Allergiker drabbas när man rör sig i ridkläder i samhället

Ridskoleelever som rör sig i sina ridkläder ute i samhället kan utlösa reaktioner hos allergiker. Astma- och allergiförbundet hoppas nu att man vid nybyggnation av ridanläggningar även ska tänka på deras medlemmars behov.

Man kan inte tänka på allt och alla hela tiden. Folk är allergiska mot mängder av saker. Min brorson är superallergisk mot jordnötter. Verkligen SUPERallergisk. Om han står en meter ifrån och pratar med någon som åt några jordnötter för en timme sedan så kan han få en reaktion. Och för honom är det förenat med livsfara. Han fick en häromdagen och höll så när på att stryka med. Man kan väl inte förbjuda folk att äta jordnötter...?

Och alla hundägare, kattägare, kaninägare m.fl. ställer inte till samma problem? Varför är just hästfolk så farliga jämfört med de andra grupperna som släpar runt på minst lika mycket allergener?
Jag tycker inte alls att det är fel att fixa omklädesrum men den hysteri som gäller kring just ridkläder känns mer som att det man ser är farligt snarare än att det som är farligt är farligt.
För att inte tala om alla parfymanvändare!

Jo hästkläder är allergena, maken kan inte vistas i vårt garage en längre tid, jag förvarar där två par ridbyxor och en stalljacka, fortfarande allergena trots oanvända i ca 1,5 år.

Vad man kanske inte tänker på om man inte lever med en allergiker är att man lämnar allergener i det man tar på. Jag har alltid handskar i stallet, tvättar sedan händerna och tar på ett par nya handskar när jag kör bil, annars får maken en allergisk reaktion om han kör bilen någon dag efter att jag har ridit. Jag vägrade tro på det först då jag alltid tvättat händerna noga efter ridning, men det har inte hjälpt utan krävts en dusch för att få bort allt. Tänker att om man springer in och handlar så hamnar det på kundvagnar etc och så kommer en allergisk, får på händerna kliar i ansiktet och bom så kommer allergiska reaktionen.

För maken är häst den värsta, han har inga problem med hund och katt på kläder utan reaktionen kommer först vid kontakt med djuret. Häst däremot räcker som sagt var med kläder i närheten.

Nej, jag vill inte förbjuda något, bara mana till eftertanke och berätta hur det kan vara.

Vet han om att du förvarar hästkläderna där? Det kan räcka med enbart vetskapen.

En bekant till mig hade ett ex som påstod att hon skulle vara tvungen att sluta med hästar eftersom han var allergisk. Efter ett av hans snedsteg på en fest tänkte hon att han skulle få lida lite för det han sagt och gjort så hon placerade ett par otvättade stalltröjor under lakanet i hans säng,,,,,,,:devil: det hände absolut ingenting förrän efter en vecka när hon visade vad han haft i sängen, då fick han ett "anfall" och sen blev hon äntligen av med honom. :up: :D

Jag har haft en kompis (har haft eftersom han bara var en energitjuv som jag dumpade) som var superallergisk mot kor, vad han inte visste var att jag jobbade med just kor och lantbruk i största allmänhet och att åka i min bil där jag körde till och från gårdarna i kokläder gick hur bra som helst så många "allergier" sitter bara i huvudet.

Kroppen är en spännande lekplats för hjärnspöken, psykosomatiska sjukdomar och allergier är verkligen en realitet för många.

För inte så länge sen var ett par av mina kompisar inne hos en med "elallergi" i ett torp långt ute i skogen utan el mm. på ett uppdrag. Det första den som bodde där frågade om dom hade en mobil med och dom nekade naturligtvis fast i realiteten hade dom båda jobbmobilen, sin egen mobil och Rakelapparaten i fickorna och alla var påslagna, av "allergin" syntes inte ett enda spår.

Vet han om att du förvarar hästkläderna där? Det kan räcka med enbart vetskapen.

En bekant till mig hade ett ex som påstod att hon skulle vara tvungen att sluta med hästar eftersom han var allergisk. Efter ett av hans snedsteg på en fest tänkte hon att han skulle få lida lite för det han sagt och gjort så hon placerade ett par otvättade stalltröjor under lakanet i hans säng,,,,,,,:devil: det hände absolut ingenting förrän efter en vecka när hon visade vad han haft i sängen, då fick han ett "anfall" och sen blev hon äntligen av med honom. :up: :D

Jag har haft en kompis (har haft eftersom han bara var en energitjuv som jag dumpade) som var superallergisk mot kor, vad han inte visste var att jag jobbade med just kor och lantbruk i största allmänhet och att åka i min bil där jag körde till och från gårdarna i kokläder gick hur bra som helst så många "allergier" sitter bara i huvudet.

Kroppen är en spännande lekplats för hjärnspöken, psykosomatiska sjukdomar och allergier är verkligen en realitet för många.

För inte så länge sen var ett par av mina kompisar inne hos en med "elallergi" i ett torp långt ute i skogen utan el mm. på ett uppdrag. Det första den som bodde där frågade om dom hade en mobil med och dom nekade naturligtvis fast i realiteten hade dom båda jobbmobilen, sin egen mobil och Rakelapparaten i fickorna och alla var påslagna, av "allergin" syntes inte ett enda spår.
Jämför du olika allergier mot djur med elallergi?

Jämför du olika allergier mot djur med elallergi?
Jag jämför inte, jag konstaterar bara att det mycket väl kan sitta i huvudet också och vara psykosomatiskt framkallat. Kroppen är en komplex "maskin" som kan ha en hel del programmeringsfel i koden, både från scratch och senare förvärvade pga. olika orsaker.

För att skämta till det lite så påstår en psykolog jag är bekant med att jag har obotlig OCD och med det menar han Obstructive Cow Disaster eftersom jag får kosseabstinens ibland. :o :D

Allergier kan också försvinna, förvärras osv. Man har ju sett att allergier oftast kommer från dålig tarmhälsa, så när den förändras kan också allergin förändras.

Allergier kan också försvinna, förvärras osv. Man har ju sett att allergier oftast kommer från dålig tarmhälsa, så när den förändras kan också allergin förändras.
Jadå det är fullt möjligt, som barn hade jag ganska rejäl hösnuva och även lite mögelallergi, jag bara sket i detta och fortsatte som vanligt trots besvären och det tog inte lång tid innan allergierna var helt borta för kroppen har ju en fantastisk förmåga till anpassning iom. immunförsvaret. För mig funkade det, däremot är det inte alls säkert att det funkar för alla andra att göra så, kroppen är som jag sagt tidigare en väldigt komplex "maskin".

Det kunde ha gått åt andra hållet också, med en allergi som ledde till astma som ledde till sjukhusvistelse med astmadropp och i värsta fall intubation.

Jag är gift med en djurälskande pälsdjursallergiker. Han hade vant så pass att han kunde rida, tävla och hålla ridlektioner. Det höll faktiskt i många år - tills han blev jättesjuk och fick sluta med både hästar och hundar. Det kunde varit ännu värre, jag kunde lyckligtvis fortsätta rida men fick vara noga med dusch och hänga undan ridkläderna.

Vi har pudlar nu, och det går hyfsat. Periodvis har han fått ta kortison, och det gäller att bada hundar ofta och torka golv ännu oftare. Men han kan inte följa med till brukshundklubben, inte ens utomhus, utan att reagera.:cry:

• Gilla
Reactions: ptr
Jag blev väldigt allergisk här om dagen. Jag kunde inte förstå varför. Min man påpekade att jag suttit i djurkupé på tåget och där åker det både katt och kanin. (Hund skulle jag aldrig erkänna mig allergisk mot) Så det är inte enbart psykosomatiskt.
Nej? skrev jag det?

Det är väl självklart så att jag också är allergisk på riktigt. Jag skrev att jag reagerar snabbare om jag ser djuret, inte att jag inte blir allergisk.

(Själva hela kärnan i hela resonemanget var ju att kroppen är så van att bli allergisk för ett visst djur att man kanske kan reagera även på ridkläder som kommer direkt ur affären eftersom man ser dem, lite som att kroppen förbereder sig på att äta om man ser mat (vattnas i munnen), så då kör den allergipåslaget på synintrycket. Dvs reagerar snabbare på en person i ridkläder ur ridaffären än på en civilklädd person som precis gnuggat sig mot en häst. Dvs personen som snörvlar över de tokrena ridkläderna fejkar inte. Detta är en tanke jag har, kanske har jag fel och personen från inlägget jag svarade på fejkade dramatiskt allergi mot stöv som inte fanns.)

Hur många människor ser man egentligen ute i samhället i ridkläder? Jag bor kanske konstigt, men för mig är detta verkligen ett icke-problem, jämfört med mycket annat. Jag ser kanske en person i ridkläder någon gång i månaden max.
Vi har ett stall nära ICA, så det ser man ofta. Fast jag tycker inte att de gör fel.

Jag skulle gärna vilja se en mer utbredd kunskap om allergi. Att alla kunde lite om de mest vanligt förekommande och om de mest "alvarliga" allergierna. Så kanske den som just mumsat en snickers sätter sig hos hundarna bak i bussen. Och tunnelbaneföraren kanske väntar på hundägaren som springer för att hitta rätt vagn. Och affärerna kanske låter bli att sälja nötter i lösvikt/placerar dem så att inte alla MÅSTE gå förbi.

Den kunskap jag har, har varit dyrköpt för andra - jag har en gång köpt jordnötter till jobbets fruktfat :o och även burit med mig starkt luktande blommor dit :o:o (en gång är ingen gång, två gånger...:banghead:). Det blir så lätt att det bara fokuserar på pälsdjuren och där har vi problemet att bland de som blir riktigt allergiska finns det andra som är rädda eller bara tycker att det är äckligt med djur.

När jag (efter att ha klantat mig TVÅ gånger), försökte lära mig mer, hittade jag ganska lite "riktig" kunskap. Grova siffror är lätta att hitta, men inte den typ av materiell som man kan planera utifrån. Vad som är lämpligt att göra beror på hur många som är drabbade, hur hårt de drabbas och vilka begränsningar det ger i deras vardag. Att bara börja ställa nya, ogenomtänkta krav på ridskolor riskerar att ge väldigt lite i relation till vad det kan komma att kosta. Ett riktigt underlag ger dessutom förståelse.

Jag tycker att man kan göra det man kan för att ta hänsyn. Dvs om möjligt inte ha ridkläder på sig om man kan undvika det. I vissa lägen kanske det är svårt att undvika. Men att försöka ta hänsyn till varandra kan ju inte vara fel.

Surt att erkänna det - men just detta med att just häst skulle vara ett större problem än med häst, katt mfl olika källor har nog ett visst samband med vilka det är som har detta i sina kläder.
Det börjas redan i skolan där det skojjas och retas om att tjejerna luktar häst och ungjävlarna går bakom och nyser helt hittepå osv. Men aldrig att jag sett något sådant av att någon haft hund eller katt hemma. Ytterligare ett område med visst inslag av diskriminering.

Att det finns enstaka studier/rapporter som beskriver att "samband kan finnas" betyder inte att man kan dra slutsatser om att det är så.

"annorlunda tarmflora misstänks ge allergier" betyder inte "annorlunda tarmflora ger allergier".

Du missar att det är frågetecken och hypoteser när du kommer med ditt påstående.

Surt att erkänna det - men just detta med att just häst skulle vara ett större problem än med häst, katt mfl olika källor har nog ett visst samband med vilka det är som har detta i sina kläder.
Det börjas redan i skolan där det skojjas och retas om att tjejerna luktar häst och ungjävlarna går bakom och nyser helt hittepå osv. Men aldrig att jag sett något sådant av att någon haft hund eller katt hemma. Ytterligare ett område med visst inslag av diskriminering.
hund, katt mfl - skulle det vara, men det kopplade nog de flesta!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
557
Senast: cassiopeja
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 395
Senast: valpköpare
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Behöver ventilera. Få lite frisk luft i en annars ganska het luft. Min partner har barn sedan innan. Vi hade en rätt bra relation... 2
Svar
39
· Visningar
4 912
Senast: Ciccio
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Den här dagen har varit osedvanligt seg. Jag sov länge i morse och jag tog en tupplur senare på dagen. Enligt väderprognosen igår så...
Svar
0
· Visningar
1 036
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka