Bukefalos 28 år!

Allergisk häst

Lokkur

Trådstartare
Hej! Jag har en häst som har någon slags allergi, just vid denna tiden på året börjar han hosta, sist gång var de 2007 han hosta men har gjort det i år igen, Tror de var en rätt blöt sommar då också. Men i mellan där har han inte hostat, några gånger kan de hända på en månad men inte som de är nu.

har vart inne på hästsjukhus för att kolla vad de kan vara, 2007 var vi inne säkert 4 gånger utan att de riktigt hitta vad det kunde vara, när de tillsut typ "gissa" att de kunde vara en allergi (typ, gräset eller nån slags pollen) Men tycker att han borde hosta direkt när han kommer ut på sommarbete i maj då om de nu är gräset han är allergisk mot.

I år börja han hosta i slutet av juni, väldigt slemmigt, (har varit en höstig sommar så antagligen har de som han är allergisk mot redan kommit fram) tog bort han från gräset direkt och han sluta hosta slemmigt, men kunde göra nått hostande ibland. Han går nu på luftvidgande och slemlösande, eftersom han var lite röd i luftrören.
Men om de nu är pollen eller något som han är allergisk mot så kan han inte gå på detta hela hösten.

Utan då kommer min fråga om de är någon som har liknande "problem" eller har host häst och har provat något "naturmedicin"? Finns ju mycket som är förebyggande.
Eller är de någon som har nån mer allergisk häst som kan ge mig ett bra tips?=)

Mvh Sandra
 
Senast ändrad:
Sv: Allergisk häst

Min är allergisk mot björkpollen.

Första året fick han slemlösande och kortisoninhalationer, men sen till nästa år visste vi ju, och då får han "bara" kortisoninhalationer.

Olika växter/gräs blommar olika tider på sommaren, det är inte så att ett gräs har höga pollenhalter heeela sommaren, så inte i sig konstigt att hästen inte reagerar i maj men senare.

Dock, om din häst inte hostat sen 2007 skulle jag inte gissa på allergi utan på något annat. När det blir blött och 'kallt' osv så blir det värre för hosthästar/dammhästar. Du skriver din kunnat hosta någon gång/månad, och det får mig att fundera på om det är något i närmiljön som ligger och retar, sen när det ovanpå blir fuktigt och rått på hösten så tippar det över kanten?

REGN är perfekt vad gäller pollen, det gör pollenhalterna myyyycket lägre.
Han togs av betet i juni, men är fortfarande dålig 2 mån senare? Då skulle jag tyvärr gissa på något i närmiljön/stallmiljön som triggar =/

Har det provtagits något, gjort en lungsköljning?

En bekant fick svåra hostbesvär på sin häst, även där så allergi men mot vaad? Visade sig efter utredning och sköljning etc att hästen var reagerade på mögel. Knepigt, den stod ju på lösdrift? Men hela lösdriften tömdes och desinficerades - och hästen är idag ua och tävlar igen. Så, även om man tänker 'nej det kan ju inte finnas damm/etc i stallet/lösdriften/osv' så tänk noga på allt som det skulle kunna vara.
 
Sv: Allergisk häst

Min är allergisk mot björkpollen.

Första året fick han slemlösande och kortisoninhalationer, men sen till nästa år visste vi ju, och då får han "bara" kortisoninhalationer.

Olika växter/gräs blommar olika tider på sommaren, det är inte så att ett gräs har höga pollenhalter heeela sommaren, så inte i sig konstigt att hästen inte reagerar i maj men senare.

Dock, om din häst inte hostat sen 2007 skulle jag inte gissa på allergi utan på något annat. När det blir blött och 'kallt' osv så blir det värre för hosthästar/dammhästar. Du skriver din kunnat hosta någon gång/månad, och det får mig att fundera på om det är något i närmiljön som ligger och retar, sen när det ovanpå blir fuktigt och rått på hösten så tippar det över kanten?

REGN är perfekt vad gäller pollen, det gör pollenhalterna myyyycket lägre.
Han togs av betet i juni, men är fortfarande dålig 2 mån senare? Då skulle jag tyvärr gissa på något i närmiljön/stallmiljön som triggar =/

Har det provtagits något, gjort en lungsköljning?

En bekant fick svåra hostbesvär på sin häst, även där så allergi men mot vaad? Visade sig efter utredning och sköljning etc att hästen var reagerade på mögel. Knepigt, den stod ju på lösdrift? Men hela lösdriften tömdes och desinficerades - och hästen är idag ua och tävlar igen. Så, även om man tänker 'nej det kan ju inte finnas damm/etc i stallet/lösdriften/osv' så tänk noga på allt som det skulle kunna vara.


Ja han hostar endast sommartid nån gång i månaden och då står han ju inte inne i stallet. Han har inte tagits helt bort från gräset då vi inte har grushagar utan han går på "nerbetat" gräs. och blir bättre av att ta bort honom från där de växer mycket. Olika veterinärer har tittat på honom sammanlagt 6 gånger nu. och alla gissar på allergi, (Den första visste inte alls vad de var) eftersom blodprover och dyl inte har visat något annat. De dom gissa på att varför han fortfarande hosta efter jag tatt bort honom från gräset är att slemhinnorna var känsliga och minsta lilla som kommer in i luftrören har gjort att han hostat.

Eftersom ja visste han alltid börja hosta sensommaren/hösten så har jag ju minskat ner på gräset genom att ställa han i en hage i hagen, och har därför inte hostat dom andra åren, men eftersom hösten var tidig i år så hann jag inte "mota de"

ja självklart kan de vara stall miljön, men då tycker jag att han borde hosta vintertid då han står inne ca 12 h/dygn?
 
Sv: Allergisk häst

Om man misstänker allergi så är ofta luftrörsvidgande dumt. Det bara förvärrar problemet då de drar ner än mer pollen/vad det är i luftvägarna.

Så är han så irriterad att andningen är ansträngd, eller varför får han det luftrörsvidgande?

Men ja, om han bara hostar sommartid och inte är installad något än, då låter det som han reagerar på något i luften/gräset ja.
 
Sv: Allergisk häst

Om man misstänker allergi så är ofta luftrörsvidgande dumt. Det bara förvärrar problemet då de drar ner än mer pollen/vad det är i luftvägarna.

Så är han så irriterad att andningen är ansträngd, eller varför får han det luftrörsvidgande?

Men ja, om han bara hostar sommartid och inte är installad något än, då låter det som han reagerar på något i luften/gräset ja.

Han har även ett slemlösande medel som inte hjälper helt ensam, därav de luftvidgande , för de "samarbetar" fick jag förklarat av veterinären.

Och han har gått på de nu i 2 veckor och kanske hostat 3-4 gånger så nån verkan gör de ju=)
Utan de jag ville ha hjälp med i fall de fanns något förebyggande, och har sökt nu på internet och fick fram ett som hette Breeth free, som ska hjälpa hästar med luftvägs problem. Står om de längre ner på sidan! http://www.mamut.net/tabystallofoder/subdet94.htm
Har mailat dom och frågat om de tyckte att de var en ide att prova på min häst.

Jag har pollen allergi själv och när de är höga halter ute kan ja känna av att de kan bli lite tungt att andas, och antar att de är liknande för hästar och då är ju luftvidgande de som gör att de andas bättre! vet att veterinärer kan vara "glada" i att medicinera mer än vad de borde, därför ja ville se om någon hade ett annat tips.
Som sagt går han på knappt något gräs utan får blött hö nu! Men man vill ju hjälpa honom så mycke de går, och de var de ända medel jag hitta som inte var massa kemikalier i!
 
Sv: Allergisk häst

Lakritsrot påstås vara hostdämpande.

Breathe Free gör knappast någon skada, sen om det hjälper är ju en annan fråga. Men är ju bara prova om du vill =)
 
Sv: Allergisk häst

Jaså? Lakrisrot, skadar ju aldrig att prova!
har även hittat Mucolyt,
Till hästar, som ofta har luftvägsproblem, tillfälliga hostanfall, besvärad andning. Även hästar som går i en dammig miljö kan ha hjälp av Mucolyt.
Ger tunnflytande bronkialism - damm och smittoämnen kan lättare hostas upp av lungorna

Så denna funderar jag mer på en den förra, just att den hjälper till att få upp de som hamnat i lungorna!


Tack ialf för hjälpen=)
 
Sv: Allergisk häst

Min ponny har haft två allergiska reaktioner vid den här tiden på året, en för två år sen och en helt nyligen. Hon har reagerat med att bli svullen, fått irriterade slemhinnor i munnen och bubblig på kroppen. Vet ordinerade 10 antihistamintabletter (samma som till människa) per dag i 3 dagar och så fick hon cortisontabletter första dagen. Är det allergi det är frågan om borde den typen av medicinering hjälpa. Vår pålla blev bra direkt båda gångerna, symptomfri inom ett dygn.

Men mixtra inte själv utan kolla med vet. Det jag beskriver är ju inte heller någon luftvägsallergi, men behandlingen kan delvis vara den samma. Så vitt jag vet kan man inte förebygga allergi, bara försöka förstå vad som utlöser det och undvika det.
 
Sv: Allergisk häst

Det är inga problem att Allergi testa hästar idag med ett vanlig blodprov som skickas till Tyskland eller Danmark. Så få man reda på vad de är allergiska mot. Vi har 3 hästar som numer går eller har gått på hyposensibilisering och dessa är symptom fria och en har slutat med det och är fortvarande frisk. (Islandshästar)
En har bara pollen, en har pollen, mygg (ej knott) och kvalset, den som har slutat hade pollen och kvalster.
 
Sv: Allergisk häst

Det är inga problem att Allergi testa hästar idag med ett vanlig blodprov som skickas till Tyskland eller Danmark. Så få man reda på vad de är allergiska mot. Vi har 3 hästar som numer går eller har gått på hyposensibilisering och dessa är symptom fria och en har slutat med det och är fortvarande frisk. (Islandshästar)
En har bara pollen, en har pollen, mygg (ej knott) och kvalset, den som har slutat hade pollen och kvalster.


ja de lät ju faktiskt intressant! har faktiskt pratat på att göra detta om det händer samma sak igen nästa år så man får ett svar! Vad kosta de att göra de?
Nu har behandlingen med luftvidgande och slemlösande slutat (i onsdags) och han ahr gjort nått hostande precis i början på ridturen men sen inget alls, och ibland inte alls. Och har faktiskt märkt att det är dom dagarna jag har jobbigt att andas (Har astma)

har sökt och läst dag och natt nu de här med hosta. och står att nu just vid "pälsbyte" så är hästar som kan ha luftvägsproblem extra känsliga alltså immunförsvaret försvagas. Och de har varit en fuktig sommar/höst så det kan ju bidra till att han hostar "extra" mycket denna sommaren. Att de kanske är någon kedje reaktion, med någon slags allergi, med fukten samtidigt som han nu har pälsbyte.
han har alltid varit lite slö just vid pälssättningen.
Men samidigt har han inte hostat varje år heller. Utan de har hänt 2 gånger sammanlagt på 8 år.
Ja de finns liksom ingen logisk förklaring. eftersom de är på sensommaren/hösten han hostar. självklart kan han göra ett hostande i månaden året om, är de någon som precis sopat i stallgången eller borstat en smutisighäst där min häst står en stund kan han göra ett hostande eller två, men de är de ända veterinären kan se att han har lite känsliga luftvägar men inget jätte märkbart!

Ja nu har jag köpt Mucolyt.. Skall prova detta så fort medicinen har gått ur kroppen. Och detta är ett naturmedel för hästen med luftvägsproblem, för hästar med hostattacker och att det är lite slemlösande. Som man både kan ge som förebyggande och när det är "jobbigt". Ja svindyr var den:D men vad gör man inte för sina älskade hästar...:rofl:
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 359
Senast: Twihard
·
Hästvård Tänkte bara spåna om någon här har några idéer. Min häst hostar aldrig på hösten/vintern när han står inne på box på halm och äter hö...
Svar
12
· Visningar
1 892
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 982
Hästvård För någon månad sedan var jag till klinik och endoskoperade djuret då hon fått lite djupare hosta (två ggr vid igångsättning till...
Svar
2
· Visningar
777
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp