- Svar: 90
- Visningar: 7 792
Ridskoleelever som rör sig i sina ridkläder ute i samhället kan utlösa reaktioner hos allergiker. Astma- och allergiförbundet hoppas nu att man vid nybyggnation av ridanläggningar även ska tänka på deras medlemmars behov.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För att inte tala om alla parfymanvändare!Och alla hundägare, kattägare, kaninägare m.fl. ställer inte till samma problem? Varför är just hästfolk så farliga jämfört med de andra grupperna som släpar runt på minst lika mycket allergener?
Jag tycker inte alls att det är fel att fixa omklädesrum men den hysteri som gäller kring just ridkläder känns mer som att det man ser är farligt snarare än att det som är farligt är farligt.
Jämför du olika allergier mot djur med elallergi?Vet han om att du förvarar hästkläderna där? Det kan räcka med enbart vetskapen.
En bekant till mig hade ett ex som påstod att hon skulle vara tvungen att sluta med hästar eftersom han var allergisk. Efter ett av hans snedsteg på en fest tänkte hon att han skulle få lida lite för det han sagt och gjort så hon placerade ett par otvättade stalltröjor under lakanet i hans säng,,,,,,,det hände absolut ingenting förrän efter en vecka när hon visade vad han haft i sängen, då fick han ett "anfall" och sen blev hon äntligen av med honom.
![]()
Jag har haft en kompis (har haft eftersom han bara var en energitjuv som jag dumpade) som var superallergisk mot kor, vad han inte visste var att jag jobbade med just kor och lantbruk i största allmänhet och att åka i min bil där jag körde till och från gårdarna i kokläder gick hur bra som helst så många "allergier" sitter bara i huvudet.
Kroppen är en spännande lekplats för hjärnspöken, psykosomatiska sjukdomar och allergier är verkligen en realitet för många.
För inte så länge sen var ett par av mina kompisar inne hos en med "elallergi" i ett torp långt ute i skogen utan el mm. på ett uppdrag. Det första den som bodde där frågade om dom hade en mobil med och dom nekade naturligtvis fast i realiteten hade dom båda jobbmobilen, sin egen mobil och Rakelapparaten i fickorna och alla var påslagna, av "allergin" syntes inte ett enda spår.
Jag jämför inte, jag konstaterar bara att det mycket väl kan sitta i huvudet också och vara psykosomatiskt framkallat. Kroppen är en komplex "maskin" som kan ha en hel del programmeringsfel i koden, både från scratch och senare förvärvade pga. olika orsaker.Jämför du olika allergier mot djur med elallergi?
Jadå det är fullt möjligt, som barn hade jag ganska rejäl hösnuva och även lite mögelallergi, jag bara sket i detta och fortsatte som vanligt trots besvären och det tog inte lång tid innan allergierna var helt borta för kroppen har ju en fantastisk förmåga till anpassning iom. immunförsvaret. För mig funkade det, däremot är det inte alls säkert att det funkar för alla andra att göra så, kroppen är som jag sagt tidigare en väldigt komplex "maskin".Allergier kan också försvinna, förvärras osv. Man har ju sett att allergier oftast kommer från dålig tarmhälsa, så när den förändras kan också allergin förändras.
Nej? skrev jag det?Jag blev väldigt allergisk här om dagen. Jag kunde inte förstå varför. Min man påpekade att jag suttit i djurkupé på tåget och där åker det både katt och kanin. (Hund skulle jag aldrig erkänna mig allergisk mot) Så det är inte enbart psykosomatiskt.
Vi har ett stall nära ICA, så det ser man ofta. Fast jag tycker inte att de gör fel.Hur många människor ser man egentligen ute i samhället i ridkläder? Jag bor kanske konstigt, men för mig är detta verkligen ett icke-problem, jämfört med mycket annat. Jag ser kanske en person i ridkläder någon gång i månaden max.
Och fiskätare. Jag har en kusin som skulle kunna åka till sjukhus om han går in på en restaurang/hus där de kokat fisk i köket.För att inte tala om alla parfymanvändare!
Allergier kan också försvinna, förvärras osv. Man har ju sett att allergier oftast kommer från dålig tarmhälsa, så när den förändras kan också allergin förändras.
Eller?Nej.
Allergier kommer oftast inte från dålig tarmhälsa.
Eller?
https://www.ucsf.edu/news/2016/09/4...predicts-later-allergy-and-asthma-study-finds
https://www.vardfokus.se/tidningen/2002/nr-5-2002-5/annorlunda-tarmflora-misstanks-ge-allergier/
http://www.vetenskaphalsa.se/varna-din-tarmflora/
https://fof.se/tidning/2008/1/artikel/rik-tarmflora-hos-spadbarn-skyddar-mot-allergi
hund, katt mfl - skulle det vara, men det kopplade nog de flesta!Surt att erkänna det - men just detta med att just häst skulle vara ett större problem än med häst, katt mfl olika källor har nog ett visst samband med vilka det är som har detta i sina kläder.
Det börjas redan i skolan där det skojjas och retas om att tjejerna luktar häst och ungjävlarna går bakom och nyser helt hittepå osv. Men aldrig att jag sett något sådant av att någon haft hund eller katt hemma. Ytterligare ett område med visst inslag av diskriminering.