Bukefalos 28 år!

Alla hjärtans dag. Present/inte present

Alla hjärtans dag hade egentligen kunnat varit en trevlig högtid om det inte vore för att det var så koncentrerat kring romantisk tvåsamhet. Jag är ateist men jag firar ändå en del kristna högtider, påsken t ex (på ett ickereligiöst vis, äter god middag med familj eller vänner typ). Men alla hjärtans dag känner jag sådant motstånd mot att jag verkligen inte vill delta i det alls. Vi behöver liksom inte en särskild dag för att påminna oss om att tvåsamheten är Det Största. :wtf:


Där fångar du in bra vilken syn på kärlek och relationer som Alla hjärtans dag grundar sig på. :down:

Fast måste det vara just tvåsamhet som firas?
För min del symboliserar alla hjärtans dag kärlek och inte firandet av tvåsamhet. Det kan lika gärna handla om tresamhet eller vilken konstellation man nu vill ingå i.
 
Fast måste det vara just tvåsamhet som firas?
För min del symboliserar alla hjärtans dag kärlek och inte firandet av tvåsamhet. Det kan lika gärna handla om tresamhet eller vilken konstellation man nu vill ingå i.
Nej det är ju det jag menar. Men nu är det oerhört fokuserat på tvåsamhet och hellre än att försöka omdana traditionen så väljer jag att skita i det.
 
Japp, den närmar sig igen - den omdiskuterade dagen.

Hur gör ni? Firar ni med presenter? Vad skall ni ge? Till vänner? Till partner? Till vem?

Firar inte och är inte mycket för sådant kommersiellt jippo :yuck:. Kärlek kan man "fira"/visa vilken dag som helst och behövs verkligen inte fler dagar med köphysteri.

Har dock faktiskt ingen aning om vad karln jag träffar tycker om dyligt men hoppas på att han har samma inställning, kanske borde hinta lite för säkerhetsskull :idea:
 
Inget direkt firande. Brukat laga något lite godare att äta och titta på film. Iår jobbar jag så blir bara att laga mat.

Firar lika mycket med dottern som med maken.
 
Usch ja, rosutdelning i skolan... Inte trevligt.

Jag blev så glad i julas när min sambo sa att han bara tänkte köpa julklapp om han kom på något jag behövde. Jag gör ju likadant och jag hatar överkonsumtion. Dock blir jagglad för choklad alla dagar i veckan :D
 
Japp, den närmar sig igen - den omdiskuterade dagen.

Hur gör ni? Firar ni med presenter? Vad skall ni ge? Till vänner? Till partner? Till vem?

Inga presenter, min kille brukar skicka en blombukett men detta är första året vi är på samma plats den 14e. Vi har bokat bord på en fin restaurang några mil bort, och sedan ska vi se Fifty shades of grey på kvällen :D
 
Detta året firas alla hjärtans dag för min del utan sambon, då han befinner sig på jobbresa långt norrut ,och jag befinner mig nyopererad i Göteborg.

Så istället för att fira med honom så kommer jag att fira dagen med mina föräldrar, och visa kärlek till dem istället. :love:
Jag kommer som sagt att vara nyopererad, men vi tänkte ändå gå ut och äta gott på kvällen.

Förra året firades inte heller med sambon då han befann sig på en annan, mycket längre jobbresa ca 600 mil från Sverige. Då fick jag dock blommor skickat hem till mig, vilket betydde väldigt mycket eftersom vi inte hade setts under en väldigt lång tid.

Jag gillar alla hjärtans dag, men jag gillar inte hela spektaklet som det medför.
 
Mig går de helt förbi. Det där har inte med mig att göra, är min känsla. Jag har antagit att det har med min ålder att göra. Att jag inte vuxit upp med spektaklet.

För ett antal år sedan råkade jag av misstag gå in i en chokladbutik 14/2. Jag hade missat dagens symbolik. Butiken var PROPPFULL av män som köpte choklad. Mycket märklig upplevelse. Jag visste inte att Herrar bör uppvakta Damer med choklad.

Inte bör men kan, om de vill!
 
Alla hjärtans dag hade egentligen kunnat varit en trevlig högtid om det inte vore för att det var så koncentrerat kring romantisk tvåsamhet. Jag är ateist men jag firar ändå en del kristna högtider, påsken t ex (på ett ickereligiöst vis, äter god middag med familj eller vänner typ). Men alla hjärtans dag känner jag sådant motstånd mot att jag verkligen inte vill delta i det alls. Vi behöver liksom inte en särskild dag för att påminna oss om att tvåsamheten är Det Största. :wtf:


Där fångar du in bra vilken syn på kärlek och relationer som Alla hjärtans dag grundar sig på. :down:

I Finland heter dagen vändagen (ystävänpäivä). Mycket trevligare!
 
Jag frågade just sambon om hans planer den dagen. Han ska på någons födelsedagsfirande. Den personen hade tydligen frågat honom om vi inte skulle fira. Han svarade "om jag kom hem med blommor och choklad på alla hjärtans dag skulle escodobe undra vad jag nu gjort för dumt. .."
 
Nä, jag tycker det är lite pinsamt. Skulle kanske kunna ge mannen något riktigt smörigt på skämt iofs :D

Barnen brukar göra gulliga kort, det blir jag förstås glad för!
 
Jag kom nu att tänka på skoltiden, då kunde man köpa rosor i skolan och få levererade till den man ville. Det var ångest det för många.

Usch fick just Flashback till klass 8 tror jag när man just kunde köpa dessa rosor och ge om man beundrade någon. Fick ju en ros av en kille som jag definitivt inte gillade på nåt sätt fy,,,:nailbiting:
Hemskt var det. Sen var det ju ingen annan i klassen som gav bort nån ros. Trams alltså!:down:
 
Jag satt idag på mitt jobb och hörde de intagna diskutera hur de skulle fira sina fruar. Fruarna befinner sig i det fria så det var väldigt viktigt vilken dag de eventuella vykorten skulle skickas för att komma fram på rätt dag. De frågade sen hur jag tänkte fira denna stora dag och jag meddelade att jag ansåg det vara fjams och trams. Men det var tydligen fel för det berodde enbart på att jag aldrig haft en romantisk pojkvän. (Tacka fan för det sa jag :devil: )
Nog om detta. Jag firar inte. Har aldrig firat. Kommer troligen aldrig fira. På lördag kommer jag arbeta 6.45-16 eller möjligen 6.45-19. Sen planerar jag att åka hem till min soffa och se ifatt alla sportsändningar som jag missat på grund av mitt kära arbete. (Ett jäkla påfund!)
Inte omöjligt att jag äter glass eller chips eller choklad eller något annat fint. Det handlar dock mest om att jag gör det så ofta jag kan, inte om att det är alla hjärtans dag.
 
Egentligen tycker jag att vi ska fira kärleken varje dag, så det gör jag. Men jag har en engelsk pojkvän och där firar de mycket mer än vad vi gör här. Så då är det bara att haka på. Mysigt att göra det lite extra romantiskt tycker jag. Blir tårtbak, bio och middag, kort och små presenter. Middag och bio samt tårta kör vi ofta så det är mest korten som är utöver det vanliga.

Hemsk dag om man är singel....
 
Jag ska med min kompis på en kvällstävling i dressyr, så det blir så jag firar:up:
Frågade min sambo om han tyckte det var en dum idé, men han firar nog med att spela sitt nya tv-spel:D
 
Ska tydligen på svär-släktkalas, vilket inte känns det minsta lockande, och en stallkompis försökte dessutom värva mig för att ta hand om en mindre flock hästar. Jag som var tveksam till om jag ens hinner se mina egna, jag hade ju tänkt värva någon för att i alla fall se till att de kommer in men det lär väl bli svårt :banghead:

Hade planerat en mysig dag på badhuset/i relaxavdelningen med pojkvännen (vilket vi försökt få till ett tag, så det är egentligen inte dagen till ära på något sätt) och sen gå ut och äta något (det däremot för att "varför inte passa på när det ändå är alla hjärtans dag och allt?") men just nu känner jag mest för att få akut magsjuka eller något :cautious: Restaurangbesök blir det nog inget i alla fall, men kanske att vi kan få till ett badhusbesök i alla fall, även om det inte känns lika lockande under tidspress.
 
Usch fick just Flashback till klass 8 tror jag när man just kunde köpa dessa rosor och ge om man beundrade någon. Fick ju en ros av en kille som jag definitivt inte gillade på nåt sätt fy,,,:nailbiting:
Hemskt var det. Sen var det ju ingen annan i klassen som gav bort nån ros. Trams alltså!:down:

Men alltså hur i all världen tänkte de på skolan om de tillät något sådant. :banghead: Vilket utmärkt tillfälle att främja utanförskap :down:
Låter som något som man kan se i en amerikansk high-school film och trodde i min enfald att det endast förekom där.
 
I Skurup brukar handelsföreningen pynta hela centrum med röda hjärtformade ballonger. Även om det är för att påminna alla och locka dem att handla ngt till en ev respektive, så blir jag väldigt glad när man kör in i byn och det sitter färgglada ballonger i var och varannan lyktstolpe! :D

Vi ska gå på genrepet på Mellon på dagen tillsammans med barnen och sen får man väl stanna någonstans och äta på vägen hem. :p
 

Liknande trådar

Relationer Jag jobbar på kontor och en av mina närmaste kollegor sedan 15 år tillbaka ska sluta. Vi umgås inte privat men har haft väldigt kul ihop...
Svar
10
· Visningar
1 325
Relationer Min sambo blir 30 den 14 september, en torsdag. Har köpt en present men tänkte även bjuda ut han på middag samt har bokat privat spa i 2...
Svar
2
· Visningar
816
Senast: Acto
·
Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
883
Senast: Malin_L
·
  • Artikel
Hästnyheter Inför Alla hjärtans dag har Hippson pratat med de tre ridsportprofilerna Rolf-Göran Bengtsson, Cecilia Bergåkra och Henrik Johnsson. De...
Svar
0
· Visningar
152
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp