Allmänna fodertråden

Jag som inte är så bra på sånt här skulle ju då gärna veta varför jag inte ska göra det :)

Du behöver en högre energi- och fetthalt för valpar och unghundar. Det är också därför valpfoder, om du kollar på innehållsförteckningen, har högre andel av det än vad vuxna foder har (generellt) . Direkt dumt att ge ett Lightfoder till en hund som är under tillväxt. :)
 
Vad är att föredra, norsk laxolja eller linfröolja? :)
Jag har gett båda. Linfröoljan ger glansigast och finast päls, tycker jag. Ur miljösynpunkt är linfröolja bättre. Linfrön är lätta att odla och det finns ekologisk linfröolja. Kallpressad ekologisk är bäst. Linfröoljan är betydligt billigare. Det finns att skicka efter på nätet eller att köpa i matbutiken.
I all fiskolja finns gifter. Haven är fulla av miljögifter. Det går åt massor av lax för att framställa laxolja. Haven riskerar att bli utfiskade.
 
Jag har gett båda. Linfröoljan ger glansigast och finast päls, tycker jag. Ur miljösynpunkt är linfröolja bättre. Linfrön är lätta att odla och det finns ekologisk linfröolja. Kallpressad ekologisk är bäst. Linfröoljan är betydligt billigare. Det finns att skicka efter på nätet eller att köpa i matbutiken.
I all fiskolja finns gifter. Haven är fulla av miljögifter. Det går åt massor av lax för att framställa laxolja. Haven riskerar att bli utfiskade.
Vilket av dem är bäst för hunden om man utgår från att det ska främja lederna? :) Kan man ge hund linfröolja för häst?
 
Tips på foder med proteinhalt på 28% eller högre men lägre fetthalt, max 13-14%?
Det får inte vara blött foder så som färskfoder eller burkmat.
Helst spannmålsfritt.
 
Hej!
Har en dvärgtax på 5 månader som äter kombination av Doggy prima och Royal Canin Puppy Mini. Funderar på att byta till ett bättre torrfoder och har då hittat "Platinum".
Har någon erfarenhet av detta torrfoder eller tips på något bättre?
 
Hej!
Har en dvärgtax på 5 månader som äter kombination av Doggy prima och Royal Canin Puppy Mini. Funderar på att byta till ett bättre torrfoder och har då hittat "Platinum".
Har någon erfarenhet av detta torrfoder eller tips på något bättre?

Googlade bara lite snabbt, men det verkar ju vara väldigt dyrt? Helt okej innehållsförteckning.
 
Vilket av dem är bäst för hunden om man utgår från att det ska främja lederna? :) Kan man ge hund linfröolja för häst?
Det finns betydligt fler forskningsrapporter på fiskoljor än på linfröolja. Tillverkare sponsrar forskare och beställer forskning på det som passar dem. Fiskoljor är dyra och ger mer klirr i kassan än de billiga linfröoljorna. Alltså forskas det mer på fiskoljor. Jag har sett en forskningsrapport på linfröolja och hundar och den visade att hundarna tog upp linfröoljan och det var bra för dem, men jag minns inte om det var leder eller hud/päls. Mitt råd: testa! Linfröolja för häst borde gå bra. Ge bara inte för mycket så hunden blir lös i magen. Jag ger en matsked/dag till en ca 30 kg hund.
 
Ni som her färskfoder, ger ni ungefär 2% av kroppsvikten?

Vår tik äter dubbla givan av Vom Active men ändå kurrar hennes mage och hon verkar må illa om det går långt mellan målen? Hon får mat morgon, middag och kväll. Vi har försökt dryga ut med grönsaker och potatis för att ge mer mättnadskänsla.

Är det någon vits att byta märke eller är hon bara inte lämpad för färskfoder. Hon verkar ha en jäkla ämnesomsättning iaf, plus att hon jagar 1 ggr/vecka.
 
Ni som her färskfoder, ger ni ungefär 2% av kroppsvikten?

Vår tik äter dubbla givan av Vom Active men ändå kurrar hennes mage och hon verkar må illa om det går långt mellan målen? Hon får mat morgon, middag och kväll. Vi har försökt dryga ut med grönsaker och potatis för att ge mer mättnadskänsla.

Är det någon vits att byta märke eller är hon bara inte lämpad för färskfoder. Hon verkar ha en jäkla ämnesomsättning iaf, plus att hon jagar 1 ggr/vecka.

Jag ger 2% på ena och 2,5% (typ) till andra. Upplever att magarna måste få anpassa sig eftersom det blir mindre i buken. Unghanen kräktes någon gång på morgonen när det tog längre tid än vanligt innan de fick frukost. Har varit en del kurrande. Vi är inne på fjärde veckan nu med bara färskt (någon slant torrfoder hit eller dit, eller om jag missat ta fram från frysen) och nu tycker jag inte att det är några bekymmer. :)
 
Ni som her färskfoder, ger ni ungefär 2% av kroppsvikten?

Vår tik äter dubbla givan av Vom Active men ändå kurrar hennes mage och hon verkar må illa om det går långt mellan målen? Hon får mat morgon, middag och kväll. Vi har försökt dryga ut med grönsaker och potatis för att ge mer mättnadskänsla.

Är det någon vits att byta märke eller är hon bara inte lämpad för färskfoder. Hon verkar ha en jäkla ämnesomsättning iaf, plus att hon jagar 1 ggr/vecka.
Jagar hon kan jag tänka mig att hon behöver mer mat faktiskt.
Ammo äter mer än 2%. Han väger 35kg och får 1kg om dagen.

Men sen kan de säkert fungera olika bra på olika sorter.
 
Ni som her färskfoder, ger ni ungefär 2% av kroppsvikten?

Vår tik äter dubbla givan av Vom Active men ändå kurrar hennes mage och hon verkar må illa om det går långt mellan målen? Hon får mat morgon, middag och kväll. Vi har försökt dryga ut med grönsaker och potatis för att ge mer mättnadskänsla.

Är det någon vits att byta märke eller är hon bara inte lämpad för färskfoder. Hon verkar ha en jäkla ämnesomsättning iaf, plus att hon jagar 1 ggr/vecka.

Floyd äter 1kg färskfoder och 4dl torrfoder per dag :p Dvs ungefär 4% av vikten i färskfoder + torrfoder. Till sina 26kg. Han har en galen ämnesomsättning!

Om hon kurrar så mycket hade jag testat att byta ut lunchmålet mot torrfoder.
 
Ni som her färskfoder, ger ni ungefär 2% av kroppsvikten?

Vår tik äter dubbla givan av Vom Active men ändå kurrar hennes mage och hon verkar må illa om det går långt mellan målen? Hon får mat morgon, middag och kväll. Vi har försökt dryga ut med grönsaker och potatis för att ge mer mättnadskänsla.

Är det någon vits att byta märke eller är hon bara inte lämpad för färskfoder. Hon verkar ha en jäkla ämnesomsättning iaf, plus att hon jagar 1 ggr/vecka.
Jag ger ungefär 3 %. Mina är sällskapshundar. Kan absolut tänka mig att din kan behöva mer mat om hon jagar och är väldigt aktiv.
 
Ni som her färskfoder, ger ni ungefär 2% av kroppsvikten?

Vår tik äter dubbla givan av Vom Active men ändå kurrar hennes mage och hon verkar må illa om det går långt mellan målen? Hon får mat morgon, middag och kväll. Vi har försökt dryga ut med grönsaker och potatis för att ge mer mättnadskänsla.

Är det någon vits att byta märke eller är hon bara inte lämpad för färskfoder. Hon verkar ha en jäkla ämnesomsättning iaf, plus att hon jagar 1 ggr/vecka.
Nu har jag en liten hund, men hon får strax över 2% men hon är sällskapshund som ska röra sig måttligt.
Jag blandar ut med våm p.g.a. hon blir hård i magen annars och hade hon varit en hungrig hund så hade jag blandat ut med det mer.
 
Jag har prövat fryst färskfoder till Ebbot som totalvägrade, testade att köpa en färskfoder korv av märket Pedigree och den slukade han. Är det skillnad på fryst färskfoder och ”vanligt” färskfoder?
 
Jag har prövat fryst färskfoder till Ebbot som totalvägrade, testade att köpa en färskfoder korv av märket Pedigree och den slukade han. Är det skillnad på fryst färskfoder och ”vanligt” färskfoder?
Pedigree är inte färskfoder alls utan det är ett våtfoder. Våtfoder är tillagat och klarar därför att förvaras i rumstemperatur.
Färskfoder består av råa ingredienser.

Det finns ju många sorters färskfoder, så bara för att han inte gillar en sort så kanske han gillar en annan. Vad har du testat för något?
 

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 320
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 675
Senast: Åsa A
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
30
· Visningar
1 650
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 755
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp