Allmänna "Hjälp, jag har för mycket prylar!" - tråden del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har jag varit igång. Lagt upp två egna annonser på en mc-hjälm som är för liten för mig och en supersnygg brun skinnjacka jag vuxit ur.

Dessutom har jag hjälpt en nyseparerade kompis som är nybörjare på att sälja av grejer att lägga upp grejer på Marketplace.
 
Frågan kanske passar här, jag är inne i period då jag försöker rensa ut grejer.
Vad får man rensa bort och inte?
Jag har t. ex Kosta boda glas jag fått av någon i familjen, men jag använder de inte och tycker inte de är fina.
Hur tänker ni, är det okej att rensa ut sånt?

Såvida det inte är tex arvegods eller liknande, som kan ha högt affektionsvärde för givaren, så hade jag sålt utan dåligt samvete.

Jag rensar efter principen att det jag inte "aktivt" känner att jag vill ha/behöver/använder (lite beroende på vad det är) får stryka på foten.
 
Ska sälja lägenheten så rensar grejer. Men blir ju tokig på att sälja grejer! La ut en skapligt ny Ikea bokhylla för 50kr, ville bara att någon ska hämta den så det känns trist att slänga en så ny bokhylla. Massor med människor hör ju av sig och frågar om den är kvar. Men sen inget mer eller några följdfrågor.

Nu ledsnar jag och hivar den istället!
 
Såvida det inte är tex arvegods eller liknande, som kan ha högt affektionsvärde för givaren, så hade jag sålt utan dåligt samvete.

Jag rensar efter principen att det jag inte "aktivt" känner att jag vill ha/behöver/använder (lite beroende på vad det är) får stryka på foten.
Ja jag tänker också mer så. Är det arvegods eller liknande skulle jag inte bara göra mig av med det.
Ganska säker på att jag fått dem av min mamma, hon har en tendens att börja köpa saker i samma serie som hon ger födelsedagspresent/julklapp. Det är ju smart i teorin men om det är något jag inte tycker är så fint/opraktiskt tappar det ju lite poängen.
 
Har rensat i toalettskåpet.
Bort med alla saker där bästföredatum passerat med råge. Några som nyss gått ut har jag ställt fram för omedelbar användning.
Slängt ett par kammar - jag behöver inte 7 stycken på samma ställe.
Ställde dit några plastbyttor och satte saker i, som hörde ihop.
De har tidigare ofta ramlat omkull och tagit plats men nu håller de sig i byttan. Vilken skillnad det lilla gjorde!
Det blev gott om plats i skåpet.

Förhoppningsvis håller sig ordningen ett tag i alla fall. Alla i hushållet är inte lika noga.....
 
Ska sälja lägenheten så rensar grejer. Men blir ju tokig på att sälja grejer! La ut en skapligt ny Ikea bokhylla för 50kr, ville bara att någon ska hämta den så det känns trist att slänga en så ny bokhylla. Massor med människor hör ju av sig och frågar om den är kvar. Men sen inget mer eller några följdfrågor.

Nu ledsnar jag och hivar den istället!
Jag la ut en byrå för ett par veckor sedan. Var flera som hörde av sig de första två dagarna, en som kom och tittade men avstod. Sen helt plötsligt 3 dagar senare var det en som hörde av sig, betalade och bokade tid för att hämta den.
Så om du inte haft den ute så länge så ge det ett par dagar tänker jag (såvida du inte flyttar nu direkt?)
 
Har rensat i toalettskåpet.
Bort med alla saker där bästföredatum passerat med råge. Några som nyss gått ut har jag ställt fram för omedelbar användning.
Slängt ett par kammar - jag behöver inte 7 stycken på samma ställe.
Ställde dit några plastbyttor och satte saker i, som hörde ihop.
De har tidigare ofta ramlat omkull och tagit plats men nu håller de sig i byttan. Vilken skillnad det lilla gjorde!
Det blev gott om plats i skåpet.

Förhoppningsvis håller sig ordningen ett tag i alla fall. Alla i hushållet är inte lika noga.....
Badrummet är ett område som jag borde ta tag i... har lite för många skåp där med lite för mycket saker i :crazy: Försöker komma igång, men blir trött bara jag öppnar första skåpsdörren och stänger snabbt igen!
 
Frågan kanske passar här, jag är inne i period då jag försöker rensa ut grejer.
Vad får man rensa bort och inte?
Jag har t. ex Kosta boda glas jag fått av någon i familjen, men jag använder de inte och tycker inte de är fina.
Hur tänker ni, är det okej att rensa ut sånt?
Jag tycker absolut det är ok att rensa sådan man inte gillar, även om det varit presenter. Även saker jag ärvt som jag inte längre trivs med gör jag mig av med. I första hand försöker jag sälja, annars skänka hellre än slänga. När vi ärvde barnkläder så gav jag dem vidare till någon annan behövande, då kändes det fel att sälja det vi fått. Men just presenter/julklappar tycker jag är en annan sak.
 
Jag tycker absolut det är ok att rensa sådan man inte gillar, även om det varit presenter. Även saker jag ärvt som jag inte längre trivs med gör jag mig av med. I första hand försöker jag sälja, annars skänka hellre än slänga. När vi ärvde barnkläder så gav jag dem vidare till någon annan behövande, då kändes det fel att sälja det vi fått. Men just presenter/julklappar tycker jag är en annan sak.
Ja slänga saker undviker jag, skänker bort det mesta. Men ja man kan ju inte spara allt, det har jag inte plats för.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 934
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 370
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
11 12 13
Svar
250
· Visningar
16 639
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
21
· Visningar
1 081
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp