Bukefalos 28 år!

Allmänna fodertråden

Jag har ju glott igenom typ 100 sidor hundfoder och läst på säkert hälften men blir bar gröt i huvet. Tack för svar!
 
Jag är permanent skadad av att jobba på ett lager med djurfoder. :angel:

Då vet du kanske vilka foder förutom Magnussons spannmålsfria samt standart som innehåller väldigt få ingredienser? Tycker det är så mycket olika ärtor, kikärtor, nypon osv i alla bättre foder. Lite örter överlever jag men känner mig skeptisk när ingredienslistan är som en halv bibel.
 
Då vet du kanske vilka foder förutom Magnussons spannmålsfria samt standart som innehåller väldigt få ingredienser? Tycker det är så mycket olika ärtor, kikärtor, nypon osv i alla bättre foder. Lite örter överlever jag men känner mig skeptisk när ingredienslistan är som en halv bibel.
Simpsons Premium har inte så många ingredienser - om det är det som är viktigast. Jag tycker att det är ett OK foder som funkat bra hos oss, även om jag tycker Acana har bättre innehåll ( trots fler ingredienser :) )Bra pris hos bitiba eller zooplus. Exempel lammfodret:
Ingredienser:
Lamm (minst 45% - torkat lamm, urbenat lamm, lammfett) potatis (minst 26%) betmassa, bryggerijäst, lammsky, torkade ägg, laxolja, mineraler, linfrön, vitaminer, yucca-extract, tranbär, nukleotider, mannan-oligosackarider (MOS), frukto-oligosaccharider (FOS), glulosamin, MSM, kondroitin.
Analytiska beståndsdelar: Protein 25%, olja 14%, fibrer 3,5%, aska 11%, kalcium 2,09%, fosfor 1,14%, omega 6 2,95% och omega 3 1,72%.
 
Idag har vi börjat med Taste of the Wild. Ska bli intressant att se hur det fungerar, åt med stor aptit gjorde hon i alla fall. :up:
 
Kanske står om detta tidigare i tråden men den är ju ganska lång nu...
Att ge torrfoder torrt till unghund/vuxen, vad är nackdelarna?
Hon får mest färskfoder men jag har inte frysutrymme nog för att enbart ge det. Kompletterar med 1 dl torrfoder som hon får till lunch. Uppblött i nuläget men skulle i vissa fall vara skönt att slippa det.
 
Kanske står om detta tidigare i tråden men den är ju ganska lång nu...
Att ge torrfoder torrt till unghund/vuxen, vad är nackdelarna?
Hon får mest färskfoder men jag har inte frysutrymme nog för att enbart ge det. Kompletterar med 1 dl torrfoder som hon får till lunch. Uppblött i nuläget men skulle i vissa fall vara skönt att slippa det.

Blöter aldrig torrfodret till mina hundar.
 
Kanske står om detta tidigare i tråden men den är ju ganska lång nu...
Att ge torrfoder torrt till unghund/vuxen, vad är nackdelarna?
Hon får mest färskfoder men jag har inte frysutrymme nog för att enbart ge det. Kompletterar med 1 dl torrfoder som hon får till lunch. Uppblött i nuläget men skulle i vissa fall vara skönt att slippa det.
Jag blöter till mina glupska, de tar lite längre tid för dom att äta då men han som plockar en kula i taget äter torrt. Inga problem :)
 
Har ni tips på färskfoder till liten vovve? :)
Försöker få min chihuahua att byta från torrfoder, testat att ge mush vaisto bollar men hon vägrar äta det :rofl:

...eller tips på bra torrfoder mottages också, risken finns väl att hon ratar allt färskfoder
 
Har ni tips på färskfoder till liten vovve? :)
Försöker få min chihuahua att byta från torrfoder, testat att ge mush vaisto bollar men hon vägrar äta det :rofl:

...eller tips på bra torrfoder mottages också, risken finns väl att hon ratar allt färskfoder
Vom og hundemat har också bollar :) Pure natural tror jag också det heter som även det har bollar, båda finns iaf på djurmagazinet i min stad :)
 
Har ni tips på färskfoder till liten vovve? :)
Försöker få min chihuahua att byta från torrfoder, testat att ge mush vaisto bollar men hon vägrar äta det :rofl:

...eller tips på bra torrfoder mottages också, risken finns väl att hon ratar allt färskfoder
Har du testat att blanda ut det med varmt vatten? :)
 
Japp. Sherlock äter Nordic SP+ (halv"mosad" puck) sedan ett tag tillbaka men slängde sig inte över maten utan var lite tveksam en stund innan han åt, och då med god aptit. Jag började fundera på om maten fått tina för lite och han småogillade att den var kylskåpskall. Så jag testade att hälla lite varmt vatten på maten och nu är det ingen tvekan alls.
Det ska alltså inte bli nån soppa utan han får väl typ 2 matskedar vatten på 150g mat.
 
Japp. Sherlock äter Nordic SP+ (halv"mosad" puck) sedan ett tag tillbaka men slängde sig inte över maten utan var lite tveksam en stund innan han åt, och då med god aptit. Jag började fundera på om maten fått tina för lite och han småogillade att den var kylskåpskall. Så jag testade att hälla lite varmt vatten på maten och nu är det ingen tvekan alls.
Det ska alltså inte bli nån soppa utan han får väl typ 2 matskedar vatten på 150g mat.
Min är tvärtom, han vill ha det kallt och helst fryst! När han är i sina kinkiga perioder får den absolut inte ha blivit varm. De är lustiga de små liven! :D
 
Japp. Sherlock äter Nordic SP+ (halv"mosad" puck) sedan ett tag tillbaka men slängde sig inte över maten utan var lite tveksam en stund innan han åt, och då med god aptit. Jag började fundera på om maten fått tina för lite och han småogillade att den var kylskåpskall. Så jag testade att hälla lite varmt vatten på maten och nu är det ingen tvekan alls.
Det ska alltså inte bli nån soppa utan han får väl typ 2 matskedar vatten på 150g mat.

Intressant. Ska definitivt testa, tack för tipset!
 
Hade planer på att läsa igenom hela tråden först innan jag frågar men med rätt begränsad tid så chansar jag på att frågan ej varit uppe innan :angel:

Har någon av er varit eller hört talas om någon som varit i kontakt med personalen på Standardt för foderrådgivning? Jag var med i en grupp på fb som hette något i stil med "allergiska hundar" där många lovordade deras rådgivning. Resultatet hade i många fall blivit att allergisymptomen försvunnit eller blivit mkt bättre efter deras rådgivning.
 

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
19 159
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 037
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 434
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 898
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp