Bukefalos 28 år!

Allergichock hos häst

ghost

Trådstartare
Vad kan man göra när hästen hamnar i allergichock?

Jag har kollat runt men inte hittat någon bra info om hästar som får allergichock?

Min tvååring fick vad veterinärerna tror en kraftig allergichock i söndags. Vi vet inte vad som utlöste anfallet men troligen något hon ätit i hagen då hon kom in med anfallet i full gång.
Om det går att förbereda på något sätt om hon skulle få igen det vore det en trygghet.
 
Det kan nog din veterinär svara bäst på, vad som passar i ert fall. Och om veterinärerna tror att det finns risk att det skulle hända igen.
Föräldrar till barn med svåra allergier har väl typ en adrenalinspruta alltid till hands, men jag vet inte om det är något man kan/bör ha till häst.
 
Vad kan man göra när hästen hamnar i allergichock?

Jag har kollat runt men inte hittat någon bra info om hästar som får allergichock?

Min tvååring fick vad veterinärerna tror en kraftig allergichock i söndags. Vi vet inte vad som utlöste anfallet men troligen något hon ätit i hagen då hon kom in med anfallet i full gång.
Om det går att förbereda på något sätt om hon skulle få igen det vore det en trygghet.
Hur såg det ut och vad fick er att tro på allergichock?
 
Hur såg det ut och vad fick er att tro på allergichock?

Vi trodde faktiskt först på att hon skadat sig i hagen, sedan kolik/förstoppning och sedan att hon blivit förgiftad av något.
Symptom, stel och uppdragen som en båge i ryggen, spänd bakdel, ont i buken, nässelutslag på höger sida, dålig balans och lutade sig mot väggen, lite blåaktig i tandköttet. Innan veterinären kom föll hon dessutom några gånger.
Inga svettningar, öronen est framåt och pigga ögon. (Aldrig sett det på en så sjuk häst innan)

Veterinären var också mest inne på förgiftning men blodprov visade ingen påverkan på lever och njurar (som tur var).

Behandlingen på kvällen var 2 påsar dropp och en spruta Kortison och efter det fick hon Metacam i några dagar mot smärtan efter anfallet.

Två dagar senare var hon precis som vanligt igen.

Vi har pratat med flera veterinärer som också säger att det måste ha varit allergichock eftersom förloppet var som det var och inga organ är påverkade.
 
Vi trodde faktiskt först på att hon skadat sig i hagen, sedan kolik/förstoppning och sedan att hon blivit förgiftad av något.
Symptom, stel och uppdragen som en båge i ryggen, spänd bakdel, ont i buken, nässelutslag på höger sida, dålig balans och lutade sig mot väggen, lite blåaktig i tandköttet. Innan veterinären kom föll hon dessutom några gånger.
Inga svettningar, öronen est framåt och pigga ögon. (Aldrig sett det på en så sjuk häst innan)

Veterinären var också mest inne på förgiftning men blodprov visade ingen påverkan på lever och njurar (som tur var).

Behandlingen på kvällen var 2 påsar dropp och en spruta Kortison och efter det fick hon Metacam i några dagar mot smärtan efter anfallet.

Två dagar senare var hon precis som vanligt igen.

Vi har pratat med flera veterinärer som också säger att det måste ha varit allergichock eftersom förloppet var som det var och inga organ är påverkade.
Läskigt
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
525
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 133
Senast: Bee
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 133
Senast: KAROLIJNAH
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
254
· Visningar
20 201

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp