Allmänna "Hjälp, jag har för mycket prylar!" - tråden del 4

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare Nixehen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 006
  • Visningar Visningar 93 380

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Känner mig lite överväldigad med allt som behöver göras här hemma, så jag har bestämt mig för att jag inte ens får göra ett rum i taget, utan en möbel/plats i taget. Så nu har jag rensat nattygsbordet!
Fem böcker upp på hyllor, tre får vara kvar. Fem tidningar till en vän, och en ljusstake till områdets stuga för gratis byten. Lite grejer till sovsäcken och lite bös som jag ska försöka få plats med någon annan stans.
Sopsäcken... Inte sovsäcken!

Fast kasta....från nyår ska man ju inte kasta gamla plagg utan förpassa dem till tyginsamlandet på återvinningen.
Jag är generellt för att vi ska börja med det... Men med tanke på att jag bara haft plaståtervinning här i området i ungefär 1.5 år, ska det bli spännande och se om jag kommer få något i rimlig närhet för att det praktiskt ska bli genomförbart. Enligt Naturvårdsverkets hemsida är det kommunens ansvar att informera medborgarna hur de ska gå tillväga. Jag känner mig som en hyfsat aktiv medborgare, men har helt lyckats missa någon information från det hållet...

Jag är generellt för att vi ska börja med det... Men med tanke på att jag bara haft plaståtervinning här i området i ungefär 1.5 år, ska det bli spännande och se om jag kommer få något i rimlig närhet för att det praktiskt ska bli genomförbart. Enligt Naturvårdsverkets hemsida är det kommunens ansvar att informera medborgarna hur de ska gå tillväga. Jag känner mig som en hyfsat aktiv medborgare, men har helt lyckats missa någon information från det hållet...
Oj, det kanske blir du som upplyser kommunen om diverse återvinning....de verkar långt efter övriga kommuner.

Jag jobbar med de här frågorna i min kommun och har inte heller fått något info från det kommunala renhållningsbolaget. Har frågat på åvc var jag ska slänga textilt avfall som inte är kläder eller hemtextil, utan spill från när jag klippt ut egna plagg osv. Det vill ju inte hjälporganisationerna ha. Enligt åvc-gubben skulle det gå i brännbart. Låter konstigt.

Oj, det kanske blir du som upplyser kommunen om diverse återvinning....de verkar långt efter övriga kommuner.

Jag jobbar med de här frågorna i min kommun och har inte heller fått något info från det kommunala renhållningsbolaget. Har frågat på åvc var jag ska slänga textilt avfall som inte är kläder eller hemtextil, utan spill från när jag klippt ut egna plagg osv. Det vill ju inte hjälporganisationerna ha. Enligt åvc-gubben skulle det gå i brännbart. Låter konstigt.
Startade en egen tråd om frågan, då jag fann den så intressant! :)

Fast kasta....från nyår ska man ju inte kasta gamla plagg utan förpassa dem till tyginsamlandet på återvinningen.
Ingen information som nått mig i min kommun. Brännbart hänvisar de till med textiler om det inte är klädesplagg som fungerar att donera i hjälpcontainern, vilket detta inte är. Byxorna åker med när jag ändå ska dit i eftermiddag med lite gamla hästtäcken osv.

Kikade in på Messenger och upptäckte att jag hade tre meddelanden på grejer jag försökt sälja. De hade hamnat i skräpposten.. Surt :crazy:
Jag svarade nu och förklarade läget. Hoppas de fortfarande är intresserade..

Minimal rensning, kastade ett sånt där "ägg" man lägger i kastrullen för att veta hur lös/hårdkokt det blir 🤣 har nog inte använt det på 6 år eller mer...
Jag köpte ett sånt ägg för säkert 6 år sedan. Aldrig använt för... Jag gillar inte ens kokta ägg så pass mycket att jag kokar ägg:D Hm den får nog åka ner i en loppispåse!

OH NO!

Jag använder sådana varje gång jag kokar ägg, alldeles nyligen slängde jag en för att den använts så många gånger att det inte längre syntes vad som stod på den. Och jag köpte en helt ny :arghh:

skulle köpt av er istället :laugh:
Minimal rensning, kastade ett sånt där "ägg" man lägger i kastrullen för att veta hur lös/hårdkokt det blir 🤣 har nog inte använt det på 6 år eller mer...

Jag köpte ett sånt ägg för säkert 6 år sedan. Aldrig använt för... Jag gillar inte ens kokta ägg så pass mycket att jag kokar ägg:D Hm den får nog åka ner i en loppispåse!

Jag samlar kraft inför fortsatt rensning genom att lyssna på Marie Kondos bok.

Hoppas hon snart går igenom hur man bäst rensar garderoben, för jag är nog lite sugen på att ta itu med den.
Kan rekommendera att ha boken som ljudbok medan man städar.
Även om jag inte lyssnar ordagrant så blir jag inspirerad och det försvinner småsaker av bara farten.

Gick igenom bandagelådan ännu en gång, börjar äntligen likna något där .

Hann iallafall påbörja garderoben.
Tre plagg till vinted och tre till textilåtervinningen.

KonMarie tyckte man skulle lägga ALLA kläder i en hög på golvet och sen välja.

Jag tror jag går igenom dem en och en ändå, i mån av tid.
Inte jättekul om man bara kommer halvvägs med klädhögen innan det är dags att laga middag och nästa rensningsryck inte blir förrän ett par veckor senare :cautious: 😅

Ett KonMarie tips var att gå igenom säsongskläder när det inte är säsong.

Så nu har jag rensat sommarlådan från alla plagg som inte känns bra mot huden, det blev knappt några sommarkläder kvar 🙈
Och apropå det. . Min sommarlåda var ställd uppepå garderoben, och det hade hamnat en hel hög med kläder uppepå och runtomkring pga dåligt med plats (dottern tog ju min stora garderob....).

Nu fick ju allt plats i lådan och det är betydligt trevligare att titta mot garderoben utan att se något stök :bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat