Alla dessa skol-lov.

Ja exakt och då kanske inte bedömer ett svar på en diskussionsfråga utan det blir mer som i matten, en annan fakta? Men tja jag är nyfiken så en vacker dag vet jag kanske hur det går till.
Det är ju min misstanke. Att läraren inte vet hur man bedömer det, och istället använder särskilda frågor. Om man kan svara på dem så får man A. Annars inte. Och att det finns specifika a-fakta-kunskaper man ska ha för att kunna svara på dem.

Mina barns skola har något system där man ska ha ett visst antal av olika sorters poäng för olika betyg. Det kan t ex handla om att man på en specifik fråga ska ha 6 poäng för att få A, och annars går det inte, oavsett hur bra man gör de andra frågorna.

Dvs att man i princip måste spika specifika frågor för högre betyg. Det blir ju väldigt oförlåtande, i mitt tycke. Jag skulle själv aldrig konstruera en tenta så. Givetvis behöver man få mycket poäng på det mesta för högsta betyg, men just att det kommer an på specifika frågor på det sättet.
 
Min son vill som tur är gå på fritids på loven än så länge, förutom sommarlovet. När han är stor nog att vara ensam hemma och inte vill gå på fritids kommer han onekligen få tråkigt i och med att vi bor på landet utan andra barn i närheten och han inte har några syskon. Tror inte vår situation är så unik.
 
Jag som elev sista terminen i grundskolan tycker det är skönt med lov. Förstår absolut om inte alla tycker det men särskilt nu på vårterminen är det mycket i skolan med alla nationella prov och vanliga prov där emellan. Jag har turen att ha lätt i skolan men ändå tycker jag att det kan bli lite stressigt nu. Då är det skönt med paus mellan varven
 
Nu gick jag ju i skolan när betygen var G, VG och MVG. Men då var det tydligt att man behövde ha minst 60% (tror jag det var) för Godkänt, 75% (ungefär) för Väl Godkänt och sen ännu högre för Mycket Väl Godkänt. Det kändes logiskt tycker jag.

Det här känns ju helt snurrigt och orättvist!
 
Nu gick jag ju i skolan när betygen var G, VG och MVG. Men då var det tydligt att man behövde ha minst 60% (tror jag det var) för Godkänt, 75% (ungefär) för Väl Godkänt och sen ännu högre för Mycket Väl Godkänt. Det kändes logiskt tycker jag.

Det här känns ju helt snurrigt och orättvist!
Orättvist tycker jag nog inte det är, det är ju samma förutsättningar för alla.

Men snurrigt och uppmuntrar till betygsfixering? Japp.
 
Nu gick jag ju i skolan när betygen var G, VG och MVG. Men då var det tydligt att man behövde ha minst 60% (tror jag det var) för Godkänt, 75% (ungefär) för Väl Godkänt och sen ännu högre för Mycket Väl Godkänt. Det kändes logiskt tycker jag.

Det här känns ju helt snurrigt och orättvist!
Så hade jag det på både grundskolan, gymnasiet samt universitet.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Orättvist tycker jag nog inte det är, det är ju samma förutsättningar för alla.

Men snurrigt och uppmuntrar till betygsfixering? Japp.

Nja, det blir ju inte det om ens lärare bestämt att den bara undevisar för E-betyg pga hur klassen är sammansatt. Då hjälper det inte att man hade haft chans på A om bara läraren undervisat det.
 
Nja, det blir ju inte det om ens lärare bestämt att den bara undevisar för E-betyg pga hur klassen är sammansatt. Då hjälper det inte att man hade haft chans på A om bara läraren undervisat det.
Fast det problemet hade ju kvarstått oavsett betygen egentligen. Det det egentligen handlar om är ju att läraren undanhåller delar av kursinnehållet från eleverna.

Hur motiverar läraren det hela?
 
Fast det problemet hade ju kvarstått oavsett betygen egentligen. Det det egentligen handlar om är ju att läraren undanhåller delar av kursinnehållet från eleverna.

Hur motiverar läraren det hela?

Jag hörde aldrig talas om det när jag gick i skolan så jag tänker att det hör samman med betygssystemet.

Jag tyckte att G, VG och MVG var bra. Fler steg än tre gör bara att det blir för godtyckligt och slumpmässigt.
 
Jag hörde aldrig talas om det när jag gick i skolan så jag tänker att det hör samman med betygssystemet.

Jag tyckte att G, VG och MVG var bra. Fler steg än tre gör bara att det blir för godtyckligt och slumpmässigt.
Jag hade 1-5, och det kändes varken godtyckligt eller slumpmässigt.
 
Jag hade 1-5, och det kändes varken godtyckligt eller slumpmässigt.

Jag tycker att relativa betygssystem är godtyckliga. Det blir slumpen som avgör om man hamnar i en klass där många är duktiga eller en klass där många har det svårare i skolan.

Det ska vara elevens kunskap som avgör. D.v.s. om alla elever i en klass uppnår målen för det högsta betyget så ska alla elever få det högsta betyget.
 
Jag tycker att relativa betygssystem är godtyckliga. Det blir slumpen som avgör om man hamnar i en klass där många är duktiga eller en klass där många har det svårare i skolan.

Det ska vara elevens kunskap som avgör. D.v.s. om alla elever i en klass uppnår målen för det högsta betyget så ska alla elever få det högsta betyget.
Det var inte relativa betyg. 1-5 innebär ju inte att betygen måste vara relativa, det är bara en skala.

Din poäng var väl att tre betygssteg är bra, men fem betygssteg blir godtyckligt?

Absoluta och relativa betyg är en annan fråga, det går ju att ha både tre och fem steg oavsett om betygen är absoluta eller relativa.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det var inte relativa betyg. 1-5 innebär ju inte att betygen måste vara relativa, det är bara en skala.

Din poäng var väl att tre betygssteg är bra, men fem betygssteg blir godtyckligt?

Absoluta och relativa betyg är en annan fråga, det går ju att ha både tre och fem steg oavsett om betygen är absoluta eller relativa.

Jag tycker att om ett betygssystem är relativt så spelar antalet steg absolut ingen roll för det kommer ändå inte bli rättvist.

Jag skulle föredra ett absolut system (där man får betyg för kunskap, inte för vem som går i ens klass) med tre steg. För mer än så tror jag inte att en grupp människor är kapabla att se skillnad så pass bra att en elev som har kunskap motsvarande 4:a kommer få en 4:a och inte en 3:a eller 5:a.
 
Jag tycker att om ett betygssystem är relativt så spelar antalet steg absolut ingen roll för det kommer ändå inte bli rättvist.

Jag skulle föredra ett absolut system (där man får betyg för kunskap, inte för vem som går i ens klass) med tre steg. För mer än så tror jag inte att en grupp människor är kapabla att se skillnad så pass bra att en elev som har kunskap motsvarande 4:a kommer få en 4:a och inte en 3:a eller 5:a.
Men ingen här vill ju ha relativa betyg.

1-5 innebär inte att betygen är relativa. Är man van vid fem steg så är det inte så svårt att gradera på en femgradig skala. 3 är godkänt, 4 är bättre än det, och 5 eminent. Enkelt. Jag tycker själv när jag bedömer att det inte är svårt att använda en sån skala.
 
Men ingen här vill ju ha relativa betyg.

1-5 innebär inte att betygen är relativa. Är man van vid fem steg så är det inte så svårt att gradera på en femgradig skala. 3 är godkänt, 4 är bättre än det, och 5 eminent. Enkelt. Jag tycker själv när jag bedömer att det inte är svårt att använda en sån skala.

Men då bedömer du ju efter en tregradig skala?
 
Nu gick jag ju i skolan när betygen var G, VG och MVG. Men då var det tydligt att man behövde ha minst 60% (tror jag det var) för Godkänt, 75% (ungefär) för Väl Godkänt och sen ännu högre för Mycket Väl Godkänt. Det kändes logiskt tycker jag.

Det här känns ju helt snurrigt och orättvist!
Jo och redan det är ju lite jobbigt för vissa. När jag gick i skolan med 1-5 så kunde man ju få en tvåa i betyg i alla fall om man hade det kämpigt i ett ämne, det var bättre än ett F eller underkänt. Nu gäller det ju motsvarande trea eller samma lika om du går till lektionen och kämpar eller inte. :( det fanns ju trappsteg att ta sig uppför, från - till etta genom att gå till lektionen och försöka. Från 1-2 genom att kämpa lite till och så kanske rent av en trea om det lyckades. Att ha tvåor i betyget var inget större problem så länge det höll sig från svenska och matte och ngt mer vad jag minns.
 
Men då bedömer du ju efter en tregradig skala?
Nej du kan ju få 1 och 2 också om du inte nått godkänt. Det var helt ok att ha 2 och folk hade det trots att de även hade femmor och fyror. En tvåa räknades bara in i medelvärdet när du sökte sedan och sänkte det såklart lite, men inte så himla mycket.
 
Men ingen här vill ju ha relativa betyg.

1-5 innebär inte att betygen är relativa. Är man van vid fem steg så är det inte så svårt att gradera på en femgradig skala. 3 är godkänt, 4 är bättre än det, och 5 eminent. Enkelt. Jag tycker själv när jag bedömer att det inte är svårt att använda en sån skala.
Utom jag då, jag tror jag är för relativa betyg efter att ha läst ngn krönika och artikel på området.

Betyg 5 motsvarar att man tillhör de 7% av landets elever som har presterat bäst det aktuella läsåret, 4 nästa 24%, 3 nästa 38%, 2 nästa 24% och 1 de svagaste 7% av dem som klarat kursen.

För att uppnå detta, inrättade man standardprov i grundskolan och centralprov i gymnasieskolan, och provstatistiken samlades in av Skolöverstyrelsen för att fastställa de betygsgränser som skulle gälla på det årets prov. I de ämnen där standardprov/centralprov inte förekom, uppmanades lärarna att fördela betygen i en klass på samma sätt som den uppnått på de centralt anordnade proven inom andra ämnen. Detta ledde till missförstånd såsom "femmorna är slut", med påföljd att vissa elever inte vågade hjälpa andra.

Det tidigare s.k. kunskapsrelaterade betygssystemet hade länge ansetts som subjektivt, och de relativa betygen var ett försök till att överbrygga denna svårighet. Redan på 1930-talet tillsattes en utredning, som mynnade ut i detta betygssystem[1]. Det avskaffades genom ett mycket snabbare och ytligare utredningsförfarande i början av 1990-talet, då de målrelaterade betygen infördes.

Den 7-gradiga ECTS-betygsskala som införs inom europeiska högskolor och universitet, bygger i sin ursprungsversion på relativa betyg, men har i Sverige anpassats till målrelaterade betyg.
Men minns att vi alltid önskade oss 7 gradig skala. Dvs att det fanns fler godkända alternativ så man slapp -en stark fyra.
 
Senast ändrad:
Utom jag då, jag tror jag är för relativa betyg efter att ha läst ngn krönika och artikel på området.

Men då blir det ju så att för en del elever lönar det sig inte att anstränga sig i skolan. Om man vet på förhand att bara tre elever i klassen kan få det högsta betyget och man vet att det finns minst tre stycken som är bättre än man själv är. Då kan man ju lika gärna ge upp på förhand och bara plugga för att uppnå medelbetyg. För att de högsta betygen är tagna på förhand...
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 901
Senast: lundsbo
·
Relationer Hej igen. Jag tror jag håller på att få hjärnblödning, för tänka kan jag inte och jag vet inte hur jag ska vända och vrida på mig själv...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 276
Senast: Korven
·
C
Övr. Barn Är det nån som har en aning om vad vissa lärare gör när de är föräldralediga med sina barn. De har föräldrapenning som alla andra när...
2
Svar
34
· Visningar
9 096
Senast: ainasoja
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 124
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Bildtråden
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp