Allmänna fodertråden

Min unghund (10 månaders dvärgschnauzer) äter Roburs valpfoder och nu är säcken snart slut. Hur ska jag göra nu, gå vidare till maintenance som jag har förstått är för unghund och uppåt eller ska jag gå direkt på vuxenfoder?
 
Min unghund (10 månaders dvärgschnauzer) äter Roburs valpfoder och nu är säcken snart slut. Hur ska jag göra nu, gå vidare till maintenance som jag har förstått är för unghund och uppåt eller ska jag gå direkt på vuxenfoder?

Maintenance är ju vuxenfoder? "Anpassar för unghundar eller vuxna med normal aktivitetsnivå". :) Det är det vuxenfoder som finns i Robur-serien om du inte har högpresterande, känsliga eller små hundar.
 
Maintenance är ju vuxenfoder? "Anpassar för unghundar eller vuxna med normal aktivitetsnivå". :) Det är det vuxenfoder som finns i Robur-serien om du inte har högpresterande, känsliga eller små hundar.
Ah, tänkte inte så :p, har alltid tänkt att det är typ junior mot vuxen men det var nog mer när jag hade större hund. Kanske ska gå på vuxenfoder i stället för att köpa en säck till med valpfoder.
 
Om man ska prova byta foder från acana classic red till annat märke, vad ska man prova då? Som inte är mycket dyrare, är väl enda kravet. Har även tendenser till allergi (lindrig klåda) men har inte lyckats luska ut vad han reagerar på. Kan lika gärna vara nåt i miljön.

Kan även tänka mig att prova färskfoder, och i så fall ge både färskfoder och torrfoder (behåller i så fall hans gamla torrfoder för att inte föra in 2 nya samtidigt). Vilket färskfoder ska man välja?

Okastrerad yngre hund med hög energinivå (bc) och fint hull just nu, men drar lite åt det tunnare hållet.
 
Om man ska prova byta foder från acana classic red till annat märke, vad ska man prova då? Som inte är mycket dyrare, är väl enda kravet. Har även tendenser till allergi (lindrig klåda) men har inte lyckats luska ut vad han reagerar på. Kan lika gärna vara nåt i miljön.

Kan även tänka mig att prova färskfoder, och i så fall ge både färskfoder och torrfoder (behåller i så fall hans gamla torrfoder för att inte föra in 2 nya samtidigt). Vilket färskfoder ska man välja?

Okastrerad yngre hund med hög energinivå (bc) och fint hull just nu, men drar lite åt det tunnare hållet.
Varför vill du byta?

Jag har gett de flesta färskfodrena på marknaden och min favorit är nog Nordic eller Pondus, men mina har funkat bra på alla sorter egentligen. Så ärligt talat så hade jag valt den som passade plånboken och hunden tyckte bäst om.
 
Varför vill du byta?

Jag har gett de flesta färskfodrena på marknaden och min favorit är nog Nordic eller Pondus, men mina har funkat bra på alla sorter egentligen. Så ärligt talat så hade jag valt den som passade plånboken och hunden tyckte bäst om.

Främst för den eventuella allergin
Varför vill du byta?

Jag har gett de flesta färskfodrena på marknaden och min favorit är nog Nordic eller Pondus, men mina har funkat bra på alla sorter egentligen. Så ärligt talat så hade jag valt den som passade plånboken och hunden tyckte bäst om.

Främst pga den eventuella allergin. Har bytt lite inom acana utan förbättring. Värt att prova lite annat känner jag. Kan ju alltid byta tillbaka igen :)
 
@_Taggis_ Mina två äter också Essentials. Är mycket nöjd :) Ena hunden hade en extremt kräsen period och då var Essentials det enda han åt en längre period utan att tröttna. Jag beställde faktiskt denna veckan, beställde (sent) i måndags kväll och fick det levererat vid grinden idag på förmiddagen. De skickar alltid med en fullstor påse godis/tugg till hunden, olika varje gång (denna gången fick jag dessutom gott till oss tvåbenta också :angel:). Sånt uppskattar jag, när ett företag gör det lilla extra :)
 
De skickar alltid med en fullstor påse godis/tugg till hunden, olika varje gång (denna gången fick jag dessutom gott till oss tvåbenta också :angel:). Sånt uppskattar jag, när ett företag gör det lilla extra :)
Åh det tänkte jag ju nämna också! Vi har fått massa extra Delights. Senaste gången var det dubbla antalet vi beställt. :D
 
Främst för den eventuella allergin


Främst pga den eventuella allergin. Har bytt lite inom acana utan förbättring. Värt att prova lite annat känner jag. Kan ju alltid byta tillbaka igen :)
Jag tänker att det är lite vanskligt att byta runt om man inte vet vad hunden reagerar på. Risken är ju att man får väldigt svårt att hitta nya proteinkällor att prova vid riktig utredning.
 
Vet ni om något fler torrfoder som bakas förutom Magnusson? Råkade läsa på ett kattfoder från James Wellbeloved som var bakat, men hittade inget om det i deras hundfoder.

Jag är bara nyfiken, så ingen behöver känna sig manad att forska djupt i det. :)
 
Jag hade gjort en foderallergiutredning, innan jag bytte runt bland foder :)

Vi har redan varit hos veterinär för det men det är troligen något i miljön han är känslig mot då det kommer i perioder under året (ca 1-2 ggr/år) med milda syntom, och han äter samma foder året runt. Är en väldigt liten del av alla allergier som är foderrelaterade tydligen dessutom så veterinären tyckte inte det var motiverat just nu med någon utredning mer än att jag kunde prova ge RCs allergifoder. Vilket jag kanske gör nästa gång han får besvär, om han nu ens får det.

Med det sagt vill jag ändå prova något annat foder för att se vad som händer. Han har ätit acana hela livet, provar man inte så vet man inte om nåt annat är bättre. Han verkar dessutom lite trött på smaken.
 
Vi har redan varit hos veterinär för det men det är troligen något i miljön han är känslig mot då det kommer i perioder under året (ca 1-2 ggr/år) med milda syntom, och han äter samma foder året runt. Är en väldigt liten del av alla allergier som är foderrelaterade tydligen dessutom så veterinären tyckte inte det var motiverat just nu med någon utredning mer än att jag kunde prova ge RCs allergifoder. Vilket jag kanske gör nästa gång han får besvär, om han nu ens får det.

Med det sagt vill jag ändå prova något annat foder för att se vad som händer. Han har ätit acana hela livet, provar man inte så vet man inte om nåt annat är bättre. Han verkar dessutom lite trött på smaken.
Okej, vi har väldigt positiva erfarenheter av Standardt :)
 
Med det sagt vill jag ändå prova något annat foder för att se vad som händer. Han har ätit acana hela livet, provar man inte så vet man inte om nåt annat är bättre. Han verkar dessutom lite trött på smaken.
Provat andra sorters Acana? Jag gillar deras foder, brukar ge som träningsgodis.
Essentials gillar jag med, danskt foder. Taste of the wild är bra med.
 

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 267
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 628
Senast: Åsa A
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
30
· Visningar
1 483
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 636
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp