Allt om avel

Lilla bytet i nuvarande form är väldigt omstritt inom SBK. Många anser att det löser ut andra egenskaper än jaktlust - jaktlust/förföljande i sig är ju önskvärt i en brukshund då det är en tillgång i träning, däremot inte viltintresse.
 
Jag tänkte på att det blev lite hårda toner här nu, bara för att en person uttalar sig starkt om vissa egenskaper, betyder ju inte det att det är nått annat än just den personens preferens (och värdering av en tolkning av något som lästs i text).

Med förbehåll för att jag inte alls förstår mig på det som folk pratar om som kamplust, blev helt chockad över att det är en egenskap som gör att en hund plötsligt är värd att avlas på (en BC som användes i avel utan VP, för att den leker så bra. Say what?? Alla mina sitter som jävla tänger i leksaker om man bjuder på det, inte sjutton är det något som gör hunden värd att avla på??)
Ingen påstår att enbart kamplust är värt att avla på. Emellertid, riktar man aveln mot tjänst för polis så ska man vara medveten om att polisen söker hundar som har stor social kamplust förutom övriga lämpliga egenskaper.
Anledningen till detta är att hunden använder sin kamplust i arbete i andra utövningar än bitarbete.
 
Jag har funderat på det där. Att kalla momentet på mh för "jakt" känns rätt så verklighetsfrånvänt?
Det kallas förföljande i beskrivningen, vilket också är vad det handlar om.
Hos brukshundar vill man se att de förföljer döda föremål också. En hund brukar inte ha större problem med att skilja på dött och levande (de har trots allt sina näsor).
Döda föremål (leksaker tex) används som belöning. Föremålsintresse är nödvändigt hos arbetande hundar.
 
Det kallas förföljande i beskrivningen, vilket också är vad det handlar om.
Hos brukshundar vill man se att de förföljer döda föremål också. En hund brukar inte ha större problem med att skilja på dött och levande (de har trots allt sina näsor).
Döda föremål (leksaker tex) används som belöning. Föremålsintresse är nödvändigt hos arbetande hundar.
Vem har pratat om att skilja på dött och levande? Jag pratar om att hundarna jag jobbar med ska ha hög grad av självbehärskning. Det är omöjligt att diskutera med dig när du åskriver en en massa åsikter. Halmgubbefäktning är rätt trist.
 
Föremålsintresse är nödvändigt hos arbetande hundar.

Hos brukshundar kanske det är så, men det finns många arbetande raser där ett föremålsintresse är totalt meningslöst för själva arbetet.

Finns redan så många som har svårt att begripa sig på det här med MH, att det som är önskvärt resultat hos vissa raser inte är det hos andra, så man bör kanske nog vara specifik i hos vilka raser saker och ting är önskvärda/nödvändiga och inte.
 
Överlag vad man mäter och hur, plus bedömningen av olika testledare. Ett enskilt MH skulle jag säga har mycket lägre faktiskt värde än det oftast tillskrivs (även på kullbasis), men den stora mängden MHn däremot är väldigt värdefull.

Det är beskrivare som bedömmer, TL leder bara runt dig?
Men okej då är jag med. Jag håller inte riktigt med, men är för trött för att formulera mig efter en dag på MyDog ;)
 
Hos brukshundar kanske det är så, men det finns många arbetande raser där ett föremålsintresse är totalt meningslöst för själva arbetet.

Finns redan så många som har svårt att begripa sig på det här med MH, att det som är önskvärt resultat hos vissa raser inte är det hos andra, så man bör kanske nog vara specifik i hos vilka raser saker och ting är önskvärda/nödvändiga och inte.
Word.
 
Hos brukshundar kanske det är så, men det finns många arbetande raser där ett föremålsintresse är totalt meningslöst för själva arbetet.

Finns redan så många som har svårt att begripa sig på det här med MH, att det som är önskvärt resultat hos vissa raser inte är det hos andra, så man bör kanske nog vara specifik i hos vilka raser saker och ting är önskvärda/nödvändiga och inte.
Ska väl finnas en idealprofil för rasen? Tror iaf alla bruksraser har det - det är ju trots allt i grunden ett test för raserna under SBK.
Möjligt att BPH passar de andra raserna bättre.
 
Bara en sån sak som att det inte tas hänsyn till doftbild gör ju att det hela kan bli missvisande.
 
Exakt!
Det är utformat för att passa brukshundar och deras egenskaper, men många verkar ju tro att alla raser ska dömas enligt det, fastän många av de egenskaper som brukshundar ska ha inte alls är önskvärda hos andra raser.

Det är ju därför alla bruksraser har en framtagen idealprofil unik för den rasen - och dessa idealprofiler är väldigt olika från ras till ras. Varje rasklubb som vill använda MH behöver ju ta fram en egen profil. Jag anser att MH är ett jättebra verktyg även för icke-bruksraser men de ska bedömas helt annorlunda av naturliga skäl. Det är därför MH är en beskrivning och inte ett test - det finns inte ett rätt och ett fel utan många reaktioner som är önskvärda/icke önskvärda och de skiljer sig åt beroende på ras.
 
Exakt!
Det är utformat för att passa brukshundar och deras egenskaper, men många verkar ju tro att alla raser ska dömas enligt det, fastän många av de egenskaper som brukshundar ska ha inte alls är önskvärda hos andra raser.
Vilka menar det? Tycker aldrig jag hört någon som tycker alla raser ska se lika dana ut på MH.
Jag anser dock fortfarande att ingen hund ska ha kvarstående rädslor och att de faktiskt bör ha nyfikenhet.
 
Det är beskrivare som bedömmer, TL leder bara runt dig?
Men okej då är jag med. Jag håller inte riktigt med, men är för trött för att formulera mig efter en dag på MyDog ;)

Så det blev, jag får skylla på att jag är virrig jag med om inte av samma anledning. :D

Värdet avseende avel är redan påvisat. Baserat på kullstatistik.

Inte riktigt samma sak, plus nja.

Men att jag inte är överens med er (och garanterat många fler) är inte någon överraskning, jag orkar inte riktigt med mer ikväll än att konstatera att jag tycker MH är konstruerat på ett sätt jag tycker är inte helt optimalt, det finns bias och vidskepligheter byggt in i det, och att det på såväl individ- som mindre gruppnivå är övervärderat, mm. Men jag vill påpeka igen också att jag tycker det är helt suveränt att vi har det, och att man i möjligaste mån bör göra det med sin hund.
 
Jag vill tillägga att indexering av MH-resultat som gjorts på försök i collie ger mycket större tillförlitlighet än enskilda hundars eller kullars MH-spindlar - man kan även indexera på enskilda egenskaper och själv bestämma vad som är "bättre än medel" eller "sämre än medel" utifrån varje specifik ras. Hoppas det införs på fler raser! Jag tror att det är rätt väg framåt när det gäller MH som avelsutvärderingsverktyg.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 492
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 841
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Inser att det kanske inte finns något bra svar på min fråga men tänker att om någon har nåt bra tips så är det här på Buke i alla fall...
Svar
16
· Visningar
1 244
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 103
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp