Bukefalos 28 år!

Allt om chiapudding

Hur mycket började du med? Jag hade inte börjat med en hel chiapudding precis utan börjat med typ en halv tesked och ökat försiktigt. Jag har 2 dl chiafrö i det bröd jag gör och för mig är det inga problem men de som inte är vana vid chiafrön kan reagera på det brödet. Det är ändå bröd på nästan 1,5 liter vätska men endel kan känna av det ändå.
Jag började med väldigt lite eftersom jag inte visste om jag skulle tycka om det. Reaktionen kom ändå, men jag satte först inte in den ihop med det jag åt just då. En krånglig mage som har humör är svår att tolka ibland. Det var först när jag började äta det oftare jag kopplade.

Jag har ätit bröd med chiafrön i och det verkar min mage acceptera, kanske är det skillnad då det varit i ugnen? Mycket saftigt och gott bröd för övrigt!
 
Jag äter lchf. Blandar 1 msk chia-frön med hälften keso och hälften vispad grädde. Hallon på det. En bra dag, blåbär. Fruktansvärt gott!!
 
Jag började med väldigt lite eftersom jag inte visste om jag skulle tycka om det. Reaktionen kom ändå, men jag satte först inte in den ihop med det jag åt just då. En krånglig mage som har humör är svår att tolka ibland. Det var först när jag började äta det oftare jag kopplade.

Jag har ätit bröd med chiafrön i och det verkar min mage acceptera, kanske är det skillnad då det varit i ugnen? Mycket saftigt och gott bröd för övrigt!
Så synd! Vi är ju alla olika. Det en kropp blir glad av blir en annan arg av. Huvudsaken är ju att man hittar vad som ger vad hos sin egen kropp!
Ja bröd med chiafrön i är jättegott! Jag började baka på det av en ren slump (det låg en gammal påse i skafferiet och då fick innehållet åka med) och blev väldigt positivt överraskad vilken skillnad det gav :)
 
Är det bara min mage som hysteriskt ilsket protesterar mot chia? Har försökt göra chiapudding, gott så klart, men magen får spader totalt och magknipet är INTE att leka med.

Någon som känner igen sig?
Ja, min mage blir kass av det
(Även av såna där påsar från apoteket, med nåt mojs i som också ska svälla i vatten. Sägs väl att sånt bulkande ska hjälpa både mot hård och lös mage, men för mig blir det verkligen katastrof haha)
 
Aven jag, precis som @Enya kan inte ata chia seeds for att mage och tarmar sager ifran. Det gor i och for sig min mage med nastan alla "fron" ... men det ar inte heller ovanligt, har jag fatt lara mig, att chia ger den reactionen.
 
Blandar ihop ca 2 msk chiafrön och ca 2,5 dl vaniljyoghurt i en mugg på kvällen och äter till frukost dagen efter 👌
 
Ja, min mage blir kass av det
(Även av såna där påsar från apoteket, med nåt mojs i som också ska svälla i vatten. Sägs väl att sånt bulkande ska hjälpa både mot hård och lös mage, men för mig blir det verkligen katastrof haha)
Intressant att vi är fler som upplever samma av chiafrön! @hastflicka också! Jag hade mest läst om hur nyttigt och gott det skulle vara och var inte alls beredd på magknipet, som jag alltså inte ens först relaterade till chiafröna. bytte ut mot laktosfri mjölk och gav nytt försök till och med och samma reaktion, ganska omedelbart till och med.
 
Hur länge håller färdig pudding i kylen? Jag kommer nog att göra på havremjölk.
 
Hur länge håller färdig pudding i kylen? Jag kommer nog att göra på havremjölk.
Några dagar absolut, men du behöver ofta fylla på med lite vätska efter en dag för den blir liksom tjockare med tiden. Jag gör ibland dubbelsats av receptet jag postade i trådstarten och då håller det i fyra dagar i en burk med lock. Efter det får den lite bismak av något tycker jag så då gör jag hellre ny.
 
Jag har verkligen försökt gilla chiapudding, men inte lyckats. Och då är jag ungefär lika kinkig med maten som en labrador. Det blir liksom slemmigt och "vattnig" smak oavsett hur jag gör. Med ordentlig kryddning och toppat med något gott blir det någorlunda ätligt, eftersom chiapuddingen i sig inte smakar särskilt mycket.

I bröd däremot ger det en fin saftighet som gör att det känns färskt längre än vad det är.
 
Aven jag, precis som @Enya kan inte ata chia seeds for att mage och tarmar sager ifran. Det gor i och for sig min mage med nastan alla "fron" ... men det ar inte heller ovanligt, har jag fatt lara mig, att chia ger den reactionen.
Inte helt ovanligt reaktion av frön vid IBS, eller om man har tarmfickor (divertikulit) som blir inflammerade.
 
Inte helt ovanligt reaktion av frön vid IBS, eller om man har tarmfickor (divertikulit) som blir inflammerade.

Jag har Crohn's disease och microscopic colitis (eller collagenous colitis) och ofta ar det mesta utom animaliska produkter och ett fatal gronsaker ett problem.
 
Detta med bröd....

Jag bakar ju grahams/råg/vete-blandning med frön i. Hur mycket chia tillsätter man i 1 liter degvätska och ska de svälla först?
 
Detta med bröd....

Jag bakar ju grahams/råg/vete-blandning med frön i. Hur mycket chia tillsätter man i 1 liter degvätska och ska de svälla först?
Låt chiafröna svälla först. Minst 15 minuter. Hur mycket man vill ha i är ju en smaksak. Jag har 2 dl till ca 1,5 liter degvätska. Jag kokar då upp de grova mjölsorterna i 1,5 liter vatten i några minuter. Det blir ungefär som välling i konsistensen. Chiafröna låter jag svälla i 5 dl vatten.
 
Senast ändrad:
Köpte chiafrön iag.
La ca en msk frön i en kopp med havremjölk. Nu några timmar senare har absolut inget hänt med fröna. Havremjölken är lika tunn som innan och fröna är fortfarande små hårda frön. Visserligen har jag tänkit att det ska stå över natten, men borde inte fröna svälla?
 
Köpte chiafrön iag.
La ca en msk frön i en kopp med havremjölk. Nu några timmar senare har absolut inget hänt med fröna. Havremjölken är lika tunn som innan och fröna är fortfarande små hårda frön. Visserligen har jag tänkit att det ska stå över natten, men borde inte fröna svälla?
Det låter mycket märkligt. Chiafrön sväller i stort sett klart på 15 minuter.
 
Köpte chiafrön iag.
La ca en msk frön i en kopp med havremjölk. Nu några timmar senare har absolut inget hänt med fröna. Havremjölken är lika tunn som innan och fröna är fortfarande små hårda frön. Visserligen har jag tänkit att det ska stå över natten, men borde inte fröna svälla?
Förlåt dum fråga men är du säker det är chia och inte quinoa? Har båda hemma och har mixat ihop dem vid ett tillfälle, upptäckte det dagen efter när quinoagroddarna kommit fram :o
 
Mina frön svällde så fint i havremjölken, så. Åt en halv portion med lite hallon i, magen har inte protesterat än. I morgon blir det topping av nötter och russin.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Lyckades äntligen idag komma iväg till Ulriksdalsslottsträdgård och har köpt så fina blommor till balkongen. Ska resa bort i morgon men...
Svar
9
· Visningar
467
Senast: Acto
·
Mat Allvetande buke! När jag gick i grundskolan 2001-2011, så serverades på fredagar alltid soppa och mjukt bröd. Det bästa var de fredagar...
Svar
7
· Visningar
659
Senast: cambodia
·
IT & mobiler Google är verkligen inte min vän i det här fallet, men allvetande Buke brukar ju kunna lösa det mesta! ✊✊ Jag har googlat på lite...
Svar
1
· Visningar
598
Senast: Keb71
·
Hemmet Detta är en vägglampa i glas efter mina morföräldrar och jag älskar den! 😍 Tyvärr är den inte märkt någonstans och det enda jag vet är...
Svar
6
· Visningar
614

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp