Allt om avel

Ja alltså jag tänkte inte att det var några katastrofala MH, utan att hundarna bara var lite mesiga.
Svårt att uttala sig om vi inte definierar "lite mesiga" på ett tydligt sätt.
På vilka moment och hur såg reaktionerna ut?

Jag kan tex tänka att lite mesig innebär att hunden behövde lite stöd från föraren för att tex gå fram till overall eller spöken, men någon annan kanske tycker att begreppet även passar hund som flydde vid skrämslemoment och hade lite kvarstående rädslor.

Och även svårt att plocka ut en viss egenskap utan att ha resten.
En "lite mesig" hund kanske helst vill vara med sin ägare, men kampar ändå glatt på avståndsleken för att andra drifter tar över. Eller blir kortvarigt rädd men har så mkt nyfikenhet att den direkt är framme och kollar vad som hände.
 
Jag tolkar mesig som "blek". Men om det menas som rädd/osäker blir innebörden en annan.
 
Eftersom det var fiktiva hundar så har jag ju inte tänkt så långt :rofl:

Men låt oss säga att hundarna inte har några problem med kontakt och hantering, skottfasta, reagerar inte för starkt på överraskningarna, avreagerar bra på dumpen och skramlet ect.. Men inte riktigt vågar leka ordentligt och får typ 2-3, typ vågar nästan hela vägen ut till avståndsleken men figgen måste komma fram och locka för att de ska leka, går inte fram till spökena innan husse/matte pratar med dem.

Typ den sortens mesig? Var det tydligare? :o
 
Eftersom det var fiktiva hundar så har jag ju inte tänkt så långt :rofl:

Men låt oss säga att hundarna inte har några problem med kontakt och hantering, skottfasta, reagerar inte för starkt på överraskningarna, avreagerar bra på dumpen och skramlet ect.. Men inte riktigt vågar leka ordentligt och får typ 2-3, typ vågar nästan hela vägen ut till avståndsleken men figgen måste komma fram och locka för att de ska leka, går inte fram till spökena innan husse/matte pratar med dem.

Typ den sortens mesig? Var det tydligare? :o

Jag skulle absolut inte kalla det där mesig.
Det blir svårt att säga något beroende på vilken ras det är.
Att en mindre hund inte leker jätteintensivt ser jag inte som något konstigt, leksaken ör ganska stor och otymplig.
Dahlias MH var väl ungefär så, hon är korad. Mesig är hon långt ifrån, beskrivaren kallade henne faktiskt en riktigt modig liten hund som kom fram till spökena trots att hon var rädd och arg (dock efter att tiden gått ut). Hon stod i sträckt kopplet framför mig hela tiden och var riktigt arg, backade inte ett enda steg. Hon är faktiskt inte alls mesig och inga av hennes avkommor heller. De har gjort fina MH :)
 
Eftersom det var fiktiva hundar så har jag ju inte tänkt så långt :rofl:

Men låt oss säga att hundarna inte har några problem med kontakt och hantering, skottfasta, reagerar inte för starkt på överraskningarna, avreagerar bra på dumpen och skramlet ect.. Men inte riktigt vågar leka ordentligt och får typ 2-3, typ vågar nästan hela vägen ut till avståndsleken men figgen måste komma fram och locka för att de ska leka, går inte fram till spökena innan husse/matte pratar med dem.

Typ den sortens mesig? Var det tydligare? :o
I min ras skulle jag inte tycka att en 2-3 på lek vore okej. De ska ha mycket mer kamplust än så.
 
Eftersom det var fiktiva hundar så har jag ju inte tänkt så långt :rofl:

Men låt oss säga att hundarna inte har några problem med kontakt och hantering, skottfasta, reagerar inte för starkt på överraskningarna, avreagerar bra på dumpen och skramlet ect.. Men inte riktigt vågar leka ordentligt och får typ 2-3, typ vågar nästan hela vägen ut till avståndsleken men figgen måste komma fram och locka för att de ska leka, går inte fram till spökena innan husse/matte pratar med dem.

Typ den sortens mesig? Var det tydligare? :o
Det ser inte jag som mesig. Brist på nyfikenhet möjligen. Brukar också visa sig på spökena isåfall (beroende på vind).
Däremot ser jag ibland hundar som har ok på moment 1 (kontakt) men där hundens problem med människor tydligt visar sig vid spökena.
 
Och det skulle ju vara en bruksras då, det är de sorters MH jag sitter och nördar ner mig i :D

Det där är en sådan sak som kan vakna sent hos vissa individer. Vet hur många hundar som helst som inte alls nappar på varken boll eller annat öht vid 6-7 mån och runt året leker lite halvdant för att strax efter könsmognaden bli helgalna i kamp och lek.
Hundar som leker mycket med varandra kan också tycka människolek är lite halvtrist något vi ser här med våra två ungtikar. De kampar med föremål ihop men med oss blir det inte riktigt samma glöd. Inget jag alls är orolig för, det kommer. Det har det alltid gjort förr. Det finns där med råge i linjerna.
Men det är sånt som är bra att följa upp med ett MT.
Sen ska man ha i åtanke att ett individuellt MT säger inte så mycket, flera ur kullen behöver göra ett.
 
Det där är en sådan sak som kan vakna sent hos vissa individer. Vet hur många hundar som helst som inte alls nappar på varken boll eller annat öht vid 6-7 mån och runt året leker lite halvdant för att strax efter könsmognaden bli helgalna i kamp och lek.
Hundar som leker mycket med varandra kan också tycka människolek är lite halvtrist något vi ser här med våra två ungtikar. De kampar med föremål ihop men med oss blir det inte riktigt samma glöd. Inget jag alls är orolig för, det kommer. Det har det alltid gjort förr. Det finns där med råge i linjerna.
Men det är sånt som är bra att följa upp med ett MT.
Sen ska man ha i åtanke att ett individuellt MT säger inte så mycket, flera ur kullen behöver göra ett.
Jag skulle finna det oerhört oroande om jag köpte en brukshund som inte var intresserad av att leka med folk redan som valp. Möjligen är jag bortskämd eftersom jag har bruksmalle där valparna hänger i klasar på byxben och i leksaker... Om detta är vanligt bland schäfrar så ska jag aldrig ha en sådan. :confused:
 
Jag skulle finna det oerhört oroande om jag köpte en brukshund som inte var intresserad av att leka med folk redan som valp. Möjligen är jag bortskämd eftersom jag har bruksmalle där valparna hänger i klasar på byxben och i leksaker... Om detta är vanligt bland schäfrar så ska jag aldrig ha en sådan. :confused:
Såna är de flesta BC-kullar jag möter också. Helt jävla galna och farliga för både hälsenor, tår och byxor. Så fort de kan gå så ska de bitas ;)
 
Jag skulle finna det oerhört oroande om jag köpte en brukshund som inte var intresserad av att leka med folk redan som valp. Möjligen är jag bortskämd eftersom jag har bruksmalle där valparna hänger i klasar på byxben och i leksaker... Om detta är vanligt bland schäfrar så ska jag aldrig ha en sådan. :confused:
Tom mina frallor eller mopsar hänger som druvor i en klase och dom ska ju vara ..............host.... sällskapshundar,undrar om jag gjort något fel då.:o:confused:
 
Jag skulle finna det oerhört oroande om jag köpte en brukshund som inte var intresserad av att leka med folk redan som valp. Möjligen är jag bortskämd eftersom jag har bruksmalle där valparna hänger i klasar på byxben och i leksaker... Om detta är vanligt bland schäfrar så ska jag aldrig ha en sådan. :confused:
Mina jakthundar, lapphundar och terriers har hängt i klasar och bitit sig fast i sockar/byxor på allt och alla som rörs i närheten, så för mig skulle något annat valpbeteende vara märkligt helt oavsett ras.
 
Jag skulle finna det oerhört oroande om jag köpte en brukshund som inte var intresserad av att leka med folk redan som valp. Möjligen är jag bortskämd eftersom jag har bruksmalle där valparna hänger i klasar på byxben och i leksaker... Om detta är vanligt bland schäfrar så ska jag aldrig ha en sådan. :confused:

Nu läser du halvdant. Jag skrev med föremål kan det vara så ibland. Det betyder inte att de inte leker alls. Just byxben brukar vara en favorit ja.
Och vad är problemet? Det kommer ju ikapp. Märkligt nog duger de utan problem till både tjänst, IPO på SM -nivå och klarar L-tester.

Jag har träffat flera sådan Mallar med för den delen.....
 
Nu läser du halvdant. Jag skrev med föremål kan det vara så ibland. Det betyder inte att de inte leker alls. Just byxben brukar vara en favorit ja.
Och vad är problemet? Det kommer ju ikapp. Märkligt nog duger de utan problem till både tjänst, IPO på SM -nivå och klarar L-tester.

Jag har träffat flera sådan Mallar med för den delen.....
Jag har aldrig träffat någon sådan malle. Och jag har träffat väldigt många. Jag har hört om sådana och finner det oroande om det inte beror på sjukdom.
Helt rasotypiskt och inget jag vill se hos någon brukshund i någon ålder.
Det är inget som ska "komma ikapp". Det ska finnas hela tiden.
 
Jag har aldrig träffat någon sådan malle. Och jag har träffat väldigt många. Jag har hört om sådana och finner det oroande om det inte beror på sjukdom.
Helt rasotypiskt och inget jag vill se hos någon brukshund i någon ålder.
Det är inget som ska "komma ikapp". Det ska finnas hela tiden.

Du får anse vad du vill.
Själv lägger jag ingen vikt vid att vissa intressen i hunden sviktar runt 6-8 mån när de är i spökåldern och de värsta hormonerna och egenskaperna virvlar runt i dem. Huvudsaken är att när de är könsmogna ska allt sitta på plats. De är ändå individer.

Du verkar läsa detta som om alla är så. Eller att de är sådan från födeln. Eller att de inte leker alls...öht. Jag pratar om vissa individer och de har blivit kanon i slutändan- De flesta. Jag har också sett individer som verkat kanon som unga men sen inte utvecklats ett skit och där egenskaper dresserats fram.

Vi får enas om att tycka olika.
Och bara för att du inte har träffa Mallar som inte varit lite spretiga som unghundar så betyder de inte att de inte finns.
 
Mina jakthundar, lapphundar och terriers har hängt i klasar och bitit sig fast i sockar/byxor på allt och alla som rörs i närheten, så för mig skulle något annat valpbeteende vara märkligt helt oavsett ras.

Ja det är väl snarare normalt för valpar överlag? Kunde inte ens gå på toaletten utan att ha en skäggis i byxbenen. Än idag ska det bitas på skosnören när det är dags för lunchpromenad på jobbet - hon blir 5 i februari :D
 
Mina jakthundar, lapphundar och terriers har hängt i klasar och bitit sig fast i sockar/byxor på allt och alla som rörs i närheten, så för mig skulle något annat valpbeteende vara märkligt helt oavsett ras.

Jag pratar dock inte om valpar, utan om att en del unghundar kan vara svaga i lek med människa strax innan könsmognad. Vid 6-8 månaders ålder. Närkampen kan avtaga. Oftast leker de på som vanligt själva, eller i kamplek med annan hund. Vid MH brukar de vara över det stadiet....om de inte har en sen mognad.
 
Möjligen är jag bortskämd eftersom jag har bruksmalle där valparna hänger i klasar på byxben och i leksaker...
Det gör bruksschäfrar också. Man får haka av de små krokodilerna om man vill ta sig fram. Min lillskrutt demolerade högerärmen på en rad av mina tröjor och jackor som liten. Helt i sin ordning. Det är ff en av hans favoritbelöningar, som han infört själv.
 
Själv lägger jag ingen vikt vid att vissa intressen i hunden sviktar runt 6-8 mån när de är i spökåldern och de värsta hormonerna och egenskaperna virvlar runt i dem. Huvudsaken är att när de är könsmogna ska allt sitta på plats. De är ändå individer.
Jag kan tänka mig att vissa delar kan förstärkas med ett ökat självförtroende och ålder men grunden måste finnas från början, som jag ser det.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 344
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 709
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Inser att det kanske inte finns något bra svar på min fråga men tänker att om någon har nåt bra tips så är det här på Buke i alla fall...
Svar
16
· Visningar
1 198
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 464
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp