Allergiker drabbas när man rör sig i ridkläder i samhället

Ridskoleelever som rör sig i sina ridkläder ute i samhället kan utlösa reaktioner hos allergiker. Astma- och allergiförbundet hoppas nu att man vid nybyggnation av ridanläggningar även ska tänka på deras medlemmars behov.

Hört talas om kvarka :idea:
Fast att jag skulle få på mig kvarka från någon annan på Ica känns rätt långsökt. Det är ju inte direkt så att man står och kramar övrig kudner i affären. Om man ska dra det till den nivån så kan man ju teorisera om att man trampar i kvarka i sin civila sko som sedan via hallmattan hemma förs över till stallskon och sedan vidare till hästens bädd.

Fast att jag skulle få på mig kvarka från någon annan på Ica känns rätt långsökt. Det är ju inte direkt så att man står och kramar övrig kudner i affären. Om man ska dra det till den nivån så kan man ju teorisera om att man trampar i kvarka i sin civila sko som sedan via hallmattan hemma förs över till stallskon och sedan vidare till hästens bädd.
Det bästa är att inte gå runt i stallkläder i övriga sammanhang. Jag är jättenoga med det! Och talar om till mina elever att de måste tänka på det! Vi har haft kvarka i närheten och det skulle vara KATASTROF om det blev här med!! Ser det som oansvarigt att inte tänka på riskerna så himla onödigt!!

Det bästa är att inte gå runt i stallkläder i övriga sammanhang. Jag är jättenoga med det! Och talar om till mina elever att de måste tänka på det! Vi har haft kvarka i närheten och det skulle vara KATASTROF om det blev här med!! Ser det som oansvarigt att inte tänka på riskerna så himla onödigt!!
Fast någonstans måste man dra en gräns för när risken blir tillräckligt liten och man börjar leva istället. Rent teoretiskt har du rätt men sannolikheten (om det nu inte går kvarka i omgivningarna) är så minimal så den försiktigheten begränsar mycket mer än den skyddar. Du får givetvis gärna göra så men att betrakta detta som normalt smittskydd kan jag nog inte tycka är rimligt.

Men hjälp, vilken försvars attack! :oVad tog medmänskligheten vägen? De flesta skolor och andra institutioner är ”doftfria” och jag ser det som helt självklart att försöka undvika att handla i stallkläder. De som är allergiska mot hästar, som jag känner, får stora svårigheter att andas, alltså inte bara lite kli i ögonen. Jag vill göra min del för att de skall kunna röra i samhället som alla andra! :)

Jag handlar småsaker (mjölk, pålägg dvs max en kasse) påväg hem från stallet för att inte behöva åka iväg igen så fort jag kommer hem. Jag bor lite mer än en mil från närmsta affär och diesel är inte billigt, för att inte tala om klimatpåverkan om jag måste köra extra. Därför handlar jag i hästkläder som jag tvättar regelbundet :)

Hört talas om kvarka :idea:

Ja, självklart. Men om jag håller till i ett enda stall (där vi åtminstone för närvarande är helt smittfria, både vad gäller kvarka och annat), så kan jag inte se hur jag skulle kunna sprida kvarka till andra hästar - eller till våra egna - genom att stanna till i mataffären på väg hem från stallet?

För mig är det alldeles självklart att inte åka runt mellan olika stall med samma kläder, eller att klappa andras hästar på tävling (eller låta mina klappas på av andra) osv., men att jag skulle råka plocka upp kvarka i den lokala mataffären, det ser jag som EXTREMT långsökt och osannolikt.

Nu kanske jag är sen på bollen men jag skulle ändå lyfta den känsliga frågan om hur mycket hänsyn icke-allergiker ska ha till allergiker. Jag har som flera som skrivit i denna tråd fått höra från allergiker att det är bra att se ridklädda människor på affären.

Jag själv är (säkerligen psykosomatiskt) allergisk mot banan. Den veckovisa fruktkorgen till jobbet består till 50% av banan och bananerna är mycket populära. Eftersom min allergi är ovanlig och icke-dödlig (jag springer på toan och spyr) så gör jag ingen grej av det. När fem personer sitter och för äter bananer (ljudet!) så går jag ut.

Det är säkerligen annorlunda för dem som riskerar att dö av sin allergi. Men frågan består: när ska majoriteten ansvara för en minoritets problem? Givetvis vill jag att vi ska leva i ett samhälle som inkluderar alla. Inklusive dem som är klädda i ridkläder.

Men var drar vi gränserna för vad som ska vara tillåtet eller inte? Vem/vilka får mandat att dra dessa gränser?

Jag tycker att det är viktigt att ta hänsyn till alla möjliga former av "avvikelser från normer", men vilka har rätt att bestämma var dessa gränser går?

Om jag fick bestämma skulle jag utrota bananer, men jag tror inte att det skulle funka...

Nu kanske jag är sen på bollen men jag skulle ändå lyfta den känsliga frågan om hur mycket hänsyn icke-allergiker ska ha till allergiker. Jag har som flera som skrivit i denna tråd fått höra från allergiker att det är bra att se ridklädda människor på affären.

Jag själv är (säkerligen psykosomatiskt) allergisk mot banan. Den veckovisa fruktkorgen till jobbet består till 50% av banan och bananerna är mycket populära. Eftersom min allergi är ovanlig och icke-dödlig (jag springer på toan och spyr) så gör jag ingen grej av det. När fem personer sitter och för äter bananer (ljudet!) så går jag ut.

Det är säkerligen annorlunda för dem som riskerar att dö av sin allergi. Men frågan består: när ska majoriteten ansvara för en minoritets problem? Givetvis vill jag att vi ska leva i ett samhälle som inkluderar alla. Inklusive dem som är klädda i ridkläder.

Men var drar vi gränserna för vad som ska vara tillåtet eller inte? Vem/vilka får mandat att dra dessa gränser?

Jag tycker att det är viktigt att ta hänsyn till alla möjliga former av "avvikelser från normer", men vilka har rätt att bestämma var dessa gränser går?

Om jag fick bestämma skulle jag utrota bananer, men jag tror inte att det skulle funka...

Jag håller med.

Men det är ju också ett samarbete att leva i ett samhälle med andra människor. Jag har nära till affären. Behöver inte köra långt för att komma till en affär. Har en liten på promenadavstånd och några stora inom cykelavstånd. Eftersom det inte är ett stort besvär för mig att undvika att ha stallkläder i affärer så undviker jag det. Om jag däremot skulle behöva köra en mil extra för att undvika att ha stallkläder till affären så hade jag haft det men bara om det var nödvändigt. D.v.s. inte för att gå in och köpa choklad för att jag är sugen på det utan för varor jag faktiskt behöver och som inte kan vänta till nästa gång jag är i närheten av affären i vanliga kläder.

Ja, självklart. Men om jag håller till i ett enda stall (där vi åtminstone för närvarande är helt smittfria, både vad gäller kvarka och annat), så kan jag inte se hur jag skulle kunna sprida kvarka till andra hästar - eller till våra egna - genom att stanna till i mataffären på väg hem från stallet?
Det räcker att det är en häst som inte har konstaterad kvarka ännu som man sedan går in hos och sen med samma skor i mataffären.
Ja risken är troligen inte jättehög men ändå onödigt att ta den när man vet hur svår sjukdomen är och hur svårt det kan drabba anläggningar.
Tycker att folk överlag behöver bli bättre på att tänka smittskydd och inte ”det händer inte mig”.
Jag tillhör nog de som är kanske extrem i andras ögon. Virkonar allt efter tävling tex.

Att det finns enstaka studier/rapporter som beskriver att "samband kan finnas" betyder inte att man kan dra slutsatser om att det är så.

"annorlunda tarmflora misstänks ge allergier" betyder inte "annorlunda tarmflora ger allergier".

Jag är säker på att det kommer visa sig att det är så. Har du läst hela den engelska studien?

Du missar att det är frågetecken och hypoteser när du kommer med ditt påstående.

Lite svårt att förstå ditt svar.

Men att du är säker på att saker och ting kommer att visa sig på ett visst sätt, betyder inte att det är vettigt att du kommer med påståenden om hur saker och ting hänger ihop.

Nej, jag har inte läst hela studien.
Däremot jobbar jag med bland annat allergier och det du beskriver som en sanning är ju inget som anses som en sanning inom hälso- och sjukvården.

Det är mycket möjligt att det kommer att visa sig finnas samband mellan tarmbakterier och allergier.
Men vi behöver ju inte föregripa detta.

För det är ju mycket möjligt att man kommer att kunna avfärda teorin också.
Det sker med ganska många teorier: ytterligare forskning visar att man inte kan reproducera resultaten.

Så att komma med halvt sensationella påståenden om orsaker till allergier, och presentera det som en sanning, är inte bra. Det lurar många människor. Och att luras vill du väl inte?

@Hippocampus .
Nu har jag skummat igenom de artiklar du länkat till.
En av dem är från 2002. Det är ganska gamla nyheter, 16 år, som inte kunnat verifieras.
Vetenskap och hälsas artikel var vettig, för där betonar man att det är en teori och inte en känd kunskap.
Den "engelska" artikeln är inte engelsk, den är amerikansk.
Och den påvisar en samvariation.
Det finns en svensk studie också, den s.k. Selmastudien, där man forskar på hem-miljö och samband med förekomst av allergier. I den studien har man samlat in bland annat hushållsdamm enligt speciella kriterier, urvalet av studiepersoner är barn på BVC så den studien har visserligen svagheten att den endast är svensk (vilket är en svaghet i ett större perspektiv) men styrkan att nå ut till väldigt många spädbarn.
Än så länge har man inte kunnat dra några säkra slutsatser ur Selma-studien heller.

Så orsaken till allergi är fortfarande okänd, trots ditt påstående om att tarmbakteriefloran orsakar allergier.
Man vet att det verkar finnas genetiska orsaker med ärftlighet, men det är självklart klokt att också fundera i termer av "socialt arv" och inte enbart "genetiskt arv".
Typ; man har samma livsmiljö och om man lever under samma betingelser/utsätts för samma omvärldsfaktorer så ökar sannolikheten för att utveckla eller slippa allergier.

Man har dock också sett att förekomsten av allergier, exempelvis björkpollenallergi eller gräspollenallergi, verkar öka med tid.
Där har man än så länge ingen förklaring.

Så jag vidhåller att du gör fel som påstår något som helt enkelt inte är sant (idag).
Du luras.

Jag handlar småsaker (mjölk, pålägg dvs max en kasse) påväg hem från stallet för att inte behöva åka iväg igen så fort jag kommer hem. Jag bor lite mer än en mil från närmsta affär och diesel är inte billigt, för att inte tala om klimatpåverkan om jag måste köra extra. Därför handlar jag i hästkläder som jag tvättar regelbundet :)

Där jag bor är det "normalt" att gå på konsum iförd stall- eller ladugårdskläder eller andra arbetskläder.
Men det är ju "på landet" och inte i en stad.

Skillnad på att gå i en full affär i rusningstid eller en om man kan hålla vettiga avstånd till folk också.
I de som ligger "på landet" brukar man som av en händelse sällan behöva trängas.

Skillnad på att gå i en full affär i rusningstid eller en om man kan hålla vettiga avstånd till folk också.
I de som ligger "på landet" brukar man som av en händelse sällan behöva trängas.
Ja.
Och det är tänkbart att människor som handlar i butiker "på landet" är pälsdjursallergiker i mindre utsträckning än människor som handlar i större tätorter.
Man vet ju att jordbrukare med familjer är mindre allergiska än andra människor i Sverige.
En teori kan vara att man liksom kontinuerligt allergivaccinerar sig genom att utsätta sig för allergenen; en annan handlar om ärftlighet: det är inte så sannolikt att en person som är ordentligt gräs- eller pälsdjursallergisk driver jordbruk, och barnen blir ju då också mindre allergiska.
Så en blandning av selektion och genetik, kanske?

Det finns många som är väldigt allergiska mot parfym t ex också. Jag säger inte att "två fel gör ett rätt" men proportionerna blir ofta rätt galna, tycker jag.

Det finns många som är väldigt allergiska mot parfym t ex också. Jag säger inte att "två fel gör ett rätt" men proportionerna blir ofta rätt galna, tycker jag.

Nej.
Men det finns väldigt många som är överkänsliga mot parfym.

Allergi betyder specifik immunförsvarsreaktion (där kroppen bildar antikroppar). Det är väldigt ovanligt med allergi mot parfym/dofter.

Det är en vanlig missuppfattning att allergi och överkänslighet är samma sak.

Det räcker att det är en häst som inte har konstaterad kvarka ännu som man sedan går in hos och sen med samma skor i mataffären.
Ja risken är troligen inte jättehög men ändå onödigt att ta den när man vet hur svår sjukdomen är och hur svårt det kan drabba anläggningar.
Tycker att folk överlag behöver bli bättre på att tänka smittskydd och inte ”det händer inte mig”.
Jag tillhör nog de som är kanske extrem i andras ögon. Virkonar allt efter tävling tex.

...och för att ditt scenario skall smitta någon annan häst med kvarka, så måste någon då sedan trampa på samma fläck som jag i mataffären, få kvarkabakterien med sig, ha den kvar på skon och sedan åka till ett annat stall där den behöver fastna på något som en häst sedan får kontakt med och alltså blir sjuk...

Förutsättningen för detta är då förstås också att mina till synes helt friska hästar som står i ett stall med tjugo hästar till som alla är symptomfria faktiskt bär på oupptäckt kvarka...

Det scenariot känns så oerhört osannolikt att jag inte känner att jag måste ta hänsyn till det när jag går in på Hemköp för att köpa mjölk efter att ha varit i stallet.

Kan väl tillägga att när vi faktiskt haft sjuka hästar i stallet, så har vi isolerat dessa till ett utestall, bara låtit vissa personer hantera dem och så haft ett virkonbad i stalldörren för att desinficera skor på väg in och ut. Det har förhindrat spridning till friska hästar på samma gård, även om vi lyckligtvis inte haft någon kvarka hos oss.

Brukar däremot inte virkona allting efter tävling.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
557
Senast: cassiopeja
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 395
Senast: valpköpare
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Behöver ventilera. Få lite frisk luft i en annars ganska het luft. Min partner har barn sedan innan. Vi hade en rätt bra relation... 2
Svar
39
· Visningar
4 912
Senast: Ciccio
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Den här dagen har varit osedvanligt seg. Jag sov länge i morse och jag tog en tupplur senare på dagen. Enligt väderprognosen igår så...
Svar
0
· Visningar
1 036
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka