Allergivänliga hundar?

Eliseeh

Trådstartare
Hej, funderar att skaffa hund. Fast vi är ganska osäkra på ras eftersom det finns allergi i vår familj. Det finns ju nakenhundar, pudlar, frisé, havanais, lagotto osv. har ni några tips på bra familje allergi hundar? :D:D
 
Sv: Allergivänliga hundar?

beror helt och hållet på VAD det är hos hundar som personen/-erna är allergiska emot. En del hundar som vissa allergiker "tål" blir andra knalldåliga av. De du har räknat upp sammanfattar mina alternativ till "allergivänliga" hundar (utom nakenhunden, den hade jag inte tänkt mig :) ) enklaste sättet är nog att göra som alla andra, en lista utifrån alla raser på hundar som kan vara lämpliga för er avseende aktivitetsnivå och liknande, och sedan gallra ut de hundar som inte tåls genom att träffa just sådana hundar. Sedan kan många iaf vuxna (men inte alla) vänja sig vid djur de egentligen inte tål, och på längre sikt tåla dem bättre. Exempel: min kille, knallallergisk mot de flesta pälsdjur. Jag är kattägare. Första gångerna jag kom på besök (och hade katten med mig, kunde ju inte lämna honom ensam i tre dygn :) ) fick min kille problem med andningen och fick inhalera några gånger. Efter ett halvår var det inga andningsbesvär alls, lite klåda när han kelat med katten, och nu är det inga besvär över huvud taget, om han inte gnuggar ögonen i kattens päls :D så mycket går i allergiväg, bara personen ifråga är motiverad och kan acceptera lite besvär i början
 
Sv: Allergivänliga hundar?

Försök ta reda på vad ni är allergiska mot och försök träffa flera hundar av de raser som känns aktuella innan ni bestämmer er.

Att rekommendera vilken ras ni ska ha är omöjligt utefter att ni bara är allergiska. Det är en sak i sig att ta hänsyn till, men att det är en ras som passar er när det gäller skötsel, aktiveringsnivå osv är ju fortfarande lika viktigt.

Bland de hundar som anses allergivänliga kommer jag också på Soft Coated Wheten Terrier och dvärgschnauzer (alla schnauzrar skulle jag gissa, men det är dvärgen jag har mest koll på).

Dessa raser (förutom nakenhunden) är allergivänliga eftersom de inte fäller och då kommer mindre av hundens "mjäll" (eller snarare hus/produkter från huden) ut och sprids till oss.
Man kan också vara allergisk mot saliven, och då hjälper det inte med icke- fällande hundar.

Jag har också en kompis där fällning inte är några problem, men djuren måste vara långhåriga, annars blir hon rejält allergisk.

Är alla i familjen allergiska förresten? Dessa raser kräver pälsvård i form av borstning och klippning/trimning, vilket kan ställa till det för allergin just under de stunderna.
 
Sv: Allergivänliga hundar?

labradoodle o cockerpoo har de väl tagit fram speciellt för allergivänligheten?
Är själv väldigt inne på labradoodle till nästa hund.
 
Sv: Allergivänliga hundar?

labradoodle o cockerpoo har de väl tagit fram speciellt för allergivänligheten?
Är själv väldigt inne på labradoodle till nästa hund.

Mhm...För just labrador är det väldigt få allergiker som tål, så det är med största sannolikhet BS.

För övrigt är båda du nämner blandraser som knappast ger några garantier öht.
 
Sv: Allergivänliga hundar?

labradoodle o cockerpoo har de väl tagit fram speciellt för allergivänligheten?
Är själv väldigt inne på labradoodle till nästa hund.

Om man nu blandar in Pudel för att få allergi vänligare päls, varför inte köpa en renrasig Pudel istället:confused:
Här är ju risken stor att Labben slår igenom och då är den ju inte specielt allergi vänlig....
 
Sv: Allergivänliga hundar?

Några goda vänner till mig har en pumi, den rasen klarar tydligen många allergiker. I allafall så klarar manne i familjen, som verkligen är sjukt allergisk mot pälsdjur, hunden jättebra. kanske kan vara nåt att titta vidare på?
 
Sv: Allergivänliga hundar?

Det är väldigt individuellt hur en allergiker reagerar. En del tål raser andra inte kan vara i närheten, andra tål enstaka hundar men inte andra av samma ras och så vidare. Sedan beror mycket på hur allergikern mår för övrigt. en förkylning kan göra att man inte tål en hund man inte har problem med annars.

Många gånger kan någon som är allergisk vänja sig, som någon skrev längre upp. Men risken finns att det blir tvärtom, det går bra i månader eller år, och så blir man superallergisk.
 
Sv: Allergivänliga hundar?

Det finns egentligen inga allergivänliga raser. Däremot finns det hundar med mer eller mindre allergener.
 
Sv: Allergivänliga hundar?

Som de andra säger så är allergi oerhört individuellt.
Kan ta mig och min far som ex.

Jag reagerar på långhåriga hundar.
Det tar ca 10-15 minuter inomhus innan det sätter sig på andningen.
Men tex pudel funkar fint, även rottweiler.

Min far däremot tål inga hundar alls, inte ens pudel och liknande.
Han tålde inte min och pojkvännens rottweiler.
Men hans allergi påverkar inte andningen.
Han får istället röd och irriterat/kliande hud när han kommer i kontakt med hunden, samt röda och svullna/rinnande ögon.
 
Sv: Allergivänliga hundar?

Hej!
Jag har allergi o astma. Klarar inga hundar som fäller päls.
Schnauzer och andra trimraser går bra om de trimmas ofta.

Klappar jag en Golden eller Schäfer så får jag andnöd o näsan o ögonen rinner.

Däremot så klarar jag mina hundar jättebra, kände lite när den ena var valp.
Men, då hade hon mycket underull som jag var tvungen att kamma bort.

Men var försiktig när du skaffar valp, är inget kul alls att behöva lämna tillbaka den.
Hitta den ras du/ni vill ha. Försök att besöka uppfödare och gosa med valpar o hundarna deras.
Har ni tur så kanske ni kan får låna en hund av någon uppfödare ett tag, för att se om ni klarar av rasen.
Jag vet att några uppfödare har gjort så i vissa fall där kemin har stämt mellan dem.
Lycka till!
 
Sv: Allergivänliga hundar?

Men var försiktig när du skaffar valp, är inget kul alls att behöva lämna tillbaka den.
Hitta den ras du/ni vill ha. Försök att besöka uppfödare och gosa med valpar o hundarna deras.
Har ni tur så kanske ni kan får låna en hund av någon uppfödare ett tag, för att se om ni klarar av rasen.
Jag vet att några uppfödare har gjort så i vissa fall där kemin har stämt mellan dem.
Lycka till!

Håller med bortsett från en sak: Träffa inga valpar förrän ni bestämt er. Kan ju vara bra att kolla så man tål även valppälsen men som sagt, bestäm ras först. Det är så lätt att fastna för söta valpar så man glömmer resten.
 
Sv: Allergivänliga hundar?

Jag har två "allergivänliga" hundar av rasen Irish soft coated wheaten terrier (även kallade softisar). Jag vet inte exakt hur det ligger till, men jag har för mig att denna hundras inte har samma utsöndring av vissa ämnen i huden som den 'vanliga' hunden. Jag är lite allergisk mot pälsdjur och jag klarar av mina hundar utan några problem. :)
Men som sagt, det är väldigt olika från person till person och bäst är att prova sig fram. Kolla på flera olika raser innan. =)
 
Sv: Allergivänliga hundar?

labradoodle o cockerpoo har de väl tagit fram speciellt för allergivänligheten?
Är själv väldigt inne på labradoodle till nästa hund.

Jag tror precis som många skev att det är BS och endast ett säljnings knep. jag vet blandning av dessa raser som fäller vilket många lovar att de inte gör.
 
Sv: Allergivänliga hundar?

En kompis till mig har en Cotton de Tulear, de ska tydligen inte fälla som "vanliga" hundar och funkar därför för en del allergiker. Kompisens kusin är allergisk men tål just denna.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
Svar
14
· Visningar
403
Senast: Gnist
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 140
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 065
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 924
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp