Allergiker drabbas när man rör sig i ridkläder i samhället

Ridskoleelever som rör sig i sina ridkläder ute i samhället kan utlösa reaktioner hos allergiker. Astma- och allergiförbundet hoppas nu att man vid nybyggnation av ridanläggningar även ska tänka på deras medlemmars behov.

Här ute på vishan är det ingen som bryr sig om det luktar ko, häst eller gris i mataffären, det tillhör så att säga vardagen för vem orkar åka hem, byta kläder och duscha samt ta finbilen och åka tillbaks till affären man just passerat med traktorn?

Och alla hundägare, kattägare, kaninägare m.fl. ställer inte till samma problem? Varför är just hästfolk så farliga jämfört med de andra grupperna som släpar runt på minst lika mycket allergener?
Jag tycker inte alls att det är fel att fixa omklädesrum men den hysteri som gäller kring just ridkläder känns mer som att det man ser är farligt snarare än att det som är farligt är farligt.
hövvet på

Klart man ska tänk sig för. Men har svårt att tro att ridskolor kan lösa förvaringsutrymmen för alla sina elever, jag skulle tex inte vilja ha ett litet skåp utan ett högt så man kan hänga kläderna. (Inte roligt att komma 1 ggn/vecka och ta ut kläder som man blev svettig i förra passat från ett litet skåp :yuck: )

Vilken ridskola i Sverige har skåp för cirkus 400 elever? 🤔 Tanken är jätte bra, det skulle nog ge fler personer möjlighet att rida även fast man har allergiska personer i hushållet. :) men svårt att genomföra, fungerar inte bara att 1 dusch heller tex utan ca 8 för att en grupp ska kunna duscha innan nästa grupp kommer. :)

Man kan väl ha en väska och ha med sig dem hem igen? Ser inte riktigt problemet att man måste förvara kläderna på plats. Har man blivit svettig i kläderna så vill man väl ändå tvätta dem tänker jag.

Klart man ska tänk sig för. Men har svårt att tro att ridskolor kan lösa förvaringsutrymmen för alla sina elever, jag skulle tex inte vilja ha ett litet skåp utan ett högt så man kan hänga kläderna. (Inte roligt att komma 1 ggn/vecka och ta ut kläder som man blev svettig i förra passat från ett litet skåp :yuck: )

Vilken ridskola i Sverige har skåp för cirkus 400 elever? 🤔 Tanken är jätte bra, det skulle nog ge fler personer möjlighet att rida även fast man har allergiska personer i hushållet. :) men svårt att genomföra, fungerar inte bara att 1 dusch heller tex utan ca 8 för att en grupp ska kunna duscha innan nästa grupp kommer. :)

Man behöver inte skåp till alla samtidigt. Man kan göra som badhus, att man har ett skåp till låns, och får ta kläderna med sig.

När jag jobbar dagtid får jag ta med mig ridkläderna och byta om på plats, med chaps och ingen väst så tar det inte större plats än att jag kan ha allt i en väska. mitt problem är att jag kan varken byta om någon annanstans än på en liten toalett, eller i öppna klubbrummet, och skåp ens tillfälligt finns inte att låna.

Dusch skulle man kunna ha som i alla större idrottsanläggningar, dvs en större gemensam och ett separat bås.

Man kan väl ha en väska och ha med sig dem hem igen? Ser inte riktigt problemet att man måste förvara kläderna på plats. Har man blivit svettig i kläderna så vill man väl ändå tvätta dem tänker jag.

Var har du den väskan under tiden i stallet? Jag kan ex.vis inte lämna mina arbetskläder utan uppsikt eller utan att låsa in de, om jag kommer raka vägen från jobbet till stallet.

Var har du den väskan under tiden i stallet? Jag kan ex.vis inte lämna mina arbetskläder utan uppsikt eller utan att låsa in de, om jag kommer raka vägen från jobbet till stallet.

Jag antar att de har skåp som man lånar under tiden man rider och således har med sig ett hänglås precis som när man är på badhuset. Men inte att man behöver ha ett skåp dedikerat till sig själva. När man är klar så får man helt enkelt lämna skåpet.

Jag antar att de har skåp som man lånar under tiden man rider och således har med sig ett hänglås precis som när man är på badhuset. Men inte att man behöver ha ett skåp dedikerat till sig själva. När man är klar så får man helt enkelt lämna skåpet.

Jo, det är så jag menar också, men du sa att man skulle ha de in en väska, och en väska ska ju lämnas någonstans också.

Min klubb har inga skåp vanliga lektionselever får låna.

Har du någonsin varit på en ridskola? :confused: Sällan finns omklädningsrum eller plats för skåp. Det finns normalt inga duschar. Oftast finns det en eller två toaletter på anläggningen. I min hemkommun byggde man en ny ishall med alla finesser. Ridskolan gav man 12 000 att fixa en gammal byggbod för. En byggbod som var klubbstuga, kaffe, omklädningsrum, hade anläggningens enda toalett, var lektionssal, mötesrum för föreningen inkl ungdomssektionen - ett rum, toalett och kokvrå ca 30 km. Sedan hörde jag kommunstyrelsens ordförande skryta på en fest att hans kommun minsann satsade på idrott för både pojkar och flickor :yuck:. Men du kanske är ridsportens goda fe som kommer att ordna det åt alla Sveriges tonårsflickor? Vi har väntat länge på fen och kämpat hårt för att hen ska komma.

På min gamla ridskola finns det ett antal skåp (20-30 st skulle jag gissa) och en eller två duschar. De har ca 400 elever som rider hos dem per vecka. Inga skåp finns att låna tillfälligt under tiden man rider.

Ja, det hade absolut varit bra med dusch och omklädningsrum som de flesta andra idrottsföreningar har. Men jag vet inte om jag hade använt det. Är så van vid att byta om hemma och cykla eller ta bilen till stallet.

Jo, det är så jag menar också, men du sa att man skulle ha de in en väska, och en väska ska ju lämnas någonstans också.

Min klubb har inga skåp vanliga lektionselever får låna.

Mitt svar är logiskt om du ser vad jag svarat på :)
Jag svarar ju på personen som skrev att det behövdes 400 stora skåp för att det skulle kunna torka tills nästa gång personen skulle rida.

Har du någonsin varit på en ridskola? :confused: Sällan finns omklädningsrum eller plats för skåp. Det finns normalt inga duschar. Oftast finns det en eller två toaletter på anläggningen. I min hemkommun byggde man en ny ishall med alla finesser. Ridskolan gav man 12 000 att fixa en gammal byggbod för. En byggbod som var klubbstuga, kaffe, omklädningsrum, hade anläggningens enda toalett, var lektionssal, mötesrum för föreningen inkl ungdomssektionen - ett rum, toalett och kokvrå ca 30 km. Sedan hörde jag kommunstyrelsens ordförande skryta på en fest att hans kommun minsann satsade på idrott för både pojkar och flickor :yuck:. Men du kanske är ridsportens goda fe som kommer att ordna det åt alla Sveriges tonårsflickor? Vi har väntat länge på fen och kämpat hårt för att hen ska komma.

Fast artikeln handlade ju om att det förhoppningsvis skulle inkluderas i framtida byggen inte i hur (hopplöst) det ser ut i dagsläget.

Fast artikeln handlade ju om att det förhoppningsvis skulle inkluderas i framtida byggen inte i hur (hopplöst) det ser ut i dagsläget.
Nej artikeln handlade inte om satsningar på ridsporten - artikeln handlade om hur förskräckligt det är för allergiker. Det ger inga pengar och inga andra lösningar än att småtjejerna få ännu ett hinder för att få utöva sin sport, Din reaktion var ganska talande - dina inlägg har inte handlat om satsningar du vill se gjorda utan om beteenden som du anser vara självklara för ridskoleelever. Hänsyn som du anser att de borde ta.. Självklart ska man lägga sina saker i ett skåp... du har inte skrivit ett ljud om att förse ridklubbarna med nödvändiga medel.

PS det finns folk som är jätte allergiska mot pälsdjur - allergiska nog att dö - samtidigt är de mycket få. Jag har under mitt liv träffat en. Det är fler som riskerar att dö om någon öppnar en jordnötspåse i fel miljö. Ändå går man ut med den här typen av krav, trots att det redan nu finns regler för hur nära bostadsbebyggelse ett stall får ligga, var man får hålla häst. Kommunala transportmedel har särskilda avdelningar för allergiker. Väldigt mycket är redan gjort. Jag skulle väldigt gärna vilja veta hur många som egentligen är så allergiska att det är en fara för dem med ridkläder i affär. Jag har aldrig sett den siffran - utan man brukar bara få siffran över allergiker totalt, och de flesta är pollenallergiker och då är det mer logiskt att förbjuda gräsmattor.

Det ligger faktiskt lite psykiskt för många tror jag. Jag reagerar definitivt tidigare på katter jag ser i hem än på de som ligger under soffan (sedan vet jag inte om det påverkar nu när jag blivit medveten om att det kan bli så så att tendensen försvinner). Dvs man är allergisk men kroppen verkar koppla på snabbare om den förväntar sig allergi på ngt vis. Så det är inte omöjligt att hon inte låtsassnörvlade :D utan uhm är mentalt på allergisk helspänn ;)
Jag blev väldigt allergisk här om dagen. Jag kunde inte förstå varför. Min man påpekade att jag suttit i djurkupé på tåget och där åker det både katt och kanin. (Hund skulle jag aldrig erkänna mig allergisk mot) Så det är inte enbart psykosomatiskt.

Jag blev väldigt allergisk här om dagen. Jag kunde inte förstå varför. Min man påpekade att jag suttit i djurkupé på tåget och där åker det både katt och kanin. (Hund skulle jag aldrig erkänna mig allergisk mot) Så det är inte enbart psykosomatiskt.
Självklart är det inte bara psykosomatiskt. Antalet allergiker har ökat och det är störst problem i storstäder, forskning pekar på att miljön vi lever i är en stor bidragande faktor. Om man går till ett äldreboende så är det mycket ovanligt med allergier mot djur och mot olika ämnen i föda.

Nej artikeln handlade inte om satsningar på ridsporten - artikeln handlade om hur förskräckligt det är för allergiker. Det ger inga pengar och inga andra lösningar än att småtjejerna få ännu ett hinder för att få utöva sin sport, Din reaktion var ganska talande - dina inlägg har inte handlat om satsningar du vill se gjorda utan om beteenden som du anser vara självklara för ridskoleelever. Hänsyn som du anser att de borde ta.. Självklart ska man lägga sina saker i ett skåp... du har inte skrivit ett ljud om att förse ridklubbarna med nödvändiga medel.

PS det finns folk som är jätte allergiska mot pälsdjur - allergiska nog att dö - samtidigt är de mycket få. Jag har under mitt liv träffat en. Det är fler som riskerar att dö om någon öppnar en jordnötspåse i fel miljö. Ändå går man ut med den här typen av krav, trots att det redan nu finns regler för hur nära bostadsbebyggelse ett stall får ligga, var man får hålla häst. Kommunala transportmedel har särskilda avdelningar för allergiker. Väldigt mycket är redan gjort. Jag skulle väldigt gärna vilja veta hur många som egentligen är så allergiska att det är en fara för dem med ridkläder i affär. Jag har aldrig sett den siffran - utan man brukar bara få siffran över allergiker totalt, och de flesta är pollenallergiker och då är det mer logiskt att förbjuda gräsmattor.
Läs artikeln igen, önskemålen gäller vid nybyggnation av stallanläggningar samt vid ombyggnationer.

Jag tänker att om man har ett omklädningsrum eller en väska med sig att ha ridkläderna i räcker ju det inte för de som är verkliga allergiker. Väskan och kläderna i luktar och avger ju lika mängd allergener som du själv (minus rörelsen då).
Det psykosomatiska botas ju dock men den andra sorten blir ju samma.

Jag vet ett stall där det finns skåp till alla och dusch. Man går direkt in dit utifrån och det ligger i en korridor som senare går ut till stallet. Det luktar lika mycket häst där, stallkläderna hänger ju där när folk inte har de på sig. Jag vet då inte hur det på något sätt ska kunna hållas rent från häst oavsett hur man bygger.

Välidgt väldigt få som jag träffat som är riktigt allergiska, alltså såpass att dom inte kan vistas i hem med hund osv. En som reagerat och då oavsett vad jag haft för kläder. Dom andra som säger sej vara hysteriskt allergiska är enbart allergiska när dom ser ridkläderna och aldrig annars. Konstigt det där med allergier, men tror dom flesta som säger sej vara allergiska faktiskt inte är det på det sättet att det stör dom i vardagen om någon hästmänniska går in i en affär eller åker buss med ridkläder på sig.

Läs artikeln igen. Jag personligen har inga problem med att folk vistas i ridkläder. Däremot anser jag att det är bedrövligt att det inte inkluderas omklädningsrum och duschar på ridskolor. Jag tycker att det är rimligt att det finns omklädningsrum med skåp som folk kan ha när de rider och efteråt. Men jag ser inte det rimligt att det ska finansieras egna skåp så att folk slipper förvara sina ridkläder hemma. Det känns helt orimligt att ridklubbar eller kommuner ska finansiera 100-tals skåp och upplåta så pass stora ytor. Hade du följt mina trådsvar hade du sett vad jag argumenterat mot och inte.
Jag strider gärna för mina lokala klubbars rätt till omklädningsrum.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: cassiopeja
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 399
Senast: valpköpare
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Behöver ventilera. Få lite frisk luft i en annars ganska het luft. Min partner har barn sedan innan. Vi hade en rätt bra relation... 2
Svar
39
· Visningar
4 912
Senast: Ciccio
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Den här dagen har varit osedvanligt seg. Jag sov länge i morse och jag tog en tupplur senare på dagen. Enligt väderprognosen igår så...
Svar
0
· Visningar
1 036
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka