allt man behöver veta om uppfödning

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare isan_love
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 46
  • Visningar Visningar 5 819
I

isan_love

Hej! Nu är det såhär att vår familj har bestämt oss för att ta valpar efter våran golden retriver. Jag ska ha det lite som sommarjobb att ta ansvar för det (kommer få hjälp från mina föräldrar med såklart) och jag har inga erfarenheter sen tidigare. Har läst lite på skk och golden retriever klubben på nätet om olika regler m.m. Men jag det känns som det finns hur mycket som helst som man behöver veta för att allt ska bli bra.
Vart hittar jag all information? Vill jättegärna få tips på olika böcker och hemsidor som ni tycker är bra. Egna erfarenheter och råd som är bra att ta till sig :) Ska åka iväg med våran tik imorgon och försöka para henne så är det något jag behöver tänka på då? Några papper som ska fyllas i?
De som äger hanhunden är en seriös kennel så det blir nog inga problem men känns ändå bra att vara förberedd! :D Vill att allt ska gå rätt till från början!

Alla tips är välkommna!! :D

Sv: allt man behöver veta om uppfödning

Har du verkligen tänkt igenom det? Har du tid och råd; att vara hemma när tiken ska föda? att vara hemma de första dagarna/veckorna? att kunna betala ett kejsarsnitt om det skulle behövas? att flaska upp alla valpar om tiken skulle dö eller bli sjuk? att vaccinera alla valpar och hälsokolla de hos vet? Har du plats att behålla alla valpar om du inte kommer hitta nya hem åt dem? Isof, har du råd att mata kanske 7st växande golden retrievers? och se till att de blir försäkrade, avmaskade och vaccinerade tills det finns hem till de alla.

Är din tik registrerad med skk stamtavla? Är hon höftledsrönkad? Och har genomgått andra hälsotester som riktiga uppfödare hade låtit hunden gå igenom innan de beslöt sig för att avla på hunden?! Har hon några meriter, på utställning? eller tex blodspårsmeriter? Vad har din hund som att tillföra till golden retriever stammen helt enkelt.

Jag förstår dealen med att vilja ha valpar, det är en kul upplevelse men det kan lika gärna sluta i tragedi, typ att din sällskapshund dör för att du ville ha valpar på henne. Dessutom är det dyrt att föda upp hundar, de som föder upp hundar gör det inte för att tjäna pengar utan för att hundar är en hobby/livsstil som de brinner för. Ärligt talat, personligen skulle jag aldrig vilja och inte heller våga ta valpar på en hund utan att först, innan man ens funderar seriöst på det allt läsa allt man kommer över om uppfödning, prata med erfarna uppfödare osv. Inte bara åka iväg och para sin hund och hoppas att allt kommer gå bra. Sen finns det så vansinnigt många hundar redan som behöver ett hem, vad finns det för idé med att föda upp fler sådana hundar? De flesta hundar som omplaceras verkar vara de som inte blivit uppfödda av en seriös, kunnig och erfaren uppfödare. Alltså kanske din tiks valpar hamnar på blocket inom ett år eller hos veterinären. Risken är antagligen större än för hundar från uppfödaren som vigt sitt liv för sina hundar. Om du vill ha en hund-grej som sommarjobb kan du väl börja träna med din hund eller något istället. Och plugga på vad avel innebär. Om du tränar och ställer ut hunden får den ju meriter också. Så om du tar valpar nästa år eller så, är chansen högre att du får bra köpare av valparna. För valpköpare föredrar oftast när föräldrarna fått visa vad de går för.

Senast ändrad:

Sen verkar hunden vara minst 5år gammal, visserligen är det 6år som är absoluta gränsen för när man bör ta första kullen. Men 5år är ganska mycket för första kullen... Det är lite som om en 50årig kvinna skulle föda sitt första barn. Det är inte omöjligt men risken för att något går fel är drastiskt mycket högre än om hon varit 10-20år yngre (i din hunds fall 2-3år yngre). Det är billigare och mer behagligt om ni bara köper en valp i sommar, och har den som "sommarjobb" ;) Jag lovar, bara en valp kan hålla dig sysselsatt länge.

Har du verkligen tänkt igenom det? Har du tid och råd; att vara hemma när tiken ska föda? att vara hemma de första dagarna/veckorna? att kunna betala ett kejsarsnitt om det skulle behövas? att flaska upp alla valpar om tiken skulle dö eller bli sjuk? att vaccinera alla valpar och hälsokolla de hos vet? Har du plats att behålla alla valpar om du inte kommer hitta nya hem åt dem? Isof, har du råd att mata kanske 7st växande golden retrievers? och se till att de blir försäkrade, avmaskade och vaccinerade tills det finns hem till de alla.

Är din tik registrerad med skk stamtavla? Är hon höftledsrönkad? Och har genomgått andra hälsotester som riktiga uppfödare hade låtit hunden gå igenom innan de beslöt sig för att avla på hunden?! Har hon några meriter, på utställning? eller tex blodspårsmeriter? Vad har din hund som att tillföra till golden retriever stammen helt enkelt.

Jag förstår dealen med att vilja ha valpar, det är en kul upplevelse men det kan lika gärna sluta i tragedi, typ att din sällskapshund dör för att du ville ha valpar på henne. Dessutom är det dyrt att föda upp hundar, de som föder upp hundar gör det inte för att tjäna pengar utan för att hundar är en hobby/livsstil som de brinner för. Ärligt talat, personligen skulle jag aldrig vilja och inte heller våga ta valpar på en hund utan att först, innan man ens funderar seriöst på det allt läsa allt man kommer över om uppfödning, prata med erfarna uppfödare osv. Inte bara åka iväg och para sin hund och hoppas att allt kommer gå bra. Sen finns det så vansinnigt många hundar redan som behöver ett hem, vad finns det för idé med att föda upp fler sådana hundar? De flesta hundar som omplaceras verkar vara de som inte blivit uppfödda av en seriös, kunnig och erfaren uppfödare. Alltså kanske din tiks valpar hamnar på blocket inom ett år eller hos veterinären. Risken är antagligen större än för hundar från uppfödaren som vigt sitt liv för sina hundar. Om du vill ha en hund-grej som sommarjobb kan du väl börja träna med din hund eller något istället. Och plugga på vad avel innebär. Om du tränar och ställer ut hunden får den ju meriter också. Så om du tar valpar nästa år eller så, är chansen högre att du får bra köpare av valparna. För valpköpare föredrar oftast när föräldrarna fått visa vad de går för.

ja vi har både tid och pengar så det är inget problem! Mina föräldrar har varit med om att föda upp en kull tidigare, jag vill ha tips och råd för att själv få mer kunskap, gillar att läsa mig till information, det är så jag lär mig bäst!
Hon är registrerad på skk, och har gått igenom hälsokontroller med höftleder m.m., ska ögonlysas imorgon! Till rasen har hon att tillföra att hon är en "typisk" golden retriever till sättet, mentalt bra. Hon har en bra stamtavla.
Vi har planerat att behålla en valp och skulle det nu vara så att vi inte får valparna sålda så har mycket väl gott om utrymme till att ha dom kvar (bor på landet.)
Allt tjat om pengar.. jag vet att jag inte ska räkna med att få pengar, vet att vi lika gärna kan hamna på minus. Tänkt på att anledningen till att vi vill ha valpar kan vara något annat? (förlåt om jag fick det att framstå på något annat sätt)

Känner mig lite påhoppad, du behöver inte anta en massa saker du kan fråga.... Jag erkänner att just jag inte är den mest erfarne och därför vill jag hitta informationen (anledningen till att jag skriver här). Jag har hjälp att få, ska inte göra allt på egen hand. Tänk på att nån gång måste vara den första för alla, kanske jag kan bli uppfödare i framtiden (vad vet man?) Tycker det är bra att man vill lära sig själv också, läsa på lite innan så jag känner mig förberedd och inte bara får hänga med på allt utan själv vet vad man ska göra när.

Kan berätta att hunden är 4, och det är en helt okej ålder!:)

4 going 5 i alla fall, senaste tråden du postade om hunden i juli var hon ju också 4år. Då verkade ni ha rätt stora uppfostringsproblem med henne. Hur har ni fått reda på om hon är rastypisk? Är mentaliteten testad via MH? Det är mycket pengar som går åt att föda upp valpar, det är ren fakta. Om ni behöver göra ett akut kejsarsnitt kommer det kosta minst 10000kr förmodligen uppemot 20000kr. Det är ju inte bara pengar som de flesta kan slänga upp hux flux. Ja, vad är egentligen anledningen?

Mig gör det inte jätte mycket om du känner dig lite påhoppad, det får man räkna med när man beskriver hur man förmodligen kommer göra en "Just one litter". Om ni nu ska para med en hane som ägs av en kennel så har du ju all kunskap du kommer behöva hos denne. Det lär behövas.

jag blir bara så trött.... lägg ner..
allt jag frågar om är littertur tips?
förlåt vill inte vara tjurig men jag skiter i personliga åsikter... det här börjar bli OT tänker du svara på min fråga så gör det annars behöver du inte skriva...
JA hon är fem i sommar men 4 NU!!! ja vi ska para henne med en hane från en kennel men är det fel att försöka få så mkt kunskap som möjligt?

Böckerna som ingår i skk's uppfödarutbildning är bra att läsa. De ger en del teoretisk kunskap.

Du kan gå golden retrieverklubbens uppfödarutbildning.

En sak bara kontakta din tiks uppfödare. H*n vill SÄKERT veta INNAN ni parat vad era planer är. H*n kanske har massa tips och även tankar om vilken hane ni valt.

Man har inte som hundägare någon form av skyldighet att meddela uppfödaren om/när och med vem man avser para sin hund med faktiskt.

Visst är det trevligt om köpare hör av sig om de ska para sin vuxna hund, men det är då inget jag förväntar mig som uppfödare att de gör.

Vad vissa verkar vara negativa att denna tjej vill para sin hund. Förstår inte vad problemet är. Hon vill ju faktiskt bara ha lite tips och råd inför detta. Alla har ju sin "första-gång" någon gång. Eller hur?

Modig-Korn, varför denna negativitet? Förstår till en viss del hur du tänker om omplaceringshundar och allt möjligt. Men man kan inte dra alla över en kam. I detta fall borde man istället glädjas med och åt att det faktiskt finns dom som VILL ta reda på all fakta som bara går, som nu denna tjej vill. Allt behöver inte gå åt pipsvängen, det KAN faktiskt sluta lyckligt också :) (det finns korkade människor som föder upp, men även seriösa och som faktiskt går in i sin grej)

Lycka till tjejen med eventuella framtida valpar! :)

okej var hittar jag dom böckerna att köpa? :)
Vi har pratat med vår tiks uppfödare så där är det fixat och klart! :D

tack tack äntligen någon som verkar förstå! :D

Tyvärr är det en så liten del av allt som händer under parning, dräktighet, valpning osv som man KAN läsa sej till!

Absolut BÄST är att haka på någon gammal "uppfödarräv" och få vara med och bokstavligt talat SE OCH LÄRA!

Prata med din tiks uppfödare! Kanske kan du få praktisera där en tid?
Eller hos någon annan kunnig uppfödare i närheten?
INNAN du ger dej i kast med den egna tikens eventuella parning.

Att läsa om felfärgade flytningar, valpar i felläge, akuta/livshotande tillstånd hos tik och/eller valpar eller liknande är liksom inte samma sak som att få en förstahands upplevelse av liknande "händelser".

/Swat

Man har inte som hundägare någon form av skyldighet att meddela uppfödaren om/när och med vem man avser para sin hund med faktiskt.

Visst är det trevligt om köpare hör av sig om de ska para sin vuxna hund, men det är då inget jag förväntar mig som uppfödare att de gör.

Klart att man inte har en skyldighet till det, men varför bränna broar? Jag anser att alla uppfödarkontakter är bra att ha. Man kan aldrig få för många mentorer och en erfaren uppfödare kan vara guld värd som just mentor. Plus att om man är helt grön inom uppfödarvärlden så är det inte lätt att läsa stamtavlor och veta det som "alla" uppfödare vet.

Vad vissa verkar vara negativa att denna tjej vill para sin hund. Förstår inte vad problemet är. Hon vill ju faktiskt bara ha lite tips och råd inför detta. Alla har ju sin "första-gång" någon gång. Eller hur?

Modig-Korn, varför denna negativitet? Förstår till en viss del hur du tänker om omplaceringshundar och allt möjligt. Men man kan inte dra alla över en kam. I detta fall borde man istället glädjas med och åt att det faktiskt finns dom som VILL ta reda på all fakta som bara går, som nu denna tjej vill. Allt behöver inte gå åt pipsvängen, det KAN faktiskt sluta lyckligt också :) (det finns korkade människor som föder upp, men även seriösa och som faktiskt går in i sin grej)

Lycka till tjejen med eventuella framtida valpar! :)

Varför? Well bland annat för att hon inte verkar ha varit intresserad av avel förrän nu, läsa på inför avel gör man väl långt innan man ens överväger att para? Att se det som ett sommarjobb även om man inte har någon erfarenhet. Och ja det är något man får med tiden. Men det handlar om hennes hunds liv som hon är beredd på att riskera för att få ett "sommarjobb". Jag tycker att uppfödning inte ska göras i en handvändning, dels för att mycket kan gå fel, dels för att man ska kunna ge eventuella valpköpare information som stämmer överens med verkligheten. Även om de hör av sig år efter att de köpt hunden. Är man själv okunnig, både inom avel och tex hunddressyr är man inte mycket till hjälp. Eftersom TS har gjort en tråd där svaren antyder att de har bristande ledarskap på sin hund tycker jag inte att det verkar som om TS har nog kunskap att gudia och handleda valpköpare i framtiden. Dessutom verkar huvudansvaret för valparna vara på väg att läggas på en 15åring eller hur gammal nu TS kan tänkas vara. Dessutom är det klassiska "just one litter" något av de vidrigaste i djurägarvärlden som finns, förutsatt att det inte görs med intresse för annat än bara föda upp en kull och sälja för att det är så underbart att se något födas och växa upp.

Det positiva i det här fallet är väl dock att TS hund är renrasig och paras med en sådan. Att tester verkar ha gjorts för att utesluta att föda upp sjuka valpar - vilket ju är bra att förhindra. Att de är beredda att få 8st vuxna golden retrievers inom något års framtid (alltså om valparna inte blir sålda) är ju också bra. De flesta som föder upp hundar och katter i "just one litter" fallen verkar inte tänka på att de kanske inte kommer få ungarna sålda :cool: :crazy:

Och kritiken är väl egentligen inte, även om det förmodligen framstår som så. Till fullo riktad till TS utan till alla BYB och "Just one litter" människor. Men jag förstår fortfarande inte vad som driver så många till att föda upp djur utan kunskap, man riskerar ju faktiskt livet på sitt älskade husdjur - även om dödsfall via avel kan hända alla (grejen är att de utan kunskap kanske inte alltid är medvetna om risken är att de förlorar sitt husdjur på köpet).

Känner mig lite påhoppad, du behöver inte anta en massa saker du kan fråga.... Jag erkänner att just jag inte är den mest erfarne och därför vill jag hitta informationen (anledningen till att jag skriver här). Jag har hjälp att få, ska inte göra allt på egen hand. Tänk på att nån gång måste vara den första för alla, kanske jag kan bli uppfödare i framtiden (vad vet man?) Tycker det är bra att man vill lära sig själv också, läsa på lite innan så jag känner mig förberedd och inte bara får hänga med på allt utan själv vet vad man ska göra när.

Kan berätta att hunden är 4, och det är en helt okej ålder!:)

Förstår att du känner dig påhoppad.. Det brukar vara så här på forumet hund och ska ta valpar om man inte jobbat sig in i gänget först. :crazy:

Nu har ju du en renrasig hund så det borde inte väcka så stora reaktioner, men kanske är det så att uppfödare på forumet är så rädda för konkurrans att dom måste racka ner på andra, ibland verkar det så, ingen annan är tillräckligt duktig för att kunna föda upp en kull... ;)

På dina första inlägg så tycker jag att det verkar som om du är seriös och vill lära dig mer inför kommande kull, det är ju jättebra..

Lycka Till! :)

Jag kan på intet sätt tala för någon annan uppfödare! Personligen välkomnar jag all "konkurrens"!

Många som vill ta en kull på sin tik ser det som en "kul grej"!
Man läser lite böcker, tittar på animalplanet och så vips är en parning/dräktighet/valpning en enkel match!

Det få verkar förstår är att man VARJE gång man väljer att genomföra en parning så tar man flera - förhoppningsvis - välkalkylerade risker!
Risken att valpar föds som är skadade/ej fullt utvecklade.
Risken att någon valp ligger fel och ej kan förlösas på vanligt vis.
Risken att komplikationer tillstöter som leder till långvarig sjukhusvistelse för tiken och valparnas död.
Risken att tiken blir dör!
Risken att valparna ej attraherar nog många/rätt typ av köpare, så man får stå med flera valpar i många månader.
Risken att någon valpköpare vill återlämna sin ouppfostrade unghund som 10 månaders "köndrifts-monster".
Osv. osv.

Har man en riktigt bra, meriterad, sund och frisk tik ur sunda linjer som kan föra rasen framåt så förstår jag att avel-tanken kan vara intressant! Absolut!
Och någonstans ska man ju börja!
Men varför inte göra det i RÄTT ände och prata med tikens uppfödare och be att få följa med något/några år och se hur baksidan av avelsarbetet kan se ut?

Varför inte i alla fall gå SKK's uppfödarutbildning?

Bilder i en bok kan tyvärr inte förbereda en på hur det känns, ser ut, luktar i verkligheten när något går fel! Och det kan hända på en bråkdel av en sekund!

/Swat

Min golden fick elva valpar i sin första kull, lite fler än vi räknat med :D
Bara så du tänker på att de kan bli skitmånga, och det kan bli diskussioner när inte alla får plats vid mjölkbaren. Bra att din uppfödare är "med på tåget", min uppfödare var ovärdelig med all hjälp vi fick!

Lycka till med parning och valpning, och glöm inte att man inte får starta såna här trådar utan att uppdatera med bilder när det blir dags!

Och kritiken är väl egentligen inte, även om det förmodligen framstår som så. Till fullo riktad till TS utan till alla BYB och "Just one litter" människor. Men jag förstår fortfarande inte vad som driver så många till att föda upp djur utan kunskap, man riskerar ju faktiskt livet på sitt älskade husdjur - även om dödsfall via avel kan hända alla (grejen är att de utan kunskap kanske inte alltid är medvetna om risken är att de förlorar sitt husdjur på köpet).

Tar du inte i en aning;)?
En familj som vill ta en valp efter sin hund med bra stam och som kommer använda sig av en hane från en seriös kennel enligt ts, har även haft en kull innan så dom har erfarenhet vad är problemet?

Herregud det korsas hundar höger till vänster, finns dom som bara skaffar valpar utan att tänka en endaste tanke på att ta reda på fakta och andras erfarenheter. Det är väl inget fel att fråga dom som har erfarenhet av uppfödning, alla är väl gröna i början även dom som nu är uppfödare:cool:.
Alla är inte uppfödare utan det finns också folk med reg hundar som parar en gång men behöver inte vara oseriösa för den sakens skull. Klart att det kan hända olycksfall vid en valpning eller att valpar blir dåliga men då tar man dom till vet. Verkar som TS får ta skit för att du är sur på oseriösa valptillverkare, tycker inte jag får känslan av det här. Om TS får lite extra pengar av att avlösa föräldrarna så är det väl helt ok. Som sagt, det är en familj som ska dela på ansvaret och jag förmodar att dom då vet vad dom ger sig in på då dom haft kull förut.

isan_love: Lycka till:). Du kan kanske få bollar tankar med hanens ägare, skadar inte att fråga. Finns inga korkade frågor, bara korkade svar!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 225
Senast: _Taggis_
·
R
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i... 4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 717
Senast: Sezziyanen
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 623
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 836

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka