Bukefalos 28 år!

Allmänna fodertråden

Svartbrun, korvformad men fast och ganska torr. Tex mina valpar som äter färskfoder, deras skitar är så torra att man kan plocka dem från golvet med två fingrar och få med hela korven, och utan att det blir fläckar. Bra förklaring va! :D
Mycket bra förklaring, tack så mycket!! :D
 
Kanske inte passar in här men..

Är det någon som ger glyco-flex från aptus? Är ni nöjda? Eller har ni funderat på det men sen börjat ge något annat? :D
 
Min affär hade 50% rea på Harmony by Dogman Adult Sensitive Grain-free.
Tyckte innehållet var okej och lågt i fett så därav fick en säck följa med hem. Någon som gett detta?

Färsk forell (25%), sötpotatis (24,5%), laxmjöl (14%), potatisstärkelse (11%), torkat betfor (socker borttaget), torkade ärtor (6%), potatismjöl (3%), dikalciumfosfat, proteinhydrolysat, forellmjöl (1%), laxolja (1%), torkade örter, torkad jäst, torkad cikoria, torkad yucca.
 
Kan man ge hundar rått kött, olika då typ kycklingvingar, lever, hjärtan osv som köps i matvarubutiker? Färskt eller fryst?
Måste man ge tillskott eller har de olika kötten tillräckligt i sig för att tex under en veckas utfodring får hunden i sig det den bör? ( + en del grönsaker har jag förstått är bra att ge?)

Eller är det enklare/bättre att köpa de färskfoder som kommer som plättar och korvar?
 
Kan man ge hundar rått kött, olika då typ kycklingvingar, lever, hjärtan osv som köps i matvarubutiker? Färskt eller fryst?
Måste man ge tillskott eller har de olika kötten tillräckligt i sig för att tex under en veckas utfodring får hunden i sig det den bör? ( + en del grönsaker har jag förstått är bra att ge?)

Eller är det enklare/bättre att köpa de färskfoder som kommer som plättar och korvar?
Läs på om BARF.
 
@Seabaz
Man brukar säga att det är viktigt att hunden får kött från 3 olika djurslag under tio dagar. Sedan så ska de ha olika % lever, ben, kött.
Man kan köpa från butiken och ge, jag låter det tina till rumstemperatur innan jag ger.
MEN det är en hel del att läsa på innan man ger. Jag har valt att köpa färdig barf (Mush Vaisto) medan jag läser på och sätter mig in. Det är ju särskilt viktigt om man har valp. :)
Det finns definitivt de som redan är insatta här och ger barf!
 
@vallhund @Pilot

Tack för svar, jag har läst på om barf och det är då dessa "plättar och korvar" kommit upp. Kanske för att jag bor i Australien? Men de länkar jag hittat har i alla fall varit mer färdigfoder som du kan köpa frysta plättar/biffar typ hamburgar-liknande, som tinas och ges till hunden
 
@vallhund @Pilot

Tack för svar, jag har läst på om barf och det är då dessa "plättar och korvar" kommit upp. Kanske för att jag bor i Australien? Men de länkar jag hittat har i alla fall varit mer färdigfoder som du kan köpa frysta plättar/biffar typ hamburgar-liknande, som tinas och ges till hunden

BARF är en hel vetenskap som kräver att man är bra påläst inom näring och de ämnen som hunden behöver, och vad som innehåller vad. Jag är inte bekväm med att laborera med maten själv, så därför ger jag hellre färskfoder. Är man tveksam om man har kunskapen eller ej, använd hellre helfoder så att du vet att din hund får i sig det den behöver. Sen kan man givetvis ändå ge en del rått som snacks, t ex. För min del blir det betydligt enklare och går också mycket snabbare.
 
För min del blir det betydligt enklare och går också mycket snabbare.

Och där var ett faktiskt svar till en av frågorna, tack.

Jag har inte ens nån hund än men planerar att skaffa en och därför läser jag på nu och ställer frågor. Jag vet att jag vill fodra den kommande hunden "så naturligt som möjligt" (förutsatt att hunden får vara frisk och klara av det) så därför mina frågor nu.
 
Jag vet att jag vill fodra den kommande hunden "så naturligt som möjligt" (förutsatt att hunden får vara frisk och klara av det) så därför mina frågor nu.

Ja precis, det är därför jag väljer färskfoder. Det är ju detsamma som BARF, men det är redan färdiglaborerat och bara att ta fram och tina istället för att mäta, väga osv. Det blir helt enkelt en smidigare vardag för oss.

(Just nu får han torrfoder dock, pga platsbrist i frysen och för att "vårt" färskfoder försvunnit från butikerna i vår stad... :down:)
 
Torrfoder med små kulor (viktigt!) Gärna mycket kött och helst utan spannmål (eller iaf så lite som möjligt) ska ha som godis samt lunch till vinthundsblandning som i huvudsak äter färskfoder/BARF

Blir ju tokig på att det inte alltid finns bild på storleken på foderbitarna på nätet :meh:
 
Torrfoder med små kulor (viktigt!) Gärna mycket kött och helst utan spannmål (eller iaf så lite som möjligt) ska ha som godis samt lunch till vinthundsblandning som i huvudsak äter färskfoder/BARF

Blir ju tokig på att det inte alltid finns bild på storleken på foderbitarna på nätet :meh:

Taste of the wilds valpfoder har pyttesmå bitar.
 
Ja precis, det är därför jag väljer färskfoder. Det är ju detsamma som BARF, men det är redan färdiglaborerat och bara att ta fram och tina istället för att mäta, väga osv. Det blir helt enkelt en smidigare vardag för oss.

(Just nu får han torrfoder dock, pga platsbrist i frysen och för att "vårt" färskfoder försvunnit från butikerna i vår stad... :down:)
Fast här motsätter jag mig lite faktiskt. Färskfoder är inte detsamma som barf då det är vitaminiserat och vissa innehållet spannmål :) Däremot finns "färdigt" barf i form av t ex Mush ;)
 
Hjälp igen... hund bajsar grönt av standart :cautious: köpte en liten påse Brit care sensitive med vilt (minns inte exakta namnet) då blir bajset ist ljusare och lösare..
Ger 2/3 färskfoder och 1/3 torrfoder per dag samt torrfoder som godis.
Jag känner mig seriöst matt på hela fodergrejen :wtf:
Vill ha relativt små foderkulor så det funkar som godis (behöver alltså inte va pyttesmå) jag vill inte ha ris eller mycket potatis som det varit i de två senast provade fodren. Är det typ acana med äpple jag kan välja på då eller?? :meh:
Jag beställer från animail eller vetzoo och fortsätter gärna med det.
 
Hjälp igen... hund bajsar grönt av standart :cautious: köpte en liten påse Brit care sensitive med vilt (minns inte exakta namnet) då blir bajset ist ljusare och lösare..
Ger 2/3 färskfoder och 1/3 torrfoder per dag samt torrfoder som godis.
Jag känner mig seriöst matt på hela fodergrejen :wtf:
Vill ha relativt små foderkulor så det funkar som godis (behöver alltså inte va pyttesmå) jag vill inte ha ris eller mycket potatis som det varit i de två senast provade fodren. Är det typ acana med äpple jag kan välja på då eller?? :meh:
Jag beställer från animail eller vetzoo och fortsätter gärna med det.

Jag gillar Taste of the wild, ger det till min valp. Valpfodrets kulor är verkligen så små att min valp knappt märker av det om han får en som belöning, så jag tänker att vuxenfodret kanske har lämplig storlek på kulorna.
 
Jag gillar Taste of the wild, ger det till min valp. Valpfodrets kulor är verkligen så små att min valp knappt märker av det om han får en som belöning, så jag tänker att vuxenfodret kanske har lämplig storlek på kulorna.

Ska kolla det en gång till! Minns jag rätt finns det dock bra stora eller små påsar, vill gärna ha typ 6 kilos säckar då hunden äter såpass lite samt jag har kasst med förvaringsmöjligheter :)
 
Ska kolla det en gång till! Minns jag rätt finns det dock bra stora eller små påsar, vill gärna ha typ 6 kilos säckar då hunden äter såpass lite samt jag har kasst med förvaringsmöjligheter :)

Det finns ett taste for the wild för "små raser" där säcken är 6 kg. Appalachian Valley heter det.
 

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 782
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 915
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 319
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 312
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp