Bukefalos 28 år!

Alla hjärtans dag. Present/inte present

Jag kom nu att tänka på skoltiden, då kunde man köpa rosor i skolan och få levererade till den man ville. Det var ångest det för många.
Jag är så gammal att den där dagen inte uppmärksammades i skolan. Det är väl också en delanledning till att dagen inte berör mig.

Därför förvånar det mig att @tanten har starka känslor kring dagen.
 
Det brukar bli gelehjärtan på jobbet och bakverk och så brukar jag ha mina högklackade skor med hjärtan på :). men i år infaller ju valentin på en lördag så då vet jag inte om det blir något direkt firande.
 
Vi är bjudna på fest men jag kommer förmodligen vara ensam hemma då sambon jobbar borta så det blir inget firande alls för vår del i år. Annars har vi ibland köpt något litet och ibland har vi ätit något gott och ibland har vi inte gjort något alls. Det beror helt på vad vi känner för och hur det faller sig. Egentligen är jag ganska anti mot att fira en dag bara för att konsumtionen ska öka för den är tillräckligt hög ändå.
Det finaste jag har fått på alla hjärtans dag är kort från mina barn när de var små som de hade gjort i skolan eller på förskolan :love: Jag uppskattade verkligen de korten :)
 
Ingen dag jag uppmärksammar, eller känner känslor för på något sätt (varken positiva eller negativa) oavsett om jag har partner eller inte.
 
Jag ska baka en hjärtformad kaka och bjuda mamma och pappa på. Köper kanske present/rosor/choklad till mig själv.
 
Jag är så gammal att den där dagen inte uppmärksammades i skolan. Det är väl också en delanledning till att dagen inte berör mig.

Därför förvånar det mig att @tanten har starka känslor kring dagen.

Jag är också så gammal att dagen inte fanns under min skoltid, men jag förstår @tanten precis! Är man ensam och singel och längtar efter kärlek så är Alla hjärtans dag och allt ståhej runt den en riktig pina.
 
Jag är så gammal att den där dagen inte uppmärksammades i skolan. Det är väl också en delanledning till att dagen inte berör mig.

Därför förvånar det mig att @tanten har starka känslor kring dagen.
Så du menar att det som inte skedde under skoltiden inte berör nu?
Sååå påverkad av min uppväxt vill jag inte vara. Någon liten förändring har det väl skett på vägen. Både i världen och med mig.

Jag kan inte koppla ihop skoltiden med någon form av romantik eller kärlek. Det var skola. Inget annat.
 
Jag är så gammal att den där dagen inte uppmärksammades i skolan. Det är väl också en delanledning till att dagen inte berör mig.

Jag är inte så gammal och har inget minne alls av att den dagen uppmärksammades i skolan. Var väl iofs inte jättemycket i skolan men tycker det är senaste åren som det blivit en "stor grej" (för vissa).
 
Jag kom nu att tänka på skoltiden, då kunde man köpa rosor i skolan och få levererade till den man ville. Det var ångest det för många.
Ja tvi vale det där hade jag nästan förträngt. Rena popularitetsprisutdelningen. Har troligen bidragit till att jag starkt ogillar alla hjärtans dag. Jag har inga som helst positiva associationer eller känslor kring denna tvåsamhetens "högtid".
 
Här blir det väl inget direkt firande men vi kommer nog går ut och äta samt så har jag köpt en liten grej och god choklad till sambon.

Jag tycker alla hjärtans dag är mysig. :)
 
Så du menar att det som inte skedde under skoltiden inte berör nu?
Sååå påverkad av min uppväxt vill jag inte vara. Någon liten förändring har det väl skett på vägen. Både i världen och med mig.

Jag kan inte koppla ihop skoltiden med någon form av romantik eller kärlek. Det var skola. Inget annat.
Nja. Snarare menar jag nog att jag inte trodde att "traditioner" som man komer i kontakt med först relativt sent i livet, brukar göra så stort intryck. Jfr traditioner som man växer upp med.
 
Nja. Snarare menar jag nog att jag inte trodde att "traditioner" som man komer i kontakt med först relativt sent i livet, brukar göra så stort intryck. Jfr traditioner som man växer upp med.
Jag betraktar inte 14 feb som nån tradition. Snarare ett kommersiellt jippo à la Halloween.

Gör affärernas skyltningar och alla blinkande banners på alla tidningssiter mindre ont bara för att de inte är sprungna ur någon tradition?
De påminner mig bara om mitt misslyckande på kärleksområdet.
/proggtanten
 
Jag betraktar inte 14 feb som nån tradition. Snarare ett kommersiellt jippo à la Halloween.

Gör affärernas skyltningar och alla blinkande banners på alla tidningssiter mindre ont bara för att de inte är sprungna ur någon tradition?
De påminner mig bara om mitt misslyckande på kärleksområdet.
/proggtanten
Mig går de helt förbi. Det där har inte med mig att göra, är min känsla. Jag har antagit att det har med min ålder att göra. Att jag inte vuxit upp med spektaklet.

För ett antal år sedan råkade jag av misstag gå in i en chokladbutik 14/2. Jag hade missat dagens symbolik. Butiken var PROPPFULL av män som köpte choklad. Mycket märklig upplevelse. Jag visste inte att Herrar bör uppvakta Damer med choklad.
 
Jag är inte så gammal och har inget minne alls av att den dagen uppmärksammades i skolan. Var väl iofs inte jättemycket i skolan men tycker det är senaste åren som det blivit en "stor grej" (för vissa).

Vi hade inte heller något sådant i skolan, låter som gjort för att få folk att känna sig utanför och oönskade.
 
Vi kommer inte att köpa några presenter och absolut inte några nallar eller hjärtan. Däremot har vi planerat in både brunch och middag ute, sambon har haft väldigt mycket senaste tiden så vi tänkte ge varandra lite mer tid tillsammans.
 
Mig går de helt förbi. Det där har inte med mig att göra, är min känsla. Jag har antagit att det har med min ålder att göra. Att jag inte vuxit upp med spektaklet.

För ett antal år sedan råkade jag av misstag gå in i en chokladbutik 14/2. Jag hade missat dagens symbolik. Butiken var PROPPFULL av män som köpte choklad. Mycket märklig upplevelse. Jag visste inte att Herrar bör uppvakta Damer med choklad.
Alltså vem som helst får gärna uppvakta mig med choklad, oftast är det dock syster som skickar en ask från någon valfri chokladfabrik.
 
Alla hjärtans dag hade egentligen kunnat varit en trevlig högtid om det inte vore för att det var så koncentrerat kring romantisk tvåsamhet. Jag är ateist men jag firar ändå en del kristna högtider, påsken t ex (på ett ickereligiöst vis, äter god middag med familj eller vänner typ). Men alla hjärtans dag känner jag sådant motstånd mot att jag verkligen inte vill delta i det alls. Vi behöver liksom inte en särskild dag för att påminna oss om att tvåsamheten är Det Största. :wtf:

De påminner mig bara om mitt misslyckande på kärleksområdet.
Där fångar du in bra vilken syn på kärlek och relationer som Alla hjärtans dag grundar sig på. :down:
 
Jag ska äta god mat med maken. Förra året hade vi inomhuspicknick med delikatesser, men i år blir det middag. Vi firar typ alla möjliga (och omöjliga) högtider som finns, om det innebär att firandet kan kombineras med mat.

Och på kvällen är det ju melodifestival! :D
 
Alla hjärtans dag hade egentligen kunnat varit en trevlig högtid om det inte vore för att det var så koncentrerat kring romantisk tvåsamhet. Jag är ateist men jag firar ändå en del kristna högtider, påsken t ex (på ett ickereligiöst vis, äter god middag med familj eller vänner typ). Men alla hjärtans dag känner jag sådant motstånd mot att jag verkligen inte vill delta i det alls. Vi behöver liksom inte en särskild dag för att påminna oss om att tvåsamheten är Det Största. :wtf:


Där fångar du in bra vilken syn på kärlek och relationer som Alla hjärtans dag grundar sig på. :down:
Jag som är lite historielös har tolkat om den till kärlekens högtid och kärlek kan man ju känna till alla möjliga, familj, vänner etc. När jag var liten så köpte jag rosor till mina föräldrar och det synsättet har liksom hängt kvar. Jag har det bara som ett tillfälle att visa uppskattning för de omkring mig som jag tycker om. Men det är ju inte en viktigare högtid än kanelbullens dag, våffeldagen (vårfrudagen), fettisdagen osv utan mer på den nivån.
 
Nope, firar inte, håller inte på med presenter på dagar någon annan hittat på, inte till någon. :-)

/Lavinia, firar alla dagar istället :-)

Inte jul, mors dag, fars dag eller påsk (påskägg) heller?
Det är ju alla dagar någon annan hittat på att vi ska ge och få presenter
 

Liknande trådar

Relationer Jag jobbar på kontor och en av mina närmaste kollegor sedan 15 år tillbaka ska sluta. Vi umgås inte privat men har haft väldigt kul ihop...
Svar
10
· Visningar
1 344
Relationer Min sambo blir 30 den 14 september, en torsdag. Har köpt en present men tänkte även bjuda ut han på middag samt har bokat privat spa i 2...
Svar
2
· Visningar
827
Senast: Acto
·
Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
944
Senast: Malin_L
·
  • Artikel
Hästnyheter Inför Alla hjärtans dag har Hippson pratat med de tre ridsportprofilerna Rolf-Göran Bengtsson, Cecilia Bergåkra och Henrik Johnsson. De...
Svar
0
· Visningar
154
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rumsren - hur gör ni på natten?
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp