Allmänna fodertråden

De fodren från carnilove som jag kollade på tidigare idag innehåller inte det? Kollade på dom två sorterna jag gett till mina tidigare.

Lamm och vildsvin till exempel:
köttmjöl från vildsvin (30 %), köttm- jöl från frigående lamm (25 %), gula ärter (20 %), kycklingfett (med tokoferoler som konserveringsmedel, 10 %), kycklinglever (3 %), äpplen (3 %), tapiokastärkelse (3 %), laxolja (2 %), morötter (1 %), linfrö (1 %), kikärter (1 %), hydrolyserade kräftdjursskal (en källa till glukosamin, 0,026 %), broskextrakt (en källa till kondroitin, 0,016 %), bryggerijäst (en källa till mannanoligosackarider, 0,015 %), cikoriarot (en källa till fruktooligosackarider, 0,01 %), yucca schidigera (0,01 %), alger (0,01 %), psylliumfrö (0,01 %), timjan (0,01 %), rosmarin (0,01 %), oregano (0,01 %), tranbär (0,0008 %), blåbär (0,0008 %), hallon (0,0008 %).

Ren:
renköttsmjöl (28 %), köttmjöl från vildsvin (22 %), gula ärter (20 %), kycklingfett (med tokoferoler som konserveringsmedel, 9 %), ankmjöl (6 %), kycklinglever (3 %), äpplen (3 %), tapiokastärkelse (3 %), laxolja (2 %), morötter (1 %), linfrö (1 %), kikärter (1 %), hydrolyserade kräftdjursskal (en källa till gluko- samin, 0,026 %), broskextrakt (en källa till kondroitin, 0,016 %), bry- ggerijäst (en källa till mannanoligosackarider, 0,015 %), cikoriarot (en källa till fruktooligosackarider, 0,01 %), yucca schidigera (0,01 %), alger (0,01 %), psylliumfrö (0,01 %), timjan (0,01 %), rosmarin (0,01 %), oregano (0,01 %), tranbär (0,0008 %), blåbär (0,0008 %), hallon (0,0008 %).

När jag jobbade med foder för typ ett år sedan så var det ett par sorter som innehöll druvskal. Men dom kanske har ändrat det då!
 
När jag jobbade med foder för typ ett år sedan så var det ett par sorter som innehöll druvskal. Men dom kanske har ändrat det då!

Jag la till ett tillägg i mitt tidigare inlägg. Det är nog vindruveextrakt (absolut inte skal!) du menar. Har för mig att royal haft det i något foder så kanske det fanns i carnilove också.
 
Jag la till ett tillägg i mitt tidigare inlägg. Det är nog vindruveextrakt (absolut inte skal!) du menar. Har för mig att royal haft det i något foder så kanske det fanns i carnilove också.
Detta hittar jag när jag googlar Carnilove druvor (på flera ställen)
"frukt- och örtextrakt 300 mg/kg (druvor, rosmarin, gurkmeja, citrusfrukter och kryddnejlika)"
så det gäller extrakt, men jag ser fortfarande risken med att folk då inte alls vet att det är farligt att ge hela druvor för att de inte vet skillnaden. Nu verkar de ju slutat med det iofs och det är ju bra. :up:
 
Detta hittar jag när jag googlar Carnilove druvor (på flera ställen)
"frukt- och örtextrakt 300 mg/kg (druvor, rosmarin, gurkmeja, citrusfrukter och kryddnejlika)"
så det gäller extrakt, men jag ser fortfarande risken med att folk då inte alls vet att det är farligt att ge hela druvor för att de inte vet skillnaden. Nu verkar de ju slutat med det iofs och det är ju bra. :up:

Ja finns säkert en anledning till att dom slutat ;) Oavsett om det nu inte var giftigt det som fanns i så har de säkert fått mycket kommentarer om just den biten (särskilt när det står så otydligt!) så bäst att skippa det helt :p
 
Efter att ha läst och googlat och läst och googlat på alla era tips så fick det bli varsin liten påse från Essential Foods. Det kom idag och hundarna fick smaka lite. Ojojoj vad gott det var, tydligen! Hoppas det håller i sig och att de mår bra på det.
 
Hej! Vad bra att den här tråden finns kvar! Nästa helg kommer vår hund (4-årig labradortik) och idag var jag och hälsade på en bekant som har en djurfoderbutik. Hen hade några hjorthorn över som jag kunde få om jag ville. Min fråga rör alltså egentligen inte foder som sådant utan snarare tuggben då. :)
Flisar horn upp sig så som (kokta?) ben kan göra? Kan det bli farligt på något vis? Dessa horn hade ganska många spetsar (taggar? Vad kallas de? :o) - kan hunden typ sticka sig på dem, borde jag avlägsna spetsarna på något sätt? Jättedumma frågor...
 
Hej! Vad bra att den här tråden finns kvar! Nästa helg kommer vår hund (4-årig labradortik) och idag var jag och hälsade på en bekant som har en djurfoderbutik. Hen hade några hjorthorn över som jag kunde få om jag ville. Min fråga rör alltså egentligen inte foder som sådant utan snarare tuggben då. :)
Flisar horn upp sig så som (kokta?) ben kan göra? Kan det bli farligt på något vis? Dessa horn hade ganska många spetsar (taggar? Vad kallas de? :o) - kan hunden typ sticka sig på dem, borde jag avlägsna spetsarna på något sätt? Jättedumma frågor...
Horn är rätt vanligt att ge till hundar. Nu utgår jag såklart från att dom inte har kokats eller ngt. Tex tuggmästaren (nätet) säljer flera olika typer av horn. Sen skiljer det sig mellan hundar hur mkt de uppskattar horn. Mina hundar har tyckt att det varit kul en liten stund men sen förlorat intresset för hornet då det ju inte är som ben (tex revben) som kan ätas - alltså går att gnaga på men hunden äter ju inte upp hornen (åtminstone har inte våra gjort det).
 
Kanske en jättedum fråga, men kan man helt utan oro ge sin hund rå blandfärs?
Kan inte svarar säker men är det inte färs ofta ngt av det första fasta föda små valpar äter? Dvs ok att ge. Huruvida färsen är från nöt eller gris spelar väl ingen roll förutsatt att hunden inte är allergisk och man vet var köttet kommer från (sen kan ju djurhållningen skilja sig åt mellan nöt och gris såklart). Jag tex ger ju endast kött/färskfoder från Sverige, Norge eller Finland.
 
Kan inte svarar säker men är det inte färs ofta ngt av det första fasta föda små valpar äter? Dvs ok att ge. Huruvida färsen är från nöt eller gris spelar väl ingen roll förutsatt att hunden inte är allergisk och man vet var köttet kommer från (sen kan ju djurhållningen skilja sig åt mellan nöt och gris såklart). Jag tex ger ju endast kött/färskfoder från Sverige, Norge eller Finland.

Jo men precis! Nötfärs skulle jag exempelvis aldrig undra över att ge, men hae aldrig reflekterat över blandfärs så därför jag fick upp tanken :laugh:
 
Kanske en jättedum fråga, men kan man helt utan oro ge sin hund rå blandfärs?
Om köttet är svenskt borde det vara ok. Personligen ger jag inte rått fläskkött till hunden pga risken för Aujeszkys sjukdom (var tvungen att googla namnet). Jag bor dock inte i Sverige. Viruset är dödligt för hundar.
 
Kan inte svarar säker men är det inte färs ofta ngt av det första fasta föda små valpar äter? Dvs ok att ge. Huruvida färsen är från nöt eller gris spelar väl ingen roll förutsatt att hunden inte är allergisk och man vet var köttet kommer från (sen kan ju djurhållningen skilja sig åt mellan nöt och gris såklart). Jag tex ger ju endast kött/färskfoder från Sverige, Norge eller Finland.
Jag ger just rå blandfärs som första fasta föda till valpar :)
 
Ska man undvika allt hundgodis med kyckling och anka? Jag har sett varningar för att hundar blivit förgiftade. Har en oöppnad påse med kuber av torkad kyckling och en med något småtugg med torkad anka. Jag hittar ingen tydlig information men lutar väldigt åt att slänga godiset då jag inte vet köttets ursprung.
 
Som nybliven hundägare känner jag att jag har för dålig koll på vad hundar bör äta. Alltså,vad ett bra hundfoder ska innehålla. Hunden vi fått ta över är en (något överviktig) chihuahua, 5 år gammal. Han behöver således ett energifattigt foder, men vad ska man titta på när man väljer sort? Kattmat tycker jag att jag har hyfsad koll på, men inte hund-dito.
 
Behöver lite input inför foderbyte på min valp (20v). Efter en envis magbacill som hela valpkullen drog på sig veckorna innan flytt så har hon ätit Gastro Intestinal (veterinärfoder) och det har varit bra, anledningen till att hon fortfarande äter det är för att påsen var så stor så den har räckt länge. Nu är det kvar en hel del men jag vill fasa in nytt foder i tid.

Jag vill ha ett torrfoder pga praktiska skäl då jag ofta åker bort med hunden, har henne hos hundvakt och med mig på jobbet. Färskfoderhanteringen är inget för mig av den anledningen.

Pris har ingen större betydelse då det är en liten hund och jag har bara en. Huvudsaken det är ett bra foder.

Jag har funderat på Magnussons M&B då jag hört gott om det, samt att det är lättillgängligt och känns bra med svenska ingredienser. Min gamla hund funkade bra på Standardt också. Gick över från Royal Canin för att jag tyckte det var för mkt spannmål i det och det lär det väl fortfarande vara?
 
Behöver lite input inför foderbyte på min valp (20v). Efter en envis magbacill som hela valpkullen drog på sig veckorna innan flytt så har hon ätit Gastro Intestinal (veterinärfoder) och det har varit bra, anledningen till att hon fortfarande äter det är för att påsen var så stor så den har räckt länge. Nu är det kvar en hel del men jag vill fasa in nytt foder i tid.

Jag vill ha ett torrfoder pga praktiska skäl då jag ofta åker bort med hunden, har henne hos hundvakt och med mig på jobbet. Färskfoderhanteringen är inget för mig av den anledningen.

Pris har ingen större betydelse då det är en liten hund och jag har bara en. Huvudsaken det är ett bra foder.

Jag har funderat på Magnussons M&B då jag hört gott om det, samt att det är lättillgängligt och känns bra med svenska ingredienser. Min gamla hund funkade bra på Standardt också. Gick över från Royal Canin för att jag tyckte det var för mkt spannmål i det och det lär det väl fortfarande vara?
Jag har Magnussons M&B Junior som ”godis” till mina två. ”Godis” för att de får ganska mycket av det jämfört med när de faktiskt får riktigt godis. Fungerar jättebra och båda älskar det.
Som primärfoder får båda Essential efter många testade foder, funderingar och frågor. Fick det som förslag härifrån. :up:
Valpen får valpfodret och vuxna vovven får Estate, båda mår bra på det och vuxna vovven som jag kände inte var helt på topp med förra fodret har blivit pigg och glad igen nu ett tag efter foderbytet.
 

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 283
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 665
Senast: Åsa A
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
30
· Visningar
1 524
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 651
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp