Allt om avel

MH kan vara lurigt. Ibland verkar en del glömma att alla hundar inte ska agera som en bruksschäfer.
En del raser SKA ta flykt som första metod innan de återvänder och kollar in.
Andra ska vara mjukare, reserverade osv. Men inga hundar ska vara rädda.
Tittar jag på dåren så agerar hon gärna genom att först ducka och hoppa åt sidan- sen kollar hon in.
Hon är inte ett dugg skraj, hon har bara avlats med andra egenskaper i åtanke. Hon ska kunna ducka och smita undan på en femöring- sen på't.
En schäfer som agerar lika skulle jag inte se positivt på.
 
Och bara för att du inte har träffa Mallar som inte varit lite spretiga som unghundar så betyder de inte att de inte finns.
Spretig är en sak. Brister i social kamplust är en helt annan sak. En mycket allvarlig sådan enligt min mening.
Och vill de inte fram till folk så är det allvarligt i sig.
 
Spretig är en sak. Brister i social kamplust är en helt annan sak. En mycket allvarlig sådan enligt min mening.
Och vill de inte fram till folk så är det allvarligt i sig.

Orkar inte diskutera med någon som plockar saker ut text och vänder till ett nytt ämne.

Har jag nämnt något öht om hundar som inte vill gå fram till folk?
Socialt öppna och tillgängliga hundar är iaf något vi lägger mycket stort fokus på.
 
Amen, amen, amen, amen!

Och @Voff , pratar du om de hundarna som senare kommer igång och kampar på ägande? De tycker jag solklart har en brist - inte precis ovanlig hos schäfer, som ju inte är direkt översociala - även om det går att använda kampen i träning ändå.

Jag kan hålla med, även om jag också tänker att termen "brist" tas på lite för stort allvar. Alla hundar har brister, det gör inte att det är oanvändbara, dåliga, individer. Bara att det handlar om sidor som kanske behöver byggas upp eller helt enkelt kompenseras för när man kör dem. Vilka brister som gör hunden "värdelös" varierar väl enormt mellan olika förares preferenser och vilken ras det handlar om. (Jag associerar till vallningen, där jag personligen tycker det är oanvändbart med hundar som måste ha tummen i ögat för att inte ställa till det med djuren och tycker om hundar med hold back, men där andra förare tycker precis tvärt om. Båda sorternas hundar fungerar ypperligt i tjänst och tävling, men kräver olika träning och körning)
 
Jag kan hålla med, även om jag också tänker att termen "brist" tas på lite för stort allvar. Alla hundar har brister, det gör inte att det är oanvändbara, dåliga, individer. Bara att det handlar om sidor som kanske behöver byggas upp eller helt enkelt kompenseras för när man kör dem. Vilka brister som gör hunden "värdelös" varierar väl enormt mellan olika förares preferenser och vilken ras det handlar om. (Jag associerar till vallningen, där jag personligen tycker det är oanvändbart med hundar som måste ha tummen i ögat för att inte ställa till det med djuren och tycker om hundar med hold back, men där andra förare tycker precis tvärt om. Båda sorternas hundar fungerar ypperligt i tjänst och tävling, men kräver olika träning och körning)

Jag håller med om det, jakten på den "perfekta" hunden blir lite mysko ibland! Värdelös tycker jag definitivt inte det handlar om bara för att man pratar brister dock, och just brister i social lek tycker jag själv är lite sorgliga. (Men så har jag inte schäfer heller. :laugh:)
 
Jag håller med om det, jakten på den "perfekta" hunden blir lite mysko ibland! Värdelös tycker jag definitivt inte det handlar om bara för att man pratar brister dock, och just brister i social lek tycker jag själv är lite sorgliga. (Men så har jag inte schäfer heller. :laugh:)
Jag tänkte på att det blev lite hårda toner här nu, bara för att en person uttalar sig starkt om vissa egenskaper, betyder ju inte det att det är nått annat än just den personens preferens (och värdering av en tolkning av något som lästs i text).

Med förbehåll för att jag inte alls förstår mig på det som folk pratar om som kamplust, blev helt chockad över att det är en egenskap som gör att en hund plötsligt är värd att avlas på (en BC som användes i avel utan VP, för att den leker så bra. Say what?? Alla mina sitter som jävla tänger i leksaker om man bjuder på det, inte sjutton är det något som gör hunden värd att avla på??)
 
MH kan vara lurigt. Ibland verkar en del glömma att alla hundar inte ska agera som en bruksschäfer.
En del raser SKA ta flykt som första metod innan de återvänder och kollar in.
Andra ska vara mjukare, reserverade osv. Men inga hundar ska vara rädda.
Tittar jag på dåren så agerar hon gärna genom att först ducka och hoppa åt sidan- sen kollar hon in.
Hon är inte ett dugg skraj, hon har bara avlats med andra egenskaper i åtanke. Hon ska kunna ducka och smita undan på en femöring- sen på't.
En schäfer som agerar lika skulle jag inte se positivt på.
Så är det ju, men kvarstående rädsla, brist på nyfikenhet etc är ju ett problem oavsett ras.
Jag vill inte att en dobbis ska vara som en schäfer, samtidigt som jag tycker att de ska vara lika på vissa ställen i.MHt
 
Jag vill mest peka på att vi har valt olika raser för att vi vill ha olika saker av våra hundar. @Migo har vallhundar, @Red_Chili har saluki och @Voff har schäfer med riktning mot tjänst/arbete. Andra har andra raser. Vi vill ju ha olika värden på lek, kamplust, hur de agerar mot spöken mm.
Jag menar, jag har numer en dvärgväxt ras, att röntga den och jämföra med en saluki blir ju väldigt ofördelaktigt för min dvärg. Den är ju Dvärgväxt.


Ja, @Monstermom har ju en Conny Karlsson, för att han är så sööööt. Glömde nästan:love:
 
Andra har andra raser. Vi vill ju ha olika värden på lek, kamplust, hur de agerar mot spöken mm.
Med risk för att jag missuppfattat dig, så nej, jag skulle gråta blod om inte mina små kräk kampar ordentligt och helst med full mun, leker med alla oavsett kön,ålder,hund eller människa,och backar dom för en dumpe eller spöken,då åker dom ut :mad:
Nu är risken för det sist nämda nästan obefintligt, mopsar är helt enkelt för korkade för att tro att något är farligt och frallor är stenhårda,dom står som en hel brukshund o låter illa,innan dom går till pussattack.:D
 
Med risk för att jag missuppfattat dig, så nej, jag skulle gråta blod om inte mina små kräk kampar ordentligt och helst med full mun, leker med alla oavsett kön,ålder,hund eller människa,och backar dom för en dumpe eller spöken,då åker dom ut :mad:
Nu är risken för det sist nämda nästan obefintligt, mopsar är helt enkelt för korkade för att tro att något är farligt och frallor är stenhårda,dom står som en hel brukshund o låter illa,innan dom går till pussattack.:D

Jag menar att alla hundar ska inte bete sig fullt ut som en brukshund typ schäfer. Hade jag velat ha det hade jag valt en schäfer (vilket jag ville, men det blev en bebis istället) och inte en corgi.
 
Med risk för att jag missuppfattat dig, så nej, jag skulle gråta blod om inte mina små kräk kampar ordentligt och helst med full mun, leker med alla oavsett kön,ålder,hund eller människa,och backar dom för en dumpe eller spöken,då åker dom ut :mad:
Nu är risken för det sist nämda nästan obefintligt, mopsar är helt enkelt för korkade för att tro att något är farligt och frallor är stenhårda,dom står som en hel brukshund o låter illa,innan dom går till pussattack.:D
Och jag tycker verkligen att det är vansinnigt oönskat att min hund har så kass självbehärskning att den glatt drar efter en tuss på ett snöre och kampar med den, eller hoppar ut i skogen och leker med ett fån bakom en gran. Här är jag, här ska min hund vara.
 
Och jag tycker verkligen att det är vansinnigt oönskat att min hund har så kass självbehärskning att den glatt drar efter en tuss på ett snöre och kampar med den, eller hoppar ut i skogen och leker med ett fån bakom en gran. Här är jag, här ska min hund vara.
Fast tussen på snöret ingår inte i lek utan i jakt,så det vill inte jag heller ha mer än vid provtillfället
 
Och jag tycker verkligen att det är vansinnigt oönskat att min hund har så kass självbehärskning att den glatt drar efter en tuss på ett snöre och kampar med den, eller hoppar ut i skogen och leker med ett fån bakom en gran. Här är jag, här ska min hund vara.
Det här är så svårt, med lilla jakten.

Jag vill inte se att en vallhund inte kan behärska sig. En vallhund som springer efter och klipper något litet som springer i ett förvirrat mönster är ju inte alls att föredra. En sån hund kan ju antagligen ha ihjäl en rädd höna som smitit. Varken som vallhund eller gårdshund ser jag sådan liten självkontroll som önskvärt.
Men så är ju aussien en brukshund också. Och mitt intryck är att alla andra med bruksras (men ej aussie) fnyser och tycker det är värdelöst med hundar som inte springer efter och klipper trasan utan minsta eftertanke.

Hur ska man tänka då?
Personligen vill jag ju i framtiden inte ha hundar som har den låga självkontrollen, men då verkar folk anse att det minsann inte kan bli en brukshund om den inte griper trasan?
 
Det här är så svårt, med lilla jakten.

Jag vill inte se att en vallhund inte kan behärska sig. En vallhund som springer efter och klipper något litet som springer i ett förvirrat mönster är ju inte alls att föredra. En sån hund kan ju antagligen ha ihjäl en rädd höna som smitit. Varken som vallhund eller gårdshund ser jag sådan liten självkontroll som önskvärt.
Men så är ju aussien en brukshund också. Och mitt intryck är att alla andra med bruksras (men ej aussie) fnyser och tycker det är värdelöst med hundar som inte springer efter och klipper trasan utan minsta eftertanke.

Hur ska man tänka då?
Personligen vill jag ju i framtiden inte ha hundar som har den låga självkontrollen, men då verkar folk anse att det minsann inte kan bli en brukshund om den inte griper trasan?
En bra vallhund kan inte vara impulsiv. Det finns flera bra vallhundar på elitnivå i bruks och lydnad ;)
 
Fast tussen på snöret ingår inte i lek utan i jakt,så det vill inte jag heller ha mer än vid provtillfället
Ingen av mina jakthundar, oavsett ras skulle jaga en tuss i ett snöre, hur mycket jaktlust de än har. De är ju ganska specifikt avlade på sin "typ" av jakt, så att planlöst jaga efter en tuss gör de ju inte.

När den gamle rödingen smet inne i stan och blev upplockad av polisen som passerade förbi parken så låg han och tittade på änder, men jagade dem gjorde han ju inte (och ska ju heller inte göra det) så de trodde han var helt utan jaktlust :D så jag fick förklara det här med hur en skällande och ställande hund fungerar för dem..
 
Ingen av mina jakthundar, oavsett ras skulle jaga en tuss i ett snöre, hur mycket jaktlust de än har. De är ju ganska specifikt avlade på sin "typ" av jakt, så att planlöst jaga efter en tuss gör de ju inte.

När den gamle rödingen smet inne i stan och blev upplockad av polisen som passerade förbi parken så låg han och tittade på änder, men jagade dem gjorde han ju inte (och ska ju heller inte göra det) så de trodde han var helt utan jaktlust :D så jag fick förklara det här med hur en skällande och ställande hund fungerar för dem..
Jag har funderat på det där. Att kalla momentet på mh för "jakt" känns rätt så verklighetsfrånvänt?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 348
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 710
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Inser att det kanske inte finns något bra svar på min fråga men tänker att om någon har nåt bra tips så är det här på Buke i alla fall...
Svar
16
· Visningar
1 198
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 473
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp