- Svar: 90
- Visningar: 7 792
Ridskoleelever som rör sig i sina ridkläder ute i samhället kan utlösa reaktioner hos allergiker. Astma- och allergiförbundet hoppas nu att man vid nybyggnation av ridanläggningar även ska tänka på deras medlemmars behov.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tycker inte att man går runt i stallkläder i samhället pga smittorisken. Inte heller ha samma kläder i olika stall.
Hört talas om kvarkaSmittorisk??? Visst utsätter jag hästar för en viss smittorisk om jag har samma stallkläder i olika stall, men knappast för att jag tar vägen om Hemköp på väg från stallet?![]()
Fast att jag skulle få på mig kvarka från någon annan på Ica känns rätt långsökt. Det är ju inte direkt så att man står och kramar övrig kudner i affären. Om man ska dra det till den nivån så kan man ju teorisera om att man trampar i kvarka i sin civila sko som sedan via hallmattan hemma förs över till stallskon och sedan vidare till hästens bädd.Hört talas om kvarka![]()
Det bästa är att inte gå runt i stallkläder i övriga sammanhang. Jag är jättenoga med det! Och talar om till mina elever att de måste tänka på det! Vi har haft kvarka i närheten och det skulle vara KATASTROF om det blev här med!! Ser det som oansvarigt att inte tänka på riskerna så himla onödigt!!Fast att jag skulle få på mig kvarka från någon annan på Ica känns rätt långsökt. Det är ju inte direkt så att man står och kramar övrig kudner i affären. Om man ska dra det till den nivån så kan man ju teorisera om att man trampar i kvarka i sin civila sko som sedan via hallmattan hemma förs över till stallskon och sedan vidare till hästens bädd.
Fast någonstans måste man dra en gräns för när risken blir tillräckligt liten och man börjar leva istället. Rent teoretiskt har du rätt men sannolikheten (om det nu inte går kvarka i omgivningarna) är så minimal så den försiktigheten begränsar mycket mer än den skyddar. Du får givetvis gärna göra så men att betrakta detta som normalt smittskydd kan jag nog inte tycka är rimligt.Det bästa är att inte gå runt i stallkläder i övriga sammanhang. Jag är jättenoga med det! Och talar om till mina elever att de måste tänka på det! Vi har haft kvarka i närheten och det skulle vara KATASTROF om det blev här med!! Ser det som oansvarigt att inte tänka på riskerna så himla onödigt!!
Men hjälp, vilken försvars attack!Vad tog medmänskligheten vägen? De flesta skolor och andra institutioner är ”doftfria” och jag ser det som helt självklart att försöka undvika att handla i stallkläder. De som är allergiska mot hästar, som jag känner, får stora svårigheter att andas, alltså inte bara lite kli i ögonen. Jag vill göra min del för att de skall kunna röra i samhället som alla andra!
![]()
Hört talas om kvarka![]()
Det bästa är att inte gå runt i stallkläder i övriga sammanhang. Jag är jättenoga med det! Och talar om till mina elever att de måste tänka på det! Vi har haft kvarka i närheten och det skulle vara KATASTROF om det blev här med!! Ser det som oansvarigt att inte tänka på riskerna så himla onödigt!!
Nu kanske jag är sen på bollen men jag skulle ändå lyfta den känsliga frågan om hur mycket hänsyn icke-allergiker ska ha till allergiker. Jag har som flera som skrivit i denna tråd fått höra från allergiker att det är bra att se ridklädda människor på affären.
Jag själv är (säkerligen psykosomatiskt) allergisk mot banan. Den veckovisa fruktkorgen till jobbet består till 50% av banan och bananerna är mycket populära. Eftersom min allergi är ovanlig och icke-dödlig (jag springer på toan och spyr) så gör jag ingen grej av det. När fem personer sitter och för äter bananer (ljudet!) så går jag ut.
Det är säkerligen annorlunda för dem som riskerar att dö av sin allergi. Men frågan består: när ska majoriteten ansvara för en minoritets problem? Givetvis vill jag att vi ska leva i ett samhälle som inkluderar alla. Inklusive dem som är klädda i ridkläder.
Men var drar vi gränserna för vad som ska vara tillåtet eller inte? Vem/vilka får mandat att dra dessa gränser?
Jag tycker att det är viktigt att ta hänsyn till alla möjliga former av "avvikelser från normer", men vilka har rätt att bestämma var dessa gränser går?
Om jag fick bestämma skulle jag utrota bananer, men jag tror inte att det skulle funka...
Det räcker att det är en häst som inte har konstaterad kvarka ännu som man sedan går in hos och sen med samma skor i mataffären.Ja, självklart. Men om jag håller till i ett enda stall (där vi åtminstone för närvarande är helt smittfria, både vad gäller kvarka och annat), så kan jag inte se hur jag skulle kunna sprida kvarka till andra hästar - eller till våra egna - genom att stanna till i mataffären på väg hem från stallet?
Att det finns enstaka studier/rapporter som beskriver att "samband kan finnas" betyder inte att man kan dra slutsatser om att det är så.
"annorlunda tarmflora misstänks ge allergier" betyder inte "annorlunda tarmflora ger allergier".
Jag är säker på att det kommer visa sig att det är så. Har du läst hela den engelska studien?
Du missar att det är frågetecken och hypoteser när du kommer med ditt påstående.
Jag handlar småsaker (mjölk, pålägg dvs max en kasse) påväg hem från stallet för att inte behöva åka iväg igen så fort jag kommer hem. Jag bor lite mer än en mil från närmsta affär och diesel är inte billigt, för att inte tala om klimatpåverkan om jag måste köra extra. Därför handlar jag i hästkläder som jag tvättar regelbundet![]()
Ja.Skillnad på att gå i en full affär i rusningstid eller en om man kan hålla vettiga avstånd till folk också.
I de som ligger "på landet" brukar man som av en händelse sällan behöva trängas.
Det finns många som är väldigt allergiska mot parfym t ex också. Jag säger inte att "två fel gör ett rätt" men proportionerna blir ofta rätt galna, tycker jag.
Det räcker att det är en häst som inte har konstaterad kvarka ännu som man sedan går in hos och sen med samma skor i mataffären.
Ja risken är troligen inte jättehög men ändå onödigt att ta den när man vet hur svår sjukdomen är och hur svårt det kan drabba anläggningar.
Tycker att folk överlag behöver bli bättre på att tänka smittskydd och inte ”det händer inte mig”.
Jag tillhör nog de som är kanske extrem i andras ögon. Virkonar allt efter tävling tex.