Bukefalos 28 år!

Allt om kamera &foto

Status
Stängd för vidare inlägg.
I

Irenes

Jag tänkte att vi kunde nåla den här tråden för att ha en enda tråd där alla kan ställa sina frågor om foto och kamera. Jag och alla andra kommer att försöka svara så ofta vi kan! Vad säger moderator om detta? Vore rätt skönt att bara ha en tråd att hålla reda på istället för en miljard.
 
Sv: Allt om kamera &foto

Jag tänkte att vi kunde nåla den här tråden för att ha en enda tråd där alla kan ställa sina frågor om foto och kamera. Jag och alla andra kommer att försöka svara så ofta vi kan! Vad säger moderator om detta? Vore rätt skönt att bara ha en tråd att hålla reda på istället för en miljard.
Eller, om man skall vara riktigt radikal, kanske ett eget underforum? Det skulle göra det ännu lättare att hålla ordning.
 
Sv: Allt om kamera &foto

Jag tycker det låter som en kalasbra idé :)

Jag kan också börja med att ställa en fråga.

Jag ska i dagarna fota en vän, i skogen. Det ska vara kväll, soligt, och färgerna blir så vackra i skogen då :love:

Jag vill att bilderna ska vara lite "älvlika", kanske lite disiga.

Det är lite svårt att förklara.

Förstår ni hur jag menar?

Jag hade tänkt att ge mig ut själv och prova olika kamerainställningar innan jag ska fota henne, men hittills har ju vädret inte bjussat på en enda soliga kväll :(.

Några speciella inställningar jag bör använda mig av, eller ska jag bara testa friskt och se vad som blir bra? Tror ni visst motljus skulle funka?

Kameran jag har är en Nikon D40x, med ett vanligt 18-55mm objektiv.
 
Sv: Allt om kamera &foto

Plåta bara "vanligt" antingen så överexponerar du lite så att bakgrunden blir utfrätt och skapar lite drömsk känsla, eller så exponerar du "korrekt" och lägger till lite Diffuse glow i photoshop, det kan du ju iofs göra även om du överexponerat. Kom ihåg att inte bränn ut huden, ställ personen i skugga och exponera efter huden, då borde du få utbränd bakgrund. Annars kan du också (Om det finns) ställa personen i en strimma ljus som strilar in mellan träden, sådär lite gammelskogsaktigt, då behöver du inte överexponera, men du kan med fördel addera diffuse glow i efterhand, lek gärna också med brus/korn som du kan lägga till med samma filter, det kan bli galet snyggt. Kör på 55 även om du plåtar hela personen med bakgrund för att undvika massa onödig distortion pga. gluggen. Lycka till.
 
Sv: Allt om kamera &foto

Tack för konkreta tips!

Tycker det annars är svårt att få det bra när det är mycket skuggor.
 
Sv: Allt om kamera &foto

Kämpa på, det är så du lär dig!
 
Sv: Allt om kamera &foto

Var hittar jag Diffuse glow i PS? Känner mig helt bortkommen, det är en funktion jag aldrig testat :o
 
Sv: Allt om kamera &foto

Finns där någon af motor man kan sätta mellan objektiv o kamera :D?

Nikon fattning :).

Mvh
Emma -d40
 
Sv: Allt om kamera &foto

Nej det finns inte. Köp objektiv med inbyggd fokusmotor eller fokusera manuellt är enda lösningen. Kolla dock på den gröna pricken till vänster i sökaren, fokusindikatorn.
 
Sv: Allt om kamera &foto

Har aldrig kunnat fokusera manuellt :o. Har inte vetat hur!
Sökte på google, vips! Det är ju super enkelt! :idea:

Går i tankarna om jag skall köpa ett gammal telezoom och fokusera manuellt. Vad föredrar ni ? Manuellt eller af?

Mvh
Emma
 
Sv: Allt om kamera &foto

Det beror på vad du plåtar, plåtar du rörliga motiv så skulle jag skaffa AFglugg om du inte är extremt van vid att fokusera manuellt.
 
Sv: Allt om kamera &foto

Några speciella inställningar jag bör använda mig av, eller ska jag bara testa friskt och se vad som blir bra? Tror ni visst motljus skulle funka?
Porträtt, inte minst utomhus, blir ofta trevligt med ganska kort skärpedjup. Det betyder att det djupområde där bilden är skarp är ganska "grunt", du får alltså ett skarpt ansikte men mer oskarp bakgrund (och eventuell förgrund). Motsatsen är stort skärpedjup, där både huvudmotivet och bak-(och för)grund är skarpa.

Skärpedjupet påverkar du med två faktorer. Dels får du kortare skärpedjup ju större brännvidd du använder på objektivet. Därför passar Irenes råd om att använda 55 mm-läget bra. Hade du haft ett objektiv som tillåtit dig att använda någonstans runt 80-100 mm hade det varit ännu mer optimalt, men 55 mm är helt ok.
Dels får du kortare skärpedjup ju större bländaröppning du använder. Varför det är så kräver ett litet mer omfattande resonemang för att förklara, för tillfället kan vi nöja oss med att det är så.

Med kamerans exponeringsinställning i sina mest automatiska lägen kommer den att välja kombinationer av bländare och slutartid själv, utan möjlighet för dig att påverka det ena eller det andra. För att kunna påverka bländarinställningen väljer du exempelvis läget A som står för Aperture priority. Aperture betyder bländare, och i det här läget ställer du själv in önskat bländarvärde varpå kameran väljer en passande slutartid. Jag gissar att ditt 18-55 mm objektiv har ungefär 4,5 som största bländaröppning, och det kan vara lagom att börja prova med. Bländaröppningen i objektivet beskrivs med lägre siffervärde ju större den är, också en kunskap som bara är att förlika sig med. :grin: Det betyder att 4,0 eller 4,5 är en ganska stor bländaröppning medan 16 eller 22 betyder att öppningen (och därmed ljusinsläppet till kameran) är liten. Dyrare objektiv kan ofta använda bländaröppningar neråt 2,8 eller 2,0 vilket dels ger möjlighet att fotografera med rimlig slutartid i svagt ljus, och dels ger möjlighet till riktigt kort skärpedjup om/när man vill ha det.

Kamerans ISO-känslighet väljer du så låg som möjligt med hänsyn till ljusförhållandena, gärna 200 eller 400 ISO. Ju högre känslighet du väljer desto brusigare (kornigare) blir bilderna.

Till sist - om det visar sig att du hamnar på slutartider runt 1/60 sekund eller kortare så kan du fotografera på fri hand utan större problem. Det ger dig möjlighet att vara flexibel och enkelt välja bildutsnitt, och hela fotograferingssituationen blir litet mindre statisk. För bilder med längre slutartider - uppåt 1/30 eller 1/20 sekund eller mer - behöver du som regel stativ för att undvika skakningsoskärpa.

Motljus är ofta undervärderat vid porträtt, ett skimrande bakljus i håret kan vara hur fint som helst. Tänk bara på ett par saker. Välj en kameravinkel där du inte har solen synlig i sökaren, solen behöver som regel vara utanför bilden för att du inte skall riskera att få fula så kallade inslag där solreflexer i objektivet gör biden diffus och mjölkig. Prova dig fram för att se hur långt utanför bilden en ljuskälla (typ solen) behöver vara för att du skall slippa den effekten, det brukar gå att se rätt tydlig skillnad.
Nästa sak som är viktig när du fotograferar i motljus är att exponera efter rätt del av bilden. Med helautomatisk exponering riskerar du att kameran "luras" av det infallande motljuset, och kompenserar genom att välja en exponering som gör att ansiktet på ditt motiv blir för mörkt. Vad du behöver göra är att, som Irenes förklarade, exponeringsmäta specifikt på motivets hud. Det är för övrigt oftast det bästa sättet även utan motljus, för att undvika att lura exponeringsmätningen med ljusa eller mörka kläder eller liknande. Normalt är det ju just motivets hud som är viktigast att exponera rätt; om mörka kläder blir litet för mörka eller om ljusa kläder eller solreflexer blir litet för ljusa är oftast mer acceptabelt.
Du kan nå väldigt fina resultat genom att kombinera befintligt (mot)ljus med ett lätt blixtljus framifrån, så kallad upplättningsblixt. Det kräver dock en hel del övning för att dosera lagom, men din kamera har säkert en automatisk funktion för upplättningsblixt som du kan prova med. Men gräv inte ner dig för djupt i det vid de första porträttillfällena; du kommer att komma långt med befintligt ljus.

Apropå fokusering så kan det vara idé att använda autofokus men inställd till så litet mätområde som möjligt, till skillnad från kamerans mer automatiska lägen där den använder en stor mängd autofokuspunkter i bilden för att ställa skärpan. För porträtt vill du normalt att den skarpaste punkten i bilden är på ett specifikt ställe, och det är i motivets ögon. Inte öron eller nästipp utan just ögon. Med AF-mätningen på så litet område som möjligt kan du själv bestämma exakt var i bilden du vill att skärpan skall ligga.
 
Senast ändrad:
Sv: Allt om kamera &foto

:bow:

Tack för den enorma mängden tips.

Nu hoppas jag på lite fint väder så jag kan hitta ut och testa lite innan jag ska fota henne.

Idag vill jag inte ens ta med kameran ut :mad:
 
Sv: Allt om kamera &foto

Jag har även ett 55-200mm också, skulle det fungera bra?
Med tanke på bara brännvidden skulle det fungera bra, inte minst eftersom normalbilliga zoomobjektiv oftast ger bäst resultat i mitten av zoomomfånget. Skillnaderna kan dock vara rätt små i praktiken, och överskuggas av skillnader på en massa andra områden som man kan påverka med eller utan avsikt. ;)
Det finns dock (minst) två begränsande faktorer. Dels att den längre brännvidden - om du använder ca 80-100 mm - ger större risk för skakningsoskärpa, vilker gör att du antingen behöver använda stativ eller högre ISO-känslighet som i sin tur ger kortare slutartid vid samma bländaröppning. Och därmed kompenserar man risken för rörelseoskärpa.
Det finns en grov tumregel apropå slutartider och skakningsoskärpa, och det är att man kan räkna med att kunna fotografera på fri hand om 1/slutartiden motsvarar brännvidden på objektivet. Med ett 200 mm teleobjektiv (eller zoom i 200 mm-läge) bör man alltså hålla sig på kortare tider än 1/200 sekund, medan man med exempelvis ett 50 mm objektiv klarar sig på tider uppåt 1/50 sekund. Anledningen är lätt att förstå om man tänker på hur stor rörelse i bilden som en liten vinkelskakning gör i teleläge respektive vidvinkelläge.

Dels att det långa zoomobjektivet, tele-zoom brukar sådana kallas, kan ha lägre ljusstyrka. Det betyder att objektivets bländare kanske inte kan öppnas lika mycket som på det kortare objektivet, vilket i så fall begränsar dig både ifråga om skärpedjup och om slutartid. Det behöver dock inte vara så; du kollar lätt själv om ljusstyrkan är liknande på de olika objektiven.

Det kan också vara bra att veta att normalbilliga objektiv, framför allt zoomobjektiv med sina inneboende kompromisser i konstruktionen, inte bara ger bäst bildkvalitet i mitten av zoomomfånget utan också - något generaliserat - i mitten av bländaromfånget. Bildkvaliteten är som regel sämst (distorsionen störst) vid full bländaröppning och förbättras vid ett par stegs nedbländning. Skillnaden är dock inte så stor att den spelar någon praktisk roll i dina första porträttexperiment.
 
Senast ändrad:
Sv: Allt om kamera &foto

Om ni använder er av prefix sorteringen på sidan och söker efter prefixet Hemelektronik så får ni upp alla kameratrådar som jag har hunnit sätta prefix på, en del har faktiskt gjort det själva oxå.När ni startar en ny tråd om kamera, använd prefixet hemelektronik och de kommer att sorteras in på rätt ställe. Det är inte särskilt många kameratrådar för att vara helt ärlig så det får nog plats en tråd för varje sak så jag låser denna.

Mvh
Snurrfian-moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
15 591
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Vilken typ är ni på personalmöten? Den som pratar oavbrutet eller den mer tysta typen? Jag är mer den tysta typen och min chef tycker...
2
Svar
25
· Visningar
1 354
Senast: Mirre
·
Hästmänniskan Går i tankarna på att utbilda mig till hovslagare. Men jag önskar svar på en fråga som jag upplever som lite ”hysch-hysch”. Men vad kan...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 434
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 551

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp