allergi - söka allergimottagningen?

ameo

Trådstartare
Moderator
Den här tiden på våren är min pollenallergi som värst, jag är helt igentäppt på morgnarna. När jag har frågat min(a) husläkare så säger de att jag är fullmedicinerad så det finns inget annat man kan göra.

Nu funderar jag på ifall det skulle ge mer att gå till allergimottagningen, om de kan göra något som inte husläkarna känner till? Nån här som har erfarenhet av detta eller som vet mer?
Ska jag dit så lär det ju vara nu när jag mår som sämst, för att kunna visa hur illa det verkligen är...
 
Sv: allergi - söka allergimottagningen?

Det tycker jag definitivt att du ska göra. Det kan dock vara svårt att få tid i pollentider. Jag drabbades av svår födoämnesallergi i början av maj ett år och trots att jag bara kunde äta ett fåtal livsmedel utan att halsen svullnade igen så fick jag inte tid hos allergolog förrän i slutet av augusti. Men det kan säkert skilja sig åt mellan olika landsting. Väntetiderna tycker jag dock inte ska hindra dig. Allergologen kan hjälpa dig även om du är mer eller mindre symptomfri när du får träffa denne.

Nu vet jag inte hur du behandlas (vilka mediciner tar du nu?) Det en allergolog kan göra är att undersöka om du även har andra allergier som förvärrar reaktionen på pollen, pröva om kortisoninjektioner fungerar, "vaccination", pröva olika kombinationer av läkemedel, osv.

Själv är jag väldigt känslig för vilka preparat jag tar, när jag börjar ta dem och hur jag kombinerar dem. Med rätt kombination (inhalationskortison, antihistamintablett (ceritizin), samt nässpray med antihistamin (levokabastin) som jag börjar medicinera med i tid så är jag hyfsat besvärsfri. Egentligen borde jag kortisonnässpray, men jag blöder så lätt näsblod.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
1 761
Senast: Pilot
·
Skola & Jobb Jag upplever att det nu är färre jobb att söka än när jag sökte jobb i början av året. Så jag funderar på vad mer man kan göra för att...
2
Svar
29
· Visningar
2 787
Senast: Wille
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 570
Senast: Juli0a
·
L
  • Artikel
Dagbok Förlåt om dethär blir dåligt skrivet men det är bara tankar som jag vill få ut om vän skap och sånt. Men ja jag blev ju mobbad i skolan...
Svar
16
· Visningar
1 326
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hage
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp