- Svar: 90
- Visningar: 7 792
Ridskoleelever som rör sig i sina ridkläder ute i samhället kan utlösa reaktioner hos allergiker. Astma- och allergiförbundet hoppas nu att man vid nybyggnation av ridanläggningar även ska tänka på deras medlemmars behov.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
hövvet påOch alla hundägare, kattägare, kaninägare m.fl. ställer inte till samma problem? Varför är just hästfolk så farliga jämfört med de andra grupperna som släpar runt på minst lika mycket allergener?
Jag tycker inte alls att det är fel att fixa omklädesrum men den hysteri som gäller kring just ridkläder känns mer som att det man ser är farligt snarare än att det som är farligt är farligt.
Klart man ska tänk sig för. Men har svårt att tro att ridskolor kan lösa förvaringsutrymmen för alla sina elever, jag skulle tex inte vilja ha ett litet skåp utan ett högt så man kan hänga kläderna. (Inte roligt att komma 1 ggn/vecka och ta ut kläder som man blev svettig i förra passat från ett litet skåp)
Vilken ridskola i Sverige har skåp för cirkus 400 elever?Tanken är jätte bra, det skulle nog ge fler personer möjlighet att rida även fast man har allergiska personer i hushållet.
men svårt att genomföra, fungerar inte bara att 1 dusch heller tex utan ca 8 för att en grupp ska kunna duscha innan nästa grupp kommer.
![]()
Klart man ska tänk sig för. Men har svårt att tro att ridskolor kan lösa förvaringsutrymmen för alla sina elever, jag skulle tex inte vilja ha ett litet skåp utan ett högt så man kan hänga kläderna. (Inte roligt att komma 1 ggn/vecka och ta ut kläder som man blev svettig i förra passat från ett litet skåp)
Vilken ridskola i Sverige har skåp för cirkus 400 elever?Tanken är jätte bra, det skulle nog ge fler personer möjlighet att rida även fast man har allergiska personer i hushållet.
men svårt att genomföra, fungerar inte bara att 1 dusch heller tex utan ca 8 för att en grupp ska kunna duscha innan nästa grupp kommer.
![]()
Man kan väl ha en väska och ha med sig dem hem igen? Ser inte riktigt problemet att man måste förvara kläderna på plats. Har man blivit svettig i kläderna så vill man väl ändå tvätta dem tänker jag.
Var har du den väskan under tiden i stallet? Jag kan ex.vis inte lämna mina arbetskläder utan uppsikt eller utan att låsa in de, om jag kommer raka vägen från jobbet till stallet.
Jag antar att de har skåp som man lånar under tiden man rider och således har med sig ett hänglås precis som när man är på badhuset. Men inte att man behöver ha ett skåp dedikerat till sig själva. När man är klar så får man helt enkelt lämna skåpet.
Har du någonsin varit på en ridskola?Jag antar att de har skåp som man lånar under tiden man rider och således har med sig ett hänglås precis som när man är på badhuset. Men inte att man behöver ha ett skåp dedikerat till sig själva. När man är klar så får man helt enkelt lämna skåpet.
Jo, det är så jag menar också, men du sa att man skulle ha de in en väska, och en väska ska ju lämnas någonstans också.
Min klubb har inga skåp vanliga lektionselever får låna.
Har du någonsin varit på en ridskola?Sällan finns omklädningsrum eller plats för skåp. Det finns normalt inga duschar. Oftast finns det en eller två toaletter på anläggningen. I min hemkommun byggde man en ny ishall med alla finesser. Ridskolan gav man 12 000 att fixa en gammal byggbod för. En byggbod som var klubbstuga, kaffe, omklädningsrum, hade anläggningens enda toalett, var lektionssal, mötesrum för föreningen inkl ungdomssektionen - ett rum, toalett och kokvrå ca 30 km. Sedan hörde jag kommunstyrelsens ordförande skryta på en fest att hans kommun minsann satsade på idrott för både pojkar och flickor
. Men du kanske är ridsportens goda fe som kommer att ordna det åt alla Sveriges tonårsflickor? Vi har väntat länge på fen och kämpat hårt för att hen ska komma.
Nej artikeln handlade inte om satsningar på ridsporten - artikeln handlade om hur förskräckligt det är för allergiker. Det ger inga pengar och inga andra lösningar än att småtjejerna få ännu ett hinder för att få utöva sin sport, Din reaktion var ganska talande - dina inlägg har inte handlat om satsningar du vill se gjorda utan om beteenden som du anser vara självklara för ridskoleelever. Hänsyn som du anser att de borde ta.. Självklart ska man lägga sina saker i ett skåp... du har inte skrivit ett ljud om att förse ridklubbarna med nödvändiga medel.Fast artikeln handlade ju om att det förhoppningsvis skulle inkluderas i framtida byggen inte i hur (hopplöst) det ser ut i dagsläget.
Jag blev väldigt allergisk här om dagen. Jag kunde inte förstå varför. Min man påpekade att jag suttit i djurkupé på tåget och där åker det både katt och kanin. (Hund skulle jag aldrig erkänna mig allergisk mot) Så det är inte enbart psykosomatiskt.Det ligger faktiskt lite psykiskt för många tror jag. Jag reagerar definitivt tidigare på katter jag ser i hem än på de som ligger under soffan (sedan vet jag inte om det påverkar nu när jag blivit medveten om att det kan bli så så att tendensen försvinner). Dvs man är allergisk men kroppen verkar koppla på snabbare om den förväntar sig allergi på ngt vis. Så det är inte omöjligt att hon inte låtsassnörvladeutan uhm är mentalt på allergisk helspänn
![]()
Självklart är det inte bara psykosomatiskt. Antalet allergiker har ökat och det är störst problem i storstäder, forskning pekar på att miljön vi lever i är en stor bidragande faktor. Om man går till ett äldreboende så är det mycket ovanligt med allergier mot djur och mot olika ämnen i föda.Jag blev väldigt allergisk här om dagen. Jag kunde inte förstå varför. Min man påpekade att jag suttit i djurkupé på tåget och där åker det både katt och kanin. (Hund skulle jag aldrig erkänna mig allergisk mot) Så det är inte enbart psykosomatiskt.
Läs artikeln igen, önskemålen gäller vid nybyggnation av stallanläggningar samt vid ombyggnationer.Nej artikeln handlade inte om satsningar på ridsporten - artikeln handlade om hur förskräckligt det är för allergiker. Det ger inga pengar och inga andra lösningar än att småtjejerna få ännu ett hinder för att få utöva sin sport, Din reaktion var ganska talande - dina inlägg har inte handlat om satsningar du vill se gjorda utan om beteenden som du anser vara självklara för ridskoleelever. Hänsyn som du anser att de borde ta.. Självklart ska man lägga sina saker i ett skåp... du har inte skrivit ett ljud om att förse ridklubbarna med nödvändiga medel.
PS det finns folk som är jätte allergiska mot pälsdjur - allergiska nog att dö - samtidigt är de mycket få. Jag har under mitt liv träffat en. Det är fler som riskerar att dö om någon öppnar en jordnötspåse i fel miljö. Ändå går man ut med den här typen av krav, trots att det redan nu finns regler för hur nära bostadsbebyggelse ett stall får ligga, var man får hålla häst. Kommunala transportmedel har särskilda avdelningar för allergiker. Väldigt mycket är redan gjort. Jag skulle väldigt gärna vilja veta hur många som egentligen är så allergiska att det är en fara för dem med ridkläder i affär. Jag har aldrig sett den siffran - utan man brukar bara få siffran över allergiker totalt, och de flesta är pollenallergiker och då är det mer logiskt att förbjuda gräsmattor.
Nej artikeln handlade inte om satsningar på ridsporten - artikeln handlade om hur förskräckligt det är för allergiker. Det ger inga pengar och inga andra lösningar än att småtjejerna få ännu ett hinder för att få utöva sin sport, Din reaktion var ganska talande - dina inlägg har inte handlat om satsningar du vill se gjorda utan om beteenden som du anser vara självklara för ridskoleelever. Hänsyn som du anser att de borde ta.. Självklart ska man lägga sina saker i ett skåp... du har inte skrivit ett ljud om att förse ridklubbarna med nödvändiga medel.
PS det finns folk som är jätte allergiska mot pälsdjur - allergiska nog att dö - samtidigt är de mycket få. Jag har under mitt liv träffat en. Det är fler som riskerar att dö om någon öppnar en jordnötspåse i fel miljö. Ändå går man ut med den här typen av krav, trots att det redan nu finns regler för hur nära bostadsbebyggelse ett stall får ligga, var man får hålla häst. Kommunala transportmedel har särskilda avdelningar för allergiker. Väldigt mycket är redan gjort. Jag skulle väldigt gärna vilja veta hur många som egentligen är så allergiska att det är en fara för dem med ridkläder i affär. Jag har aldrig sett den siffran - utan man brukar bara få siffran över allergiker totalt, och de flesta är pollenallergiker och då är det mer logiskt att förbjuda gräsmattor.