Allmänna fodertråden

Ska försöka få tag på Pondus och se vad vovve tycker om det och om hennes mage mår bra. Som sagt lite krångligare att gå tag i, men känns rätt i min mage 😄 Kostar 17-20 :- /dag, beroende på var jag handlar, men då får jag köra 5-10 mil enkel väg också...
Alternativ två just nu är Mush, enket att få ta på och skulle kosta 24:-/dag, och finns 3 km hemifrån...

Är det någon som vet - kan man blanda mellan olika färskfoder, beroende på tillgång?

Och - är det någon som vet hur hundars mättnadskänsla fungerar?
 
Ska försöka få tag på Pondus och se vad vovve tycker om det och om hennes mage mår bra. Som sagt lite krångligare att gå tag i, men känns rätt i min mage 😄 Kostar 17-20 :- /dag, beroende på var jag handlar, men då får jag köra 5-10 mil enkel väg också...
Alternativ två just nu är Mush, enket att få ta på och skulle kosta 24:-/dag, och finns 3 km hemifrån...

Är det någon som vet - kan man blanda mellan olika färskfoder, beroende på tillgång?

Och - är det någon som vet hur hundars mättnadskänsla fungerar?
Jag tror inte att det är några problem att blanda, bara hundens mage klarar det :) Jag skulle kunna och har blandat på 2 hundar men den tredje är lite känsligare och kan bli dålig i magen om man byter tvärt.

Jag har läst att man kan ge grönsaker om man upplever att de blir för hungriga. Typ morötter och sånt för att liksom fylla ut magen :) Jag har inte behövt ge mina något extra utan tycker att de verkat nöjda ändå :)
 
Ska försöka få tag på Pondus och se vad vovve tycker om det och om hennes mage mår bra. Som sagt lite krångligare att gå tag i, men känns rätt i min mage 😄 Kostar 17-20 :- /dag, beroende på var jag handlar, men då får jag köra 5-10 mil enkel väg också...
Alternativ två just nu är Mush, enket att få ta på och skulle kosta 24:-/dag, och finns 3 km hemifrån...

Är det någon som vet - kan man blanda mellan olika färskfoder, beroende på tillgång?

Och - är det någon som vet hur hundars mättnadskänsla fungerar?
Mina hundar har iaf känts mättare på färskfoder än på torrfoder (om en labrador nu någonsin blir mätt... :cautious: )

Blandade jag mellan torrfoder kraschade hundarnas magar färskfoder har jag blandat (dock ej med mush), och det funkade fint.
 
Hej!
Vi ska hämta en schäfervalp i september och har börjat kolla lite på valpfoder men jag blir så förvirrad.
Jag har läst en del på nätet och vissa säger att valpar av storvuxna raser inte ska få för mycket protein medan andra säger att valparna behöver mycket protein och fett. Ni som har bra koll kanske kan hjälpa mig?
Anledningen att vi inte kommer fortsätta med det uppfödaren har är för att vi anser att det är ett dåligt foder.
Vi har kollat på Orijen Large breed, Acana puppy large breed och Robur Mother & Puppy XL.
Är det något av dessa ni rekommenderar eller bör vi kolla på något annat? Slutligen vill jag testa ge schäfern Standardt men de har tyvärr inga rena valpfoder så det får vänta.

Här finns direktlänkar till de olika fodren vi har kollat på där ni direkt kan se lite av innehållet:
*Länk raderad av moderatorn*
 
Senast ändrad av en moderator:
Personligen upplever jag att många av färskfodren (och MUSH) ligger väldigt högt i fetthalt. Jag väljer ett foder som har lägre fetthalt bland färskfodren.
 
Vilket färskfoder rekommenderar ni till en 6-årig goldenhane som utför en del fysiskt krävande aktiviteter som agility och drag? Han är ganska svår att hålla i hull.
Tror inte nordic går att få tag i här i Luleå..
 
Vilket färskfoder rekommenderar ni till en 6-årig goldenhane som utför en del fysiskt krävande aktiviteter som agility och drag? Han är ganska svår att hålla i hull.
Tror inte nordic går att få tag i här i Luleå..
Pondus färskfoder är norrländskt. Tror det finns i Luleå.
 
Personligen upplever jag att många av färskfodren (och MUSH) ligger väldigt högt i fetthalt. Jag väljer ett foder som har lägre fetthalt bland färskfodren.
Instämmer, i princip alla färskfoder har enligt mig en mkt hög fetthalt. För oss har detta blivit knepigt då Ascot inte har särskilt hög förbränning, särskilt inte senaste året då han har ståt på kortison. Man kan ju bara dra ner mängden till en viss gräns... Under senaste halvåret har jag drygat ut hans mat (VOH, taste serien) men emzos viltfoder barf (ej fullfodr). Är mkt nöjd med det så har tänkt testa att gå över till Emzos fullfoder av viltkött som endast har tror jag 7 % fett (jmf med 15-20 % som de flesta färskfoder har).
 
Är sugen på att ge färskfodret ett nytt försök. Vilka finns det som är utan nöt, lamm och helst inte 100% kyckling?

Funderade på Sund Hundmats Vildand eller Emmzo Vilt fullfoder. Någon som har testat dem?
 
Är sugen på att ge färskfodret ett nytt försök. Vilka finns det som är utan nöt, lamm och helst inte 100% kyckling?

Funderade på Sund Hundmats Vildand eller Emmzo Vilt fullfoder. Någon som har testat dem?
Vi har precis gått över till Emmzo färskfoder (fullfoder), har dock köpt både vilt fullfoder och nöt fullfoder. Det har bara gått någon dryg vecka så kan inte direkt utvärdera än och då har Ascot endast ätit nöt sorten även om vi tänkt blanda. Vad vi hittills kunnat se är att han bajsar mer - möjligen pga av potatis- och betfibrerna?, han har varit lös i magen till och från (först bajsar bra sen lite löst) samt senaste dagarna inte varit jätteintresserad av maten. Att han har varit lite lös till och från samt haft lite dålig aptit behöver ju dock inte alls ha ngt med själva fodret att göra. Åtminstone hoppas jag verkligen inte det då Emmzo är en av de få färskfodren med låg fetthalt. Ska se till att han får viltfoder nu och se hur det blir.

Tidigare gav vi VoH taste nöt samt lam och kompletterade med Emmzo vilt barf för att få ner fetthalten samt kunna ge lite mer mat. Har dock varit lite orolig att han inte får i sig tillräckligt med vitaminer etc pga av den mindre mängden vi har varit tvugna att ge honom för att han inte ska gå upp i vilt (han äter kortison så vikten får vi kämpa med). Men har varit supernöjd med Emmzo vilt barf så tog därför beslutet att testa deras fullfoder.
 
@Acto Vad innebär viltkött? Var kommer köttet ifrån?
Har själv varit inne på att handla Emmzo, men min hund äter så lite att jag hållit mig till Mush. Vi har provat Mush vilt, men hon är sådär glad i det.
Nu blandar vi mellan Mush Vom och Mush Lamm kalkon kyckling. Vill hellre ge svenskt och ingen kyckling.
 
@Acto Vad innebär viltkött? Var kommer köttet ifrån?
Har själv varit inne på att handla Emmzo, men min hund äter så lite att jag hållit mig till Mush. Vi har provat Mush vilt, men hon är sådär glad i det.
Nu blandar vi mellan Mush Vom och Mush Lamm kalkon kyckling. Vill hellre ge svenskt och ingen kyckling.
Råvarorna i alla av Emmzos foder som jag har kollat är svenskt (förutom om lax ingår, då är den från Norge). Deras viltvariant - både barf och fullfoder - ska bara innehålla svenska råvaror, jag kommer dock inte ihåg vilka djurslag som ingår. Har kollat upp detta innan så återkommer när jag kommer ihåg/hittar informationen. Om jag minns rätt så kan djurslagen variera något beroende på tillgång (kan dock minnas fel).
 
Är sugen på att ge färskfodret ett nytt försök. Vilka finns det som är utan nöt, lamm och helst inte 100% kyckling?

Funderade på Sund Hundmats Vildand eller Emmzo Vilt fullfoder. Någon som har testat dem?
ger emmzo, jättenöjd med den :)Dock är den rätt fettsnål, så det beror lite på om din hund är lätt elelr svår tt hålla i hull. För mina två matvrak är den kanon!
 
Råvarorna i alla av Emmzos foder som jag har kollat är svenskt (förutom om lax ingår, då är den från Norge). Deras viltvariant - både barf och fullfoder - ska bara innehålla svenska råvaror, jag kommer dock inte ihåg vilka djurslag som ingår. Har kollat upp detta innan så återkommer när jag kommer ihåg/hittar informationen. Om jag minns rätt så kan djurslagen variera något beroende på tillgång (kan dock minnas fel).
@Pilot
Nu har jag svaret gällande djurslag i viltvarianten:
”Viltköttet innehåller det som jaktsäsongen ger; älg, rådjur, hjort och vildsvin. Det är djur som lever fritt i naturen. Allt är veterinärbesiktigat.”
 
Skulle hemskt gärna få lite tips och synpunkter kring valpfoder.

Jag har en 4månaders LH collie/labbe valp med goooood aptit. Har än så länge fortsatt med uppfödarens Pure Natural Puppy Large då det sas vara bra. Hon får 6 dl/dag och är fin i hull och päls. 12 kg kostar 580 kr (länk till produkt:*Länk raderad av moderatorn*

Vad säger ni om detta foder och rekommenderar ni något bättre/mer prisvärt alternativ? Ett foder med lägre energiinnehåll hade jag väl kunnat ge henne mer av vilket kanske hade stillat känslan av att hon alltid är så himla hungrig? Gärna så billigt som möjligt men såklart inte på bekostnad av valpens hälsa eller tillväxt. Hur fungerar färskfoder, vad är det och kostar det mer att utfodra med?

Tar tacksamt emot alla råd!
 
Senast ändrad av en moderator:
@gulapelsin Kopierar in mitt svar här också:

Bra foder kostar ofta 500-600 kr säcken. Däremot finns det ju foder med trevligare innehållsförteckning än det du ger nu. Både ris, havre och korn är för mycket spannmål för min smak.

Färskfoder är vad det låter som, färskt kött/köttblandning som man har fryst och tar fram för att tina inför varje måltid. Det finns olika varianter och sorter på marknaden. Om du inte är kunnig inom foderlära ska du inte laborera själv utan i så fall välja ett färskfoder som är helfoder, dvs med näringsinnehåll som täcker hundens behov utan att du själv behöver lägga till något.
 
@Acto Det låter ju toppen. Tack för att du kollade! ☺️


Kl
För er som vill ge Mush eller liknande, men tycker det är för fett. Så tycker jag det funkar bra att ge Vom och så köper jag svenskt kött när det är på extra pris och ger pga hård mage.
Finnas även en bra FB grupp där det säljs till ofta ett förmånligt pris.
 

Liknande trådar

Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
17 580
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 492
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 254
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 230
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp