Bukefalos 28 år!

Islandshästtråden 2 - bilder, snack & frågor om isisar!

Nej jag vet inte heller riktigt, har bara sett detta hända med samma ekipage nu flera gånger och börjar väl dels tycka att hen inte borde få fortsätta hur länge som helst, framförallt inte när det gäller saker som påverkar hästens välfärd, och dels att det är rätt orättvist mot de andra som tävlar och faktiskt följer reglerna. Det var dock ingen slump att hen togs ut till utrustningskontroll den här gången - det var domaren som aktivt valde! All heder åt den domaren!
Det gillar jag. Det finns några bra domare där ute
 
Nej jag vet inte heller riktigt, har bara sett detta hända med samma ekipage nu flera gånger och börjar väl dels tycka att hen inte borde få fortsätta hur länge som helst, framförallt inte när det gäller saker som påverkar hästens välfärd, och dels att det är rätt orättvist mot de andra som tävlar och faktiskt följer reglerna. Det var dock ingen slump att hen togs ut till utrustningskontroll den här gången - det var domaren som aktivt valde! All heder åt den domaren!
Vilken tråkig grej :(

Jag tror att det kan vara svårt att få till hårdare straff/konsekvens för någon som upprepat haft skäl för diskning. Att bli av med dagens resultat är ju en logisk följd, det kan liksom inte ifrågasättas. Men något annat mer framåtsyftande/ avskräckande, typ en periods avstängning, tror jag kan vara svårt är få till. Det hade behövt regleras noga, med antal diskningar under hur lång period, spelar orsak roll, etc.

Däremot tror jag på systematisk uttagning till kontroll, dvs att domarna har sån koll att de begär det i personens första start för dagen. Och sen generellt utrustningskontroll innan prisutdelning, det trodde jag faktiskt var standard på större tävlingar.
 
Vilken tråkig grej :(

Jag tror att det kan vara svårt att få till hårdare straff/konsekvens för någon som upprepat haft skäl för diskning. Att bli av med dagens resultat är ju en logisk följd, det kan liksom inte ifrågasättas. Men något annat mer framåtsyftande/ avskräckande, typ en periods avstängning, tror jag kan vara svårt är få till. Det hade behövt regleras noga, med antal diskningar under hur lång period, spelar orsak roll, etc.

Däremot tror jag på systematisk uttagning till kontroll, dvs att domarna har sån koll att de begär det i personens första start för dagen. Och sen generellt utrustningskontroll innan prisutdelning, det trodde jag faktiskt var standard på större tävlingar.
Ja, det är nog svårt och det är väl därför det ser ut som det gör gissar jag. All heder åt duktiga domare som tar ut till extra utrustningskontroll dock!

Det här ekipaget hade redan placerat sig i två klasser innan kontrollen kom i den tredje - då blev de ju av med resultatet även i de tidigare klasserna (där det inte reds finaler och därför kollades inte alla).
 
Vi får hoppas domarna håller koll på ryttaren i fortsättningen.
Borde vara obligatoriskt med uppföljning på alla tävlingar/ avelsvisningar ett visst antal gånger vid upprepade missförhållande.
Då kan det bli förändring i ridning och hästvälfärd.
Börjar det påverka inkomsten för ryttarens tjänster så kan det bli en förbättring för hästarna bästa vid mer transparens och uppföljning inom sporten.
 
Vi får hoppas domarna håller koll på ryttaren i fortsättningen.
Ja, det tror jag att det gör. Som jag fattade det så var just den här utrustningskontrollen ett utslag av det - domaren valde ut vem hon fille kolla!
Borde vara obligatoriskt med uppföljning på alla tävlingar/ avelsvisningar ett visst antal gånger vid upprepade missförhållande.
Då kan det bli förändring i ridning och hästvälfärd.
Det är en väldigt bra idé! Då blir det inte ett disciplinärt straff, utan snarare en extra kontroll. Har du "fastnat" i utrustningskontrollen X antal gånger så blir det extra kontroller en tid framöver - lite som kontroller vid självscanning i mataffären :)
Börjar det påverka inkomsten för ryttarens tjänster så kan det bli en förbättring för hästarna bästa vid mer transparens och uppföljning inom sporten.
Mmmm.... man kan ju hoppas! Tyvärr är det fortfarande, efter alla dessa år, många som blir bländade av ett isländskt namn.
 
Mmmm.... man kan ju hoppas! Tyvärr är det fortfarande, efter alla dessa år, många som blir bländade av ett isländskt namn.
Det är alldeles för mycket sanning i det här. Är det fortfarande så att en random 'vanlig' person kan hoppa på flyget från Island och så fort hen (oftast han) landar så är hen expert på ridning, hovslageri osv oavsett brist på tidigare erfarenheter? :meh:
 
Dom får en kortare glansperiod. En del tycker det är coolt med helt nya tränare. Sociala medier styr mycket på gott och ont. Det är lite som kommer man från Thailand kan man laga Thaimat.
 
Dom får en kortare glansperiod. En del tycker det är coolt med helt nya tränare. Sociala medier styr mycket på gott och ont. Det är lite som kommer man från Thailand kan man laga Thaimat.
Jo, men smakar maten skit så slutar man äta? Jag har verkligen jättesvårt att förstå den hype som omger en del isländska namn! Vissa är naturligtvis jätteduktiga, men andra är inte det och hade absolut varit ”nobodies” om de hetat Kalle Svensson…
 
Idag åkte hon till sitt nya hem, min Mist.
Känns så tudelat. Otroligt skönt med bara en häst att rida här hemma. Men jag saknar henne väldigt mycket och går fortfarande med en känsla av att jag sålt ”fel” häst.
Beslutet är ju dock taget och nu hoppas jag av hela mitt hjärta att hennes nya ägare kommer älska henne som jag gjort.
 
Vilken tråkig grej :(

Jag tror att det kan vara svårt att få till hårdare straff/konsekvens för någon som upprepat haft skäl för diskning. Att bli av med dagens resultat är ju en logisk följd, det kan liksom inte ifrågasättas. Men något annat mer framåtsyftande/ avskräckande, typ en periods avstängning, tror jag kan vara svårt är få till. Det hade behövt regleras noga, med antal diskningar under hur lång period, spelar orsak roll, etc.

Däremot tror jag på systematisk uttagning till kontroll, dvs att domarna har sån koll att de begär det i personens första start för dagen. Och sen generellt utrustningskontroll innan prisutdelning, det trodde jag faktiskt var standard på större tävlingar.
Jag är ju inte så väldigt involverad i tävlingsvärlden just nu...
Nu tror ju jag att har man lite koll på tävlingar som pågår kan man se vem/vilka detta berör. Men jag håller med, regler ska gälla alla och att man ska ha koll på vad som gäller. Att man fortsätter att tävla oavsett att man gör konstiga saker är helt galet.
 
Det här med täcken. Flugtäcken för att vara specifik. Jag har inte behövt det i tidigare stall men det verkar som att det komma att behövas i årets sommarhage.

Regntäcken har jag hittat en modell som sitterperfekt (HW Amigo med rak front) men flugtäcken... Allt jag provar är fel på ett eller annat sätt, de flesta är för trånga i bogen (inklusive HW...) och på de flesta sitter magdelen på tok för långt bak. Sjukt frustrerande. Så konstigt byggd är han väl ändå inte :meh::confused:
 
Det här med täcken. Flugtäcken för att vara specifik. Jag har inte behövt det i tidigare stall men det verkar som att det komma att behövas i årets sommarhage.

Regntäcken har jag hittat en modell som sitterperfekt (HW Amigo med rak front) men flugtäcken... Allt jag provar är fel på ett eller annat sätt, de flesta är för trånga i bogen (inklusive HW...) och på de flesta sitter magdelen på tok för långt bak. Sjukt frustrerande. Så konstigt byggd är han väl ändå inte :meh::confused:
Jag är på G att köpa ett nytt så kan rapportera passform vad det blir. Jag har ett lippo i 125 som är bra storlek men glider bak, inte problematisk men jag brukar få fixa till när jag går till hagen. Mina andra två som är storlek 125 är för små nu så jag kommer gå upp till 135 troligtvis, din bus är ju också rätt stor så kanske 135 är bäst? Sen men hans generella vanor 😆 kanske jag skulle hålla mig borta från de allra flimsigaste i silver och liknande, där är Lippo rätt bra med lite tåligare tyg, jag har bara lite småhål från stenar han rullat sig på men annars är det fint efter 2 års flitig användning!
 
Jag är på G att köpa ett nytt så kan rapportera passform vad det blir. Jag har ett lippo i 125 som är bra storlek men glider bak, inte problematisk men jag brukar få fixa till när jag går till hagen. Mina andra två som är storlek 125 är för små nu så jag kommer gå upp till 135 troligtvis, din bus är ju också rätt stor så kanske 135 är bäst? Sen men hans generella vanor 😆 kanske jag skulle hålla mig borta från de allra flimsigaste i silver och liknande, där är Lippo rätt bra med lite tåligare tyg, jag har bara lite småhål från stenar han rullat sig på men annars är det fint efter 2 års flitig användning!
Problemet för mig är att de flesta flugtäcken jag provat ligger ok i allt annat men stramar över bogen. 135 blir antagligen inte bättre då :/ Har provat 135 på Fairfields som inte ens gick att stänga i 125, funkade inte det heller men av andra anledningar.

Vad menar du? Skulle min häst..? 🤣🤣🤣

Jo. Jag är ute efter något lite kraftigare.

Jag hittade ett rent flugtäcke utan magplatta på en superrea som jag beställde på vinst och förlust. Funkar det inte så får jag sälja vidare.
 
Problemet för mig är att de flesta flugtäcken jag provat ligger ok i allt annat men stramar över bogen. 135 blir antagligen inte bättre då :/ Har provat 135 på Fairfields som inte ens gick att stänga i 125, funkade inte det heller men av andra anledningar.

Vad menar du? Skulle min häst..? 🤣🤣🤣

Jo. Jag är ute efter något lite kraftigare.

Jag hittade ett rent flugtäcke utan magplatta på en superrea som jag beställde på vinst och förlust. Funkar det inte så får jag sälja vidare.
Jag upplever Lippo som generös i tyg över bogen med bra stretch där också så skulle prova det om jag var du!
 
Problemet för mig är att de flesta flugtäcken jag provat ligger ok i allt annat men stramar över bogen. 135 blir antagligen inte bättre då :/ Har provat 135 på Fairfields som inte ens gick att stänga i 125, funkade inte det heller men av andra anledningar.

Vad menar du? Skulle min häst..? 🤣🤣🤣

Jo. Jag är ute efter något lite kraftigare.

Jag hittade ett rent flugtäcke utan magplatta på en superrea som jag beställde på vinst och förlust. Funkar det inte så får jag sälja vidare.
Har du också testat HW Rambo? Det finns väl iaf ett flugtäcke i den serien. Nu kan ju min plutt i princip bara ha HW ponnytäcken men jag tycker det är stor skillnad i rymlighet över bogen mellan ex Rambo och Amigo!
 

Liknande trådar

  • Låst
Islandshäst Jag har sökt men tror inte det finns en dedikerad islandshästtråd, och många ämnen har trådar som är väldigt gamla, så tänkte vi som...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
104 405
Senast: Fazeem
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
54 55 56
Svar
1 105
· Visningar
72 754
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 580
Senast: Madalitso
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 833
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Magsjuk hund
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp