om jag ser någon gör uppenbarligen fel som skadar hästen då säger jag till oavsett om de vill höra vad jag har att säga eller inte.
 
Re: alla är \"experter\" nu för tiden.

Nu förstår jag inte aaaaaalllllss vem/vilka du syftar på. :angel: :D
 
Re: alla är \"experter\" nu för tiden.

Jag håller på o bli tokig på en i stallet som alltid kommer med tips o råd.
Jag undrar: Är att berätta om ett problem detsamma som att fråga efter hjälp och råd? Jag hinner inte ens säga hur jag själv tänkt lösa det innan jag blir bombarderad med råd. (Människan är ju equiterapeut också så alla skador ska lösas med laser. Veterinärerna i sista hand verkar det som :crazy:)
 
Re: alla är \"experter\" nu för tiden.

Det tycker jag är bra att du säger till! När ngn gör idiotgrejor som skadar hästen alltså!

Jag har på senaste tiden i min omgivning (dock inte i stallet jag nu står) sett så mkt horribel hästhantering/hästhållning att jag BAXNAR! :crazy:
Men tyvärr har jag att välja på att säga ngt och ÄNDÅ inte hästägaren gör ngt åt eländet mer än att smutskasta mig, eller hålla käften... :(
Så numera "lever" jag i en liten skyddad hästvärld känns det som! Jag hör inget, ser inget, och säger inget...
 
Re: alla är \"experter\" nu för tiden.

Finns överallt, det är ju enbart enstaka man själv frågar eller lyssnar på ,eller hur? Jag tar hellre ut veterinär en gång för mycket än en gång för litet. Sedan är jag väldigt tydlig på vad det var som var fel med hästen (oftast är det ju enbart en eller två som haft rätt - och det är dem du lyssnar på se´n eller hur?. Resten är knappast intresserade av vad felet var ens och själv bryr du dej inte så mycket om de personernas råd efter ett tag. Det är ett problem man har i början tycker jag för sen blir det inget problem i längden. Bra va :D
 
Re: alla är \"experter\" nu för tiden.

Kunde inte ha sagt det bättre själv.. :)
 
Re: alla är \"experter\" nu för tiden.

Jag tillhör de personerna som tycker det är utmärkt med olika råd vad som kan vara fel på min häst. Det är ju trots allt så att de flesta av mina vänner har haft häst jättelänge vilket oftast innebär att dom har stora erfarenheter när det gäller både sjukdomar och annat.
Vi frågar varandra bara för att veta om nån annans häst har haft nåt likande eller så. Jag tycker detta är kanon.

Därimot kan jag hålla med om de männsikor som bara "vet bäst" är förbannat jobbiga.
 
Re: alla är \"experter\" nu för tiden.

Hålla med!
Men det är sån skillnad, några i stallet vill jag gärna höra vad dom tycker(dom jag litar på, kan något och brukar resonera någorlunda lika som jag)
Resten behöver inte lägga sig i.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 666
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 317
Senast: MML
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 373
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Har ni med hästar som blir som förbytta under pälsbytet vinter/sommarpäls? Min häst har i samband med pälssättningen o fällningen för...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 330
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • "Bästa mashen"? Blötning, smaklighet, stärkelse?
  • Födda -21

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp